tuffi schreef:Jee, gevonden!: http://www.horsemanship.org/
Dan ga je naar het kopje Grondwerk en dan naar het subkopje Help Mijn Paard Bijt!. Hier moet je wat aan hebben
'Hengsten in het bijzonder leren dat ongeveer elk paard dat ze ontmoeten hen wil slaan (merries die niet hengstig zijn, ruinen), zodat ze als eerste toeslaan'. (zie bovenstaande site).
En dat is dus wat ik bedoelde met dat hun (wilde) instinct er nog steeds in zit, hoe gedomesticeerd ze ook zijn.
Bij wilde paarden was dat precies hetzelfde, alleen waren zij dan voornamelijk agressief tegen andere hengsten (want gecastreerde ruinen waren er natuurlijk niet).
: 

Maakt niet uit waar, maar hij hoort mij niet te bijten vind ik. Zo af en toe als ik met hem aan het 'spelen' ben, je kent het wel, zijn neusje vastpakken, je hand aflikken en dat soort dingen, dan wil het nog wel eens gebeuren dath ij ook mijn vinger te pakken heeft. Hier geef ik hem dan geen klap voor, dit bedoelde hij waarschijnlijk niet gemeen.
Als hij als een lompe koe druk kijken naar iets interessants blijft staan en dus niet naar mij luistert als ik vraag of hij aan de kant wil, en hij niet reageerd op mijn geduw, dan wil ik hem ook nog wel eens een tik geven. Maar dan meer zo van; kom jongen, let toch eens op, hup aan de kant jij!
) stond mijn hoofd er niet naar om het paardje te straffen hoor