Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:05

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:29

Even los van de discussie die gaande is, ik loop een beetje vast met de btw berekening van mijn stalprijs. Ik heb meerdere artikelen erover gelezen, maar snap niet helemaal of dit nu ook voor mijn situatie geldt.

Ik sta op een grote paddock paradise met een binnen- en buitenbak en krijg een flinke verhoging per 1 januari 2025 wegens de gewijzigde BTW. De factuur is als volgt:
Paddock paradise = 21% btw (dit is nu nog 0% btw op de factuur)
Gebruik rij-accommodaties = 9% btw (dit is nu nog 0% btw op de factuur)
Voer = 21% btw (dit was 9% btw)

Die van het voer snap ik, maar de andere 2 componenten kan ik nergens duidelijk terugvinden. Iemand die het weet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:38

Klinkt sowieso apart, er was juist altijd al een verdeling over 3 btw tarieven. 0%, 9% en altijd al deel 21%, een gedeelte wat 0% was had dat volgens mij al niet moeten zijn?

Het ligt er helemaal aan wat er onder het kopje PP bedoeld wordt. Diensten waren bijvoorbeeld al 21%, dus als er voor je gemest en gevoerd wordt en dergelijke. Je hebt dus wat uitgebreidere informatie en specificaties nodig om er wat zinnigs over te zeggen. Het klinkt alleen alsof er over te veel dingen geen btw gerekend werd wat wel had gemoeten?

Zoals de rijaccomodatie, daar was dus sprake van dat dat van 9 naar 21 zou gaan in 2026, maar dat is voorlopig van de baan en blijft dus 9.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:50

MyWishMax schreef:
Klinkt sowieso apart, er was juist altijd al een verdeling over 3 btw tarieven. 0%, 9% en altijd al deel 21%, een gedeelte wat 0% was had dat volgens mij al niet moeten zijn?

Het ligt er helemaal aan wat er onder het kopje PP bedoeld wordt. Diensten waren bijvoorbeeld al 21%, dus als er voor je gemest en gevoerd wordt en dergelijke. Je hebt dus wat uitgebreidere informatie en specificaties nodig om er wat zinnigs over te zeggen. Het klinkt alleen alsof er over te veel dingen geen btw gerekend werd wat wel had gemoeten?

Zoals de rijaccomodatie, daar was dus sprake van dat dat van 9 naar 21 zou gaan in 2026, maar dat is voorlopig van de baan en blijft dus 9.

Misschien klopte de BTW dan sowieso al niet op de factuur... Ik heb er geen kaas van gegeten en nooit kritisch naar gekeken. :(

PP is volpension, dus alles wordt gedaan:
- Hooi voeren (onbeperkt)
- Mesten (1x per dag)
- Onderhoud (kapotte draadjes, nieuwe hekken, vervanging brug, nieuwe bestrating rondom de ruiven, strooien met ijzel, etc.)

Thanks voor het meekijken in ieder geval!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:59

De diensten zoals het mesten en voeren was altijd al 21 procent. Of dat zou het moeten zijn, maakt niet uit of dat 1 keer gebeurd of 100 en ook niet hoeveel. Iig niet voor de btw.

Dus of ze hebben dat altijd fout gedaan en hebben geluk dat er geen problemen van zijn gekomen, of ze zijn eerder niet btw plichtog geweest of het klopte gewoon niet op de factuur maar wel in de administratie

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:08

Straww_ schreef:
Even los van de discussie die gaande is, ik loop een beetje vast met de btw berekening van mijn stalprijs. Ik heb meerdere artikelen erover gelezen, maar snap niet helemaal of dit nu ook voor mijn situatie geldt.

Ik sta op een grote paddock paradise met een binnen- en buitenbak en krijg een flinke verhoging per 1 januari 2025 wegens de gewijzigde BTW. De factuur is als volgt:
Paddock paradise = 21% btw (dit is nu nog 0% btw op de factuur)
Gebruik rij-accommodaties = 9% btw (dit is nu nog 0% btw op de factuur)
Voer = 21% btw (dit was 9% btw)

Die van het voer snap ik, maar de andere 2 componenten kan ik nergens duidelijk terugvinden. Iemand die het weet?

Voer is een dienst dus 21%

Gebruik accomodaties was ook altijd al 9%.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:40

Ik denk dat het voor kleinere bedrijven die wat gegroeid zijn met de jaren in wat ze aan bieden ook best verwarrend is met die verschillen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:47

Popstra schreef:
Ik denk dat het voor kleinere bedrijven die wat gegroeid zijn met de jaren in wat ze aan bieden ook best verwarrend is met die verschillen

Zeker. Sowieso bij (volgens mij ) elk bedrijf is iemand inhuren voor boekhouding wel handig. Al is het dus maar zulke dingen uitleggen en zorgen dat het allemaal goed gaat. Maar in andere branches zie je dat mensen dat dan zonde van hun geld vinden, terwijl het je juist ook veel geld kan schelen.

Of je moet er zelf echt goed in zijn. En elke keer als er iets wijzigt ook alles weer controleren. Dus jouw voorwaarden of diensten, of de wet en noem alles maar op.

EKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:13

Per januari 70 euro per maand duurder

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:03

Per januari 30 erbovenop. Dus 465 €.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:30

Wij hebben nog steeds niets officieel gehoord, behalve dat het duurder gaat worden. Maar nog steeds niet met hoeveel.. Zou het nu toch wel graag een keer willen weten..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 00:00

Hier net gehoord dat we per 1 januari 15 euro omhoog gaan.
Verhogingen zijn altijd zuur, maar als ik sommige bedragen in dit topic zie, mogen wij in onze handjes knijpen met maar 15 euro.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:02

DuoPenotti schreef:
@rien.

Snap het helemaal.
Het is echt een way of Life.
En dat moet je passen.

En begrijp dat mensen dat helemaal niet willen.

Helemaal eens.
Ik heb 3 paarden aan huis en was toevallig dit weekend wat kosten in Excel aan het zetten en doorrekenen naar de nieuwe BTW. In dat kader vind ik het ook heel interessant om te zien wat anderen door het hele land zoal kwijt zijn.
Eerlijk is eerlijk als ik mijn kosten vergelijk met sommigen hier kan ik ze veel beter weer in pension zetten :=
Het heeft me de afgelopen jaren ook echt laten realiseren hoe weinig er over blijft voor een stal eigenaar en dat je ongeveer gratis heel veel werk doet. Ik snap wel dat er steeds meer mensen stoppen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:42

Texas02 schreef:
Wij hebben nog steeds niets officieel gehoord, behalve dat het duurder gaat worden. Maar nog steeds niet met hoeveel.. Zou het nu toch wel graag een keer willen weten..

Dan vraag je het toch? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:44

Paddock Paradise vakt onder 21% in de btw omdat het geen kale boxhuur is.
Als ze voor de vorm elk paard een eigen stal zouden geven dan zouden ze 1/3 van het stalgeld onder de 0% voor verhuur box kunnen laten vallen.

Ze controleren niet of het paard er wel elke nacht in staat...

Rijaccomodatie valt sowieso onder de 9%.

Wellicht vielen ze eerst nog onder de KOR (kleine ondernemersregeling).
Hadden ze voorheen echt een gespecificeerde btw factuur? Met daarop voor alles 0%?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:48

Achterom schreef:
Texas02 schreef:

Dan vraag je het toch? :)

Ja, dat had ik al gedaan, dan hoor je "ik denk xxx, ik laat het nog weten". Dus dat helpt niet echt.