Paardrijden is niet meer wat het was?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:33

SienenIvo schreef:
JasmijnJoy schreef:
Maar wat ik me nu toch wel begin af te vragen. Hoezo de titel :"paardrijden is niet meer wat het was?"

Alleen vanwege kleding? Ik vind dit eigenlijk heel stereotype. Stel je ziet iemand dressuurstal Z oefeningen oefenen. In een slonzig shirtje, kapotte rijbroek. Oude gympen.choppers.
Nou ik zie die dan toch liever in wat beter nettere kleding. maar je moet geen oordeel trekken. Die ene met een polo op zijn hafje kan net zo goed "kakkie" zijn en slecht kunnen rijden of iets.
Of dat een shetlander "geen: rijpony is of iets dergelijks. Ik bedoel maar. Het gaat toch om de rijkunsten ? En niet om het uiterlijk etc. Dus ik vind dit eigenlijk een rare titel.Bij deze titel ga ik het liever over hoe het rijden is veranderd e.d.
Sorry ik irriteer me dus echt rot aan de titel :')

Je hebt een punt!

De rijkunsten,ook helemaal gelijk!

Misschien heb ik het verkeerd gelezen,maar je hebt het over het uiterlijk van de ruiter of ook van de pony?

Ik vind zelf persoonlijk niet dat je er piekfijn en duur op moet zitten of met de nieuwe mode mee zijn,maar je pony moet er toch wel wat verzorgder uitzien?

Het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd lees hoor!

Ja, ik bedoel iedereen hier zit over het uiterlijk te "miepen".
En uiteindelijk gaat paardrijden helemaal ent over je uiterlijk toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:43

Shona schreef:
Paardrijden veranderd er niet door. Ik vind het ook een beetje overdreven om je er druk over te maken wat mensen nou wel of niet uitgeven aan paardenspullen. Als jij in je oude kloffie wilt rijden doe je dat toch ook? Als zij er mooi uit willen zien tijdens het rijden, laat het gaan. Dure spullen betekent ook niet altijd dat een kind bijvoorbeeld verwend is en zich als een kakker gedraagt. Vroeger zullen er eveneens mensen geweest zijn die veel meer aan hun uiterlijk tijdens paardenrijden uitgaven dan jij.

Dus het veranderd wel, het 'Naar de les gaan', want als je niet in je dure kleren komt word je dom aangekeken.
Al heb ik er bij mij op stal geen last van, iedereen zit op 'budget pony's' (draver, Welsh, kruisingen) met een budget zadel en een redelijk goedkoop hoofdstel, het enige prijzige waar ik ze hier mee zie (de kinderen dan) is dekjes.
Gelukkig ook maar :+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:38

xSlvna schreef:
Shona schreef:
Paardrijden veranderd er niet door. Ik vind het ook een beetje overdreven om je er druk over te maken wat mensen nou wel of niet uitgeven aan paardenspullen. Als jij in je oude kloffie wilt rijden doe je dat toch ook? Als zij er mooi uit willen zien tijdens het rijden, laat het gaan. Dure spullen betekent ook niet altijd dat een kind bijvoorbeeld verwend is en zich als een kakker gedraagt. Vroeger zullen er eveneens mensen geweest zijn die veel meer aan hun uiterlijk tijdens paardenrijden uitgaven dan jij.

Dus het veranderd wel, het 'Naar de les gaan', want als je niet in je dure kleren komt word je dom aangekeken.
Al heb ik er bij mij op stal geen last van, iedereen zit op 'budget pony's' (draver, Welsh, kruisingen) met een budget zadel en een redelijk goedkoop hoofdstel, het enige prijzige waar ik ze hier mee zie (de kinderen dan) is dekjes.
Gelukkig ook maar :+

En wat veranderd dat aan het paardrijden zelf? Wat boeit jou het nou als je dom aangekeken wordt door een stel kinderen in je les...? Dat had je vroeger ook al, toen ik op een manege reed werd je ook heel snel dom aangekeken als je niet op het mooiste paard van stal zat of mooie rijkleding aan had. Boeiend, het rijden veranderde er écht niet door.

xSlvna

Re: Paardrijden is niet meer wat het was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:43

Het stalgebeuren veranderd zeg ik toch hè :+
Je zit uiteraard nog het zelfde op het paard en het is wat betreft rijden nog gelijk, maar 'het paardrijden' (alles erbij) niet.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:43

Ik draag gewoon dechatlon hoor en mijn 'normale' shirtjes helemaal niets duurs

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:36

Ik draag ook 'normale' truitjes, en als ik zie wat sommigen aan anky-kleding betalen blijf ik nog lekker zo doorgaan. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:50

Vraagje aan de mensen die geen pikeur enz. hoeven: Als jullie het gewoon (makkelijk) konden betalen (+ alles eromheen, dus niet of of), zouden jullie dan ook geen merk willen zoals Anky of Pikeur, dat gewoon een goede kwaliteit is, lang mee gaat en gewoon mooi is ??

Heb een beetje het gevoel alsof sommigen hier wat afgunstig zijn of hun financiele situatie willen verdedigen door te zeggen het niet te wíllen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:10

Als ik het geld had liep ik 100% zeker weten in Eurostar en pikeur broeken, met een Kep-cap, een stel dure op maat gemaakte laarzen met crocodillenprint en ga maar door...
Ik wist het wel _O-

Dan had ik nu trouwens ook niet (alleen) een draver.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:41

Geryon schreef:
Vraagje aan de mensen die geen pikeur enz. hoeven: Als jullie het gewoon (makkelijk) konden betalen (+ alles eromheen, dus niet of of), zouden jullie dan ook geen merk willen zoals Anky of Pikeur, dat gewoon een goede kwaliteit is, lang mee gaat en gewoon mooi is ??

Heb een beetje het gevoel alsof sommigen hier wat afgunstig zijn of hun financiele situatie willen verdedigen door te zeggen het niet te wíllen.

Nee, simpelweg omdat ik niks om merken geef. Ik heb wel merkspullen maar niet omdat het een merk is. Ik koop mijn spullen op basis wat ik mooi en leuk vind en wat ik prettig vind zitten. Dit geld niet alleen voor paardrijkleding maar voor kleding in het algemeen.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:21

Geryon schreef:

Als het zou kunnen, zou ik het zeker willen. Heb nu een rijbroek van NedHorse, waar ik erg blij mee ben, maar ik zie in de winkels altijd zoveel leuke (en dure) rijbroeken hangen die ik ook graag zou willen. Maar als ik het geld had, zou ik ook een pony/paard kopen en allemaal mooie, dure halsters / zadeldekjes / zadels enz. kopen.

Maarja, dat zit er niet in. Ben 15 jaar en van mijn zakgeld kan ik dat helaas :( niet kopen.

ANOUCKOEKJES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:29

Ik rij vaak gewoon in me jogging broek en shirtje met trui, soms draag ik niet eens laarzen ofzo haha

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:21

nope ook geen merk hier..
ik rijd nu al 3 jaar met dezelfde broeken van decathlon

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:16

Geryon schreef:

Sluit ik me idd bij aan... En daarnaast; de een vind het prima om in H&M shirtjes rond te rijden en HH broeken...
Nou ik kies voor Pikeur broeken, Anky shirtjes, Kep caps en dure laarzen.... Gebruik het elke dag voor meerdere paarden dus ja ik haal het geld er ook uit... En daarnaast vind ik het ook gewoon mooier en zolang het uit mijn eigen portemonnee komt... who care's :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:46

Jolet schreef:
Geryon schreef:

Sluit ik me idd bij aan... En daarnaast; de een vind het prima om in H&M shirtjes rond te rijden en HH broeken...
Nou ik kies voor Pikeur broeken, Anky shirtjes, Kep caps en dure laarzen.... Gebruik het elke dag voor meerdere paarden dus ja ik haal het geld er ook uit... En daarnaast vind ik het ook gewoon mooier en zolang het uit mijn eigen portemonnee komt... who care's :)

Same here! draag ook liever mijn HV polo broek ipv mijn decathlon rijbroek
Het maakt toch echt niet uit wat je draagt... ik draag ook wat duurdere kledij en lederen chaps enzo ... en doe mijn stal ( of de stal vd pony die ik verzorg ) ook met die kledij en help de andere ook! :-) is het vuil?? ja de wasmachiene is en proper :-)

sky_deamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:51

Ik heb wel merkrijbroeken, maar gewoon simpele rijlaarzen en gewoon comfy shirtjes. :)
Het gaat mij meer om het rijden dan om hoe je op het paard gekleed zit... maar als ik in de ruitersportzaak bij ons in de buurt soms zie wat mensen uitgeven aan rijkleding... jeetje. xD :)

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:27

Geryon schreef:

mee eens
het ligt er vaak ook aan je ouders aan bijv. jij gaat 1 keer per week naar de manege voor rijles dan kan je wel lang doen met kleding (niet gemeen bedoelt)
of dat je elke dag naar je paard gaat en rijdt dan slijt je kleding sneller en wil je wel een goed stevig merk dat lang mee gaat

boktuser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:54

ik draag gewoon een sweather van de C&A :')

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:11

Geryon schreef:

Het probleem ligt hem helemaal niet in dat ik het niet kan betalen. Dat kan ik namelijk best, helemaal geen punt. Maar ik heb gewoon geen zin om het geld eraan uit te geven + die paar dure broeken die ik heb, vind ik niet fijner zitten dan die goedkope van de Decathlon. Sterker, een van mijn dure broeken (Horka [edit, en ik heb ook nog een Kingsland die ik niet fijn vind]) heb ik nooit aan omdat ik het een onding vind. Die van 17.95 van de Decathlon, daar woon ik echt in. Heerlijke dingen! :+:
Okee, en bij ons op stal blijf je ook gewoon niet netjes, te meer daar we pasgeleden verhuisd zijn en nog niet alles op orde is. Met zulk weer als de afgelopen dagen is het een modderboel en dat vind ik dan toch best wel weer zonde, als ik dan mijn dure broeken zo smerig maak dat de vlekken er niet meer uit gaan.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:40

Rijbroeken geef ik liever wat meer aan uit omdat die gewoon oneindig lang mee gaan. Shirts en zo kan me niks interesseren eigenlijk. Maar kijk, als je het geld ervoor hebt en je vindt het veel lekkerder zitten: waarom niet?

Loeslucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:28

Ik ga ook altijd in een trui, zit gewoon lekker :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:55

Ik heb wel een paar merk, maar ik doe het daar niet persé voor.
Ik heb nu bijvoorbeeld al 2,5 jaar een rood Kingsland jasje. Héérlijke jas, stevig, waterdicht, winddicht etc. Nauwelijks versleten en ben er nog steeds heel blij mee ;)
Verder zijn mijn rijbroek en jodphurs gewoon van Harry's Horse :+

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:14

Geryon schreef:

Ik kan het wel betalen, maar vind het niet nodig. Voor mij is belangrijk dat de basisuitrusting voor mijn paard goed is. Dure merkkleding vind ik niet nodig, de laatste mode aan sjabrakken en dergelijke doe ik niet aan mee. Het meest onzinnig vind ik als sjabrak en peesjes of bandages en de kleding van de ruiter bij elkaar moeten passen. Jaloers? Nee absoluut niet... eerder medelijden met de ouders die het (moeten) betalen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:03

Wat ik overigens wel vind is dat er ontzettend veel geld uitgegeven wordt aan mooie setjes etc.. En dan zie je ze vervolgens rijden op een niet passend zadel.. Dan denk ik als je dan toch geld uitgeeft, geef het dan eerst daar aan uit...

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:56

Precies wat ik ook denk Jolet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:02

Heleennn schreef:
Hoi bokkers,

ik vraag mij nu af, vroeger ging ik altijd gewoon rijden in een oud shirtje, oude trui en mijn laarzen... Maar tegenwoordig! Veel mensen dragen kleren waar ze soms meer voor betalen dan voor hun normale kleding! Zijn er ook nog mensen die gewoon hun oude truien aandoen om te gaan rijden?

Ik ken meisjes die allemaal dure merkkleren hebben van Kingsland, Anky, Scapa,... Terwijl ik gewoon lekker rondhobbel in mijn decathlon truitjes :') Nog zoiets, enkel "beginnelingen" rijden met decathlon materiaal... Dit is toch onzin? Ik kan zonder overdrijven zeggen dat ik geen beginneling meer ben, maar dat wil toch niet zeggen dat ik honderden euro's ga lopen uitgeven aan dure merkkleding?

Wat vinden jullie?

Ik heb wel wat setjes van "paardenmerken", maar het meeste is QHP (=is imo goedkoop vergeleken met Anky) en vaak zijn de shirtjes die ik daarbij heb gewoon uit standaard winkels en echt niet duurder dan 10,- 8-) Heb een aantal setjes kappen die ik kan combineren en verder komt er weinig nieuws bij. Had nooit kleurtjes op mijn vorige (behalve donkerblauw) dus deze moest het ontgelden dat ik mijn penny tijd gemist heb :')

Loop er ook vaak genoeg bij als "slons" (oude lelijke paardrijbroekken met vlekken, truien met gaatjes etc... hihihi)