[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:02

Laat ik zeggen alles zo'n beetje tm de L, uiteraard de uitblinkers daar gelaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:45

Ik was toen ook maar een L ruiter en hij werd toch niet helemaal gek van mij. :')

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:50

Is ook gemiddeld genomen. Wil niet zeggen dat het altijd zo is ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:57

een goed opgeleid GP paard laat zich niet zo znel gek maken. Da's best een goed verspreid en verankerd misverstand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:03

Ayasha schreef:
een goed opgeleid GP paard laat zich niet zo znel gek maken. Da's best een goed verspreid en verankerd misverstand.

Het is maar goed dat mensen niet weten wat er met dat PSG-paard gebeurt is.........

Een goed opgeleid GP-paard verpruts je niet zomaar. Punt waar de meesten zich op verkijken is de scherpte waarmee die paarden opgeleid zijn (de goede) waar de "gewone" ruiters niet mee om kunnen gaan.
Als je dat echter onder goede leiding doet, gaat er nog niet zoveel mis. Je moet alleen wel je ego thuis laten en DAT is nou juist waar het mis gaat......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:06

Ik snap je eerste zin niet.
mensen die hun ego niet kunnen thuis laten verprutsen op termijn elk paard dat ze rijdenm zelfs die boerenknol die dood is maar het zelf nog niet weet. Als dat de gemiddelde ruiter is valt er niet meer te fokken want daar doet geen enkel paard het lang goed bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:17

Ayasha schreef:
Ik snap je eerste zin niet.
mensen die hun ego niet kunnen thuis laten verprutsen op termijn elk paard dat ze rijdenm zelfs die boerenknol die dood is maar het zelf nog niet weet. Als dat de gemiddelde ruiter is valt er niet meer te fokken want daar doet geen enkel paard het lang goed bij.

En precies daarom staan er zoveel kapotte paarden (o.a. op Bokt).
Als ze een beetje stuk zijn, gaan ze voor recreatiepaard of eventueel fokmerrie, de rest verdwijnt in de frikandellen......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:20

En gaan er zoveel paarden naar de slacht met 'gedragsproblemen' en heus lang niet altijd vanuit 'onervaren' mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:30

Ayasha schreef:
En gaan er zoveel paarden naar de slacht met 'gedragsproblemen' en heus lang niet altijd vanuit 'onervaren' mensen.

Nee, het gaat in die gevallen vrijwel altijd om botsende ego's.

Ik ken zo'n schatje. Voor weinig opgekocht; recht gezet (kostte een trip naar zuid Frankrijk) en loopt nu M2 met winst (en af en toe met mij door de gekste stukjes NL)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:32

hier staan er twee, eentje was niet te benaderen en het dus neit waard voor de sportstal die hem in bezit had, nummer twee zou levensgevaarlijk zijn. Nummer twee loopt heel fijn in de sport en kan ik mee lezen en schrijven. Nummer een rij ik nu probleemloos in en is een super fijn paard, nu al.
De merrie die nu weg is was ook zoegnaamd levensgevaarlijk en dat heb ik al gepost; die laat een onervaren ruiter nu kennis maken met de wedstrijdsport en loopt ook gewoon winst.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:59

Ik snap het wel, maar sommige mensen hebben weinig in te brengen bij de aanschaf van hun paard. Zo heb ik op het moment een IJslandse pony waar ik al drie jaar mee train en zondag voor het eerst impuls mee ga springen. Nu heb ik gisteren nog hysterisch huilend rondjes gereden omdat meneer alleenmaar tolt liet zien van enthousiasme... voor de leken: tolt en springen gaat niet soepel.
Nu heb ik al meerdere pogingen eerder gedaan om me ergens in te schrijven voor dressuur of cross, maar heb meerdere malen te horen gekregen dat ze vonden dat hun programma niet geschikt was voor mij, vanwege het ras... Misschien goed geweest om me te beschermen tegen lage punten, maar, daar gaat het toch niet altijd om?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:07

leannelogi schreef:
Nu heb ik al meerdere pogingen eerder gedaan om me ergens in te schrijven voor dressuur of cross, maar heb meerdere malen te horen gekregen dat ze vonden dat hun programma niet geschikt was voor mij, vanwege het ras... Misschien goed geweest om me te beschermen tegen lage punten, maar, daar gaat het toch niet altijd om?!

Dit snap ik niet, wie weigerde je dan? Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand geweigerd werd met z'n dier vanwege ras. Wat voor wedstrijden waren het precies

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:23

leannelogi schreef:
Ik snap het wel, maar sommige mensen hebben weinig in te brengen bij de aanschaf van hun paard. Zo heb ik op het moment een IJslandse pony waar ik al drie jaar mee train en zondag voor het eerst impuls mee ga springen. Nu heb ik gisteren nog hysterisch huilend rondjes gereden omdat meneer alleenmaar tolt liet zien van enthousiasme... voor de leken: tolt en springen gaat niet soepel.

Dan kom je gezellig hier rijden. Hier hebben juryleden de ballen om töltende IJslanders te beoordelen zoals het hoort op de onderlinge wedstrijden.
Tölt op een officiële wedstrijd is een punt en terecht; dat wordt niet gevraagd. Daarvoor zijn er ook wedstrijden voor IJslanders waarin dit wel verwacht wordt.

Puntje is wel: een goed opgeleide IJslander kun je gewoon laten draven en galoperen zoals je 'm ook laat tolten. Dat is vooral een kwestie van een hele goede instructeur.

Ik heb bij Guy Blom weleens een IJsco gereden die een soort variomaat had. Dat beest deed alles vloeiend, er zat geen enkele merkbare overgang tussen de gangen. Maar zelfs dat paard kon ik, onder toeziend oog van Guy, netjes zuiver in de gangen houden. Was hard werken en goed voelen, maar het lukte me wel, ook al ben ik daarin geen sterruiter.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:18

Ik zou zeggen, die doen mee gewoon om de lol.

Ik rijd ook een tuigerxdraver. Nou als jij mij 1 kan vinden waarbij doorzitten nog beroerder is of die net zo onder de indruk is/blijft van alles om haar heen, petje af haha

Ik rijd er ook puur voor de lol bij, dat is dat ook het enige wat er positief uitziet volgens mij haha. We gaan ook voor de ervaring heen natuurlijk , maar ik durf niet op gras met haar te starten en een binnenbak is altijd vrij klein met een hittepetit dat schopt naar andere paarden...... :=

Niet zo`n succes dus, maar we hebben veel plezier (of ik in elk geval) ! Daar doen we het voor

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:44

Ik geloof dat de discussie inmiddels al over andere dingen gaat. Maar ik wil toch even op je reageren TS. Ik vind het jammer dat je veel negatieve reacties krijgt, want in mijn ogen snij je juist een enorm heikel punt aan. Nouja, misschien blijkt dat ook juist uit de reacties.

Want ik herken precies wat je bedoelt! Ik heb regelmatig geschreven. En dat viel echt niet altijd mee, met name B t/m L2. Jury's willen iedereen wel naar huis sturen met 200+ punten, maar dat kan nu eenmaal niet. Want er zijn er een heleboel die hun paard niet voor elkaar krijgen, of zichzelf niet. Alle punten die jij noemt inderdaad. Ik rij zelf alleen maar wedstrijden, dus ik hoef me wat dat betreft niet te ergeren. Ik begrijp dat niet iedereen dezelfde drijfveer heeft. Maar ik kan me de frustratie van de jury prima voorstellen ja.

Want wat moet je nu met een combinatie die je eigenlijk alleen maar 4en kan geven, als je het heel officieel doet? Dat wil een jury toch niet? Dus wordt het een zesjesproef met heel veel vijven omdat je toch nog een beetje motiverend wilt blijven voor de ruiter.

Maar ik snap wel hoe het kan. De paardensport is een stuk laagdrempeliger geworden. Goede instructeurs zijn moeilijk te vinden.

Ik lees overigens NERGENS maar dan ook NERGENS aversie van TS richting andere rassen dan een warmbloed. Ik rij zelf met een Fries en dat weerhoud ons niet van goede punten. Ik zie mensen rijden met een Fjord die zelfs terechte punten krijgen. En dan heb ik het gewoon over goede punten, winstpunten in het L1. Dat valt niet mee met een Fjord. Maar als je het gewoon goed doet, krijg je ook gewoon je punten en hoef je nergens over te zeuren. Dat geeft TS ook aan. Het gaat om de paarden die lichamelijk in de knoop zitten. En dat zie je ook gewoon bij een warmbloed.
Maar zeuren kunnen de meeste mensen wel zeg... En dan niet over hun eigen kunnen of over dat van hun paard, maar over het kunnen van de jury. Wat ik vaak geheel onterecht vind. Ja hoor, er is wel eens een jury die het anders ziet, die heb ik ook wel eens gehad. Maar het is kennelijk maar moeilijk om te accepteren en te leren.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:53

Janine1990 schreef:
Ik geloof dat de discussie inmiddels al over andere dingen gaat. Maar ik wil toch even op je reageren TS. Ik vind het jammer dat je veel negatieve reacties krijgt, want in mijn ogen snij je juist een enorm heikel punt aan. Nouja, misschien blijkt dat ook juist uit de reacties.

Want ik herken precies wat je bedoelt! Ik heb regelmatig geschreven. En dat viel echt niet altijd mee, met name B t/m L2. Jury's willen iedereen wel naar huis sturen met 200+ punten, maar dat kan nu eenmaal niet. Want er zijn er een heleboel die hun paard niet voor elkaar krijgen, of zichzelf niet. Alle punten die jij noemt inderdaad. Ik rij zelf alleen maar wedstrijden, dus ik hoef me wat dat betreft niet te ergeren. Ik begrijp dat niet iedereen dezelfde drijfveer heeft. Maar ik kan me de frustratie van de jury prima voorstellen ja.

Want wat moet je nu met een combinatie die je eigenlijk alleen maar 4en kan geven, als je het heel officieel doet? Dat wil een jury toch niet? Dus wordt het een zesjesproef met heel veel vijven omdat je toch nog een beetje motiverend wilt blijven voor de ruiter.

Maar ik snap wel hoe het kan. De paardensport is een stuk laagdrempeliger geworden. Goede instructeurs zijn moeilijk te vinden.

Ik lees overigens NERGENS maar dan ook NERGENS aversie van TS richting andere rassen dan een warmbloed. Ik rij zelf met een Fries en dat weerhoud ons niet van goede punten. Ik zie mensen rijden met een Fjord die zelfs terechte punten krijgen. En dan heb ik het gewoon over goede punten, winstpunten in het L1. Dat valt niet mee met een Fjord. Maar als je het gewoon goed doet, krijg je ook gewoon je punten en hoef je nergens over te zeuren. Dat geeft TS ook aan. Het gaat om de paarden die lichamelijk in de knoop zitten. En dat zie je ook gewoon bij een warmbloed.
Maar zeuren kunnen de meeste mensen wel zeg... En dan niet over hun eigen kunnen of over dat van hun paard, maar over het kunnen van de jury. Wat ik vaak geheel onterecht vind. Ja hoor, er is wel eens een jury die het anders ziet, die heb ik ook wel eens gehad. Maar het is kennelijk maar moeilijk om te accepteren en te leren.

En zo is het maar net! precies zoals ik er over denk alleen krijg ik het niet zo netjes op geschreven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:22

wat dachten jullie van ons mini held van bokt, de shetlander in de, wat was het M? lichte Z? die kreeg ook zijn puntjes niet gratis hoor.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:57

Om verwarring te voorkomen, ik heb het mijn pony NOOIT kwalijk genomen en ben gewoon recreatief voor mezelf gaan trainen en ben mee gaan doen met oefencrossen (vanwege de hoogte haha, liever 40cm dan 60 cm denk ik dan maar). Dit vonden we beide leuk en hebben we veel plezier van gehad.
Die reacties kreeg ik al bij de inschrijving als ik erbij had vermeld dat het om een Ijslander ging. Ik ben er ook van overtuigd dat ik gewoon een B proef zou kunnen rijden, maar als ik simpelweg de kans niet krijg omdat ik gewoon niet kan inschrijven... Erg jammer, want dan stop je ook met proberen terwijl we allebei (ja, ook de pony) graag hard willen werken en resultaten willen laten zien.
Ik ben het er 10000% mee eens dat een Ijslander geen tolt hoort te laten zien als je dit niet vraagt. Dat is net zo logisch als dat je niet mag stappen als er draf wordt gevraagd. Ik zou dan ook nooit hoge punten verwachten als hij wél gaat tolten. Dat is dan een rijtechnische fout en mag in mijn ogen gewoon aangeduid worden, begrijp ik compleet. Alleen, als ik voor de lol een keer een 'spelletjesdag' mee rij (dressuur en spring proefje en een spelletje voor kinderen die nooit wedstrijden rijden, puur gezellige dag), en ik krijg als commentaar 'de pony loopt kreupel', terwijl mijn mannetje een mooie tolt liet zien, tja, wat verwacht ik dan nog...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:10

Maar vraag ik me af..Je hoeft toch niet het ras te vermelden bij inschrijving?

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:22

Klopt, maar ik ben niet in het bezit van een startkaart, dus moet ik altijd even mailen om te kijken of ik mee kan doen zegmaar. Toen kende ik het begrip impuls ook nog niet haha. Maar goed, het steekt wel, om te weten dat je 'niet welkom' bent vanwege het ras... Alsof een Ijslander geen dressuur kan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:24

Doe je eens met een koudbloedwedstrijd mee? Die zijn er zat...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:24

Met de kinderen vroeger jaren meegedaan met wedstrijden ondanks dat paard die weinig zin had in dressuur en weinig aanleg er voor had met moeite uit de B kwam (twee jaar overgedaan), toen hij eindelijk de puntjes om in de L te mogen starten bij elkaar gesprokkeld had vloog hij in 5 weken door de L1, vervolgens vloog hij in 10 weken door de L2 om in de M met vijf winst punten te stoppen en toen was hij M2 start gerechtigd (in die tijd nog). We vonden dat hij genoeg zijn best had gedaan en zijn gestopt omwille van het paard. Meer zat er niet in vonden wij zelf.

Waarom deden we dat toch die lijdensweg in de B?

1. Tja, het was zo gezellig om op stap te gaan met de vriendinnetjes in de pony club ook al zaten die al hoog en breed in het L2 toen mijn dochter nog in de B zat te rijden en dat zeker niet leuk vond.
Dus elke zondag waren we weer present.

2. Het was zo leuk om na de twee proeven met paardje een fijne buiten rit te maken op de vreemde locatie en zoonlief ging dan ook mee met de manege pony en mams liep dan ook ergens rond op de ruiterpaden, want die ponyclub kwam met zijn allen aan en vertrok ook met alle kinderen. Dus het waren soms lange dagen. Zo kwamen we nog eens ergens.

3. We genoten er zo ervan om met het gezin aan te klungelen, hond mee en al dat gedoe voor die paar minuten rijden.

Natuurlijk hebben wij ook vaak gebaald want soms had ik het idee, ze zien dit paard al en dan is het gedaan met de punten want hij kan geen goed meer doen. Dat bleek ook wel toen we in een andere provincie gingen rijden en de winstpunten ons om de oren knalden. Nadat we een half jaar van het toneel waren verdwenen was paardje vergeten en kon dochterlief in een hogere categorie wel winst rijden.

Jammer vind ik het wel dat deze jury toen niet al jureerden. Want toen was de onbekende merens nog done in de wedstrijdsport bij nogal wat jury leden en onze tuiger, barokke verschijning viel toen erg op tussen al die welshjes etc.. Nu zie je heel veel van dit soort paardjes op het terrein en is het allang vol geaccepteerd.

Maar ik begrijp ook heel goed wat TS bedoelt want ik zie tot op het hoogste niveau paarden die zelfs teugel kreupel zijn en dan denk je ach ach, moet dat nou?

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:26

Mijn pony staat momenteel te koop, dus hoef ik me er niet meer druk over te maken, maar bedankt voor de tip!
Verder niets negatiefs hoor, ik vond het alleen altijd zo jammer