Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:17

Ik ga echt nooit rijden zonder cap. Ik ben één keer keihard op mijn hoofd gevallen. Heellee zware hersenschudding. Ik had niet willen weten wat er was gebeurd als ik geen cap op had gehad. En het sufste was nog, het paard struikelde waardoor ik viel. Dus wat mij betreft is 'ik vertrouw mijn paard 100%' ook geen argument. Er kan altijd wat gebeuren wat je niet in de hand hebt. Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de ruiters met cap rijden, eigenlijk.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:47

Chasey schreef:
De mensen die zonder cap rijden moeten dat helemaal zelf weten. Ik zal echt niemand dwingen om een cap te dragen, maar ik vind wel dat je onnodig risico loopt als je geen cap draagt. Als je van je paard valt, om welke reden dan ook, val je meestal van hoog. En je hoofd is kwetsbaar!
Ik rij altijd met cap. Alleen op onze bruiloft heb ik zonder cap gereden.
Mocht er iemand op mijn paard willen rijden, dan verplicht ik wel een cap. Anders kom je er niet op.
Zo is dat ook met m'n verzorg pony, zonder cap mag ik niet op haar rijden. Maar ikzelf wil niet zonder cap rijden, dus dat scheelt ;)
Nee ik loop liever geen schedelbasis fractuur op, ik neem de bescherming die ik kan nemen. Een cap.

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande quote, ik rij altijd met cap op maakt niet uit of het zomer is of iet.
Ik heb geen zin om risico's te gaan lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:23

Ach ja... als ik een zweethoofd afweeg tegen een schedelbasisfractuur en een verlamming kies ik voor het zweethoofd... maar dat moet iedereen zelf weten :+

Gerlindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:54

ik rij eigenlijk altijd met een cap,
mijn paard is namelijk niet altijd te vertrouwen, want hij heeft vaak onverwachte schrikmomenten.
laatst had ik een bult op men hoofd en als ik dan een cap op doe, doet het zeer dus heb ik zonder cap gereden.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:05

Ik rij eigenlijk altijd met cap op, was op de manege ook verplicht. Vorig jaar ben ik echter in Zuid-Afrika geweest voor 4 maanden. Omdat ik voor stage ging, had ik mn paardrijspullen niet meegenomen...Nou ja je raad het wel,ik heb daar 3,5 maand een paard geleasd en heel de tijd zonder cap gereden. Voor mij voelt het nu weer een beetje raar om met cap te rijden, maar ik zet hem wel op, ook al vind ik zonder lekkerder rijden.

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:47

ik vind dat ze het zelf moeten weten als hun zonder cap willen rijden ik rij heeeeel redelden
zonder cap ik vind het ook niet fijn rijden zonder cap dan heb ik het idee
dat ik iets mis en vind dat je het goeie voor beeld moet geven aan kinderen
net willen beginnen met rijden en ze aan te moedigen om wel een cap op te doen

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:52

Ik rijd altijd met cap. Ten eerste omdat mijn moeder me vermoord als ik het niet doe en ten tweede, ookal rijd ik een braaf, lief paardje ik weet dat er altijd wat kan gebeuren en eigenlijk heb ik nooit last van dat ding op m'n kop, dus dan gewoon voor de zekerheid.

Ik begrijp het best als mensen zonder rijden omdat ze het niet fijn vinden zitten. Paard volledig vertrouwen vind ik een onzinreden, maarja dat is mijn bescheiden mening...

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:56

Wat betreft de cap, ik draag h'm niet alleen vanwege eventuele rare acties van het paardbeest.
Ben al een paar keer met mijn koppie bijna tegen een tak gereden, nou dan ben je blij dat je dat ding op hebt!
Ik begrijp wel dat je zonder rijdt, wij Nederlanders fietsen toch ook zonder valhelm, vinden de duitsers ook onverantwoordelijk...
Maarja ik rijd dus wel altijd met, ook met vallen in de bak. Tegen de bakrand of tegen een hindernis >.<' Nou dan ben je blij dat je dat ding op hebt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:01

Ik draag m vrijwel niet.
Dit komt omdat ik door een cap veel minder zie ;) mijn ogen zijn niet geheel goed en hoe minder licht hoe slechter ik zie ;)
Ik zie liever alles, vind ik veiliger. Verder vertrouw ik mijn pony ook wel ja.

Op vreemd terrein of met springen draag ik m wel gezien ik dat gewoon te gevaarlijk vind.

Verder moet ik zeggen dat ik de reacties hier best flauw vind.. Iemand die er voor uit durft te komen zonder cap te rijden is lastig in een topic als dit op bokt..

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:24

Ja wat dat betreft kan Bokt heel hard zijn :P.
Wat ik ook wilde zeggen is dat wij nu eenmaal met cap rijden omdat boven op een beest zitten in deze tijd nu niet bepaald een gewoon verschijnsel is. Terwijl tot zo'n 150 jaar geleden er geen ander vervoersmiddel bestond en men heus niet (zoals wij nu op de fiets) altijd hoofdbescherming op had.
Maar zelf draag ik hem liever wel, maar als wij capdragers dus eigenlijk consequent willen zijn zouden we dat ook op de fiets moeten doen en dat doe ik ook niet ;)
Maarja op de fiets val ik ook een stuk minder dan van een paard, haha!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:31

Ik rijd bijna altijd met cap. Op de manege is het verplicht dus daar sowieso.
Maar als ik met iemand mee ga naar z'n verzorgpony en diegene rijd zonder cap,
hoe onverstandig het ook is, dan rijd ik ook zonder. (A)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:39

Ik rijd eigenlijk ook meestal zonder cap! Wanneer ik de straat opga of het bos in doe ik hem meestal wel op. Maar verder eigenlijk altijd zonde, ik krijg hoofdpijn van caps (maakt niet uit welke.. ik krijg ALTIJD hoofdpijn), het kriebelt en het is heet..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:45

altijd met. als die goed past heb je geen hoofdpijn.
zweethoofd zomers.. jammer dan ik rij niet zonder.

zelfde als je gaat motorrijden in je korte broek zonder helm..
bergklimmen zonder zekering..

het kan goed gaan maar ook flink fout.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:47

Sommige mensen houden juist van bergbeklimmen zonder zekering. ;) Zonder vinden ze minder leuk.

fauve1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:10

met cap rijden is altijd verstandiger, zeker in vreemde omgevingen of bij paarden die je niet kent, je weet nooit wat er kan gebeuren
moet toch bekennen dat ik bij mijn vaste merrie die ik al jaren onder het zadel heb thuis in de bak regelmatig de cap in zijn koffer laat liggen...slechte gewoonte

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:30

sflj schreef:
Sommige mensen houden juist van bergbeklimmen zonder zekering. ;) Zonder vinden ze minder leuk.

Eh.. zonder helm vinden ze leuker, bedoelde ik.

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:53

ik rij altijd met cap!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

Altijd met, mijn paard schiet soms af al een elastiekje :+
Pony reed ik heel soms zonder, maar ondanks dat hij super braaf was, het blijft een dier dus 99 van de 100x ook het cappie op het koppie.

Kortom: ik rij eigenlijk altijd met cap, paarden van anderen al helemaal!

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:55

Tjaa... Ik vind dat je gewoon met cap op moet rijden, eerst vond ik het eigenlijk onzin want ik dacht, je valt toch in het zand als je in de bak rijd... Nouja totdat ik een meisje uit mijn les zag vallen (ze had wel een cap op, moet trouwens ook :P) Ze viel dus op een hindernis!!! met haar hoofd! sindsdien vind ik een cap super belangrijk!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:27

Ik heb altijd een cap op! Zelfs ook al is het alleen maar even uitstappen, je weet nooit wat er zou kunnen gebeuren ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:44

ik moet zowiso van mijn ouders altijd cap op, soms als k ff op iemands paard ga voor gewoon even dan kan het zijn dat ik geen cap draag. zelf vind ik zonder cap prettiger, maar met is natuurlijk wel veiliger.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:36

zolang ik nog niet super rijd en niet echt een pony heb waar ik een goede band mee heb rijd ik altijd met,
zowieso rijd ik wel met cap alleen als ik hem een enkel keertje vergeten ben en ik vertrouw mn rijkunsten en pony goed genoeg zal ik misschiene en enkel keertje onder rijden

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:06

Ik ben begonnen met rijden op een verzorgpony van vriendin. Ik had nog nooit les gehad en zij hielp mij wel, alleen die cap die zijn had paste ik niet waardoor ik dus gewoon zonder cap reed... Het was misschien niet verstandig maar ik reed toen ook nog niet veel draf en zeker geen galop, dan vind ik dat het op zich wel kan als je in een bak rijdt :)

Nu heb ik paardrijles, en heb ik zeker een cap op eentje die tenminste past! want heb schijnbaar beetje erg groot hoofd... :o Tijdens mijn eerste les ben ik ook van pony afgevallen maar was blij dat ik cap op had.

Ik vind persoonlijk dat wanneer je in een bak gewoon rijd, in stap of eventjes in draf dat het wel moet kunnen zonder cap als je het paard/pony wat goed kent...

x

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:11

Mn eigen rijd ik altijd zonder cap thuis. Als ik op andermans paard stap doe ik wel altijd een cap op. Als ik ergens rij waar het verplicht is, dan doe ik hem ook gewoon op. Ga daar niet moeilijk om doen ofzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

ik rijd dan misschien al wel 11 jaar, maar ik heb nog altijd een cap op.
vind het toch een stukje verantwoording.