wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:23

tuffi schreef:
Jee, gevonden! Haha!: http://www.horsemanship.org/
Dan ga je naar het kopje Grondwerk en dan naar het subkopje Help Mijn Paard Bijt!. Hier moet je wat aan hebben Pling

'Hengsten in het bijzonder leren dat ongeveer elk paard dat ze ontmoeten hen wil slaan (merries die niet hengstig zijn, ruinen), zodat ze als eerste toeslaan'. (zie bovenstaande site).

En dat is dus wat ik bedoelde met dat hun (wilde) instinct er nog steeds in zit, hoe gedomesticeerd ze ook zijn. Lachen
Bij wilde paarden was dat precies hetzelfde, alleen waren zij dan voornamelijk agressief tegen andere hengsten (want gecastreerde ruinen waren er natuurlijk niet).

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:10

Bijten: een velletje op de nek omdraaien, voelt niet echt prettig voor het paard hoor Tong uitsteken
Schoppen: een mep Tong uitsteken
Tenen staan: een por in zn buik geven, aleen als het een gevoelig paardje is, een btj opzij duwen

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:40

Dan geef ik óf een mep of als hij de hele tijd al irritant was, bijt ik in zn oor. Dan houdt hij zeker op.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:25

Normaal gesproken doet mijn paard dit nooit, maar zo heel af en toe wil het nog wel eens voorkomen dat hij uithaalt tijden het opzadelen. Ik weet wel dat hij dit helemaal niet fijn vind opzadelen en aansingelen. Daar zijn we dus ook druk mee bezig. Ik vind dat hij dat ook wel mag laten merken dat hij last van zijn rug oid heeft, maar hij hoeft mij niet te gaan trappen, dit wordt dan ook echt gestraft!
Als hij mij echt uit gemenigheid bijt krijg hij ook echt een klap hoor Ja Maakt niet uit waar, maar hij hoort mij niet te bijten vind ik. Zo af en toe als ik met hem aan het 'spelen' ben, je kent het wel, zijn neusje vastpakken, je hand aflikken en dat soort dingen, dan wil het nog wel eens gebeuren dath ij ook mijn vinger te pakken heeft. Hier geef ik hem dan geen klap voor, dit bedoelde hij waarschijnlijk niet gemeen.
Als hij op mijn teen staat wil ik hem er wel zo snel mogelijk af hebben Nagelbijten / Gniffelen Als hij als een lompe koe druk kijken naar iets interessants blijft staan en dus niet naar mij luistert als ik vraag of hij aan de kant wil, en hij niet reageerd op mijn geduw, dan wil ik hem ook nog wel eens een tik geven. Maar dan meer zo van; kom jongen, let toch eens op, hup aan de kant jij!

Het hangt er dus vooral van af waarom hij bijt, schopt of op mijn teen staat Ja

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:43

Hmm..
Ik heb een aantal van de reactie's gelezen en zie dat de meesten hun paard gewoon een tik geven..
Dit doe ik zelf ook, maar ligt er wel aan hoe hard je het doet en hoe vaak, want ik heb zelf een verzorgpaard en zij is van zichzelf al wat schrikachtig maar als ik die een tik geef komt ze lange tijd niet meer bij me in de buurt.
Mijn 2 andere verzorgpony's die bijten constant, die geef ik of een tik met de zweep, of een tik (met mijn hand) op zijn neus.
Dus ik zelf zou niet heel snel echt een harde klap of een schop geven, vanwege het vertrouwen van je paard.

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:30

MiSs_vOsj schreef:
Hmm..
Ik heb een aantal van de reactie's gelezen en zie dat de meesten hun paard gewoon een tik geven..
Dit doe ik zelf ook, maar ligt er wel aan hoe hard je het doet en hoe vaak, want ik heb zelf een verzorgpaard en zij is van zichzelf al wat schrikachtig maar als ik die een tik geef komt ze lange tijd niet meer bij me in de buurt.
Mijn 2 andere verzorgpony's die bijten constant, die geef ik of een tik met de zweep, of een tik (met mijn hand) op zijn neus.
Dus ik zelf zou niet heel snel echt een harde klap of een schop geven, vanwege het vertrouwen van je paard.

Vind ik ook,geef eens een lichte tik en kijk hoe hij reageert..

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:38

áls mijn paard me zou bijten, krijgt hij per direct een klap.
doet hij het weer, dan krijgt hij een hardere klap.

gelukkig bijt/schopt hij me niet, hij weet dónders goed dat ik dat niet tollereer.
op je teen gaan staan kan áltijd perongeluk gebeuren, dat hoeft in mijn ogen geen opzet te zijn.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:06

Als me pony bijt, geef ik m een tik!
ik vind het niet leuk om te doen..
maar kommop hij moet het niet nog eens proberen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:42

Ik zie dat er maar weinig mensen zijn die het bijten net als ik negeren.

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:51

paardefreak schreef:
heey.
Ik vraag me af wat doe jij als je paard je bijt/schopt/op je tenen staat??
veel mensen zeggen gewoon een knal geven! Ik vraag me ook af waarom bijt een paard je. En hoe leer je dat af? Ik ben benieuwt wat jullie doen!

terug bijten hihi

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:53

marleen_usar schreef:
Ik zie dat er maar weinig mensen zijn die het bijten net als ik negeren.

luchtbijten negeer ik.
Maar als die me raakt kan ik dat niet negeren, ja als die alleen met zijn tanden tegen me aan knalt maar zodra die mijn vel te pakken heeft is mijn reactie toch echt gelijk uithalen. Het hoeft niet hard maar wel dat die even door heeft dat ik dat dus niet wil. Mischien heeft het niet veel zin maar toch voor mijn eigen idee dat ik me niet zomaar even heb laten bijten. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:48

MiSs_vOsj schreef:
Hmm..

Slaan helpt dus erg goed als ik dit zo lees. Verward

tirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:06

hoi hoi,

als een paardje mij zou bijten zou ik hem een standje geven, meer dmv van mijn stem.
het ligt er dan ook net aan in hoeverre hij bijt, zou het er hard aan toe gaan dan kan hij wel een tik terug krijgen, maar zou hij mij proberen te bijten dan doe ik het min of meer met de stem.
en dat werkt op zich al heel goed. dan er meteen erop los te slaan.....aangezien ze daar volgens mij het niet echt van leren.
paarden zijn slimme dieren en kunnen een heleboel begrijpen.

siroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:59

ik heb een new forest hengst en die bijt ook, maar die krijgt egt wel een tik hoor. je moet alleen wel gelijk reageren anders werkt het niet. hij heeft namelijk ook al een keer de hoefsmid proberen te bijten en toen kreeg hij tergelijke tijd een flinke tik, hij heeft daarna heel braaf en heel stil gestaan. wist niet wat ik zag ( hij is namelijk heel erg dominant egt heel erg).
maar helaas gaat hij deze week weg Verdrietig

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:21

Ik geef meestal een tik op zijn neus (geen harde) alleen dat hij even in de gaten heeft dat het fout is wat hij doet.
Als hij het daarna nog een keer doet, geef ik m wel een wat hardere tik op zijn hals..
Maar ik sla hem nooit hard, dat vind ik niet nodig. Hij doet nagenoeg nooit iets, dus waarom zou ik hem dan meteen hard
aanpakken?

Ik heb wel altijd gezegd dat als ik een trap zou krijgen van een paard, het paard een trap terug zou krijgen. Maar toen ik bij
ons op stal werd getrapt door een paard (niet mijn eigen Knipoog) stond mijn hoofd er niet naar om het paardje te straffen hoor Nagelbijten / Gniffelen
Kon m overigens ook geen trap terug verkopen, want kon niet eens meer lopen of staan op dat been.. Been zwaar gekneusd en bijna 2 weken met krukken gelopen... En zelfs nu is het nog een gevoelige plek. Maar: ik hou m wel in de gaten Vork
Laatst bijgewerkt door M_K op 11-06-07 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:23

@siroontjuh: waarom gaat hij weg dan??

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:02

als een paard mij bijt een tik geven.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:59

Hmm Nadya, het is meer een tikje want echt slaan heeft echt geen nut, sommigen doen dat en heb er ook niks tegen heb het zelf ook wel gedaan maar op een gegeven moment doe t het paard het niet meer maar is het vertrouwen ook minder geworden, maar ieder een eigen mening;)

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:53

Op de tenen staan : Opzij duwen !
Bijten: Stem verheffen en als dat niet helpt hem een kleine slag geven.
Stampen: Hetzelfde als bij bijten Lachen

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:22

als mij paard bijt op schopt dan zeg ik met een harde stem dat hij het niet mag doen en als hij het dan nog doet dan knijp ik hem in zijn neus en dat help goed !!!

Mrs_Kayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:13

Mijn oom beet altijd terug als het paard hem beet.
Ik weet niet zo goed wat ik doe. want er heeft nog nooit een paard mij gebeten
Wel geprobeerd maar dan krijgen een klap op schop..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:20

Toen ik mijn paard kreeg was hij ook steeds aan het happen, op een gegeven moment beet hij me met zijn tanden en toen heb ik zo'n ongenadigde harde *piep* klap tegen zn mond aan gegeven dat hij het nooit meer gedaan heeft, mijn vriendin werd een keer gebeten door haar merrie, ze pakt haar oor en ze beet vol aan terug in haar oor, die heeft ook nooit meer gebeten Huilen van het lachen

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:39

Als ze op mijn tenen staat geef ik haar een zetje en zeg 'om'.
Schoppen is bij mij nog nooit voorgekomen..
Als ze bijt dan kan een tik verwachten, maar dat gebeurd niet vaak!