en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:35

ik koop zelden kleiding, alleen als ik het nodig heb.
Bevriend raken met meiden op de manege, dat is gezellig, dan kan je gewoon eens bij iemand thuis afspreken, je zit toch in hetzelfde schuitje. En ik ga geen paard leasen.
En als ik overal rekening mee ga houden met wat er op mijn pad komt te liggen, dan ben ik bejaard als ik eraan toe ben.

Hoop dat ik dit topic snel kan sluiten, want wordt hier alleen maar afgekat, en tegengesproken.
Voor tips ga ik wel naar de manege toe.
Volgens jullie is er niemand ooit aan toe om een eigen paard te hebben, behalve als jullie het zelf zijn, dan kan het wel.
Laat maar zitten, ik haal ergens anders mijn tips en informatie wel vandaag. Ik huur wel een boek uit de bieb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:38

Ga nou geen boek lezen daar heb je niks aan,doen in de praktijk daar gaat het om.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:38

Ik wist gewoon dat dat zou komen....

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:42

Ja, en ik ook.
Wie zegt trouwens dat ik daarover een boek huur.
Ik ga een boek huren over paarden. Ja so what, wat is daar het probleem van.
Voor mijn vragen en tips ga ik naar de manege

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:51

natasja1991 schreef:
ik koop zelden kleiding, alleen als ik het nodig heb.
Bevriend raken met meiden op de manege, dat is gezellig, dan kan je gewoon eens bij iemand thuis afspreken, je zit toch in hetzelfde schuitje. En ik ga geen paard leasen.
En als ik overal rekening mee ga houden met wat er op mijn pad komt te liggen, dan ben ik bejaard als ik eraan toe ben.

Tuurlijk hoef je niet te wachten tot je bejaard bent, dan heeft hier bijna niemand recht van spreken.
Maar als jij zegt ALLES te laten vallen voor dat paard, dan zeg ik: dat is niet reeel. Dat houdt je een jaar vol, misschien een paar maanden langer, en dan is het op. De jonge meisjes die bij ons staan met een eigen paard laten ook niet alles, simpelweg omdat ze het geluk hebben dat hun ouders (kunnen) bijspringen.
Ik heb dat geluk ook niet gehad hoor. Ik heb toen ik volwassen was geld gespaard, mijn man was er op dat moment helemaal niet blij mee. Toen ik het geld bij elkaar had, ben ik van baan gewisseld en kreeg ik een half jaar contract. Toen heb ik nog een half jaar gewacht met het paard te kopen, omdat ik bang was dat als mijn contract niet verlengd werd, dat ik mijn paard weer weg kon doen.
Zorg dat de basis goed is, en ga niet in het wildeweg dingen doen omdat je het zo graag wilt. Dat zeg ik niet om je af te katten, want ik weet precies wat het is om heel graag een paard te willen Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:54

Nou,schijnbaar ben ik dan weer de enigste die het niet met de rest eens is,
Ik vind dat niet iedereen hier direct al een conclusie moet trekken over dat het niet kan ..

Kijk eens rond op bokt, er zijn er genoeg die al op haar leeftijd een eigen paard hebben!
Ja tuurlijk komt ze straks in de problemen, dat kan ze zelf ook wel bedenken,
maar daar heeft ze vast wel aan gedacht ..

Meid, ik wens je heel veel succes met het zoeken naar je eigen paard!
Veel plezier ermee Haha!

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:09

Nee hoor, niet de enige Tong uitsteken

Heb niet het hele topic doorgelezen,
maar wil toch even reageren op de vraag van de ts..

Zoals ik het lees heb je er goed over nagedacht.
Je weet waar je het paard gaat stallen en waar je het geld voor het onderhoud vandaan gaat halen.
Daarom zou ik eigenlijk zeggen dat je er nu voor moet gaan.
Wanneer je later in de problemen zou komen met eventuele studie ofzo is daar altijd wel een oplossing voor te vinden.
(dat zie ik in mijn omgeving) .
Verder kan niemand jou vertellen of je het vol zou kunnen houden, want niemand kent jou.
Ga er voor!

Begrijp ook best dat je al die kritiek een beetje zat wordt hoor. Al hebben ook zij een punt..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:46

Als je ouders erachter staan zou ik het gewoon doen hoor! De rest komt vanzelf! Ga ervoor succes met je paardje! Haha!
Heb je vragen stel ze maar hoor ik heb er ook zelf gekocht toen ik 16 werd van mijn eigen centen, en alles zelf betaald! En je hoeft er echt niet alles voor te laten hoor! Je leven kan gewoon door gaan! En ik las dat je een draver wilt! Ik heb er ook eentje echt heerlijke paarden zijn dat Knipoog

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:14

natasja1991 schreef:
Wil eerst dat hij zich hier op z'n gemak voelt, en dan komt de rest wel

een paard went heus niet na een week at heeft minstens een maand of 3 nodig

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:51

Ach ben je gek, je wilt toch niet zeggen dat je een nieuw paard eerst 3 maanden laat acclimatiseren? Wat dat betreft heeft TS imo gewoon gelijk.

Een band opbouwen is iets anders als paard aan omgeving laten wennen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:53

een band bouw je niet binnen een week op

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:59

Nee dat zeg ik ook, en in 3 maanden ook niet. Maar dat is ook niet wat TS zegt, je moet haar geen woorden in de mond leggen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:01

ja dat is waar ze heeft gewoon geen iedee van waar ze aan begint en dat weten alleen de mensen die een paard hebben

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:07

Ik denk alleen dat ze zich vergist in het "ik ga er alles voor laten" en dat ze moet zorgen dat ze haar zaken financieel op orde moet hebben.

Verder: alles is te leren, neem aan dat ze begeleiding krijgt, les neemt. Ze staat op een manege, daar leer je gauw van alles.

Ik vind het een beetje hypocriet om haar helemaal af te branden, zeker als je zelf een pownie op stal hebt staan, iedereen is ooit moeten beginnen Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:09

marjoleinft schreef:
ja dat is waar ze heeft gewoon geen iedee van waar ze aan begint en dat weten alleen de mensen die een paard hebben

Maar die zijn ook ooit aan een paard begonnen Knipoog

Kijk het is belangrijk dat je weet waar je aan begint en wat de kosten zijn.
Het feit dat haar ouders er (inmiddels) achter staan is belangrijk.
Verder is het denk ik goed dat ze op een manege/pensionstal staat, er zijn daar veel meer mensen en daar leert ze vast heel veel van. De familie die de manege in Delfzijl runt is ook heel geschikt. Zolang TS maar open staat voor kritiek en luistert naar mensen met veel kennis van zaken, dan komt het vast goed.
Haar opmerkingen over de toekomst (studie, op jezelf wonen enz.) zijn naïef, maar dat hoort een beetje bij de leeftijd. In die tijd dacht ik ook zeker te weten hoe mijn toekomst eruit zag (en dat is nu toch anders dan dat ik toen in gedachten had), maar hier komt ze vanzelf achter. Het hoeft in ieder geval een eigen paard niet in de weg te staan.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:10

daar heb je ook wel gelijk in maar ik heb in het begin ook alles op een rijtje gezet en vaak ben je toch nog duurder uit dan je denkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:12

IKbenEllen schreef:
Ik denk alleen dat ze zich vergist in het "ik ga er alles voor laten" en dat ze moet zorgen dat ze haar zaken financieel op orde moet hebben.

Verder: alles is te leren, neem aan dat ze begeleiding krijgt, les neemt. Ze staat op een manege, daar leer je gauw van alles.

Ik vind het een beetje hypocriet om haar helemaal af te branden, zeker als je zelf een pownie op stal hebt staan, iedereen is ooit moeten beginnen Knipoog

ff tussendoor noem jij een paard van 1.70 een pownie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:12

wat een onzin ooits moet toch de eerste keer zijn dat je een paard aanschaft?

en die mensen met een eigen paard was voor hun toch ook de eerste keer.

maar waarom zet je niet alles op papier een soort boekje maken.
over voeding, stalling, de kosten eventuele kosten
en dus ook info van internet, boeken, mensen halen.
en zo een bundel maken met de nodige informatie ( kan mijn paard buiten staan in de winter, wat voer ik mijn paard, en ga zo maar door)

en dit dan aan je vader laten zien. dan ziet hij pas echt dat je er echt mee bezig bent en er echt over aan het nadenken bent.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:13

Goed, ik heb je eerst al mijn mening gegeven. Daarna wou ik eigenlijk hier niet meer posten, de sfeer werd zo vijandig.
Maar, ik wil toch graag proberen uit te leggen wat er hier bedoeld wordt. Waarschijnlijk ga je me nu een oud zeikwijf vinden (met mijn 23 jaar Knipoog )
De meesten van ons hebben dezelfde dromen gehad als jij, hadden ook hele plannen hoe ze alles gingen doen. Nu jaren later zien we in dat het goed is dat het toen niet gebeurd is, als je alles toch eens van te voren weet. Tuurlijk is er altijd een zekere mate van onzekerheid in je leven, echter gebeuren er, laten we zeggen van je 14e tot je 25e zoveel dingen kort op elkaar dat dit wel een extreem roerige periode is.

Nu heb jij het geluk dat je ouders ermee instemmen. Heel erg gefeliciteerd hiermee!!! Echter moet ook ik toegeven dat je niet altijd overkomt als iemand met veel kennis van zaken. Nu ben ik er ook van overtuigd dat je dit wel leert. En misschien is je probleem wel helemaal niet een gebrek aan kennis, maar moeite met omschrijven wat je bedoeld.
Ik hoop alleen dat je beseft dat iedereen hier uiteindelijk het beste met jou en je toekomstige paard voor heeft. Daarom wil ik je adviseren om alle opmerkingen, kritiek, enzovoorts, goed in je op te nemen, je kunt er alleen maar van leren.

Graag zie ik nog een keer een topic van je, als je je paard hebt, waarin je verteld hoe het gaat!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:13

marjoleinft schreef:
daar heb je ook wel gelijk in maar ik heb in het begin ook alles op een rijtje gezet en vaak ben je toch nog duurder uit dan je denkt

Ja dat klopt Knipoog als je iets graag wilt reken je jezelf nogal gauw rijk Haha!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:14

en waarom zou je smorgens je pony niet voeren ik moet voor school ook nog voeren en water bijvullen.

en het is nog niet eens me eigen pony maar ik doe het met liefde en plezier:D
waarom niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:14

marjoleinft schreef:
ff tussendoor noem jij een paard van 1.70 een pownie

Mijn pownie is 1.73 Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:16

Ik vond het ook zo spannend. Ik was in de dertig toen ik mijn eerste paard kreeg van mijn vader. Ik had er al dertig jaar over gezeurd dus nu was hij er dan eindelijk wel van overtuigd dat ik het meende.
Maar weetje een paard is net een auto, kopen is niethet moeilijkste, hem kunnen blijven rijden daar zit het hem in.
Ik ben nu ook nog wel eens bang dat er iets kan gebeuren waardoor ik hem moet verkopen, dat m'n relatie uit gaat. Of dat mijn man ook ontslagen wordt of iets anders geks.
Het is dus nooit helemaal zeker.
Ik vind je jong en "er alles" voor laten is niet reeel, maar er 80% voor laten kan genoeg zijn. En misschien moethet wel andersom, moet je er niet alles voor laten maar moet je er een baantje naast nemen.
Het is een grote stap maar ook een hele stoere.
volg je hart en volg je dromen..
Laat er nooit wat tussen komen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:17

tis druk hier

Raoel_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:39

Ik heb het topic even snel doorgenomen
En denk dat het tusse je oren zit van ik wil een paard
Dat is denk ik iedere droom van elke paardenmeisje
Ze willen je hier helpen! doe iets met de tips die ze je geven
ik heb me paard nu iets langer dan een jaar en begin nu pas een band op te bouwen!
Denk er nog een keer goed overnaar ik gun het je van harte maar denk naar voor je aan iets begint want het is niet zomaar iets