Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:36

IlsjePilsje schreef:
Shadow0 schreef:
En dat je 9 keer onnodig en zinloos mensen irriteert is dus geen probleem?

Nee vind ik niet, die mensen irriteren mij ook door hun gedrag.

Dan kun je gewoon de andere kant op kijken of het topic sluiten Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:09

Of dan kunnen anderen gewoon respecteren dat ik iets zeg over veiligheid. Als een kind zo de straat over rent en je ziet dat, dan zeg je er toch ook iets over?

Nee weet je wat... laten we ons allemaal niet meer met elkaar bemoeien. Iemand zeggen dat een cap misschien wel veiliger is, is geen bemoeienis... maar je zorgen maken over iemands veiligheid.
Als we ons niet meer met elkaars veiligheid kunnen/mogen bemoeien, waar gaat het dan heen?

*edit: en als die mensen van hun paard afvallen op hun hoofd... moet ik dan ook gewoon de andere kant op kijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:19

Er zit natuurlijk wel verschil in tussen een keer wat zeggen of zoals bij HAW bijna niets anders als wat zeggen over de cap Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:41

Maar waar leg je de grens, Ilsjepilsje? Zeg je ook tegen iemand met overgewicht dat ie dom is?

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:15

mij irriteerd het echt heel erg,
ik rij zelf ook zonder cap..
laatst had ik geen cap op en kwam langs mijn manege op waar ik reed..
gelijk ohh je moet wel je cap op hoor..
ik kies daar tog zelf voor..?
maarja ik luister er niet eens meer naar..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:14

sflj schreef:
Maar waar leg je de grens, Ilsjepilsje? Zeg je ook tegen iemand met overgewicht dat ie dom is?

Nee, want je weet lang niet altijd wat die persoon eraan kan doen aan dat overgewicht. Of die al bezig is met lijnen, misschien iets heeft waardoor lijnen niet kan of het overgewicht is ontstaan... maar een cap opzetten is een vrij simpele handeling... appels met peren vergelijken dus. Nors opkijken

En nee, ik ben niet te zwaar - heb gewoon een maatje 40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:48

runningkawa schreef:
Er zit natuurlijk wel verschil in tussen een keer wat zeggen of zoals bij HAW bijna niets anders als wat zeggen over de cap Lachen

Hé, en we zijn weer back on topic Lachen

Dáár gaat het om idd Lachen

Als iemand een keer tegen mij zegt : "Hé, zou je niet beter een cap opzetten?" heb ik daar geen enkel probleem mee.
Maar als je een topic in HAW plaatst, en je vraagt om rijtechnisch commentaar, en het gaat ALLEEN maar over die cap, is dat hoogst irritant imo.

Overigens luister ik beter wanneer een verhaal of stelling goed onderbouwd wordt, dan wanneer het 100 keer gezegd wordt... Lachen

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:08

Ik heb ook altijd overtuigd zonder cap gereden. Ben al eens een zware hersenschudding gevallen (was bewusteloos geweest en herkende in de eerste instantie mijn eigen man niet eens meer), een keer paard over me heen gehad na een val: resultaat 4 gebroken, 2 gescheurde en gekneusde ribben, hand gebroken na een ongelukje te paard en pas nog de omheining ingeslingerd met behoorklijk gekneusde stuit als gevolg (wil er binnenkort wel weer op).

Al deze brokken zullen ongetwijfeld maken dat ik volgens Huertecilla, die dit blijkbaar helemaal vanuit spanje meent te kunnen beoordelen, een slecht ruiter ben, en geen business heb op een paardenrug. Tuurlijk, er kan er maar een rijden, en dat is hij. Slapen

Na het lezen van het verhaal van Barmat, heb ik besloten nooit meer zonder cap op mijn paard te stappen. Barmat: ik vind het ontzettend moedig en ook heel goed van je dat je elders op het forum je verhaal vertelt, omdat je daarmee mensen laat zien dat ook hen zoeits kan overkomen. Ik ga na de kerst direct een cap halen (ik bezit er geen). Niet omdat ik mijn paard niet vertrouw, en ook niet omdat ik niet kan rijden (sorry huertecilla, er zijn er meer die het kunnen, niet op dezelfde wijze als jij, maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, en zelfs andere steden dan rome die de moeite waard zijn)... maar omdat ik graag lang van mijn geweldige hobby wil kunnen genieten, van mijn werk, mijn gezondheid, mijn man en mijn hond. Het verhaal van Barmat heeft mij doen beseffen dat dit allemaal zomaar heel anders kan zijn.... door een stom ongelukje Verdrietig

Kortom, ik vind het wel goed dat iemand wijst op de gevolgen, want zonder dat verhaal bleef ik rustig zonder cap rijden... ,isschien tot het einde der dagen zonder negatief gevolg, maar misschien met het gevolg dast ik een zelfde verhaal kon gaan vertellen als Barmat....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:35

Blue_Eyes schreef:
sflj schreef:

Nee, want je weet lang niet altijd wat die persoon eraan kan doen aan dat overgewicht. Of die al bezig is met lijnen, misschien iets heeft waardoor lijnen niet kan of het overgewicht is ontstaan... maar een cap opzetten is een vrij simpele handeling... appels met peren vergelijken dus. Nors opkijken

En nee, ik ben niet te zwaar - heb gewoon een maatje 40.

Jij zegt niets over iemand met overgewicht, omdat je niet weet waarom iemand dat (nog) heeft.
Waarom zeg je dan wel iets over mensen zonder cap, terwijl je van hen ook niet weet waaróm ze er geen dragen.

Ik zal het nog maar eens zeggen: Mensen kunnen hele goede redenen hebben om geen cap op te zetten. Een cap kan in sommige gevallen bescherming bieden, in andere gevallen geen bescherming bieden en in weer andere gevallen zelfs gevaar opleveren. Er zitten niet alleen voordelen aan, maar ook reële nadelen, en dat is alleen al reden genoeg om iemand die er bewust voor heeft gekozen geen cap te dragen niet gelijk te veroordelen.

@Nijntjuh: Persoonlijke aanvallen en op de man spelen horen niet op bokt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:08

@Oomens: omdat de handeling van het opzetten van een cap nogal wat gemakkelijker gaat dan de nodige kilo's verliezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:15

ook daar zijn de meningen weer verschillend over.
Las pas een artikel dat een dun persoon met een slechte conditie meer kans heeft om eerder door te gaan dan iemand die dikker is maar wel een goede conditie heeft.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:15

Als je naar buiten gaat, is het denk ik toch sowieso verstandiger om een cap te dragen. De meesten zullen over asfalt moeten, ik moet er niet aan denken om daar met je hoofd op te kletteren Scheve mond Niet dat ik ooit gevallen ben op buitenrit, maar het is toch gewoon veiliger om in elk geval dan een cap op te hebben. Ook met springen, dan is de kans dat je valt toch groter meestal dan met dressuur. Dus voor de zekerheid is het in elk geval verstandiger om dan een cap op te zetten, naar mijn mening. Los daarvan kun je buiten gewoon minder voor letsels aansprakelijk gesteld worden geloof ik, als je een cap gedragen hebt.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:56

Huertecilla schreef:
Elessar schreef:
Voorkomen is beter dan genezen, lijkt me zo. Knipoog

Klopt, dus voorkom de val Pling

Een valhelm voorkomt de val niet, alleen mogelijk een déél van de mogelijke letselschade.

Zet die gerust op maar:
- besef dat je er geen val mee voorkomt
- het een vals veilig gevoel is wat het geeft
- het ieders eigen récht is te beslissen hoe hier mee om te gaan

hc

Dus dan maak ik me meteen ook niet meer vast in de wagen en mijn kinderen ook niet, want ik moet een ongeval maar voorkomen Pling

Net zoals al die verstokte rokers blijven schreeuwen dat ze niet hoeven te stoppen inzake longkanker enzo omdat je ooit tóch doodgaat..

Beetje belachelijk, niet?

Sommige leeftijdscategorieën zien het gevaar nog niet en denken dat ze negen levens hebben. Volwassen moeten maar zelf genoeg verstand hebben, in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:00

En in de herhaling Lachen T is Kerst jongens!
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
SVP met respect en onderbouwd discussiëren. Ik zag met bijlezen in dit topic enkel persoonlijke prikkelingen en flauwe opmerkingen. Die zijn niet echt de bedoeling in een fijne discussie Lachen Probeer daarnaast ook niet al te veel off-topic reageren. Vergelijkingen trekken is geen probleem, maar link dat dan wel naar het onderwerp terug Lachen Alvast bedankt voor jullie medewerking!

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:50

Ik vind dat er in zo'n geopend topic best 1x mag worden gewezen op het zonder cap rijden..
En vind dat je geen reden heb om je daar aan te irriteren, wat jij waarschijnlijk bedoeld is de discussie die daar meestal van komt, die lang lang lang duurt.
Maar toch vind ik dat je je niet hoeft te irriteren aan die discussie, omdat het gewoon wel eens lukt mensen aan te sporen een cap te dragen Knipoog .

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:52

Het verbaast mij hoe veel mensen geen cap dragen. Natuurlijk, je moet het zelf weten, en je valt er niemand mee lastig als je het niet doet. Niemand, behalve dan misschien de mensen om je heen die van je houden, op het moment dat jij van je paard valt. Ik ben ook jaren en jaren niet van mijn paard gevallen en toen 1 keertje wel. Hersenschudding, terwijl ik een cap droeg. Daarna nog een keer van een ander paard, weer een hersenschudding, weer mét cap op. Ik heb zeker 3 jaar lang hoofdpijn gehad. En ik wil me niet eens afvragen hoe ik me gevoeld zou hebben als ik op dat moment geen cap had gedragen. Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor jezelf en JUIST die verantwoordelijkheid zou er voor moeten zorgen dat je een cap droeg. Jij wilt je later niet afvragen of je minder gewond was geweest als je even die cap op had gezet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:55

WiskyBokjes schreef:
Hallo

Als je in een work topic geen cap draagt krijg je meteen weer het gezeur "Waarom draag je geen Cap?" "Ik vind het onverantwoord hoor.." etc.
En de mensen weten denk ik ook wel dat het niet zo veilig is zonder cap maar hun kiezen er toch zelf voor?
Maar in ieder topic zie je het toch terug.
Net als iemand bitloos rijd buiten "Het is wel erg gevaarlijk zo".
Hun kiezen er toch zelf voor?

Wat vinden jullie hiervan?
Mij irriteerd het een beetje.

Ik vind het irritant dat een 13 jarig meisje hierover een topic begint. Dat is vragen om nutteloze discussies.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:24

Dat je zonder cap rijd en je dan valt en je hebt een hersenletsel opgelopen, kijk dat is geheel je eigen verantwoordelijkheid, heb dus ook totaal geen medelijden met je als er iets ernstigs aan de hand is tenslotte heb je er zelf voor gekozen om niet met een cap te rijden maar dat er mensen zijn die je de risico's willen vertellen kan ik me goed voorstellen. Maar geloof me ze bedoelen het echt niet verkeerd, ze vertellen het je omdat ze je aardig vinden en bang zijn dat er iets ergs gebeurt als je valt zonder enige bescherming, dus ik vind er eigenlijk weinig zeurderigs aan, ik vind het eigenlijk doodnormaal!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:40

Ik vind dat je ook moet denken aan bijvoorbeeld je ouders. Als jij een of ander letsel oploopt, kunnen zij straks de rest van hun leven voor een kasplantje zorgen. (even een extreem voorbeeld..)

Maar toen ik 13 was moest ik echt wel een cap op van mijn ouders!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:46

Dat ''zeuren'' is niet omdat mensen iets te zeiken willen hebben, het is enkel omdat ze het beste met je voor hebben. Ik vind het maar vreemd hoor.. mensen irriteren zich mateloos als ze erop gewezen worden dat ze geen cap op hebben, maar als ze vervolgens van hun paard af lazeren, een fikse hersenschudding oplopen en dan te horen krijgen ''ja had je maar een cap op moeten doen'' beginnen ze te flippen.

Sorry hoor, maar daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Daarbij komt dat ik totaal geen medelijden heb met mensen die hoofd- of zenuwletsel oplopen doordat ze geen cap op hadden, zou ze eerder vierkant uitlachen. Stelletje idioten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:50

En bedankt, Redrumfox!
Prettige kerst nog!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:51

Ik las net een heel mooi onderschrift: Je hoeft niet te beschermen wat je niet hebt.

Maar je moet maar denken dat het puur voor je bestwil is!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:53

het mag best eens gezegd worden, maar ik vind niet dat er dan een soort van discussie op moet volgen, wat wel vaak (niet altijd) gebeurt
Vaak wordt er al bij gezegd: cap is eigen keuze en dan nog wordt er op gereageerd, ik vind het dan onnodig dat er dan nog zo vaak op gereageerd wordt, daar plaats je namelijk geen topic voor.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:35

sflj schreef:

Ik zeg niet dat iemand dom is.... ik zeg dat het verstandiger is om.....
Ik zeg het ook tegen mensen die ik ken. Ga niet in het wilde weg tegen iedereen zeggen wat beter is.

Zal dus ook bij HAW waarschijnlijk geen opmerkingen maken over wel of geen cap (als 1 iemand in zo'n topic daar een opmerking over maakt is dat mijns inzien al voldoende). Zal het wel zeggen tegen mensen uit mijn omgeving.

Als ik iemand ken met overgewicht en weet!!! dat diegene door verkeerd eetgedrag dik is, ja dan zal ik zeker zeggen dat het verstandiger is om op het eten te letten.

Zeggen dat iets verstandiger is om te doen hoeft per definitie nog niet te betekenen dat iemand dom is.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:00

Ik heb heel vaak een cap op maar af en toe ook niet omdat ik absoluut niet tegen dingen op mijn hoofd kan. Ik krijg dan gelijk hoofdpijn en ik ga te paardrijden om juist te ontspannen en mijn hoofdpijn achterwege te laten.

Ik zat een tijdje geleden op een paard die me eraf gooide zonder cap maar ik was blij dat ik hem niet op had. Mn hoofd kwam als eerste naar de grond en ik kwam neer op het gedeeltje waar je cap net stopt. Als ik hem had opgehad was er waarschijnlijk een knik in mn nek geweest.
Ik zeg niet dat het gelijk zo geweest zou zijn, maar de kans bestond er.

En ja, verder is het ieder z'n eigen keuze. Je kunt ook je rug breken terwijl je een cap op hebt, het blijft denk ik altijd een risico.