andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shezzit

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:13

pinkie87 schreef:
Shezzit schreef:
Op het moment dat het om paarden van mijn baas gaat, of paarden van pensionklanten die ik in training heb, krijgen ze wel degelijk een mep als ze iets verkeerd doen. Mijn taak is niet alleen ze te rijden, maar ook om ze op te voeden.
Als het om een privé paard handelt waar ik zelf niet zoveel mee te maken heb/ geen verplichtingen aan heb krijgt hij alleen een tik als hij mij iets "aandoet" dwz: me bijt/probeert te bijten, of herhaaldelijk in de weg staat als ik ze de boxen in moet drijven maar verder laat ik ze lekker met rust. Als ze zich staan te misdragen op het moment dat ik er geen verantwoordelijkheid over heb, bemoei ik me er het liefste niet mee.

wat versta je onder proberen te bijten

ik mag mijn paarden echt niet slaag ofhet moet een heeele goede reden hebben

Daarmee bedoel ik... volgens mij heel simpel... dat het paard bijt, maar dat ik m'n hand/arm sneller weg trek, of snel genoeg opzij gesprongen ben zodat hij/zij mishapt, maar de intentie blijft wel hetzelfde en daar krijgen ze idd ook een flinke tik voor. Als het bij een paard een paar x te doen is dat ze bijtneigingen krijgen, bijt ik ook wel eens zelf terug, in het oor van t paard. Vaak staan ze dan even heel beduust te kijken maar meestal helpt het wel.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:21

in het oor bijten kan idd.
Heb dit ooit 1 keer gedaan bij een paard dat paard heeft me daarna ook echt nooit meer gebeten

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:23

ik geef mijn vz-pony wel eens een tikje met de zweep maar eigenlijk nooit met de vlakke hand....
nouja niet om boos te doen ofzo. Als ik om zeg dan geef ik soms eens een tikje (met de hand) op haar kont maar dat is niet echt slaan!

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:23

Nou opzettelijk bijten, of gericht trappen daar geef ik wel een tik voor, of het nou mijn paard is of niet. Ik heb ook graag dat anderen dit bij mijn paard doen, als deze zich niet gedraagd. Hij moet gewoon manieren leren, en normaal reageren, en eerlijk gezegd werkt het gewoon goed. Paarden bijten of trappen mij nooit meer na een corrigerende tik en een boze kreet. Daarna is het respect wederzijds.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:11

af en toe

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:21

niemand zou mijn paard mogen slaan, ik zelf sla ze ook niet.
als ze erg verveeld zijn en tik, maar egt slaan, nee.

twobrowneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:11

DaanxBien schreef:
hoi nou meschien lijkt het een klein beetje op me andere topic
Maar deze vraag stel ik toch vooral aan de verzorgsters slaan jullie wellis andermans paard?
Mag het van de eigenaar?
En aan de paarden eigenaren : mogen jullie verzorgers jullie paarden slaan?

Toen ik nog verzorgster was heb ik best wellis een paard een tik gegeven als die het verdiende hoor
maar ik probeerde toch zo min mogelijk te slaan ja. ik sla liever niet maar soms dan moet het echt even anders zit ik met een bitch Haha!

brand los Bloos

Wanneer straf je een paard, als hij iets doet wat niet mag? de eigenaar als ie savonds thuis is, die m een pak rammel komt geven om wat ie bij de verzorgster geflikt heeft? Of straf je het paard direct met het ongehoorzame gedrag?
Het is toch echt de laatste. en dan niet meteen slaan, gewoon, straffen.
Met je stem kan je ook een hoop oplossen. Een corrigerende tik kan ook best, maar je hoeft het paard ook niet af te ranselen met je zweep, dat heeft geen enkele nut.
dus, rijd jij het paard van een ander, straf dan als er iets gebeurt wat niet mag. De eigenaar doet dat wel, wanneer het paard bij hem/haar zelf iets doet wat niet mag.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:29

ik kan geen paarden slaan.
en vind het moeilijk om ook wel eens een tik te geven.

maar toen ik hoeven uit was aan het krabben wat niet helemaal ging omdat het paard steeds probeerde te schoppen.
toen had ik de eigenaar om raad gevragen.
toen zij hij als het paard schoopt en hij is net raak of hij blijf maar schopen geef hem dan maar ook een schoop -voor de mensen die denk dat het meteen een hele harde schop is nee dus-
hij zegt dat hij wel gelijk in heeft als een paard een ander paard schopt schopt dat paard ook terug en zo weet het paard ook dat hij dus niet mag schopen.

ik zal dit niet snel doen. allen als het echt noodzakelijk is.

Miilo0uwwtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:13

Alleen als ze me trapt of bijt. En niet op het hoofd!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:53

Als een paard gericht trapt of bijt zal hij misschién een eerste waarschuwing krijgen, omdat hij misschien schrok? (tenzij het overduidelijk niet zo was)

Daarna kan hij wel een fikse tik krijgen ja, en als een paard me aanvalt (shetjes hengst een keer gedaan) dan raak je hem waar je raken kan, geloof me dat maar, als je er maar uit de buurt kunt komen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:07

niemand gaat mijn paard slaan. maar als mijn paard mijn groom een keer hapt of wat dan ook mag hij natuurlijk wel gewoon corrigeren. en als ik een paard test en die ligt te flauwekullen dan corrigeer ik hem ook of de eigenaar er nu bij staat of niet

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:55

Ik sla niet vlug, maar een paard die het verdiend kan toch echt een tik krijgen... ook als het een verzorgpaardje is. Een beetje opvoeden hoort er ook bij, anders kom je er niet. Ik neem ook persoonlijk aan dat je als eigenaar daar rekening mee houd; als jou paard verzorgt word door iemand, en het dier misdraagt zich, moet er soms toch echt even duidelijkheid zijn...

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:23

gewoon met een boze stem zeggen als hij het verkeerd doet en dan een tik tegen zijn snuit geven,

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:30

Iemand anders mag mn paard helemaal aan gort slaan bij wijze van spreke, als het echt nodig is... Het hoort bij de opvoeding hoor! En bij ons op stal kent iedereen elkaar heel goed, dus ik vertrouw de mensen ook heus wel dat ze hem niet zomaar gaan slaan! Maar als hij een ander paard bijt in het voorbijgaan, reken maar dat degene die het zag dan even zn stal in mag lopen om hem duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is! Bloos Bloos Knipoog Pling

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:29

Helemaal aan gort slaan? Lijkt je dat niet een tikkeltje... overdreven? Zelfs voor bij wijze van spreken :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:21

Wizard schreef:
Iemand anders mag mn paard helemaal aan gort slaan bij wijze van spreke, als het echt nodig is... Het hoort bij de opvoeding hoor! En bij ons op stal kent iedereen elkaar heel goed, dus ik vertrouw de mensen ook heus wel dat ze hem niet zomaar gaan slaan! Maar als hij een ander paard bijt in het voorbijgaan, reken maar dat degene die het zag dan even zn stal in mag lopen om hem duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is! Bloos Bloos Knipoog Pling

Dan ben je dus al te laat met corrigeren en snapt het paard er helemaal niets meer van. Daarbij kun je misschien ook eens kijken naar de reden waarom je paard bijt i.p.v. meteen te rammen.

En 'aan gort slaan' klinkt niet bepaald vriendelijk, ook niet bij wijze van spreken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:55

inderdaad Nadya. imo hoort het voorkómen van bijten bij de opvoeding, als het zover komt is het eerder dus al fout gegaan. als je het goed doet, is dergelijk buitensporig geweld al helemaal niet (meer) nodig.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:01

merrieveulen schreef:
inderdaad Nadya. imo hoort het voorkómen van bijten bij de opvoeding, als het zover komt is het eerder dus al fout gegaan. als je het goed doet, is dergelijk buitensporig geweld al helemaal niet (meer) nodig.

idd....
brr...wat een akelige toon in dat berichtje zeg!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:04

Als een paard mij bijt, dan sla ik terug (dus gewoon met een hand).
Ik ga er van uit dat als mijn paard iemand bijt, die persoon het zelfde doet.

Buitensporig geweld is nooit nodig in mijn ogen, maar een corrigerende tik wel degelijk!
Ik wil neit zeggen dat ik snel een paard sla, dat zeker niet.

Maar om maar een voorbeeld te geven. Een paar jaar geleden stond er een e-pony/klein paard bij mijn paard in het land. Alles goed en wel, ging allemaal prima. Maar zodra mijn paard zn halster om had, en ikhet touw vast had kwam dat paard met zn oren plat in zn nek op ons af. Mijn paard is zo braaf dat hij dus niks doet zolang ik hem vast heb. Paard dus elke keer losgelaten, paard geeft een trap terug, waarop dat paard dus mij (of ieder ander in het land) aanviel.

gevolg was dat er een gesprek kwam met de eigenaar, en niemand meer zonder zweep het land in ging. Dat was nog het enige dat ook maar enigzinds indruk maakte op het paard.
En ja ik heb die zweep een paar keer gebruikt, ik wil niet in elkaar getrapt worden door een valse knol, dan verdedig ik mezelf wel.

Paard is uiteindelijk apart gezet omdat het veel te gevaarlijk werd. Er waren inmiddels al een paar "slachtoffers" gevallen, die ook echt gewond waren.

Niet leuk, maar je geeft wel een flinke knal als die aanvalt.
Dus ja, als ik het nodig acht dan corrigeer ik andermans paard, maar zal niet zomaar zonder reden een paard slaan of buitensporig geweld gebruiken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:11

Ik rij nu al een tijdje paarden van iemand. Die doet er verder niets mee en ik heb de verantwoordelijkheid, maar het zijn en blijven zijn paarden. Als die mij probeerd te bijten of me een schop wil verkopen krijgt die wel degelijk een ram, zelfde als ze dat doen naar een ander paard terwijl ik er tussen sta. Tuurlijk probeer je dit te voorkomen en ze ver genoeg uit elkaar zetten, maar soms komen ze toch te dicht bij elkaar.
In het land mogen ze dat best doen, maar ze moeten het niet durven te maken wanneer ik 'gevaar' loop. Daarnaast staan ze op een kinderboerderij en ze zullen maar eens zo'n kindje raken, dan ben je een stuk verder van huis.

Zondag bijvoorbeeld probeerde de ene Fries nog een kleine merrie te raken. Drie keer kan die merrie erachter langs lopen en was er niets aan de hand totdat ze zag dat het zadel eraan kwam. Draaid zich en wil zo uithalen naar die merrie. Verzorgstertje stond erbij en ik stond ertussen, toen heeft ze toch een flinke tik op haar neus gehad.

Ik heb een tijdje op een pensionstal gewerkt en dan bracht je de paarden naar buiten. Heb je zo'n reus aan je hand die zowat door de deur heen gaat, toen mocht ik ze ook wel een tik op de neus verkopen. Voor mij veiligheid en die van het paard, als hij zich losrukt en de weg op rent....

Dus ik heb niet zo'n moeite met het slaan van andermans paard, zolang het maar rechtvaardig is. Mogen ze bij mijn paard, later, ook doen als ze ze maar niet verrot meppen, één tik is vaak voldoende.
Maar meestal is idd een luide 'eh' al voldoende. Paard weet dan wel dat het echt niet mag.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:22

Meestal sla ik andermans paard niet, want ik wil namelijk zelf ook niet dat iemand anders mijn paard slaat Bloos
Ik maar eerst een handbeweging, maar sla m niet. Het is meer de bedoeling dat het paard even schrikt.