Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silletje

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:27

ik rij eigenlijk alleen met handschoenen omdat dat op concours ook moet. Als ik altijd zonder rijd en op concours met dan zit dat al helemaal niet lekker..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:56

Op concours staat het netjes en is het verplicht. Onderdeel van het "uniform".
Tja, ik weet niet beter. Ik heb altijd al met handschoenen gereden. In de winter krijg ik gewoon bevroren handen, haha.
En ik heb echt heel weinig gewicht in mijn handen.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:05

Mijn rechter ringvinger is ook gebroken geweest en altijd nog gevoellig en heb snel blaren, daarom rijd ik met handschoentjes

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:36

ik gebruik meestal ook hanschoenen;
-tegen blaren
-meer grip
-warmer

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:46

Het staat wel erg netjes vind ik... gewon het hele plaatje, net als een hoofddeksel.

Vind ik wel sjiek.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:18

In de pony tijd (100 jaar geleden Haha! ) had ik erg veel moeite met de handschoentjes die aan moesten met 8-tal. Om problemen op wedstrijden te voorkomen ben ik toen met handschoentjes gaan oefenen en daarna wilde ik niet meer zonder! Heb al heel wat handschoentjes versleten. En dat wil niet zeggen dat ik dus trek zoals ik ergens las.

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:16

Ik ben 1 handschoen kwijtgeraakt en dat vind ik toch wel lastig.
Ik vind dat je wel degelijk een veel betere grip hebt!
En inderdaad Paardentango: het staat wel "sjiek" hé!
En vooral in de winter is het aangeraden: lekker warm...

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:51

LauraMc schreef:
Het valt mij steeds vaker op dat mensen die dressuurgericht (ook wel eens anderen) rijden met hun paard vaak handschoentjes dragen. In mijn ogen is dit (naast warmte) omdat de teugels gaan schuren langs je vingers en je er pijnlijke plekken aan overhoud. Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Zelf rijd ik het liefst zonder handschoentjes, voor mij rijd dat prettiger Maar ik weet dat mijn vingers er erg dik van worden en ik toch blaren of sneetjes krijg en nee ik heb absoluut geen strenge hand Lachen En elke keer als ik mijn handschoentjes weer niet aan heb, stoot ik mezelf voor mijn hoofd.. had ik ze nou maar wel aangedaan Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:03

ik vind het fijnste rijden zonder handschoentjes,maar voor de vriesdagen in de winter zou ik toch wel een paar willen kopen,liefst zo dun en zo warm mogelijk Haha! iemand tips?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:05

Ik heb een godgloeiende hekel aan handschoenen! Haha!
Ik rijd dan ook - behalve met wedstrijden - áltijd zonder handschoenen! Haha! Ook in de winter.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:44

Snoevie schreef:
ik vind het fijnste rijden zonder handschoentjes,maar voor de vriesdagen in de winter zou ik toch wel een paar willen kopen,liefst zo dun en zo warm mogelijk Haha! iemand tips?

In de wintersport zaak, van die termo-handschoentjes voor onder de skihandschoenen is dan misschien wel wat? Zijn heel dun, maar lijken me ook erg glad, is maar een idee!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:46

bedankt voor de tip,ik zal eens kijken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:50

Het zal ook afhankelijk zijn van de teugels die je gebruikt. Als ik dressuurmatig rij moet ik handschoenen dragen anders krijg ik blaren. Rijd ik western met een gladde leren teugel heb ik nergens last van. Dus ik denk dat die springteugels ook heel wat veroorzaken.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:23

Ik rij eigenlijk alleen als ik een keer een wedstrijdje rijd met handschoenen.
En in de winter als het echt koud is aan je handen, maar verder niet.
Zonder vindt ik ook veel fijner rijden *LOL*

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:37

Eerst reed ik er nooit mee, behalve in de winter gewoon tegen de kou.
Nu rijd ik voortaan altijd met handschoenen, als ik ze vergeet voelt dat voortaan heel raar.
Het geeft net wat meer grip en het beschermt je handen ook een beetje.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:24

Ik draag ook nooit handschoenen als ik gewoon rijd, alleen in de winter tegen de kou en op wedstrijden.
Maar ik heb m'n handen ook nooit open Lachen

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:29

ik rij alleen in de winter met handschoenen van wege de warmte. zomers heb ik het gevoel dat ik zonder handschoenen meer het gevoel heb dat ik kan voelen hoeveel druk er op de teugel staat.

maar als ze eenmaal los gereden is staat er nauwelijks panning op de teugels.

met wedstrijden rij ik wel met handschoenen. ik vind dat dat mooier staat in het plaatje.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:32

Ik rij zelf nooit met handschoentjes, maar redenen die ik kan bedenken:

Pony's die zelf hard trekken
Zweethandjes-> minder grip->handschoentjes nodig
Sier Clown
Kou

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:45

Ik heb ze ook voor de kou in de winter, maar ook voor mijn handen. Die gaan gewoon erg snel kapot! Maar ik geef wel de voorkeur aan zonder handschoentjes te rijden..

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:14

Rij ook altijd met handschoentjes aan..wel handschoentjes waar je niet in gaat zweten..ademende handschoentjes dus!
M'n pony wil nog wel eens in protest gaan aan de voorkant en dan heb ik de dag erna geen hande meer over
En nee dit is niet omdat ik dr te strak beet heb dat ik meer me handen moet ontspanne etc etc maar gwoon weg omdat ze 'opeens' de teugels uit m'n handen wil trekken
En idd...lekker warm swinters Lachen

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:26

Ik rij eigenlijk ook altijd met handschoenen, in de winter vooral tegen te kou en ook om blaren te voorkomen. Heb ze 1 keer vergeten en had meteen blaren op mijn handen, dus zorg nu dat ik ze altijd bij me heb

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:30

ik droeg ze eerst altijd in de winter tegen de kou, maar als ik nu is zonder rijd dan liggen me handen meteen open, want ik ben niet meer gewend om zonder te rijden!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:08

Ik rij eigenlijk altijd, m.u.v. wedstrijden, zonder handschoenen. Kan d'r echt niet mee rijden, krijg dan vreselijke kramp in m'n handen. Heb door de jaren heen al aardig wat eelt gekweekt op m'n ringvingers Tong uitsteken En tuurlijk heb ik wel eens een blaartje of sneetje, maar liever dat dan die onwijze kramp in m'n handen ... dan kan ik echt helemaal niets meer.

Ik draag op wedstrijden van die uberdunne en soepele leatherlook handschoentjes, daar gaat het het beste mee Lachen

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:11

ik heb heel snel last van blaren er hoeft maar even springteigel langs te schuren en ik lig weer open

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:14

themi schreef:
Ik schrik van hoeveel ruiters blaren krijgen van het vasthouden van de teugels en hun handen open rijden. Zijn jullie handen gevoeliger dan de mond van het paard?(want daar zit namelijk het andere uiteinde van de teugel aan vast). Als jullie handen zo gevoelig zijn, hebben jullie dan ook handschoenen aan met koffie drinken(vast houden beker), autorijden en het uitlaten van de hond?

ja ik heb speciale autorijhandschoenen en met hond uilaten vaak mijn paarden handschoenen aan. (toen ik nog een hond had, wegens allergie van vriend is hij nu bij mijn ouders)