Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Niobe

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 02:23

Zonder cap is voor mij net zoals autorijden zonder gordel, het voelt vreemd! en voelt onveilig ook.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 04:56

ik rij nooit met cap ik vind het verschrikkelijk

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 05:23

ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, enkel met wedstrijden rijd ik met cap of hoedje.

Waarom weet ik niet, is eringeslopen in de loop der jaren.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 06:28

Ik rijd altijd met cap,
thuis,
maar ook als ik spontaan bij een vriendin ben (leen dan vaak van stalmaatje van haar)
of als ik op vakantie ben óf een cap van daar óf niet,
soms is het dan ook een normale helm,
het is ook niet dat ik bang ben eraf te vallen,
(laatste keer dat ik van een paard af ben gevallen is toch nog op de manege geweest 6 jaar geleden)
maar meer voor de zekerheid,
je weet het nooit,
straks let je 1 seconde niet op,
en ziet je paard bijwijze een blaadje bewegen en gaat er vandoor,
;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 06:29

Ik heb alleen het eerste jaar dat ik mijn paard had met cap gereden.
Ze was zooooo braaf dat ik het ding in een hoek geplaatst heb om het er vervolgens nooit meer uit te halen :D
Ook andere paarden rijd ik nu zonder cap.
Mijn haar gaat er van naar de donder, het zit warm en als ik val, dan val ik toch wel ;)
Ben merrie nu buiten mak aan het maken en dat gaat prima zonder cap.
Als merrie er vandoor gaat is dat prima uit te zitten

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:01

Bij mij gaat het altijd zo:
Als ik een nieuw paard/pony beleer zet ik altijd een cap op. Je weet nooit wat ze gaan doen en ze zijn nog heel erg onvoorspelbaar.
Op een gegeven moment zijn ze wel braaf maar is het een gewoonte om m'n cap te pakken, dus doe ik hem gewoon op op. Dan wordt het zomer en wordt het warm, en ga je ongelofelijk onder die cap zweten en krijg je hoofdpijn omdat het zo warm is met die cap, en gaat je haar zo stinken van die cap. Als je dan aan het rijden bent en ze is toch heel braaf, denk je ik kan wel zonder cap rijden. En als je dan eenmaal zonder cap rijd, doe je hem ook nooit meer op. Terwijl je weet dat het eigenlijk wel moet. Maar dan is het ook gewoon gemakszucht.

Mariska1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:20

Waarom ga je zonder cap rijden als het voor de veiligheid is? Als je op je hoofd valt, dan kan je zo het ziekenhuis in..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:23

Ik heb ruiters eerder een arm of been zien breken dan een hoofdwond zien krijgen.
Moeten je armen en benen dan ook niet beschermt worden?
En je rug? hoe zit het daarmee?
Kan je je net zo goed helemaal in laten gipsen :+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:31

alison_belle schreef:
Ik heb ruiters eerder een arm of been zien breken dan een hoofdwond zien krijgen.

Voor je rug hebben we de bodyprotector! :Y)

Maar inderdaad, dan kunnen we beter in een compleet harnas gaan rijden.
Maar je hoofd is zo belangrijk en kwetsbaar, je hebt er maar één van ;) Ik rij dus altijd met cap, voor mijn eigen veiligheid. Er zijn er bij die zonder rijden, maar mij niet gezien :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:21

Leslie90 schreef:
alison_belle schreef:

Voor je rug hebben we de bodyprotector! :Y)

Maar inderdaad, dan kunnen we beter in een compleet harnas gaan rijden.
Maar je hoofd is zo belangrijk en kwetsbaar, je hebt er maar één van ;) Ik rij dus altijd met cap, voor mijn eigen veiligheid. Er zijn er bij die zonder rijden, maar mij niet gezien :)

Je nek ook, je rug ook. :+
Denk dat je een minstens even groot probleem hebt als je je nek breekt als wanneer je je schedel breekt. :) En voor je rug heb je nog de BP maar voor je nek?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:26

De BP kan als je verkeerd valt, juist je nek breken ..
Dat is dat ook weer niet zo fijn :}

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:29

Ik rijd altijd met cap. Maar het is je eigen keuze en ook eigen verantwoordelijkheid...
Een bodyprotector vind ik een vreselijk onhandig geval daarom heb ik dat nooit aan. Nogmaals: eigen keuze...

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:45

Ik rij altijd met cap, ookal rij ik op een paard/pony die ik 100% vertrouw of helemaal braaf is.
Cap is niet alleen handig voor takken, bruggen enz. maar ook voor de regen. xD

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:00

Buiten altijd met cap, in de bak eigenlijk nooit. Alleen met les, omdat het verplicht was bij de instructrice. (die er vervolgens zelf een keer opstapte zonder cap :? )

Vind ik met buitenritten op sommige stallen ook altijd apart als ze verplichten een cap op te zetten en de begeleiding rijd dan zonder cap mee.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:06

De enige 2 keren dat ik zonder cap ging rijden was toen ik ging zwemmen met een pony en een keer toen ik eigenlijk gewoon op een pony in de stal zat maarja dat was gewoon zitten eigelijk.
Ik rij buiten dat ALTIJD met cap,
aangezien ik een keer gevallen ben, en als ik toen geen cap had gedragen, dan was het de vraag of ik er nu nog zou zijn..

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:09

ik rij eigenlijk bijna altijd met cap, ik doe het gewoon automatisch hah a

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:13

Ik reed vroeger altijd zonder cap. Tja puber he. Ding zat vervelend vond ik, kreeg er een zweethoofd van en mn haar zat niet meer na het rijden :Y)

Toen ben ik in het ziekenhuis gaan werken op een afdeling voor mensen met Niet-aangeboren-hersenletsel en daar kwam ik toch wel aardig wat mensen tegen die zonder cap van het paard af waren geknikkerd en daardoor levenslang hersenletsel opgelopen hebben met alle problemen van dien.

Tja dan gaat er wel een belletje bij je rinkelen.
En tuurlijk kan je je niet tegen alles beschermen. Een bodyprotector heb ik bijv dan weer niet aan. Maar ik vind een hoofd toch wel een heel stuk belangrijker dan welk orgaan of bot dan ook in mn lichaam.

Dus sindsdien rijd ik altijd met cap. Heb een goed passende gevonden die helemaal niet vervelend zit (vaak ben ik na het rijden nog aan het uitmesten en vergeet ik gewoon dat ik mijn cap nog op heb) en krijg er ook geen zweethoofd in.

Cap vergeten of kwijt? Dan niet rijden! Voel me ook heel kaal en kwetsbaar zonder cap.

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:17

ik heb altijd mijn cap op altijd
alleen nietals we foto's in de bak gaan maken
maar ik weet het dat dat ook fout kan gaan

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:18

Citaat:
Vinden jullie dat het verboden moet worden om zonder cap foto's te plaatsen op bokt?

Absoluut niet. ik vind dat dit toch echt bij de verantwoording van de eigenaar of ruiter ligt. Zij weten heus wel wat een cap in houd maar zij kunnen hun eigen beweegreden hebben om zonder cap te rijden. Tis hun keuze. Ik heb ook enkele keren zonder cap gereden. Maar over het algemeen rijd ik gewoon met cap, ookal vind ik het echt ondingen. Maar als het 30 graden is dan snap ik heel goed dat men geen cap op doet :+ Toen ik in Aruba reed op een Paso Fino en dat paard er vandoor schoot, zou niks, ook geen cap, mijn leven redden. Ik was bijna in een afgrond terrecht gekomen :+ Ik was toen ook zonder cap :j Heb geen spijt dat ik mijn cap niet op had gedaan. 35 graden, stromende hitte en je rijd toch voornamelijk op open gebied.

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:57

áltijd met cap,
mag niet eens zonder, :=

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:21

ik rijd altijd met cap.
en als er mensen op mijn haf gaan moeten ze een cap op en anders komen ze er niet op.
ik ben er tegen dat mensen geen cap dragen, maar iedereen moet dat natuurlijk zelf weten.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:25

Ik rijd altijd met cap! Als ik hem niet op zou hebben, krijg ik gelijk mijn vader over mijn dak, en hoef ik zeker een week niet te rijden!!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:31

Ik rijd altijd met cap. Als mijn moeder geen cap had gedragen, was ik er niet eens geweest ;)
Paardje van haar schrok en toen ze viel, belandde ze met haar hoofd op de bakrand. Cap was aan gruzelementen, haar hoofd ook maar gelukkig is het goed gegaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:38

Zonder cap voor mij geen paard.

Ik ben van mijn pony gevallen en zat om me kont in de bak met mijn arm uit de kom. Dit heeft niks met een cap te maken, maar dit maakt je wel weer even heel snel en pijnlijk duidelijk wat er allemaal kan gebeuren. Viel niet hard namelijk. Ik had mijn arm uit de kom maar voor het zelfde geld had ik iets veel ergers gehad (al ben ik hier ook al 2 jaar mee zoet....en komt het nooit meer volledig goed...)

als klein kind moest ik van mijn ouders een cap op. Als ze mij gezien hadden zonder cap hadden ze me persoonlijk van de pony gesleept. Nu zie ik er zelf het nut van in en doe ik het uit mezelf. Maar kan je garanderen dat als ze me nu op een paard zien zonder cap dat ik nog steeds sneller beneden sta dan dat me lief is terwijl ik al 22 ben...... paardrijden geeft veel risico. Prima. Dat is eenmaal zo. maar dat soort beschermingsmiddelen zijn niet voor niks uitgevonden. als ze er zijn kun je ze maar beter gebruiken. Kleine moeite toch...?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:09

Ik rij altijd met cap. Ben 2 weken terug op mijn hoofd gevallen en mn cap is nu kapot. Ik ben blij dat mijn hoofd er niet zo uit ziet als mijn cap nu ;)