Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:40

LadyMadonna schreef:
Dragen jullie in de dagelijkse omgang een cap? Twee weken terug een flinke tik tegen m'n hoofd gehad (van een hoef ;) ) en dat zette me eens aan het denken. Waarom erop wel en ernaast niet? In Engeland is het vrij gebruikelijk geloof ik

Niemand?

Btw Anne: de impact van een klap heeft niet enkel te maken met de hardheid van het asfalt.
Met 15km/u onderuit klappen of met 60, is een héél groot verschil

Geryon

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:42

Ik niet.. En dat is omdat erop in de meeste gevallen toch gevaarlijker is dan ernaast. Maar zou ik werken met een probleempaard waarvan ik weet dat het graag zijn hoefjes laat zien, zou ik denk ik wel een cap op doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:31

De enige keer dat ik echt wat aan mijn cap gehad heb was op een moment dat ik ernaast stond. Was aan het proppen uitdraaien op concours toen er ineens een tuigpaard met karretje achterlangs stoof. Paard haalde vol uit en raakte mijn hoofd. Twee gaten van de proppen erin en een week hoofdpijn.
Gek genoeg nog nooit op mijn hoofd gevallen als ik eraf pleur. Dat schrijf ik toe voltige en vechtsporten in mijn jonge jaren. Ook met hele rare buitelingen kom ik meestal op de pootjes terecht. Heeft me al een paar enkelblessures bezorgd.

7brittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:25

het boeit me niet hoe ik er uit zie of hoe ze over me denken het boeit mij wat er kan gebeuren als ik geen cap op heb. als ze het lelijk vinden moeten ze het maar vinden maar als er dan wat gebeurt met hun paard en ze hebben geen cap op vinden ze het opeens niet meer lelijk. :n

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:28

Ik vind het juist heerlijk om een cap op te hebben.
Zadel ook altijd eerst af voordat ik m afzet. :')

Maar tips. Poe.. Geen idee.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:00

Ook ik heb hem bijna altijd op met rijden ALTIJD maar heel af en toe al ik er op ga in de paddock als ik vrijheidsdressuur paar minuutjes dan niet maar het zijn kleine kunstje en niet steigeren enzo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:07

Ik heb vrijwel altijd een cap op. Ik heb een keer zonder cap gereden en vond het toch niet fijn. Een cap hoort er gewoon bij. Voor de foto wil ik hem wel eens af doen, enkel voor portret of rondhobbelfotos in de buitenbak. Verder draag ik altijd een cap.

Ik vertrouw mijn oaard voor 100%. Hij is nergens bang voor, luchtbalonnen doen hem niets. Hij schrikt vrijwel nooit en als hi schrikt galoppeerd hij gewoon weg. Tsja zinloos om een cap op te zetten? Nee, want het is ten eerste niet mijn paard, maar mijn verzorgpaard. Als er dan een ongeluk gebeurd is de eigenaresse aansprakelijk. Daarbij, vind ik dat je als volwassene met meer dan 10 jaar rijervaring gewoon een voorbeeldfunctie hebt voor jongere ruiters. Op stal, op bokt, op wedstrijd. Het zal je maar gebeuren dat een meid van 12 zonder cap gaat rijden omdat jij het ook doet, vervolgens valt en een blijvend hersenletsel er aan over houd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:11

Ik heb een lichtgewicht endurancecap (Kep Italia endurance pro) en ik voel niet eens dat ik hem op heb. Echt mooier wordt ik er niet van maar ik blijf bij een val van mijn paard of menwagen liever bij bewustzijn.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:07

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna schreef:
Dragen jullie in de dagelijkse omgang een cap? Twee weken terug een flinke tik tegen m'n hoofd gehad (van een hoef ;) ) en dat zette me eens aan het denken. Waarom erop wel en ernaast niet? In Engeland is het vrij gebruikelijk geloof ik

Niemand?

Btw Anne: de impact van een klap heeft niet enkel te maken met de hardheid van het asfalt.

Ik draag een cap tijdens het aansingelen, omdat mijn merrie met singelnijd nog weleens hapt. Niet gericht. Maar haar mond heeft toch wel een paar keer hard tegen m'n hoofd geduwd dus vandaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:11

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna schreef:

Niemand?

Nee, eigenlijk niet. Omdat ik eigenlijk altijd alleen met mijn Fjordje en een paar kleintjes bezig ben en die heb ik nog nooit zien steigeren of anderszins dichtbij mijn hoofd zien komen. Al zou ik nou bezig gaan met een paardje dat ik niet ken of waarvan ik weet dat hij kan steigeren, dan denk ik wel dat ik dat zou doen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:21

Anne_GTI schreef:
Wielrenners zetten een helm op als het hard gaat maar als ze gewoon boodschappen gaan doen laten ze de helm aan de kapstokhangen.
Het asfalt is even hard...

Ik denk dat er wel degelijk een groot verschil is met vroeger. De zadels zijn compleet anders. Je ligt er minder snel af maar als je gaat, gaat het ook hard. Je bouwt veel meer kinetische energie op en door de snelheid heb je niet de tijd om een arm of been uit te steken om de val te breken. Want vroeger had je veel meer dat soort letsels. Heb een poosje terug een onderzoek uit 1983 nog eens bekeken. Dat was specifiek uitgesplitst in letsels en ook op wat voor manier men de paardensport bedreef.

O echt??? Dus de snelheid is ook hetzelfde natuurlijk... hoe naïef kun je zijn. Bovendien zie ik meer wielrenners zonder dan met helm....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:41

Ja margee? Regio gebonden misschien? Hier nl het overschot met helm :j

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:05

Ik draag geen cap, behalve bij paarden die ik nooit eerder heb gereden en niet vertrouw. Ik heb al 2maal mijn neus gebroken door mijn cap (cap past!) omdat die mijn bril ramt en zo mijn neus breekt. Na een neuscorrectie en eenmaal mijn eigen neus recht te slaan ( :') ) had ik het er wel mee gehad.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:08

LadyMadonna schreef:
Ja margee? Regio gebonden misschien? Hier nl het overschot met helm :j

Behoorlijk eigenwijs volk hier misschien. Er is er al eens eentje gewoon tegen mijn (stilstaande) paard op het ruiterpad aangereden.
Hij viel toen om en was heel boos!!! *\o/*

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:22

Hier ook altijd een cap en ja, ik zie er niet uit, ja mijn hoofd zweet, het is vaak te warm. etc. etc. maar zoals eerder gezegd veiligheid komt op de eerste plek . Ik draag graag voor zover dat gaat de verantwoordelijkheid over mijn eigen leven. Het is geen eens een keus voor mij het is vanzelfsprekend dat ik met cap rij. *\o/* . Net als mijn gordel dragen , net als niet drinken in het verkeer.