ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:16

runningkawa schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik je foto niet makkelijk te beoordelen

Een foto van dezelfde dag dan, van de zijkant genomen. Hier is de maat zadel beter te beoordelen denk ik.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:18

Dat lijkt toch beter te passen dan bij Tieneke (sorry Tieneke)
Zie daar geen verkeerd beeld Lachen
Maar het vertekend misschien door de korte beugels van Tieneke?
Dat ze zich daardoor wat meer achter in het zadel drukt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:18

Urielle schreef:
runningkawa schreef:
Maar dat weer omdat ik die maat nodig heb om mijn buik, bij mijn billen heb ik meestal broek over Lachen

Dat probleem heb ik ook. Mijn rijbroeken zijn bij de benen bijna altijd wat te wijd, maar anders krijg ik de tailleband niet dicht Bloos

Dat heb ik ook, maar heb maatje 36-38 in de normale mode, zonder last daarvan.
Die rijbroeken zitten gewoon strak vind ik.
Zeker als ik ongesteld ben, pak ik een maat groter. Bloos

(ff klagen over rijbroeken Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:19

Rijbroek heb ik dus ook groter dan gewone broeken.
En dat hoor je bij veel mensen, ook de lanke mensen, dus eigenlijk wel raar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:21

runningkawa schreef:
Dat lijkt toch beter te passen dan bij Tieneke (sorry Tieneke)
Zie daar geen verkeerd beeld Lachen
Maar het vertekend misschien door de korte beugels van Tieneke?
Dat ze zich daardoor wat meer achter in het zadel drukt?

Dat denk ik dus, vandaar dat ik mijn foto ook plaats.
Want ik zou eigenlijk een 17,5 inch zadel hiervan moeten hebben, zit iets teveel richting lepel.
Maar dan kan Tienekes zadel als 18 inch onmogelijk zo enorm te klein zijn, want ze is slanker dan ik.
(ook qua kont Clown )

Ik moest pas een wedstrijd rijbroek maat 46!!! Dat was echt even de druppel hoor, gewone broek had ik op dat moment in 42 aan Clown

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:24

in de zomer heb ik een welch b gereden terwijl ik echt niet oppaste!! maat toch heb ik meerdere keeren naast gelegen bokte die me eraf en ging ervandoor, ik moest hem rijden omdat die te eigenwijs was en die kleine kinderen hem niet goed konden aanpakken!
blacky had echt geen moeite om mij te houden, het zag er niet uit misschien maar paarden/pony zijn sterkk!

Lest

*ik neem altijd herenrijbroeken die zitten veel lekkerder Clown *

Anoniem

Het kan ook nog aan het zadel liggen
In de ene 18 inch heb je toch meer plek over dan de andere

Ja rijbroek heb ik dus 46
gewone kleding is 44 meestal net te los en draag een riem, 42 vind ik dan vaak te strak, zeker als ik er in de winter een hele lading instop als koukleum zijnde Lachen

Al had ik pas een 40 waar ik bijna in verzoop?
Wel lekker voor je ego Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:25

Is dat zo?
Ook eens proberen dan Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:29

Ik heb een rokje kindermaat 176, ben er helemaal gek op alleen vanwege de maat Clown Verder ligt hier kleding varierend van maat 38 tot 44 waar ik in pas Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke heeft een Wintec 18 inch, die heb ik ook een gehad als reservezadel voor blubberbakjes, en die zat een stuk ruimer dan deze 17 inch Passier. (eerlijk gezegd zat ik niet zo lekker in die Wintec, maar goed, het zwaartepunt lag te ver naar achter dus ik heb hem verkocht)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:30

Ik denk dat je niet kunt zeggen dat een ruiter met overgewicht maar moet stoppen met paardrijden.
Iemand die paardrijd houd zowieso al heel veel om deze dieren ( ik wel iig!) en wil óók het BESTE voor mn paardje! Iemand die zwaar is ( je kan met 65 kilo ook al zwaar zijn voor een iele A-pony) weet best wel wanneer het wél of niet meer kan!!

Mensen die komen met; jaa anders moet je maar een dieet gaan volgen, sporten what ever. Dat is een beetje makkelijk gedacht. Als afvallen zo makkelijk was, dan waren al die methodes er niet, en waren er niet zoveel mensen met over gewicht!! Ik vind dat je daarom best realistisch moet blijven tegenover dikkere mensen. En toch is het vaak zo (niet altijd!) dat mensen die niet te dik zijn, hier toch veel makkelijker over denken, omdat ze niet weten hoe het is!

Ik ben zelf ook te zwaar, maar rij op paarden die me kunnen hebben. Ik kijk ook naar het paard of die er plezier in heeft. En dat moet iedereen doen, of je nu 50 of 100 kg weegt! Dus ik vind dat een ander dat niet kan bepalen (sommige uitzonderingen daar gelaten). Dikkere mensen mogen ook lekker paardrijden met een paard wat bij hun past, zolang ze er alle twee maar plezier in hebben! Lachen

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:33

je hebt ook paarden die gewoon niet veel kunnen dragen, een kennis van mij woog 62 kilo haar paardje 161 kon haar niet dragen, heeft ze van alles aan gedaan DA Fysio enz maar het ging gewoon niet. dus ja wat is te zwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:34

Maar heb je dan eigenlijk niet gewoon een ongezond paard?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:36

runningkawa schreef:
Maar heb je dan eigenlijk niet gewoon een ongezond paard?

wilde net hetzelfde vragen Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:40

Het enige wat ik er nog op wil zetten is, dat iedereen met een maatje meer in hun waarde moet laten. iemand van 120 kilo op een haflinger kan meestal beter gaan, dan iemand die net begint van 60 kilo op een haflinger. en mensen je kan niet oordelen vanaf een foto, de enige die kan oordelen zijn mensen die je persoonlijk van het rijden kennen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:51

pubelia schreef:
Het enige wat ik er nog op wil zetten is, dat iedereen met een maatje meer in hun waarde moet laten. iemand van 120 kilo op een haflinger kan meestal beter gaan, dan iemand die net begint van 60 kilo op een haflinger. en mensen je kan niet oordelen vanaf een foto, de enige die kan oordelen zijn mensen die je persoonlijk van het rijden kennen.

Ik denk toch echt dat iemand van 120 kilo te zwaar is voor een haflinger

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:54

pubelia schreef:

Dat vind ik onzin.
Hoe vaak wordt er bijv niks gezegd van bij een nieuw kapsel van iemand, om haar niet te willen kwetsen.

Juist als het om gewicht gaat, zijn mensen snel gekwetst.

Mensen met wat meer gewicht kunnen prima gaan rijden, maar wel op een paard die het aan kan.
Ik denk ook dat een goede zit nóg belangrijker is voor zware ruiters, dus moeten ze zich daar ook bewust van zijn. Ook met het zadel, moet je meer letten op een passend zadel.

Voor slanke mensen net zo, maar bijv een zadel,passen zij in de meeste zadels. Te groot is immers niet schadelijk. Zo lang ze maar in het midden zitten. (tenzij het zadel te groot is voor de pony, maar ik heb het over een passend zadel voor het paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:55

Ik denk eerlijk gezegt toch ook dat 120 voor een haf wel te veel is.
Maar aan 120 kg zit je nog niet zo snel Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:59

Breitling schreef:
pubelia schreef:

Ik denk toch echt dat iemand van 120 kilo te zwaar is voor een haflinger

Volgens mij vraag je de pony dan om zo'n 25% te dragen van zijn gewicht. (als die 500 kg weegt)
Dat zou zo'n 30 kg zijn voor de persoon van 120 kg....
Dan moet je dus aardig in conditie zijn én is de plaats van het gewicht ook nog belangrijk.
Ik denk niet dat het goed is voor z'n ruggetje Verdrietig

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:03

runningkawa schreef:
Ik denk eerlijk gezegt toch ook dat 120 voor een haf wel te veel is.
Maar aan 120 kg zit je nog niet zo snel Lachen

Het hangt puur van de haflinger af. De ene haflinger kan makkelijker 120 kg hebben en de andere haflinger niet.

Ik vindt dat als je wilt kijken of een ruiter te zwaar is voor een paard dat je met heel wat dingen rekening moet houden.
- Gewicht ruiter
- Gewicht paard
- Lengte paard
- Zit van ruiter
- Conditie paard.

Ik vindt niet dat je je eigen lengte mee moet houden. Iemand, zoals ik, van 1.69m en 75 kilo en iemand van 1.80m met 75 kilo, wegen bijde gewoon 75 kilo. De een is niet lichter dan de ander.
Ook vindt ik dat je niet vanaf een foto kan beoordelen of iemand te zwaar is. Op een foto kun je nog wel eens zwaarder/lichter lijken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:04

zo zat even te lezen en het is al een aardige discussie geworden. Spiekte ook even in het profiel van Suzanna en moest wel even lachen. Ze heeft er iets ingeschreven over dit topic.
Ik kan even een quote niet meer vinden, maar ik heb niet een foto van mij en mn fjord in dit topic gezet om te goedkeuring te vragen. Liefste zou ik 20-25 kilo lichter willen zijn, maar ik zit lekker in mn vel, heb nergens last van. Heb een aardige conditie en kan goed meegaan met de beweging van mn paardje. Ik spring bewust niet hoog, niet hoger dan 40 cm ongeveer, omdat hij wel mij met hem mee moet slepen. Hij kan met vrijspringen best hoog gaan, maar ik houd liever alle 4 zijn voeten op de grond.
Vind het trouwens wel grappig dat eigenlijk niemand weet hoeveel gewicht een paard nou eigenlijk mag/kan dragen. Dan is het 20%, dan 30% ,dan weer 1/4 deel (dus 25%).
Ik blijf in ieder geval doorhobbelen op mn fjordje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:07

Ongeacht de argumenten is overgewicht een onnodige extra belasting.
Paardrijden is op zich al een schadelijke belasting van het paard en hoe sterk het paard ook is, is het gewicht van de ruiter schadelijk voor de ruggenwervels en tussenschijven. Hoe meer je weegt hoe schadelijker. Weeg je meer dan je zou kunnen wegen dan is dat een onnodige extra last.

Denk ook aan het simpele gegeven dat je met overgewicht minder fit en lenig bent dan je zonder overgewicht zou zijn en daardoor óók een extra belasting voor je paard bent.

Maak vervolgens je eigen keuze, maar hang er alsjeblieft geen smoezen over op.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:08

Ik kom nog net zo makkelijk op mijn paard als toen ik 52 kg woog??
En dat is geen smoesje

op de voorhand laten kachelen en niet rechtrichten is ook een extra last
zo kun je wel wat meer erbij halen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:09

Volgens mij is het toch steeds 20% hoor.....
Wat relatief veilig is en dan heb je natuurlijk altijd nog het rijdrag van de ruiter, wat net zo belangrijk is voor z'n lichaam.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:10

runningkawa schreef:
Ik kom nog net zo makkelijk op mijn paard als toen ik 52 kg woog??
En dat is geen smoesje

Ik kom nu, nu ik 75 kilo ben, heus niet makkelijker op het paard dan toen ik nog 85 kilo woog.