Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:38

Ik sluit mij zoals velen aan bij Benfan.
Onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen zijn die zonder cap rijden omdat "het niet lekker zit".
Wat een kul reden.
Mijn vriend werkt in het ziekenhuis en minimaal 2x per week komt er een dik trauma binnen van mensen die dachten "even" zonder cap te rijden.
Gewoon dom dus, een ander woord heb ik er niet voor. Ondanks dat het je eigen lijf is en je denkt dat je geen verantwoording hebt af te leggen aan je naasten. Dat maakt het alleen maar dommer en heel erg egoïstisch.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:57

Waarom is er tegenwoordig zo vaak hersenletsel terwijl vroeger iedereen zonder cap reed?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:09

Wil je dat ik hier serieus op ga reageren??

In de trant van vroegah was alles beter. Sorry hoor Anne, maar ik had toch wel iets meer van je verwacht :o

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:13

vroeger was zeker niet alles beter en cap is niet voor niets gekomen beter met cap rijden dan zonder

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:15

ik heb altijd een cap op. heb er echt géén moeite mee. veiligheid gaat voor :)
ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom iedereen zo moeilijk doet over een cap.

toen ik de eerste keer met bodyprotector reed, vond ik dat ook vreselijk. het zat stijf en helemaal niet fijn. door hem gewoon een paar keer aan te doen en me niet aan te stellen wende ik eraan. nu voel ik hem amper zitten.

gewoon opzetten dus! ze zijn er niet voor niets!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:18

tuurlijk, ik zou ook liever zonder cap rijden, niet zo warm met dit weer, lekker de wind door je haren.... Veiligheid weegt zwaarder voor mij en ik zal nooit zonder cap rijden! Zelfs voor een fotoshoot doe ik mijn cap niet af!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:22

xMyrth schreef:
ik heb altijd een cap op. heb er echt géén moeite mee. veiligheid gaat voor :)
ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom iedereen zo moeilijk doet over een cap.

toen ik de eerste keer met bodyprotector reed, vond ik dat ook vreselijk. het zat stijf en helemaal niet fijn. door hem gewoon een paar keer aan te doen en me niet aan te stellen wende ik eraan. nu voel ik hem amper zitten.

gewoon opzetten dus! ze zijn er niet voor niets!

ik rij ook soms met body nu alleen nog maar met springen en cross. Maar heb nooit een probleem mee gehad ook niet de 1ste keer maar ben met jou eens. Een cap is echt niet erg en veiligheid is belanrijk. Daarom woord op stal en wedstrijden en zo verplicht.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:26

Anne_GTI schreef:
Waarom is er tegenwoordig zo vaak hersenletsel terwijl vroeger iedereen zonder cap reed?

Vroeger werd je snel naar huis gestuurd als je slechts een hersenschudding had. Wekadvies, nou alleen als het zo op het eerste gezicht een zware was.
Na onderzoek en studies, blijkt dat zelfs een lichte hersenschudding verstrekkende gevolgen kan hebben. En zeker bij kinderen en ouderen word sneller doorverwezen naar het ziekenhuis.
Ook hollen we zelf eerder naar de huisarts als 20 jaar geleden, dat alles maakt dat het lijkt of er meer letsel is, ondanks het gebruik van een cap. Helaas ligt dat dus een tikje anders. Sowieso is het zo dat een cap ernstig letsel kan afzwakken of voorkomen, want ook met een cap kan je een hersenschudding oplopen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:29

Ik heb eigenlijk nooit last van mn cap, en dan heb ik niet eens een hele dure/speciale. Mijn cap past goed, zit lekker en ach het wordt wat warm en zweterig onder dat ding maar ja daar heb ik mee leren leven :D
Ik rijd altijd met cap. Op stal, op wedstrijd en op buitenrit. Ook fotoshoots rijd ik met cap, veiligheid voor alles en al was mijn paardje de braafste van de wereld, je weet nooit wat er onder omstandigheden kan gebeuren :+

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:41

Ik rij ook altijd met cap, ik heb vroeger, toen ik 6 jaar oud was, nu dus 19 jaar geleden een ongeluk gehad met paardrijden. Ik werd van mijn paard gegooid en had gelukkig een cap op, maar ook met cap op had ik een schedelbreuk van het midden van mijn hoofd tot aan men oor... wat had het geweest als ik geen cap had opgehad? Ik mag van geluk spreken dat ik nog leef en niet verlamd ben want uiteindelijk had ik ook nekwervels die gebarsten waren en ze zijn verschoven, een schedelbreuk en beenbreuk... dus voor mij: leve de cap!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:15

Dragen jullie in de dagelijkse omgang een cap? Twee weken terug een flinke tik tegen m'n hoofd gehad (van een hoef ;) ) en dat zette me eens aan het denken. Waarom erop wel en ernaast niet? In Engeland is het vrij gebruikelijk geloof ik

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:17

Anne_GTI schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik zeur niet over het niet dragen van een cap en ook niet over het niet dragen van een gordel ninia. Leven en laten leven.
Ik beslis over mijn eigen lijf, niet over dat van een ander

Helemaal mee eens

En daar verschillen we dus van mening. Ik vind dat dat we in een samenleving wél verantwoordelijk zijn voor elkaar. In een sociale context let je op elkaar, waarschuw je elkaar, zorg je voor elkaar. Want als jij ernstig letsel oploopt, ben je opeens afhankelijk van anderen. Die keren zich dan ook niet van je af omdat het ja, jouw lijf, jouw leven is? Maar goed, dat ligt voor iedereen anders.

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:29

Ik draag mijn cap altijd. Geen last van en soms vergeet ik 'm ook af te zetten. Als iemand op mijn paard zit, stel ik een cap verplicht, geen cap = niet rijden.

Als je besluit om zonder cap te rijden, dan is het je eigen beslissing, maar dan niet gaan piepen als het een keer mis gaat. Dat is echt je eigen verantwoordelijkheid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:29

No offence, maar als iedereen veiligheid zo belangrijk vind kan je net zo goed 24/7 een helm en bodyprotector op hebben. Ik heb een zware hersenschudding gehad toen ik jong was... doordat ik van de trap gevallen was. oliebol happens. Ik ben ontelbaar x van de trap gedonderd, dat heb je als je een ADHDer bent en alles altijd veel te snel wilt doen :+ Moet ik dan ook maar een helm dragen met trappen? want ja, dat gaat fout bij mij ?

Sorry maar in mijn ogen mag iedereen voor zichzelf beslissen omtrent eigen veiligheid. Natuurlijk niet dronken gaan rijden enzovoort, daar heb je andere ook mee, maar dingen als een helm, knie beschermers en weet ik veel mogen ze allemaal lekker zelf weten in mijn ogen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:31

Ik vind ze ook niet zo geweldig, maarja.. het hoeft maar 1 keer mis te gaan en dan is er kans op een gat in je hoofd. (niet letterlijk ;D ofja.. uhm.. kan wel XD) ik heb een "Troxel" helm :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:29

Kay_Kim schreef:
Ik rij ook altijd met cap, ik heb vroeger, toen ik 6 jaar oud was, nu dus 19 jaar geleden een ongeluk gehad met paardrijden. Ik werd van mijn paard gegooid en had gelukkig een cap op, maar ook met cap op had ik een schedelbreuk van het midden van mijn hoofd tot aan men oor... wat had het geweest als ik geen cap had opgehad? Ik mag van geluk spreken dat ik nog leef en niet verlamd ben want uiteindelijk had ik ook nekwervels die gebarsten waren en ze zijn verschoven, een schedelbreuk en beenbreuk... dus voor mij: leve de cap!

pfoe, heftig zeg!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:41

'Een cap zit niet lekker' vind ik zo'n kulsmoes! De eerste keren dat je een tampon, string of bh droeg zat het minstens zo ongemakkelijk en toch zullen velen die dit lezen het regelmatig dragen. Gewenning heet dat. Is met een cap precies even gemakkelijk :j Gewoon op doen en wennen dus!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle rare modeitems zoals teensokken, puntschoenen, harembroeken en jumpsuits. Zit de eerste keer ook zwaar ongemakkelijk en toch loopt na een paar weken iedereen er in...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:52

Wel vreemd toch? We staan op ons achterste benen als paardrijden niet als een serieuze sport wordt beschouwd. Heel veel sporten hebben namelijk beschermingsmiddelen vanwege verhoogde risico's. Ook weten de meeste ruiters wel dat een paard een vluchtdier is en om de meest vreemde dingen opzij kan springen.....(als je dat niet weet, tja... dan heb je eigenlijk altijd een helm nodig!)
En toch vinden hier toch veel mensen hun uiterlijk belangrijker dan hun veiligheid.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:07

Paardjes45 schreef:
Ik vind een cap echt verschrikkelijk. Zijn er meer bokkers die dat vinden.

Als ik een buitenrit maak draag ik nooit een cap, als ik in de bak ga rijden moet het helaas wel van de staleigenaar. Ik vind caps echt oncomfortabel, ik heb al veel merken uitgeprobeerd maar bij alle cap is het het zelfde verhaal. Ik heb nu een dure merkcap, aan de pasvorm licht het ook niet, cap past perfect.

Iemand tips. *\o/*

Over my dead body dat mijn dochter van 12 zonder cap buiten zou rijden!!
Waar zijn de ouders in dit verhaal?

Mijn dochter moest op die leeftijd toch echt een cap en bodyprotector aan naar buiten. Niet willen? Dan dus niet rijden, jammer. Zolang ik betaal voor dat paard, bepaal ik ook de regels< heel simpel.
Had daar ook een keer een discussie over met een vader van een meisje van 9 die het zo goed vond dat mijn dochter dat deed, maar dat zijn dochter dat helaas niet 'wilde'.
Ehhh pardon? Dat meisje is 9 jaar??

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:38

Je mag hem misschien lelijk en oncomfortabel vinden maar............... Wees blij dat ze er zijn.
Hier al twee keer iemand er afgevallen (met hoofd op de straat!) die alle bei de keren blij was dat ze een cap op hadden.

prince123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:56

ik ben 11.
en ik rijd altijd met cap.
ik vind hem gewoon handig.
en als je zonder rijd en een keer valt dan ben je misschien wel gelijk dood.
jaa ik weet wel dat mijn moppie niet zo snel onverwachte bewegingen maakt.
maar alsnog doe ik zoiezo een cap op!

horsedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:06

nou een cap vind je een lelijk ding, dat zal dan aan jezelf liggen want iedereen draagt het en het is al genoemd tot de schoonheid van de ruiter en als je een valt op je koppie zal de cap niet, maar jij het lelijk ding zijn :j

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:08

Wat ben jij een verstandige meid (?) prince123.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:56

Vandaag weer even het nut van een cap gezien toen mijn tienjarige dochter van haar pony af werd gelanceerd en op haar voorhoofd terecht kwam. Nu een schaafwondje en een beetje hoofdpijn, anders had het er wel wat anders uitgezien vrees ik... Deze cap is vriendelijk bedankt voor de bescherming. Er moet helaas een nieuwe komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:02

Wielrenners zetten een helm op als het hard gaat maar als ze gewoon boodschappen gaan doen laten ze de helm aan de kapstokhangen.
Het asfalt is even hard...

Ik denk dat er wel degelijk een groot verschil is met vroeger. De zadels zijn compleet anders. Je ligt er minder snel af maar als je gaat, gaat het ook hard. Je bouwt veel meer kinetische energie op en door de snelheid heb je niet de tijd om een arm of been uit te steken om de val te breken. Want vroeger had je veel meer dat soort letsels. Heb een poosje terug een onderzoek uit 1983 nog eens bekeken. Dat was specifiek uitgesplitst in letsels en ook op wat voor manier men de paardensport bedreef.