Is dit paard te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:55

Ja maar wat verwacht jij van een DA die komt kijken. Dat hij Röntgenogen heeft. Hij kan toch ook niet verder kijken en of voelen en in zn medische kennis duiken dan op dat moment voorhanden is ? Wil hij zelf de details weten zegt hij zelf dat er een foto gemaakt moet worden. Als het paard er nu slecht door liep is het wat anders. En dan nog so what, de koper die het niet vertrouwd of twijfelt laat toch lekker zelf de foto maken dan. Zou ik ook doen indien nodig en al helemaal omdat het ook niet schreeuwend duur is hier. Waarom zou zij he doen ? Paard heeft er geen last van, nooit gehad ook en voor wat zij zelf er mee doet is het niet belangrijk.

En help me even als ik het fout heb, de mensen met meer kennis....Mij is verteld door de kliniek dat de sprong voor recreatierijden niet zo heel belangrijk is. Zoals bij Spat bijvoorbeeld zeiden ze, dan kan het hele spronggewricht vastgroeien en daar behoef je geen hinder van te ondervinden asl je geluk hebt. Paard loopt dan de eerste pasjes wat stijf. Heb je pech en er groeien haken op, punten dus dan zie je echt wel aan je paard dat het zeer doet en hij beroerd gaan lopen.
Waar of niet waar ? Voor mij klonk het logisch toen. En speciaal beslag zou dan ook nog kunnen helpen. Zo lang je paard er geen pijn aan heeft. Als het hem hindert zie je het snel genoeg.
Ik ken ook en paard wat botwoekering heeft op zn voorbeen, doordat hij met dat voorbeen onder een stalwand vast lag. Die heeft nu bijna twee knieen. Heb je pech dan heeft het paard er last van met de strekpees en kun je hem misschien laten opereren. Heb je geluk dan heeft het paard er helemaal geen last van. Tot nog toe heeft ook dit paard geluk maar hij is nog jong dus het blijft af te wachten.

Tot er een foto is gemaakt is er nu geen enkele aanwijzing dat het iets ernstigs of belemerends is dus het heeft ook geen zin om daar maar over door te blijven gaan.

Zoals gezegd, er is hier ook iemand met een voorbeeld bij wie het geen problemen oplevert. Maar een sportpaard wordt deze merrie nooit meer en dat is dan ook niet de bedoeling. Daar krijg je haar misschien niet eens voor mee...ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:08

Tja. Wat is nou de definitie van een sportpaard, eigenlijk is dat ook vaag. Goed, ook B-dressuur of een B-parcoursje springen is natuurlijk sport, maar echt een sportpaard dan praat je toch over wat hoger nivo... ik denk zelf dat de merrie waar dit topic nog steeds over gaat, dat gemakkelijk aankan, als er een liefhebber is die dat er mee wil doen, ook L-nivo moet wel kunnen met een paard als deze en dan heb je er echt geen jaren werk van om haar in conditie te krijgen en een beetje knap aan het lopen.

Mijn clown met dikke hak heeft gisteren zijn echte dressuurdebuut weten te maken. Resultaat: derde stekkie in het L1, met een hele nette 187 punten. Hij liet een paar steken vallen omdat hij erg loperig was en bijna te voorwaarts maar hij scoorde een dikke 8 voor de middendraf Haha!
Volgens insiders zit er nog veeeeeel meer in, en het meest komische was dat ik niemand over zijn sprong heb horen miepen!!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:48

Gefeliciteerd ! Zo kan het dus ook.
En blijkbaar zijn er die het nog positiever inzien dan ik voor deze merrie. Dus even zoeken naar de juiste nieuwe eigenaar met de juiste instelling. Okee, die groep is aanzienlijk kleiner maar ze zijn er echt wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:53

suleilitha schreef:
Tja. Wat is nou de definitie van een sportpaard, eigenlijk is dat ook vaag. Goed, ook B-dressuur of een B-parcoursje springen is natuurlijk sport, maar echt een sportpaard dan praat je toch over wat hoger nivo... ik denk zelf dat de merrie waar dit topic nog steeds over gaat, dat gemakkelijk aankan, als er een liefhebber is die dat er mee wil doen, ook L-nivo moet wel kunnen met een paard als deze en dan heb je er echt geen jaren werk van om haar in conditie te krijgen en een beetje knap aan het lopen.

Een L proefje kan een handige ruiter zo uit het paard rijden. Een minder handige ruiter zal daarvoor veel moeten trainen en oefenen. Als de minder goede ruiter toch een L proef wil gaan rijden, heb je het imo over sport en geen recreatie. Echter de handige ruiter die een maand 3 x per week even rijdt en er een L proefje uit kan rijden = het iimo recreatie. In de L mag het paard nog uit elkaar lopen. Bij meer verzamelen zal je meer van het achterbeen gaan vragen en dus een groter risico dat ze last kan krijgen van de dikke sprong.
Door het paard dressuurmatig te rijden en zo meer rugspieren te laten ontwikkelen is goed om de ruiter beter te kunnen dragen. Echter voor het beengestel lijkt mij rechtuit het beste (buitenritten) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:51

In de L mag een paard van jou nog uit elkaar lopen dus, maar van mij mag dat niet. Ik laat een paard wat nog uit elkaar loopt dus ook niet eens L starten.
Maar goed, mijn post was al off-topic en die van jou nog meer, Superwoman. Verder is het puur speculeren wat je zegt over al dan niet last krijgen van een spronggewricht waar een verdikking op zit. Verder vind ik je uitleg van de L dressuur met al dan niet een handige ruiter ook niet echt relevant, moet ik zeggen...
On topic maar weer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:57

suleilitha schreef:
In de L mag een paard van jou nog uit elkaar lopen dus, maar van mij mag dat niet. Ik laat een paard wat nog uit elkaar loopt dus ook niet eens L starten.
Maar goed, mijn post was al off-topic en die van jou nog meer, Superwoman. Verder is het puur speculeren wat je zegt over al dan niet last krijgen van een spronggewricht waar een verdikking op zit. Verder vind ik je uitleg van de L dressuur met al dan niet een handige ruiter ook niet echt relevant, moet ik zeggen...
On topic maar weer nu.

Kom op zeg een landelijk L proefje. Op dat nivo is de verzameling nog zo ver van je bed show dat mijn 4 maanden zadelmakke merrie nog 200 punten liep.

En dat dikke spronggewricht hoef jij geen last van te krijgen, tot je wil verkopen...............

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:58

suleilitha schreef:
Maar stel dat iemand dit paard alleen voor recreatieve doeleinden wil en het dier verder volkomen normaal loopt, tja, dan zou ik het ook niet doen. Kost alleen maar geld.

Ben ik het niet mee eens.
Stel dat het paard regelmatig belast gaat worden, ookal is het recreatief, en het paard gaat alsnog kreupelen. Dan kost het uiteindelijk nog veel meer geld. Een paar foto's trekken kost niet heel de wereld en ook al is de prijs ernaar, ik zou als potentiële koper wel een plaatje willen trekken van een zichtbaar gebrek. Just to be sure Knipoog

Zeker wanneer ik ook nog eens wil gaan fokken met het dier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 23:51

Iemand die het paard zou willen hebben op voorwaarde dat die sprong geen problemen oplevert, is welkom om foto's te laten maken.

En nee, dit paard gaat inderdaad niet met iemand mee die er de sport mee in wil. Tenzij er foto's gemaakt worden en dat positief uitpakt.

Ik heb al eerder aangegeven, foto's op eigen kosten. Tenzij ze er slecht uit zou komen, dan wil ik best de helft betalen. Maar ik ga er geen compleet pakket bij leveren, daarvoor is het een te lage prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:25

Totaal eens met Maikeltje Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:27

Citaat:
Ik heb al eerder aangegeven, foto's op eigen kosten. Tenzij ze er slecht uit zou komen, dan wil ik best de helft betalen. Maar ik ga er geen compleet pakket bij leveren, daarvoor is het een te lage prijsklasse.

Zo zou je kunnen denken ja, al lijkt het zo meer om een beetje geld te draaien ipv het paard. En ik dacht juist dat het om een goed tehuis voor het paard zou draaien?

Het lijkt mij verstandig om eerst foto's te maken, voor de verkoop. Dan weet je wat je verkoopt.
Je weet dan ook welke koper geschikt zou kunnen zijn en welke niet.
Veel beter voor het paard én ook voor jezelf, want je wil toch het beste voor je paard?
De kosten van 1 foto zijn niet hoog. (consult (40?) + 1 foto (25?) ongeveer, misschien 2 foto's als de eerste niet duidelijk genoeg is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:49

Dat gevoel krijg ik er dus ook bij... het lijkt mij heel wijs om wél foto's te laten maken, zodat een eventuele koper de merrie niet zal overvragen... en weet wat hij/zij koopt....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:52

Maak er je eigen verhaal maar weer van, dat ben ik inmiddels wel gewend met dit topic. Ga vooral je gang. *zucht*

Het gaat inderdaad om een goed tehuis, niet zomaar iedereen krijgt dit paard mee. En ik denk niet dat iemand met sport-ambities het juiste thuis is voor deze merrie. En dan alleen hoeven er foto's gemaakt te worden vind ik. Dus zijn we er.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:08

Nah, ik keek net eens naar je eerste berichtjes hier op bokt, maar daar staan hele mooie foto's van deze merrie! Zal ik de foto's hier neerzetten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:15

-foto kan uitwijzen dat: 1) er weinig risico is en het paard (recreatief) bereden kan worden (2) Het paard beter als gezelschapspaard gehouden kan worden zonder bereden te worden...

Lijkt mij wel belangrijk voor het uitzoeken van een geschikt tehuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:16

Citaat:
Kom op zeg een landelijk L proefje. Op dat nivo is de verzameling nog zo ver van je bed show dat mijn 4 maanden zadelmakke merrie nog 200 punten liep.

En dat dikke spronggewricht hoef jij geen last van te krijgen, tot je wil verkopen...............

Neeee, stelt niks voor, een landelijk L-proefje Haha! (wel zwaar irritant hoe je daar je neus voor ophaalt, er zijn ruiters voor wie L al een hele prestatie is en die zet je nu mooi te kakken!!!)
Ach je moet maar zo denken, het nivo ligt over heel Nederland ook niet gelijk, Pipo Clown

Ik krijg geen last van de dikke sprong van mijn paard, want hij is niet te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:26

superwoman schreef:
-foto kan uitwijzen dat: 1) er weinig risico is en het paard (recreatief) bereden kan worden (2) Het paard beter als gezelschapspaard gehouden kan worden zonder bereden te worden...

Lijkt mij wel belangrijk voor het uitzoeken van een geschikt tehuis.

Totaal eens!!!! Ja

GamblersCup schreef:
Maak er je eigen verhaal maar weer van, dat ben ik inmiddels wel gewend met dit topic. Ga vooral je gang. *zucht*

Het gaat inderdaad om een goed tehuis, niet zomaar iedereen krijgt dit paard mee. En ik denk niet dat iemand met sport-ambities het juiste thuis is voor deze merrie. En dan alleen hoeven er foto's gemaakt te worden vind ik. Dus zijn we er.

Ik begrijp hieruit dat volgens jou een recreatieve ruiter het paard niet zal overbelasten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:06

Recreatief buitenritten maken is over het algemeen minder belastend dan zijgangen rijden en het paard echt op de achterhand zetten, maar dat weet je zelf toch ook wel, Yamcha???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:14

Hmmm, ik heb altijd gedacht dat het gezonder was en minder belastend om een paard op de achterhand te zetten... leek mij altijd stukken beter voor de rug Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:26

Denken en lezen tegelijk schijnt soms een hele klus te zijn, of niet Yamcha?
Jij en nog een paar stellen dat dit paard niet geschikt is voor de sport omdat jullie in de toekomst kunnen kijken en zien dat dit paard dan wel zeker last gaat krijgen van het spronggewricht. Snap je het tot zover nog? Dan zal ik het even verder uitleggen, laat je een paard met een blessure aan een achterbeen in de sport lopen, dan zal er meer van het achterbeen gevergd worden, in de zin van op de achterhand gezet worden en zijgangen trainen.
We hadden het de hele tijd over dat been, niet over de rug van het paard.
Ach, als je graag het laatste woord wilt, bij deze, ik ben weg hier, doei!!!!
Succes met de verkoop, Gamblers Cup!!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:31

Yamcha schreef:
Ik begrijp hieruit dat volgens jou een recreatieve ruiter het paard niet zal overbelasten?

Ja, en volgens DA ook. Dierenarts heeft er naar gekeken, gevoeld, buigproef gedaan etc. en die vertrouw ik wel, jouw mening niet.

En paard is vroeger recreatief gereden, al was het niet elke dag. Maar dan hing ze wel aan de lijn of op buitenrit met kind erop terwijl ik haar vast had aan een halstertouw. Geen seconde kreupel op gelopen. Waarom zou ik het paard als gezelschapsmaatje verkopen? Ze is gewoon goed te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:38

suleilitha schreef:
Denken en lezen tegelijk schijnt soms een hele klus te zijn, of niet Yamcha?
Jij en nog een paar stellen dat dit paard niet geschikt is voor de sport omdat jullie in de toekomst kunnen kijken en zien dat dit paard dan wel zeker last gaat krijgen van het spronggewricht. Snap je het tot zover nog? Dan zal ik het even verder uitleggen, laat je een paard met een blessure aan een achterbeen in de sport lopen, dan zal er meer van het achterbeen gevergd worden, in de zin van op de achterhand gezet worden en zijgangen trainen.
We hadden het de hele tijd over dat been, niet over de rug van het paard.
Ach, als je graag het laatste woord wilt, bij deze, ik ben weg hier, doei!!!!
Succes met de verkoop, Gamblers Cup!!!

Het been was toch gewoon goed?
Dan zie ik niet in waarom het paard niet op de achterhand gezet kan worden Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:53

Het been is goed, het been is slecht. Niamnd weet dat behalve dat ze er tijden mee rondloopt en er nog nooit last van heeft gehad. Daar zit een grijs gebied tussen en niemand weet hoe het zit tot een koper er een foto van laat maken....
Als het net zoiets is als bij het paard van Suleilitha dan is er dus niets aan de hand en kun je doen en laten wat je wil en als het iets ernstigers is dan dus niet. Lijkt me erg duidlijk of niet ? De rest is speculeren of iedereens persoonlijke visie er op uitdragen.
Persoonlijke visies zijn geen feiten en zeker niet als ze in dit geval op speculatie berusten......
Dus wat heeft het voor zin zo ?

Er wordt een paard aangeboden waarbij de sprong wordt aangeduid dor de verkoopster. De koper kan dan een foto laten maken zoals het altijd gaat. Dat hoeft de verkoper niet te doen. De eisen voor het tehuis blijven immers ongewijzigd met goede of slechte foto.....dus ik snap niet dat zij nu opeens foto's moet laten maken om een goed tehuis te kunnen bepalen.

En dames, sorry hoor, jullie zetten alleen maar vraagtekens bij de verkoopster en haar motieven, maar wees nu eens eerlijk, een paard wat hier zo uitgekauwd word op bokt over wat het allemaal wel en niet zou mankeren en alle min en pluspuntjes worden van tig kanten bekeken, kan het nog eerlijker ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:58

True.
Ik denk dat de TS nu een heel eerlijk beeld heeft over haar paard en de mogelijkheden ermee Lachen
Maar wat ik niet begrijp, is dat het been volgens de TS gewoon goed is, en toch kan het paard niet netjes op de achterhand gezet worden...
Verder is de TS ervan overtuigd dat een recreatieve ruiter het paard niet zal overbelasten en een sportruiter wel... ik vraag mij af waarom dat is.
Of hebben jullie misschien een ander beeld van sportruiters en recreatieve ruiters dan ik? Dat zou namelijk een hoop aannames verklaren... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:07

Lezen, Yamcha!!! Er staat nergens dat het paard niet op de achterhand gezet kan worden. Je geeft constant je eigen draai aan dit verhaal net zolang tot het nergens meer over gaat, nu ook weer.Bovendien komen de aannames hoofdzakelijk van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:15

nee, er staat dat dan belastender is.
Maar goed, ik heb een aantal vragen gesteld, en daar wil ik graag antwoord met uitleg op....