Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:13

Het mag niet, omdat je als bedrijf zo klanten weghoudt. En dat is dus verboden. Als het mensen niet aanstaat, dwing je ze als het ware om ergens anders heen te gaan. Wat verboden is. De wet zegt: staat dat de mensen niet aan, dan moet het bedrijf het anders doen, maar de mensen hoeven niet weg.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:35

Op welke wet doel je dan op @44Myrthe44? En doe je even een linkje van die wet? :Y)

44Myrthe44 schreef:
De wet zegt: staat dat de mensen niet aan, dan moet het bedrijf het anders doen, maar de mensen hoeven niet weg.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:36

Oreo schreef:
Alweer eens met Tigra_ En dan vraag ik me af, hoe moet de manege dan wél de door hen zelf opgestelde regels controleren/hanteren? Het staat je als bedrijf toch vrij om zo'n gewichtslimiet of wat voor limiet/grens whatever dan ook in te stellen?

Er worden O.a. ook door Tigra) 2 zaken door elkaar gehaald. Enerzijds het stellen van een limiet en anderzijds het opschrijven (in een bestand) van het gewicht...
Natuurlijk mag je in het belang van je paarden een limiet aan iemands gewicht stellen :j +:)+ .
Alleen: dat kan "op het oog" toch ook wel? :)*
Bij het merendeel van de mensen kan je het wel ongeveer inschatten. Het gaat dus om de "grensgevallen".
Zo'n grensgeval kan je toch 1 op 1 aanspreken, het probleem voorleggen of inderdaad discreet in de keuken wegen? (Zoals iemand hier vertelde over haar manege). Wat volgens mij niet mag, is dus een persoonsbestand aanleggen van het gewicht. Maar waarom zou je dat ook willen? Zoveel "randgevallen" lopen er toch niet rond?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:52

Hasjam_Poe schreef:
Oreo schreef:
Alweer eens met Tigra_ En dan vraag ik me af, hoe moet de manege dan wél de door hen zelf opgestelde regels controleren/hanteren? Het staat je als bedrijf toch vrij om zo'n gewichtslimiet of wat voor limiet/grens whatever dan ook in te stellen?

Er worden O.a. ook door Tigra) 2 zaken door elkaar gehaald. Enerzijds het stellen van een limiet en anderzijds het opschrijven (in een bestand) van het gewicht...
Natuurlijk mag je in het belang van je paarden een limiet aan iemands gewicht stellen :j +:)+ .
Alleen: dat kan "op het oog" toch ook wel? :)*
Bij het merendeel van de mensen kan je het wel ongeveer inschatten. Het gaat dus om de "grensgevallen".
Zo'n grensgeval kan je toch 1 op 1 aanspreken, het probleem voorleggen of inderdaad discreet in de keuken wegen? (Zoals iemand hier vertelde over haar manege). Wat volgens mij niet mag, is dus een persoonsbestand aanleggen van het gewicht. Maar waarom zou je dat ook willen? Zoveel "randgevallen" lopen er toch niet rond?

Ik vindt van niet. Je hebt geen grens en ga je dus op een mening af. Dat is die is te dik en die niet. Daar komt het op neer. Ga je mensen wegen weten de mensen waar ze aan toe zijn en jij als eigenaar.
Als iemand naar jouw toe komt en jouw uitlegt zus en zo dus ik wil dat je op de weegschaal gaat staan lijkt me dat heel erg vernederend omdat je er dus te zwaar uitziet. En wat als iemand nu toch 10 kilo overschat wordt en iemand die heel lang is en veel meer kilo's heeft die mag gewoon blijven en wordt niets gevraagd.
Daarnaast snap ik de issue werkelijk waar niet wat er op tegen is om dat op te schrijven je krijgt toch zo een beetje een beeld van je klanten wegen en of er eventueel behoefte is om grotere paarden aan te schaffen die meer kunnen dragen. Of als je ziet dat kinderen over het algemeen zwaarder worden bv dan kun je zorgen dat je de stevigere pony's koopt in plaats van het type sportpony bv. Als je dat op zicht moet doen is er geen beginnen aan want dan moet je als eigenaar een hele week bij jouw lessen gaan observeren lijkt me ook niet echt een fijn idee. Daarnaast gaat gewicht geleidelijk en dus bijna niet in te schatten of mensen nu echt zwaarder worden bv.

Wordt heus niet gebruikt om mensen uit te lachen. Het is geen kleuterklas hoor.
Persoonlijk vindt ik echt muggenziften om niets hoor. Mensen krijgen steeds meer moeite met hun eigen gewicht dat is wel een probleem. Zeker als je dan moeilijk gaat doen om op de weegschaal te staan. Je weet zelf wat je weegt en of je over die grens komt als je niet wil dat mensen het weten dan moet je gewoon een andere manege zoeken. Deze doet tenminste iets voor het welzijn van z'n dieren en dan is het weer niet goed het is nooit goed.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:20

Oreo schreef:
Stel: Een manege wil alleen buitenritten aanbieden aan ruiters die minimaal 3 maanden op hun bedrijf als ruiter actief zijn. Mogen ze daar dan ook geen "administratie" over bijhouden?

Doel je dan op het "ruiterpaspoort" wat je krijgt als je lid wordt van een FNRS-manege? Dat is in het persoonlijke bezit van de eigenaar. Ik heb eigenlijk geen idee of er bij de FNRS een bestand bijgehouden wordt, van de persoonlijk vorderingen van manegeruiters :\ . Lijkt me eigenlijk niet (veel te veel werk); alhoewel je wel een nieuw paspoort kan aanvragen bij vermissing.

Voor de niet bij de FNRS aangesloten maneges kan ik me voorstellen dat artikel 8f geldt:

WBP http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:
Artikel 8 Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.

Dus dat je bijhoudt hoeveel lessen iemand gehad heeft, om een minimale veiligheid op buitenrit te garanderen.
(Alhoewel ik persoonlijk het áántal lessen niet zoveel vindt zeggen ;) )

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:53

Tigra_ schreef:
Ik vindt van niet. Je hebt geen grens en ga je dus op een mening af. Dat is die is te dik en die niet. Daar komt het op neer. Ga je mensen wegen weten de mensen waar ze aan toe zijn en jij als eigenaar.

Maar Tigra, als je zegt hoeveel een pony "maximaal" kan dragen je toch óók op een mening af??? :? Er is echt niet een "vaste" grens hoor; voor ieder paard ligt die weer anders. De ene kan een kilootje méér dragen en de andere een paar kilootjes minder... /3. En ook heel erg belangrijk; zit de ruiter het paard wel of niet "in de weg". Maar dat is vast allemaal al eens gezegd op de vorige pagina's...

Tigra_ schreef:
Daarnaast snap ik de issue werkelijk waar niet wat er op tegen is om dat op te schrijven je krijgt toch zo een beetje een beeld van je klanten wegen en of er eventueel behoefte is om grotere paarden aan te schaffen die meer kunnen dragen.

De issue is hier, dat er een wet is die strenge eisen aan stelt aan opschrijven. En als je "een beetje beeld" wilt krijgen mag je best gewichten opschrijven, zolang je het niet koppelt aan persoonsgegevens...

Tigra_ schreef:
Als je dat op zicht moet doen is er geen beginnen aan want dan moet je als eigenaar een hele week bij jouw lessen gaan observeren lijkt me ook niet echt een fijn idee.

Daar heeft een eigenaar instructeurs voor. En een goede instructeur houdt sowieso de combinaties in de gaten. Gewoon, als onderdeel van haar werk...

Tigra_ schreef:
Deze doet tenminste iets voor het welzijn van z'n dieren en dan is het weer niet goed het is nooit goed.
Denk jij dan écht, dat andere maneges niets voor het welzijn van hun dieren doen? -O- :\

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:06

BMI technisch is het toch goed?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:30

Hasjam_Poe schreef:
Oreo schreef:
Stel: Een manege wil alleen buitenritten aanbieden aan ruiters die minimaal 3 maanden op hun bedrijf als ruiter actief zijn. Mogen ze daar dan ook geen "administratie" over bijhouden?

Doel je dan op het "ruiterpaspoort" wat je krijgt als je lid wordt van een FNRS-manege? Dat is in het persoonlijke bezit van de eigenaar. Ik heb eigenlijk geen idee of er bij de FNRS een bestand bijgehouden wordt, van de persoonlijk vorderingen van manegeruiters :\ . Lijkt me eigenlijk niet (veel te veel werk); alhoewel je wel een nieuw paspoort kan aanvragen bij vermissing.

Voor de niet bij de FNRS aangesloten maneges kan ik me voorstellen dat artikel 8f geldt:

WBP http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:
Artikel 8 Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.

Dus dat je bijhoudt hoeveel lessen iemand gehad heeft, om een minimale veiligheid op buitenrit te garanderen.
(Alhoewel ik persoonlijk het áántal lessen niet zoveel vindt zeggen ;) )

Nee hoor, ik doel niet op het FNRS paspoort. Dat de betrokkene toestemming verleend lijkt me logisch. Tenminste, ik ga er van uit dat de gewichtsgrens bekend was op het moment dat men klant werd? Zoja, dan snap ik niet wat nu het probleem is?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:36

Oreo schreef:
Nee hoor, ik doel niet op het FNRS paspoort. Dat de betrokkene toestemming verleend lijkt me logisch. Tenminste, ik ga er van uit dat de gewichtsgrens bekend was op het moment dat men klant werd? Zoja, dan snap ik niet wat nu het probleem is?

Euhm dít misschien? :+

LisanneFloor schreef:
Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les
& dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor .. :P .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:34

Citaat:
Maar Tigra, als je zegt hoeveel een pony "maximaal" kan dragen je toch óók op een mening af??? :? Er is echt niet een "vaste" grens hoor; voor ieder paard ligt die weer anders. De ene kan een kilootje méér dragen en de andere een paar kilootjes minder... /3. En ook heel erg belangrijk; zit de ruiter het paard wel of niet "in de weg". Maar dat is vast allemaal al eens gezegd op de vorige pagina's...

Dat is beter grens dan zeggen jij lijkt te zwaar dus jij moet op de weegschaal en meneer/mevrouw van 1.90 niet.
Als je klein bent lijkt je nu eenmaal sneller dik dan een lang iemand of iemand die steviger is van zichzelf.
Het is en blijft een manege en een bedrijf daardoor moet je gewoon duidelijke grenzen opleggen tot zover en niet verder dat is duidelijk voor iedereen en valt niet moeilijk over te doen.
Er is al gezegd dat er op deze manege wel degelijk meerdere dingen mee wegen dan alleen gewicht. Maar het is en blijft een manege en ja klanten kunnen overal moeilijk over doen en daardoor heb je duidelijkheid nodig.

Citaat:
De issue is hier, dat er een wet is die strenge eisen aan stelt aan opschrijven. En als je "een beetje beeld" wilt krijgen mag je best gewichten opschrijven, zolang je het niet koppelt aan persoonsgegevens...

Je weet niet hoe ze dit in hun systeem opslaan. Misschien gebruiken ze alleen de gewichten en alleen een voornaam en lestijd bv. Er is niemand die zegt/schrijft dat je met naam en toenaam in het systeem staat waar iedereen bij kan.

Citaat:
Daar heeft een eigenaar instructeurs voor. En een goede instructeur houdt sowieso de combinaties in de gaten. Gewoon, als onderdeel van haar werk...

Ik denk dat weinig instructeurs daar echt mee bezig zijn. Gewicht is iets wat geleidelijk aan gaat, kijk dat iemand 20 kilo aankomt dat zie je wel maar over een verloop een aantal jaar 10 kilo dat zie je als instructeur niet zomaar dus ik vraag me af hoe objectief je dan een beeld hebt want je mag misschien die persoon meer dan een ander en is je beeld al niet objectief meer.

Citaat:
Denk jij dan écht, dat andere maneges niets voor het welzijn van hun dieren doen? -O- :\

Denk dat er genoeg maneges zijn die niet voldoende kijken naar wat de paarden aankunnen.
Als ik met grote regelmaat lees welke problemen paarden hebben op een manege, van bijten tot gericht slaan ja dan vraag ik me af wat het niveau is van de gemiddeld instructeur want helaas is het geen uitzondering. Maar geheel offtopic. Geldt dus ook voor je bovenstaande vraag dat instructeurs daar op horen te letten. Paarden die niet zuiver lopen en gewoon ingezet worden end echt super vrolijk wordt je er niet altijd van. En zo valt er altijd wel wat te zeggen ik vindt dit een goed initiatief dat paarden rijden niet voor iedereen is. Er zijn gewoon grenzen. En voor mij toch een positief beeld van deze manege dat ze bezig zijn met hun paarden. En niet alleen maar snel geld willen verdienen en iedereen er op zetten.

Hasjam_Poe schreef:
Oreo schreef:

Euhm dít misschien? :+

LisanneFloor schreef:
Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les
& dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor .. :P .

Dan heb je het topic niet goed door gelezen want je moet niet voor de gehele les op de weegschaal, iedereen wordt apart genomen en alleen de instructeur ziet wat je weegt en noteert dit.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:43

Inderdaad. De ruiters worden ieder apart gewogen. Alleen de instructeur is daarbij aanwezig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:37

room10 schreef:
Ow ja dus we mogen van jou wel tot blad 14 herhalen dat we het er mee eens zijn ? Ik geef mijn mening over dit topic maakt niet uit of ik nou de 1e mening heb of op blad 14, er wordt niet in een rijtje gewogen dat is opgehelderd, verder nog steeds zoveel mensen zoveel meningen, dat je het niet met mij eens ben respecteer ik hoor, kan ik prima mee omgaan, super van je dat je in sommige gevallen misch wel 87 pagina's doorleest voordat je een mening geeft, ik sla nog wel eens wat pagina's over mbt tijdgebrek :D dit terzijde maar.

@Helemaal mee eens oreo
@gipsy, goed punt
@laura, de weeg discretie bij jullie is wel weer netjes moet ik zeggen, paarden moeten zeker in bescherming worden genomen, hun gezondheid staat voor op dat staat voor mij niet ter discussie, alleen ik blijf t een beetje genant vinden dat weeg moment :') dit is een mening geen af of goed keuring hoor, voordat er daalijk weer iemand over me heen valt, tis maar een topic, daar worden meningen gevraagd en gegeven ;) in willekeurige volgorde.

Het is gewoon een beetje...tja laks als je de moeite niet neemt het hele topic netjes door te lezen en dan een mening geeft die dus eigenlijk, als je de uitleg van de manege zelf hebt gelezen, achterhaald is ;).

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:57

Hier heb ik nog nooit van gehoord,
Maar ik zou toch gaan afvallen, en misschien de situatie uitleggen aan de meneer of mevrouw wat doet wegen. Het zou zonde zij als je wordt weggestuurd. En die 3kg moeten ze eigenlijk door de vingers kunnen zien Succes ;)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:01

LisanneFloor schreef:
crazycactus schreef:
Hoe lang ben je want op de foto's in je profiel vind ik je er niet uitzien dat je 88 kilo weegt.

Ik ben 1.92, net gemeten, haha. Nee, ik zie er inderdaad niet uit alsof ik 88 kilo weeg, maar ik weeg het toch echt :P

dan is het toch zeker normaal dat je 88,8 weegt? :j dat vind ik dan zeker niet te zwaar hoor :n Want je ziet er ook zeker niet te zwaar uit vind ik, op je foto's in je profiel dan :)

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:27

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik kwam ook niet tegen wat de intentie was om een weegweek te hebben?
Als het is voor de paarden, ohwkee, daar zijn de meningen over verdeeld.
Als het gaat om gezonde ruiters te hebben met gezond gewicht ( ik bedoel er zijn ook andere sporten waar je gewogen wordt)
dan zou ik toch ook adviseren BMI aan te dragen. Al is BMI ook achterhaald tegenwoordig.
Persoonlijk zou ik dan als manege ook diensten aanbieden als ik toch een weegweek houdt om te zorgen dat de lesklanten gezond op gewicht te laten blijven zoals lezingen over voeding en trainingen naast het paard, maar dat is persoonlijk.
Dan vind ik weegweek halverwege stoppen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:12

het is idd. om hun paarden te beschermen. BMI is dus niet persé de oplossing. 90 kilo is 90 kilo, of je dan 1.50m bent of 2.10 maakt voor de paardenrug niet uit natuurlijk. Hoogstens zouden ze een uitzondering kunnen maken voor een gevorderde ruiter die het paard niet in de weg zit.
Wat ook gebeurt geloof ik.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:45

edit: laat maar :P

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:56

Ik heb nog nooit van een weegweek gehoord. Vind het ook maar erg raar.
Tuurlijk kan ik snappen dat de manege niet hele zware mensen op hun paarden wil, maar om dat zo te doen. Vind ik wel een beetje discriminatie.
Het lijkt mij veel belangrijker dat je het paard niet in de weg zit tijdens het rijden. Of dat nu met een paar kilo's te veel is of niet.
Op de eerste manege waar ik reed stond er ook een max gewicht. En ondanks dat ik daar boven zat heb ik er nooit wat van gehoord.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:16

afvallen is de beste manier. je kan het niet wegschuiven

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:40

tinker_sally schreef:
Ik heb nog nooit van een weegweek gehoord. Vind het ook maar erg raar.
Tuurlijk kan ik snappen dat de manege niet hele zware mensen op hun paarden wil, maar om dat zo te doen. Vind ik wel een beetje discriminatie.
Het lijkt mij veel belangrijker dat je het paard niet in de weg zit tijdens het rijden. Of dat nu met een paar kilo's te veel is of niet.
Op de eerste manege waar ik reed stond er ook een max gewicht. En ondanks dat ik daar boven zat heb ik er nooit wat van gehoord.

Is het dan aan de instructie om jou te vertellen dat je te zwaar bent? :)
Jij wist dat je boven t gewicht zat. Is het dan niet aan jou om ervoor te zorgen dat je weer in de buurt van t max gewicht komt?

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:12

ik vind het nogal raar, maar ik zou mezelf niet veranderen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:16

Je hoeft ook niet te veranderen. Alleen als je gewicht te hoog is om voor de paarden nog gezond te kunnen dragen, dan mag je niet meer op die paarden. Wat jij daarmee wil doen, is aan jou.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:04

Hasjam_Poe schreef:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:
Artikel 8 Wet Bescherming persoonsgegevens

Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;

Ik krijg de indruk dat TS geen "ondubbelzinnige" toestemming heeft verleend :+ .
En stel dat je paardrijles ziet als: "de uitvoering van een overeenkomst", dan nog lijkt me het aanleggen van een bestand met jouw gewicht niet bepaald "noodzakelijk" voor die uitvoering ;) .

Dat hangt wel af van de bedrijfsvoering, als er meerdere instrcutrices zijn kan het voor het indelen van de paarden natuurlijk best handig zijn als er iig is opgeschreven dat iemand groot/zwaar is. Maakt het dan echt uit of er ook een gewicht bij staat, ik denk dat klanten liever hun gewicht in een systeem hebben dan dat er staat "truusje is enorm dik".
Bij mijn manege kennen de instructrices iig niet de leerlingen van de ander, terwijl er op sommige dagen wel 's ochtends en 's avonds les word gegeven door 2 verschillende instructrices dan is het wel handig als degene 's ochtends niet alle grote paarden inzet voor een paar sprieten en de zwaardere ruiters dan 's avonds of op een te klein paard moeten of een groot paard eigenlijk teveel moet lopen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:05

Nou ts waar rij jij?Is dat een manege of een trainingskamp?
Laat ze maar kijken naar de rijhouding van de ruiters en hoe ze met de paarden omgaan ipv persoonlijke dingen staan te noteren.Wat creepy joh!!!Nog even en je moet ook aangeven wanneer je ongesteld bent ofzo?
Nee dit mogen ze volgens mij niet afdwingen bij hun klanten dat is inbreuk op de privacy.Wel mogen ze ten alle tijden iemand weigeren zonder opgave van rede maar om je op de weegschaal te zetten gaat toch echt te ver!
Ik zie al dat mijn dochter thuis komt met het verhaal dat ze gewogen word voordat ze op een paard of pony mag rijden nou dan was de bok vet hoor!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:28

funnyhorses schreef:
Ik zie al dat mijn dochter thuis komt met het verhaal dat ze gewogen word voordat ze op een paard of pony mag rijden nou dan was de bok vet hoor!!!

Wat is dat nu voor onzin, ze weten haar naam, haar adres, haar telefoonnummer, haar geboortedatum, waarschijnlijk een bankrekeningnummer etc. Maar als ze je gewicht willen weten breekt de hel los?? Wat zijn dat nu voor prioriteiten, van al die andere informatie kan misbruik gemaakt worden, gewicht is puur om de paarden correct te kunnen belasten en dat is een probleem :?