Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noudy

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:24

AnnemiekvM schreef:
WiskyBokjes schreef:
Hallo

Als je in een work topic geen cap draagt krijg je meteen weer het gezeur "Waarom draag je geen Cap?" "Ik vind het onverantwoord hoor.." etc.
En de mensen weten denk ik ook wel dat het niet zo veilig is zonder cap maar hun kiezen er toch zelf voor?
Maar in ieder topic zie je het toch terug.
Net als iemand bitloos rijd buiten "Het is wel erg gevaarlijk zo".
Hun kiezen er toch zelf voor?

Wat vinden jullie hiervan?
Mij irriteerd het een beetje.

Ik vind het irritant dat een 13 jarig meisje hierover een topic begint. Dat is vragen om nutteloze discussies.

Wat is het verschil dan??????????
Of ik hem zou openen met 34 jaar of zij met 13 jaar het blijft hetzelfde topic.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:02

Dat zie ik indd ook niet zo....

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:03

Ik ook niet. De inhoud van het topic zou daardoor niet veranderen, lijkt me?
Mijn reactie zou in ieder geval precies hetzelfde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:04

Dat een minderjarige gewoon altijd een cap op moet zetten Lachen
Pas als je meerderjarig bent zelf mag beslissen welke risico's je aanvaardbaar vind Lachen

Vandaar denk ik Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:05

Beginpost bepaald niet altijd hoe de rest van het topic verloopt en hoe er gediscussieerd wordt, vind ik.
Snap wel wat je bedoelt trouwens, RK. Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:08

Das ook wel weer waar, RK! Knipoog

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:37

Daar heb je wel gelijk in runningkawa, maar ze stelt de vraag
niet specifiek over zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:40

met je eens hoor, maar ik denk daarom wel dat berichtje Lachen Maar goed, vul dus ook maar aan wat ik van dat berictje denk Lachen

Als je als 13 jarige een cap opzet zeuren ze iig niet Lachen
Doet je dat al 32 jarige zeuren ze ook niet Tong uitsteken
Toch vind ik zonder rijden dan eigen keuze omdat je dan de leeftijd hebt dat je zou kunnen overzien wat er kan gebeuren Lachen
Als je jong bent overzie je dat toch wat minder en denk je gewoon 7 levens te hebben of zo Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:43

I agree. Jongere kinderen zijn zich lang niet altijd bewust van de gevolgen die het rijden zonder cap kan hebben.

Ik krijg soms een beetje het idee alsof er eerst iets (ernstigs) moet gebeuren voordat de cap weer wordt opgezet. Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:45

AnnemiekvM schreef:
Ik vind dat je ook moet denken aan bijvoorbeeld je ouders. Als jij een of ander letsel oploopt, kunnen zij straks de rest van hun leven voor een kasplantje zorgen. (even een extreem voorbeeld..)

Maar toen ik 13 was moest ik echt wel een cap op van mijn ouders!

Heel simpel: Als je zelf verantwoordelijk of aansprakelijk bent, dan mag je het zelf beslissen. Als een ander verantwoordelijk is voor jou, dan heb je zijn/haar regels te accepteren.

Als jij minderjarig bent en van je ouders een cap op moet, dan moet je inderdaad "denken aan je ouders" en gewoon een cap opdoen.
Als je zelf mag beslissen of je een cap draagt, dan hoeft niemand jou te zeggen dat je "aan je ouders moet denken". Je mag natuurlijk wel, maar ook dat mag je dan zelf bepalen.

x_Madeleen schreef:
Ik vind dat er in zo'n geopend topic best 1x mag worden gewezen op het zonder cap rijden..
En vind dat je geen reden heb om je daar aan te irriteren, wat jij waarschijnlijk bedoelt is de discussie die daar meestal van komt, die lang lang lang duurt.
Maar toch vind ik dat je je niet hoeft te irriteren aan die discussie, omdat het gewoon wel eens lukt mensen aan te sporen een cap te dragen Knipoog .

Als een opmerking over een cap on-topic is, dan kun je die gewoon plaatsen. In alle andere gevallen mag iemand zich terecht ergeren aan zo'n opmerking.

Ik vind het heel kwalijk als je zomaar op ieder topic ongevraagd als een soort cap-jehova probeert zieltjes te winnen. Je gaat er vanuit dat mensen die geen cap dragen niet in staat zijn zelf een bewuste, gefundeerde beslissing te nemen, en dat jij daarom voor hen moet bepalen wat goed voor hen is.
Zelfs een goede bedoeling geeft je niet het recht om zomaar de vrije keuze en de verstandelijke vermogens van anderen zo te schofferen.

Als je zonodig over een cap wilt beginnen, vraag dan eerst open en vriendelijk waarom iemand wel/geen cap draagt. Let wel: een open vraag, en niet een dichtgetimmerde met jouw mening als enige goede antwoordmogelijkheid. (dus niet: "Waarom draag je geen cap terwijl je weet dat met cap beter is?", maar: "Waarom draag je geen cap?")
Daarna kun je nadenken over de gegeven redenen, en die vergelijken met jouw eigen argumenten, en daarna kun je pas een goede mening vormen.
Je kunt daarna eventueel een discussie aangaan, maar dat is dan wel een échte discussie, op basis van argumenten, en niet een welles-nietes-spelletje met enkel ongefundeerde meningen.

Bij dit alles geldt nog steeds: Als het off-topic is, dan plaats je de vraag en de eventueel daarop volgende discussie nietin het topic, maar per PB.

Als iemand daarbij aangeeft geen behoefte te hebben aan jouw ongevraagde goedbedoelde advies over de cap, dan dien je dat te respecteren. Hij/zij mág zonder cap rijden, en hóeft zich daarvoor tegenover niemand te verantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:46

dat is denk ik helaas vaak zo.
Bij mij iig wel.
En als ik dit topic lees zijn sommige hun ogen nu open gegaan door het verhaal van Barmat.
het is erg dat er eerst iets ergs moet gebeuren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:49

Toch staat er ergens in de Bokt-regels dat als je geen opmerkingen wilt over het niet dragen van je cap, je dan maar geen topic op HAW moet openen...
En je kunt er ook over discussieren wat ontopic is en wat niet, natuurlijk. Een cap hoort immers ook bij jouw manier van rijden.

@RK: dat was toch iets met een kalf en een put? Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:52

runningkawa schreef:
En als ik dit topic lees zijn sommige hun ogen nu open gegaan door het verhaal van Barmat.

Mede door het verhaal van Barmat ben ik nu ook veel 'strenger' voor mezelf geworden.
Als ik mee ben voor foto's en ik mag er zelf ook eventjes op, doe ik eerst een cap op. Dit deed ik eerder nooit. * Klopt af dat er nog nooit iets gebeurd is.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 03:05

Elmira schreef:
Ik denk dat jij jezelf nog wel even achter de oren krabt als je in coma ligt (als je jezelf dan nog achter de oren kan krabben..)
Maargoed eigen keuze he! Knipoog

Maar waarom zou je minder genieten van het leven als je een cap op hebt?
Ik voel me er juist veiliger door en ik zou me juist beperkt voelen zonder cap omdat,
je van te voren weet, als ik er nu af val, kan ik wel eens heel erg fout terecht komen.. maarja

Ja, mocht dat OOIT gebeuren zal ik misschien best spijt hebben. Hetzelfde geldt voor als ik op jonge leeftijd longkanker krijg door het roken. Maar gelukkig weten we van tevoren niet wat het leven ons brengt en dus probeer ik optimaal te genieten voor zolang ik leef.

Ik geniet meer van rijden als ik geen cap op heb omdat ik het ding niet lekker vind zitten en er soms hoofdpijn van krijg. Bovendien voel ik me vrijer zonder cap.

En om op je laatste zin terug te komen...
- als je struikelt kan je ook ongelukkig terecht komen, en als je een val maakt met je fiets, of tijdens het skieen of skeeleren of gewoon tijds het klussen in huis en zo kan ik nog wel even doorgaan....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:52

runningkawa schreef:
Pas als je meerderjarig bent zelf mag beslissen welke risico's je aanvaardbaar vind Lachen

Vandaar denk ik Lachen

Dat bedoel ik. Ben niet duidelijk genoeg geweest, sorry...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:49

runningkawa schreef:

Heb je mijn verhaal over therapeutisch paardrijden gelezen? Hoe kijk je daar tegenaan?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:53

Elessar schreef:
I agree. Jongere kinderen zijn zich lang niet altijd bewust van de gevolgen die het rijden zonder cap kan hebben.

Dat niet alleen, maar kinderen vliegen vaak ook wat roekelozer door de bak (of waar dan ook), en zien het gevaar er van nog niet zo erg in, want hoe harder hoe beter Knipoog. Met als gevolg dat ze er vaak ook wat sneller af stuiteren en dan ben je volgens mij toch wel blij als je een cap op je hoofd hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:00

Vind je dat zelf niet appels met peren vergelijken shadow?
gezonde mensen vergelijken met mensen die zo al moeite hebben hun hoofd stabiel te houden?

Nu zie ik die groep ook niet vol galop door de bak heen racen enz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:03

RK: ik vergelijk niks, maar als je als regel (mogelijk wet) wilt stellen dat iedereen onder de 18 een cap moet dragen, creeer je voor die groep een probleem. Dus dan moet je kunnen aangeven waar en wanneer er een uitzondering mogelijk is op de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:09

Ik denk dat bijv manege zonder drempels of een andere manege die aan kan tonen dat deze met gehandicapte werkt en naar eigen inzicht bepaald of het dragen van een cap goed is, dat dit best in regels op te nemen is.
En dat daar de ouders schriftelijk laten weten geen moeite te hebben dat hun kind zonder cap rijdt.

blijf het appels met peren vergelijken vinden

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:29

Vanessa schreef:
- als je struikelt kan je ook ongelukkig terecht komen, en als je een val maakt met je fiets, of tijdens het skieen of skeeleren of gewoon tijds het klussen in huis en zo kan ik nog wel even doorgaan....

True.. maar daarom heb je ook overal veiligheidsmaatregels voor. Da's net zoiets als gaan motorrijden zonder helm en dan zeggen 'Tja, ik kan tijdens het skiën ook vallen'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:32

RK: het spijt me dat je dat zo ziet, want zo is het niet bedoeld. Het gaat er mij om dat er gewoon zelfs bij dit soort dingen geen 'one size fits all'-regels zijn, en dat er dus heel veel dingen mee kunnen spelen die leiden tot de beslissing wel cap of geen cap. Dit is 1 van de voorbeelden, er zijn er ongetwijfeld meer... En daarom is er vrijheid, een vrijheid die mij heel belangrijk lijkt om te bewaren! Er kunnen omstandigheden zijn dat er goede redenen zijn om geen cap te gebruiken. En daarom vind ik dat die mogelijkheid moet blijven bestaan - niet als uitzondering op weer een nieuwe (wettelijke) verplichting, maar gewoon als vrijheid.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:36

Flor schreef:
Vanessa schreef:

True.. maar daarom heb je ook overal veiligheidsmaatregels voor. Da's net zoiets als gaan motorrijden zonder helm en dan zeggen 'Tja, ik kan tijdens het skiën ook vallen'.

Maar een helm met motorrijden is verplicht en een cap niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:37

Dus jij vind dat een gehandicapt kind ook zonder helm op een moter mag?
En denk daarbij aan een zijspan, waar ze gewoon kunnen zitten zonder te vallen.

Nederland is goed in regeltjes, maar ook goed in die regels enkele uitzonderingen te plaatsen.
Dus ik zie echt het probleem niet.

Ik vind dus gewoon gemiddeld gezien dat iedereen onder de 18 een cap op moet.
Onder de 12 zou van mij ook iedereen een fietshelm op mogen.

Boven de 18 op openbare weg een cap zou ik ook geen probleem vinden.
Maar dat men daar zegt, oke zoek het maar uit heb ik ook geen moeite mee Lachen

edit
Onduidelijke zin veranderd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-07 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:38

Shadow0 schreef:
RK: ik vergelijk niks, maar als je als regel (mogelijk wet) wilt stellen dat iedereen onder de 18 een cap moet dragen, creeer je voor die groep een probleem. Dus dan moet je kunnen aangeven waar en wanneer er een uitzondering mogelijk is op de regel.

tjonge we zitten hier op pagina 16 zie ik dus zal ook eens wat zeggen.
Je moet gewoon niet zonder CAP WILLEN rijden.
Echter dat schijn je pas te begrijpen als je ouder wordt of iets mee maakt.
Het is alleen jammer dat er op heel veel foto's bijv van kalenders ook mensen zonder cap staan of in het blad BIT.
Als het een normale zaak is dan zal niemand er meer over zeuren.
Er zijn vele modellen en pasvormen dus dat probleem van vroeger dat die dingen niet lekker zitten is opgelost.
Wees wijs en gebruik dus altijd een cap!