''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:34

Neeheeee dat mag dus juist niet hier!!! De beheerders geven aan dat het absoluut niet mag.

@hc, ik denk dat een flinke stap in dat geval al afdoende is. De manege bij ons in de buurt doet trouwens ook wel aan buitenritten, maar voor zover ik weet is dat alleen als je rijervaring hebt. Bovendien is dat enkel in het bos, daar kan er ook niet heel veel misgaan als ze over de zeik gaan, omdat er toch geen ruimte is om te passeren, dat vind ik nog ietsje minder riskant dan het strand op gaan. Daar moet je minimaal een jaar rijervaring voor hebben om mee te mogen, volgens mij ging ik zelf pas met 2 jaar voor het eerst mee naar het strand.
Nou kom ik ze ook maar heel sporadisch tegen hoor, die manegegroepen, dus ik heb er weinig last van.

Ik vraag me alleen af of het echt het geval is dat het in stap passeren gepredikt wordt, ik denk persoonlijk dat dat nog wel meevalt. Daar heb ik mijn opvattingen ook niet echt vandaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:57

Helaas is hier op de Veluwe wel toegestaan dat voetgangers gebruik mogen maken van de ruiterpaden.
Andersom mag niet en mag je als ruiter/menner alleen gebruik maken voor de daarvoor bestemde paden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:18

Dat is wel een beetje jammer ja, maar dat is gelukkig bij ons niet het geval. Nou zijn de paden hier ook wel echt te zwaar om leuk te gaan wandelen, het is erg mul en het gaat constant heuveltje op, heuveltje af, dus als je dat gaat wandelen ben je binnen een kwartier bekaf _O-, weet niet hoe dat op de veluwe is? Op zich is het ook wel terecht dat je als ruiter niet op de gewone paden mag komen, maar ik vind het nog wel eens jammer, je hebt hier een heel mooi lang geasfalteerd pad waar je heerlijk kunt harddraven, maarja, dat mag niet :n. Ik ben vorig jaar wel mooi over het gewone pad gegaan, toen was het hele bos opgevroren en het ruiterpad was (verderop) dus echt niet begaanbaar, toen ben ik al glibberend over het gewone pad gegaan, maar zelfs daar lag ijzel, echt geen aanrader :=. Ik was toen wel heeel blij met een ijzerloos en überbraaf paard met het volste vertrouwen in mij :j.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:46

hyppolyte schreef:
@hc, ik denk dat een flinke stap in dat geval al afdoende is.

Helaas. Dat geeft alleen maar meer geklier omdat je er dan veel te lang naast zit.

In het ruiterbewijs en vanuit de KNHS is het ´in stap passeren´, hoe onmogelijk onlogisch dat ook is. Zie dit topic :)*
Pure onvaardigheidscamouflage.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:04

Ok, bijgelezen

Ik ben het er mee eens, dat het tempo waarin te passeren afhankelijk is van de situatie. Een ruiter in stap haal ik bijvoorbeeld in in een rustige draf aan de andere kant van de weg. Inhalen in galop doe ik zelf liever niet, maar als ik draaf en iemand passeerd met voeldoende afstand in een rustige galop; prima. Het zit hem in de rust van de gang, wat mij betreft.
Hier in de buurt wordt ook met canaval een paardenren gehouden, in de periode ervoor kom ik een enkele keer een ruiter tegen die zn paard hiervoor traind. Zo'n ruiter heeft me eens een keer gevraagd of ik mn paardje kon houden als hij een rengalop oefende. Prima dat hij het vroeg, kon ik me voorbereiden. Niks geen probleem.

Ik ben ook bezig met een jong paardje, dat nog wel kan schrikken. Juist daarom heb ik de eigenaar gevraagd op de fiets mee te gaan. Als ik het niet vertrouw vraag ik hem desnoods het paardje vast te houden. Voorkomt niet alles, wel heel veel.

Verder nooit geklier mee gemaakt vanwege in stap passeren. Ja wel...1 x; op een krap pad een jonge hengst en een vreemd paard. Eigenaar van de hengst waarschuwde de ander NIET te passeren op dat krappe pad, omdat de hengst zou reageren. Hij stelde voor te wachten tot de hengst opzij het land in kon. Ander drukte toch door en toen ging het heel fout...

Wat betreft ruiterbewijs; zelf vind ik het handig aan te kunnen tonen dat ik het pricipe van paardrijden en de fatsoensnormen ken. In pricipe is het ruiterbewijs ook geen 'vod', net zo min als dat een gewoon rijbewijs een 'vod' is. Alleen voor mensen die moeite hebben met fatsoensnormen is het grote onzin ;) Ik ben er wel mee eens dat je geen ruiterbewijs nodig hebt om goed te kunnen rijden en jezelf te gedragen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:55

Een ruiterbewijs is een certificaat van een zelfbenoemde club zonder meer betekenis dan dat.
Een rijbewijs van het CBR is een staatserkend bewijs van rijvaardigheid.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:59

Wilt in mijn ogen niet zeggen dat alles onzin is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:16

Juut schreef:
Wilt in mijn ogen niet zeggen dat alles onzin is.

Het is ook niet alléén onzin.
Het probleem is dat waarheden, halve waarheden en fouten door elkaar staan.
Door de waarheden krijgen de rest waarheidsgehalte.
Het is daardoor een contraproductief ding, want de kursist volgt deze kursus omdat deze het niet weet dus goed niet van onzin kan onderscheiden en zo op het verkeerde been rijdend de wijde wereld ingstuurd wordt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 01:42

Citaat:
In het ruiterbewijs en vanuit de KNHS is het ´in stap passeren´, hoe onmogelijk onlogisch dat ook is. Zie dit topic
Pure onvaardigheidscamouflage

Het ruiterbewijs hecht ik ook weinig waarde aan moet ik zeggen, ik realiseerde me even niet dat je dat ook bedoelde met je eerdere opmerking, dus ja dan wordt het ook vanuit een commecieel belang gepredikt.

Citaat:
Hier in de buurt wordt ook met canaval een paardenren gehouden, in de periode ervoor kom ik een enkele keer een ruiter tegen die zn paard hiervoor traind. Zo'n ruiter heeft me eens een keer gevraagd of ik mn paardje kon houden als hij een rengalop oefende. Prima dat hij het vroeg, kon ik me voorbereiden. Niks geen probleem.

Verder nooit geklier mee gemaakt vanwege in stap passeren. Ja wel...1 x; op een krap pad een jonge hengst en een vreemd paard. Eigenaar van de hengst waarschuwde de ander NIET te passeren op dat krappe pad, omdat de hengst zou reageren. Hij stelde voor te wachten tot de hengst opzij het land in kon. Ander drukte toch door en toen ging het heel fout...

1e situatie is heel netjes gegaan, als het op die manier gebeurt dan is dat gewoon heel prettig :j.

2e situatie is inderdaad wel minder, mag ik vragen wat er eigenlijk gebeurd is? Over deze situatie valt er te discussiëren, had de ruiter van de hengst dan wel naar buiten moeten gaan. Aan de andere kant is het van de inhaler ook niet netjes om door te drammen nadat de andere ruiter aangeeft dat het niet slim is om er heel dicht langs te gaan. Ik ga er wel vanuit dat het geen half uur zou duren totdat er een mogelijkheid tot opzij gaan was, maar slechts een paar meter ofzo. Als de inhaler nog 10 minuten had moeten wachten voordat hij erlangs zou kunnen dan kan ik me wel voorstellen dat ie daar geen zin in heeft, maar als het om een paar meter gaat.