Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Oreo schreef:Alweer eens met Tigra_ En dan vraag ik me af, hoe moet de manege dan wél de door hen zelf opgestelde regels controleren/hanteren? Het staat je als bedrijf toch vrij om zo'n gewichtslimiet of wat voor limiet/grens whatever dan ook in te stellen?
Hasjam_Poe schreef:Oreo schreef:Alweer eens met Tigra_ En dan vraag ik me af, hoe moet de manege dan wél de door hen zelf opgestelde regels controleren/hanteren? Het staat je als bedrijf toch vrij om zo'n gewichtslimiet of wat voor limiet/grens whatever dan ook in te stellen?
Er worden O.a. ook door Tigra) 2 zaken door elkaar gehaald. Enerzijds het stellen van een limiet en anderzijds het opschrijven (in een bestand) van het gewicht...
Natuurlijk mag je in het belang van je paarden een limiet aan iemands gewicht stellen![]()
.
Alleen: dat kan "op het oog" toch ook wel?![]()
Bij het merendeel van de mensen kan je het wel ongeveer inschatten. Het gaat dus om de "grensgevallen".
Zo'n grensgeval kan je toch 1 op 1 aanspreken, het probleem voorleggen of inderdaad discreet in de keuken wegen? (Zoals iemand hier vertelde over haar manege). Wat volgens mij niet mag, is dus een persoonsbestand aanleggen van het gewicht. Maar waarom zou je dat ook willen? Zoveel "randgevallen" lopen er toch niet rond?
Oreo schreef:Stel: Een manege wil alleen buitenritten aanbieden aan ruiters die minimaal 3 maanden op hun bedrijf als ruiter actief zijn. Mogen ze daar dan ook geen "administratie" over bijhouden?
. Lijkt me eigenlijk niet (veel te veel werk); alhoewel je wel een nieuw paspoort kan aanvragen bij vermissing.WBP http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:Artikel 8 Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.
) Tigra_ schreef:Ik vindt van niet. Je hebt geen grens en ga je dus op een mening af. Dat is die is te dik en die niet. Daar komt het op neer. Ga je mensen wegen weten de mensen waar ze aan toe zijn en jij als eigenaar.
Er is echt niet een "vaste" grens hoor; voor ieder paard ligt die weer anders. De ene kan een kilootje méér dragen en de andere een paar kilootjes minder...
. En ook heel erg belangrijk; zit de ruiter het paard wel of niet "in de weg". Maar dat is vast allemaal al eens gezegd op de vorige pagina's...Tigra_ schreef:Daarnaast snap ik de issue werkelijk waar niet wat er op tegen is om dat op te schrijven je krijgt toch zo een beetje een beeld van je klanten wegen en of er eventueel behoefte is om grotere paarden aan te schaffen die meer kunnen dragen.
Tigra_ schreef:Als je dat op zicht moet doen is er geen beginnen aan want dan moet je als eigenaar een hele week bij jouw lessen gaan observeren lijkt me ook niet echt een fijn idee.
Tigra_ schreef:Denk jij dan écht, dat andere maneges niets voor het welzijn van hun dieren doen?Deze doet tenminste iets voor het welzijn van z'n dieren en dan is het weer niet goed het is nooit goed.
Hasjam_Poe schreef:Oreo schreef:Stel: Een manege wil alleen buitenritten aanbieden aan ruiters die minimaal 3 maanden op hun bedrijf als ruiter actief zijn. Mogen ze daar dan ook geen "administratie" over bijhouden?
Doel je dan op het "ruiterpaspoort" wat je krijgt als je lid wordt van een FNRS-manege? Dat is in het persoonlijke bezit van de eigenaar. Ik heb eigenlijk geen idee of er bij de FNRS een bestand bijgehouden wordt, van de persoonlijk vorderingen van manegeruiters. Lijkt me eigenlijk niet (veel te veel werk); alhoewel je wel een nieuw paspoort kan aanvragen bij vermissing.
Voor de niet bij de FNRS aangesloten maneges kan ik me voorstellen dat artikel 8f geldt:WBP http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:Artikel 8 Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.
Dus dat je bijhoudt hoeveel lessen iemand gehad heeft, om een minimale veiligheid op buitenrit te garanderen.
(Alhoewel ik persoonlijk het áántal lessen niet zoveel vindt zeggen)
Oreo schreef:Nee hoor, ik doel niet op het FNRS paspoort. Dat de betrokkene toestemming verleend lijkt me logisch. Tenminste, ik ga er van uit dat de gewichtsgrens bekend was op het moment dat men klant werd? Zoja, dan snap ik niet wat nu het probleem is?
LisanneFloor schreef:Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les
& dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor ...
Citaat:Maar Tigra, als je zegt hoeveel een pony "maximaal" kan dragen je toch óók op een mening af???Er is echt niet een "vaste" grens hoor; voor ieder paard ligt die weer anders. De ene kan een kilootje méér dragen en de andere een paar kilootjes minder...
. En ook heel erg belangrijk; zit de ruiter het paard wel of niet "in de weg". Maar dat is vast allemaal al eens gezegd op de vorige pagina's...
Citaat:De issue is hier, dat er een wet is die strenge eisen aan stelt aan opschrijven. En als je "een beetje beeld" wilt krijgen mag je best gewichten opschrijven, zolang je het niet koppelt aan persoonsgegevens...
Citaat:Daar heeft een eigenaar instructeurs voor. En een goede instructeur houdt sowieso de combinaties in de gaten. Gewoon, als onderdeel van haar werk...
Citaat:Denk jij dan écht, dat andere maneges niets voor het welzijn van hun dieren doen?![]()
Hasjam_Poe schreef:Oreo schreef:Nee hoor, ik doel niet op het FNRS paspoort. Dat de betrokkene toestemming verleend lijkt me logisch. Tenminste, ik ga er van uit dat de gewichtsgrens bekend was op het moment dat men klant werd? Zoja, dan snap ik niet wat nu het probleem is?
Euhm dít misschien?
LisanneFloor schreef:Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les
& dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor ...
room10 schreef:Ow ja dus we mogen van jou wel tot blad 14 herhalen dat we het er mee eens zijn ? Ik geef mijn mening over dit topic maakt niet uit of ik nou de 1e mening heb of op blad 14, er wordt niet in een rijtje gewogen dat is opgehelderd, verder nog steeds zoveel mensen zoveel meningen, dat je het niet met mij eens ben respecteer ik hoor, kan ik prima mee omgaan, super van je dat je in sommige gevallen misch wel 87 pagina's doorleest voordat je een mening geeft, ik sla nog wel eens wat pagina's over mbt tijdgebrekdit terzijde maar.
@Helemaal mee eens oreo
@gipsy, goed punt
@laura, de weeg discretie bij jullie is wel weer netjes moet ik zeggen, paarden moeten zeker in bescherming worden genomen, hun gezondheid staat voor op dat staat voor mij niet ter discussie, alleen ik blijf t een beetje genant vinden dat weeg momentdit is een mening geen af of goed keuring hoor, voordat er daalijk weer iemand over me heen valt, tis maar een topic, daar worden meningen gevraagd en gegeven
in willekeurige volgorde.
. LisanneFloor schreef:crazycactus schreef:Hoe lang ben je want op de foto's in je profiel vind ik je er niet uitzien dat je 88 kilo weegt.
Ik ben 1.92, net gemeten, haha. Nee, ik zie er inderdaad niet uit alsof ik 88 kilo weeg, maar ik weeg het toch echt
dat vind ik dan zeker niet te zwaar hoor
Want je ziet er ook zeker niet te zwaar uit vind ik, op je foto's in je profiel dan
tinker_sally schreef:Ik heb nog nooit van een weegweek gehoord. Vind het ook maar erg raar.
Tuurlijk kan ik snappen dat de manege niet hele zware mensen op hun paarden wil, maar om dat zo te doen. Vind ik wel een beetje discriminatie.
Het lijkt mij veel belangrijker dat je het paard niet in de weg zit tijdens het rijden. Of dat nu met een paar kilo's te veel is of niet.
Op de eerste manege waar ik reed stond er ook een max gewicht. En ondanks dat ik daar boven zat heb ik er nooit wat van gehoord.

Hasjam_Poe schreef:http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:Artikel 8 Wet Bescherming persoonsgegevens
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
Ik krijg de indruk dat TS geen "ondubbelzinnige" toestemming heeft verleend.
En stel dat je paardrijles ziet als: "de uitvoering van een overeenkomst", dan nog lijkt me het aanleggen van een bestand met jouw gewicht niet bepaald "noodzakelijk" voor die uitvoering.
funnyhorses schreef:Ik zie al dat mijn dochter thuis komt met het verhaal dat ze gewogen word voordat ze op een paard of pony mag rijden nou dan was de bok vet hoor!!!