Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorrolover72

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:43

Maar ben eens benieuwd.
Jullie rijden allemaal (de meeste dan) met cap. Maar als je nou gaat wandelen met een paard/pony/veulen, dragen je dan ook een cap of dan juist niet???? Ben erg benieuwd daar naar. Heb zelf 2 pony's (6mnd en net n jaarling) met de oudste wandel ik regelmatig, en heb daarbij dus geen cap op. Hij zet ook zelden een stap verkeerd, alleen als hij andere paarden of pony's tegenkomt en dat begint ook al minder te worden. Maar juist dan wel of geen cap op en alleen met rijden???

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:46

Ik niet, omdat je over het algemeen toch wel op de grond blijft staan als je je paard aan de hand hebt. Als je van je paard weet dat hij wel eens flink kan steigeren of je omtrekken, dan wel :) Al moet je dan vooral daaraan gaan werken. Maar in de tussentijd een cap op :j

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:54

Ja ok. De mijne is een shetlander hengstje en is in het begin zo hoog gesteigerd bij een merrieveulen dat hij half achterover en half zijwaarts klapte. Maar sindsdien als hij steigerd komt hij hooguit 30 cm van de grond en meer niet. Denk dat hij toen goed geschrokken is (ik ook trouwens) dat hij nu voorzichtiger geworden is. En omdat hij dus.niet meer zo hoog steigert draag ik ook geen cap bij het wandelen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:55

Als ik straks mijn 2,5 jarige ga leren longeren doe ik zeker ook een cap op. Mijn doorgewinterde paard die wel wat gewend is doe ik het niet. Met rijden uiteraard altijd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:55

Ik rijd tegenwoordig altijd met cap.
Als tienermeisje heb ik ook wel een periode zonder gereden(want ja een cap was lelijk, uit de mode en stom ;) ), tot ik na een keer wandelen toch echt een hersenschudding had met een heel braaf paard.
Ik was aan de hand aan het wandelen en dacht het laatste stukje "ach ik stap even op". Heel onhandig naast een iets te klein paaltje, paard neergezet wat eigenlijk niet helemaal goed bleef staan. Maarja toch opgestapt en op moment dat ik 1 been over de rug had en los was van het paaltje doet paardlief haar hoofd naar beneden voor een hap gras. Ik zat kennelijk net iets te ver naar voren en gleed zo voorover, zonder cap vol op de straat(of nog net op het gras, dat weet ik eigenlijk niet).
Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat er precies gebeurd is, ik weet dat ik opgestapt ben en een tijdje later op de grond lag..

Het leverde een zware hersenschudding op en ik heb sindsdien last van chronisch oorsuizen en vaak hoofdpijn.

Dus hoe braaf de paarden ook zijn(want dat was nu ook gewoon het geval), ik stap nooit meer op zonder cap.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:58

als ik deze argumenten allemaal lees durf ik gewoon niet meer te paarden en DAT terwijk ik ALTIJD met een cap EN bodyprotector rijdt
/3

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:06

Ik ben 1 van die stomme personen die zonder cap rijd :P

Geen van alle redenen zijn voor mij van toepassing eigenlijk. Gewoon oerstom, eigenwijs, en voor een groot deel lui/laksheid.

Ik kom hier eerlijk voor uit, ben er niet trots op maar het is wel zo :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:08

Ondanks dat ik een goed ventilerende helm (Uvex) heb, kan ik op erg warme dagen mijn warmte niet goed kwijt. Heb NAH (opgelopen bij een brommerongeluk, terwijl ik een goede integraalhelm droeg!), dat is met warm weer echt een handicap. Probeer daarom ook altijd na zonsondergang te rijden, maar dat is niet altijd mogelijk.
Dus dan rijd ik thuis in de bak nog wel eens zonder helm. Ik ga echter NOOIT zonder helm buiten het hek, ook niet om even uit te stappen.

Ik weet dat het onverstandig is, er kan altijd wat gebeuren, hoe braaf mijn paard ook is. Op warme(re) dagen neem ik echter het risico om zonder helm te rijden.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:23

Geweldige argumenten in het artikel! Liever toch een wat minder flatteuze paddenstoel op mijn hoofd dan mss blessure door dom gedrag.
Bij trainen van groene paarden zou ik 'm toch ook beter kunnen dragen... Conclusie: zó slim ben ik dus nog niet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:26

Jammer he dat het toch altijd eerst fout moet gaan voor ze inzien dat een cap/helm geen overbodige luxe is...

En ook al is je paard nog zo braaf hij kan ook vallen of zich verstappen waardoor jij als ruiter je evenwicht verliest en eraf valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:36

Ik ken bijvoorbeeld iemand waarvan haar vriendin aan het rijden was. Zonder cap natuurlijk en even later lag ze met een zware hersenschudding in het ziekenhuis..
Ze was aan het draven (keibraaf paard) en ineens verstapte/struikelde hij. Bam, met hoofd tegen de bakrand.

Ik rijd zelf altijd met cap, maar op onze manege is het verplicht :)
Als ik meega met mennen (menwedstrijd, vorig jaar ook gewoon de straat op met een braaf paard) doe ik eigelijk altijd een cap op. Zonder vind ik gewoon niet fijn XD

xx

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:43

Gelukkig zijn er tegenwoordig hele mooie en fijne helmen te koop :)
Zo hoeven we al lang niet meer met deze gezien te worden. Ik ben zelf voorstander van de cap, het geeft je gewoon zo veel meer bescherming.. Ik geef toe, het zit niet fijn, in de zomer is het warm en in de winter krijg ik er koude oren van. Maar veiligheid gaat toch echt voor alles.. :j

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:08

Nens77 schreef:
Love_Silver schreef:
Ik rij altijd met cap op onze manege wordt het niet getolereed zonder. zelfs als een vriendin broertje zusje etc erop zit en jij ernaast loopt moet diegene een cap op en ik voel me onveilig zonder cap en bodyprotector want een cap zorgt er niet voor dat je geen dwarsleasie krijgt. Het zit in je rug dus als je met je rug over het hek geslingerd word kan je nog zo braaf een cap dragen maar die vangt de klap niet op.

En ook met een BP is rugletsel biet volledig uit te sluiten.
Net als een gordel kans op een dodelijk auto ongeluk niet uitsluit.
Het heeft allemaal te maken met jet verkleinen van het risico

ja dat weet ik dat zeg ik ook niet (als u het zo opvatte dat bedoel ik niet zo) ik bedoelde dat je cap niet er voor zorgt dat je geen dwarslaesie krijgt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:42

Nens77 schreef:
Love_Silver schreef:
Ik rij altijd met cap op onze manege wordt het niet getolereed zonder. zelfs als een vriendin broertje zusje etc erop zit en jij ernaast loopt moet diegene een cap op en ik voel me onveilig zonder cap en bodyprotector want een cap zorgt er niet voor dat je geen dwarsleasie krijgt. Het zit in je rug dus als je met je rug over het hek geslingerd word kan je nog zo braaf een cap dragen maar die vangt de klap niet op.

En ook met een BP is rugletsel biet volledig uit te sluiten.
Net als een gordel kans op een dodelijk auto ongeluk niet uitsluit.
Het heeft allemaal te maken met jet verkleinen van het risico

ja dat weet ik dat zeg ik ook niet (als u het zo opvatte dat bedoel ik niet zo) ik bedoelde dat je cap niet er voor zorgt dat je geen dwarslaesie krijgt[/quote]

Oeps getikt vanaf mijn telefoon met typfoutjes zie ik :o

Ik zei het meer voor de mensen die iemand kennen bij wie het ook MET bescherming niet goed afliep en om die reden maar geen cap opzetten.
Een BP draag ik zelf overigens ook niet (maar ben ook geen lefruiter die springt enzo), maar de cap gaat altijd op !

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:51

Bunga schreef:
Gelukkig zijn er tegenwoordig hele mooie en fijne helmen te koop :)
Zo hoeven we al lang niet meer met deze gezien te worden. Ik ben zelf voorstander van de cap, het geeft je gewoon zo veel meer bescherming.. Ik geef toe, het zit niet fijn, in de zomer is het warm en in de winter krijg ik er koude oren van. Maar veiligheid gaat toch echt voor alles.. :j

haha die caps herriner ik me nog goed!
Zo leuk om die op oude foto's terug.te zien!
Sorry, moest ik even kwijt :Y)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:55

Ik rij altijd met cap.
Wandelen enzo doe ik zonder, omdat als ze schrikken niet omhoog gaan maar als ezels blijven staan :').

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:59

ik heb nog maar 2x of eens een keertje vaker . 1 keer omdat het echt toch echt veeeeel te warm was en het water van men haar afdroop en het was om uit te stappen. de andere denk ik dat ik mijn cap niet bij had of zo... kweet t niet meer :p in ieder geval buiten die keren draag ik ALTIJD supertrouw mijn cap!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:59

tja dit blijft altijd een eindeloze discussie. Het is maar net hoe zuinig je op jezelf bent.

Ik heb het in mijn puberjaren ook niet gedaan. Viel er nooit af omdat ik ongeveer alle bokkende paarden wel aan kon, maar toen klapte er een die steigerde achterover en vieleronder en lag ik eronder en met mijn hoofd slechts enkele tientallen centimeters van de bakrand af. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik nooit meer zonder cap heb gereden. Ik ben er toen op een zwaar gekneusd been goed vanaf gekomen, maar het heeft me gelukkig wel wakker geschut. Rij nu echt nooit meer zonder cap. wat voor weer het ook is. Tegenwoordig zijn er zulke goede caps te koop en dat uurtje dat je dan op je paard zit ga je echt niet dood van tenzij je cap niet goed past dan moet je even goed zoeken wat bij je past

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:04

Hoe "zoeken" jullie naar de cap die bij je past, koop je gewoon telkens een nieuwe als de cap die je hebt niet lekker zit? Om maar van iedereen te lenen vind ik ook niet zo smakelijk. Hebben jullie een geldboompje dan? Of blijven jullie er een uur mee in de ruitersportzaak staan om te kijken of je geen hoofdpijn krijgt?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:05

Waarom zou je daarvoor een uur voor moeten blijven staan? Dat merk je gelijk wel lijkt me. Geldboom is ook een poedersuiker excuus, je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:08

Nou onder de 60 euro wordt het moeilijk en nee, hoofdpijn krijg je niet meteen.
Kopen jullie nooit kleren die je achteraf bijna nooit aandoet omdat ze toch niet zo lekker zitten?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:09

Ga dan een keer als er sale is? Genoeg mooie prijzen (die er trouwens ook al zijn zonder korting, nogmaals, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb ooit een cap gehad van 50 naar 20 euro uit de sale en heb er vier jaar meegedaan.) Kleding pas ik altijd en als het niet lekker zit merk ik dat meteen dus dan koop ik het niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:10

Ik heb steeds hetzelfde model gehad, dus als hij aan vervanging toe is (en dat gebeurd niet vaak) koop ik dezelfde in een ander jasje. Een andere kleur of met steentjes, maar dan weet ik zeker dat ik er tevreden mee ben :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:10

Nee,
Ik heb nu een cap van de Decathlon van 40 euro meen ik...zit prima!
Oh, en een nieuwe in de aanbiedingm van HKM geloof ik. Heb ik alleen gepast, nog niet mee gereden. Die was nieuw 80 euro meen ik, en ik had korting :D

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:15

Wat ik niet lees (en heb eerlijk gezegd ook nog niet alles gelezen) is dat je gewoon zonder cap niet eens verzekerd bent.

Ik rij ook altijd met cap. Vroeger ook zonder gereden totdat ik er twee keer aflag zonder. Daarna gelijk een goede gekocht en altijd een cap op mijn hoofd gehad tijdens het rijden.