Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:05

Ik rij ALTIJD met een cap . Het is gewoonte. Sinds ik rijd ,vanaf mijn 8jaar, heb ik maar eens een enkele keer zonder cap gereden, kan het me zelfs niet meer herinneren. Enkel als ik eens een leuke foto wil kruip ik er wel eens zonder cap op, maar dan rijd ik ook niet echt. Ik begrijp dat er sommige zonder rijden, het voelt misschien ook wat vrijer, minder bezweet,... Maar ik moet toegeven dat ik een cap best wel iets hebben vind, als ik die op heb dan voel ik me pas echt klaar om te gaan rijden. En zelf heb ik er geen probleem mee, hij zit niet echt vervelend of zo. Voor het vallen heb ik hem ook graag opstaan. Want ik ben ooit is zwaar gevallen met men hoofd tegen een rand van een binnenbak, had ik mijn cap nu niet op dan had ik een kap in mijn hoofd ><. Dus; Ik hou van mijn cap ! :D

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:40

Het hoeft van mij niet verboden te worden. Het is toch eigen verantwoordelijkheid vind ik.
Ik rijd altijd met cap, heb maar 1 hoofd.

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:00

Ik rijd altijd met cap. Het is voor je eigen veiligheid.
Als het 30 graden is en ik moet de hele dag rijden wordt ik er ook niet bepaald vrolijk van maarja beter cap kapot dan hoofd kapot. :Y)

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:20

Ik rij ook altijd met cap, weer of geen weer. Ik heb ook maar 1 hoofd, en die moet nog lang mee :D

S_uus

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:26

Altijd met cap gereden, maar wel een hersenschudding gehad ondanks het dragen van dat ding, toch blijf ik er mee rijden + zonder cap geen verzekering

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:42

Ik rij altijd met cap. Niet mooi, onhandig of te warm vind ik een slechte reden, dan moet je een goede cap kopen. Ik heb ook lang moeten zoeken naar een cap die aan al mijn eisen voldeed. Ieder moet het voor zich weten, maar op mijn paarden wordt niet zonder gereden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 06:39

S_uus schreef:
Altijd met cap gereden, maar wel een hersenschudding gehad ondanks het dragen van dat ding, toch blijf ik er mee rijden + zonder cap geen verzekering

=Onzin.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:52

Je kunt een hersenschudding nooit voorkomen al heb je een cap op.
Wél kun je voorkomen dat je schedel breekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:53

Josje84 schreef:

maar niet dat je je nek breekt en die kans is minstens even groot.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:25

Je kan het eigenlijk niet voorkomen.

Ik was dus een keer gevallen met mijn hoofd tegen de bakrand aan, hele scheur in mijn wang en een herenschudding, maar ik weet zeker dat als ik mijn cap to NIET op had.. dat het een stukje pijnlijker was geweest. :(:)

Ik draag altijd mijn cap, daarvoor heb ik zelf gekozen omdat ik het fijnder en ik het veiliger vind.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:34

Ik rij binnen nooit met cap, airvest, nekrol, harnas etc. etc. maar tijdens een buitenritje heb ik wel een cap op mijn kop (al is dat alleen maar voor laaghangende takken :D).

Iedereen moet het lekker zelf weten. Op de mountainbike zet ook de een wel een helm op en de ander niet. Een cap beschermd niet tegen een gebroken nek of beschadigde ingewanden (hoewel ik snap waarom je wel met cap rijdt hoor :Y)).

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:36

als ik naar buiten ga doe ik m'n cap op. Asfalt, bomen, bankjes etc.
In de bak tijdens (western)les niet

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:37

Ik rijd altijd met een cap, dit is verplicht op stal!
Vind het voor me eigen veiligheid wel erg belangrijk.
Als er iets zou opdoen waarbij je leven in gevaar komt omdat je je cap niet ophad....(wel erg drastisch maar het kan..)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:41

ik rijd thuis meestal zonder cap.
Simpelweg doordat ik heel de dag op paard zit en gruwelijk koppijn krijg van een cap. Dat krijg ik ook van een petje.
Ik krijg wel eens commentaar in het bos van 'geiten-wollen-sokken types', maar ik vind het mijn keus. Ik loop risico op letsel.

Tijd terug liep ik een scheur in m'n lever op na een val, vragen ze in het zh: 'had je wel een cap op, meisje?' bij de vraag 'had dat me geholpen dan?' konden ze geen zinnig antwoord geven.

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:37

Ik draag wel altijd een cap :j
Het is zoiezo verplicht op mijn manege maar
ook als ik zelf de keuze zou hebben zou ik hem ook gewoon opzetten. Het is voor je eigen veiligheid :D

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:49

Ayasha schreef:
Josje84 schreef:

maar niet dat je je nek breekt en die kans is minstens even groot.

Oh, maar ik had het ook niet over je nek breken.
Je breekt je nek niet eerder dan je hoofd. Je nek is n.l een stuk meer flexibel, je hoofd is een dichte doos. Als daar een bloeding o.i.d in ontstaat t.g.v aan val kan de druk geen kant op. Dan heb je kans op heel veel vervelende bijkomstigheden. Met een cap zal dit enigzins te beperken zijn. Paardrijden met preventief een nekkraag om zie ik iemand niet snel doen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:03

En ik vraag me af waarom niet als men zo dramt op cap, ik zie er nl minstens zo veel beschadigingen aan de nekwervels op lopen als dat ze hun schedel breken. :) Dus eigenlijk zou dat enkel logisch zijn.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:20

Hoe je het ook went of keert, met cap is gewoon veiliger Ayasha. Daar kun je eigenlijk geen discussie over voeren. Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel, maar daar zijn het uitzonderingen voor :D.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:16

Plus, van een wervelbreuk kan je tegenwoordig relatief goed herstellen, terwijl je bij hersenletsel vrijwel zeker (vaak ernstig) problemen overhoudt (als het al niet fataal is)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:14

Ayasha schreef:
En ik vraag me af waarom niet als men zo dramt op cap, ik zie er nl minstens zo veel beschadigingen aan de nekwervels op lopen als dat ze hun schedel breken.

Afgezien van je eigen ervaringen, heb je daar ook cijfers van?

(Schedel breken zal overigens niet de grootste oorzaak zijn - je kunt ook overlijden aan hoofdletsel terwijl je schedel nog intact is of hooguit een scheurtje bevat. Een cap is dan ook niet alleen om je schedel te beschermen, maar je hoofd in het algemeen.)

Viviannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:16

Heel soms, maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Net zo als geen gordel dragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:20

Viviannen schreef:
Heel soms, maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Net zo als geen gordel dragen.

Het niet dragen van een gordel is strafbaar. Het niet dragen van een cap niet.

Viviannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:22

Komt op hetzelfde neer, eigen verantwoordelijkheid. En een boete als je betrapt word zonder gordel. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:26

Viviannen schreef:
Komt op hetzelfde neer, eigen verantwoordelijkheid. En een boete als je betrapt word zonder gordel. :)

Eh, nee, dat komt niet op hetzelfde neer.

Viviannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:26

Als je valt is het je eigen schuld. Had je maar een cap moeten dragen.