Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:35

Ik ga soms ook meeschrijven, en geloof mij dan zie je soms echt dingen ;( .
Van de zomer moest ik schrijven in het M1, komen er 2 combinaties na elkaar, die werkelijk op niets trekken echt schrijnend, snap niet hoe die in het M zijn geraakt. Was gewoon slechte proeven alle 2, zelfs in het L1 niet winst waardig.
Na afloop van wedstrijd, komen ze op de jury af dat ze niet eerlijk was geweest, en waarom ze geen winst hadden, en blablabla.
En dan nog met de vraag of de jury niet bereid was de punten te veranderen naar winst 8)7 :evaw: .
Ik vind als je wedstrijd rijd, weet je ongeveer wanneer je wel of geen winst hebt. Maar als je zo slecht rijd en het zelf niet inziet , dat vind ik echt verschikkelijk.

Wat ik wel zelf gemerkt heb, is dat tot het L2 ik er gewoon doorgevlogen ben , soms 3 winstpunten per keer en tamelijk wat prijzen. En dan denk je van het gaat best goed, en dan kwam ik in het M1 , en kreeg ik echt het deksel op mijn neus, omdat met moeite de proef doorgeraakte.

wat mij vaak opvalt, is dat als mensen rijden ze altijd verwachten dat ze winst hebben, en dan hebben ze keer geen winst is het van ie liep toch niet slecht?????? Je rijd voor wat je waard bent. ( al klopt deze stelling niet altijd)

DDW1190

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:13

heb van het weekend wedstrijden gereden en ook geschreven in de L1!
kon nou niet echt zeggen dat het beide strenge jury's waren, ik reed echt super slecht en had ook geen hoge punten maar het commentaar wat er op de coupon stond klopte echt en daar heb je dan ook veel aan!

het schrijven was ook heel leerzaam.
bijna iedereen had een winstpuntje ( eigenlijk teveel van het goede) maar volgens de jury was het NOG maar de L1 en daar konden ze niet teveel van verwachten!
ben van plan om het veel vaker te doen! zo leer je er ook een beetje hoe de jury er naar kijkt en waarom de ruiter de punten krijgt ( lees uitleg ).

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:23

Dit hoor ik ook zoo vaak :P
Zelfs mijn moeder zegt het wel eens. Dan zeg ik 'nee moeder ik reed gewoon een k*t proef' :+

Fjordtje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:34

Wij hebben heel vaak een strenge jury soms is het wel fijn maar soms ook niet!
pas hadden we een hele arrogante!

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:17

ik heb eerder het idee dat er gewoon veel meer mensen wedstrijden rijden, mensen die het nog niet in zich hebben en meer moeten trainen, denken vaak al zo effe door de B en L te komen, mischien dat het daar aan licht ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:42

Mijn ervaring is, dat in het algemeen de proeven wel gelijk worden beoordeeld, maar dat het ene jurylid net een puntje meer geeft dan de ander.
Dan is het jammer, als het net om winst hangt.
En, wedstrijden rijden doe je niet zomaar. Goed oefenen dus en wedstrijd gericht lessen, zodat je goed weet waar een jury naar kijkt. Ook in de B. Dan moet je op zijn minst je lijnen kunnen rijden en daar wordt i.d.d. wel eens te gemakkelijk over gedacht.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:13

Mijn mening is dat juryleden ook maar mensen zijn en wel degelijk ook hun voorkeur hebben. En de ene combinatie is soms beter of mooier dan de andere combinatie waardoor het soms al prettiger is om naar te kijken. En een paard met mooie ruime gangen die een nette proef neerzet heeft vaak ook iets meer punten dan een basispaardje met basisgangen die net minder ruim loopt maar ook een nette proef neerzet.
En er is wel degelijk nivoverschil tussen de ruiters in de rubrieken.
Maar ruiters die hun paard nog niet helemaal voor mekaar hebben maar toch ook wedstrijdje willen rijden, lekker laten rijden, iedereen heeft het recht zich in de ring te vertonen.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal eerste worden, dus blijven de juries de klos. En we hebben allemaal wel een favo jury of minder leuke jury. Is nu eenmaal een jury sport en dat zal never te nimmer veranderen. Heb alleen zelf nog nooit een jury gehad die mij onterecht punten gaf of ze juist niet gaf, maar dat is mijn ervaring. ;)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:29

ik ben het vaak wel met het commentaar van de jury eens,.. ik bedoel ze zeggen het niet voor niks. en op het paard kijk je er soms even anders tegen aan dan dat je er bij staat....
ik moet wel zeggen dat in de B wel door sommige jury's raar gejureerd word... ik bedoel B is het begin... en sommige jury's verwachten dat je paard dan al L moet lopen... dat vind ik soms erg oneerlijk...
en constant maar 6-jes geven.. ipv een dikke 4 en er tegenover misschien een mooie 8?... daar heb je meer aan dan een 6 vind ik.

ik reed zaterdag een wedstrijd in de B met mijn jonge merrie van bijna 4. nu sotnd er van alles in de hoek van de bak wat ze eng vond.. waardoor ik dus een bommetje onder me reet had...
krijg ik als comentaar.. je moet meer met je benen rijden ipv je handen..
hd ik mijn paard dan aan de race moeten laten gaan?? dat zie je als jury toch dat een paard ergt opgefokt is???..
en nageefelijk rijden... ik heb zo iets kom op mensen het is B... je pony kan beter sterren kijken dan wat rond lopen en iets achter de LL te kruipen..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:38

1. Dressuur is een JURYsport.
2. Niemand dwingt je om mee te doen.
3. Als je goed rijdt krijg je je punten vanzelf.
4. Oftewel ik kan niet tegen dat gezanik over de jury.

Soms krijg je wat te veel punten, soms wat te weinig, maar gemiddeld zit het heus wel goed, MITS je gewoon netjes rijdt en je paard voor elkaar hebt.

Gaat het een keer een dagje niet, so what? We zijn toch allemaal begonnen met paardrijden omdat we het zo LEUK vonden?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:14

Wat mij opvalt is dat veel mensen een hekel hebben aan 6jes :+
Nou 'was' ik zelf ook zo...ik kwam afgelopen zomer een paar maanden achter elkaar telkens thuis met punten tussen de 172 en 178 terwijl het voor mijn gevoel netjes ging.
En dan had ik ook een protocol met weinig commentaar, alleen 6en en een enkele 5 als het iets minder ging...tja..balen denk je dan 8)7

Maar, ik heb laatste weer geschreven in het M2 en een leuk gesprek gehad met de jury aangezien we een behoorlijke gaten-lijst hadden door sneeuw :+ Hij was een oudere man met jaren ervaring en ik heb een beetje mijn 'probleem' uitgelegd.

Toen heeft hij eerlijk gezegd dat het vaak erg moeilijk is voor een jury om géén 6en te geven als de proef niet 'spettert'.
Ik rij dan op een forse Haflinger en blijkbaar missen we de X-factor die ons 7en en 8en op zou leveren...al kán het wel met een Haflinger :+
Hij zei dat hij als jury echt wel een protocol met 3en en 8en zou willen uitschrijven maar onderscheid gewoon niet te maken is. De proef is dan netjes, ontspannen maar niet de 7 en 8 waard omdat het algemene beeld dat niet waard is...beetje moeilijk uit te leggen..misschien is 'te braaf' een mooie omschrijving?

Maar goed, inmiddels heb ik de knop voor de 'showstand' gevonden en rijden we opeens zeer regelmatig 7ens mét commentaar waar we eerst altijd een 6 rzonder commentaar reden En dan merk je gewoon dat nét dat ietsje beetje méér echt beloond wordt :) Soms gaat het mis en heb ik weer en 3 of 4 te pakken maar met meerdere 7ens over de gehele proef heb je dat zo weer terug :)

Ik heb dus ook heel lang gedacht dat het strenge jury's waren (echter nóóít de jury beschuldigd van discriminatie ;)) en ik heb echt even flink de pest gehad in al die 6en :o

En ja, dan héb je een keer een strenge jury, SO WHAT? Volgende keer gewoon lekker weer proberen, je rijdt voor jezelf en als je maar lol hebt is het toch goed? :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:58

Ik weet dat het bij mij ook niet altijd goed gaat, mijn pony schrik soms en dan ben ik haar helemaal kwijt
Ik zal ook nooit zeggen dat een jury streng is, lage punten jammer dan voor mij.
Er zijn genoeg mensen die gewoon de proef niet rijden omdat ze weten dat ze niet genoeg kunnen scoren
Dan denk ik, ga tenminste voor de ervaring maar goed.
ik heb moeten schrijven bij een jury en ik moest vaak het zelfde opschrijven, maar wat dan ook!
van e naar h van hand veranderen (geloof ik) en de hele tijd, niet bij de e gekomen. Zo simpel!
er reed toen ook iemand bij die maar een paar rondjes tussendoor reed, dus gewoon extra tijd nam.
Die hebben we toen ook alleen maar 3en en 4en gegeven.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 03:03

Ik vind ook dat mensen moeten beseffen dat vooral in de lagere klasses we het allemaal voor de lol doet. Je gaat zelf ook op concour voor de lol. Verwijt dan niet de jury als je slechte punten hebt, maar probeer er lering uit te trekken.
Ik ben altijd dolblij met onvoldoendes en duidelijk commentaar. Maar ook een 7 met commentaar vind ik heel fijn. Hoe kan je van die 7 een 8 maken.

Ik vind het ook altijd erg fijn als de jury bereid is te blijven tot de uitreiking zodat je vragen kan stellen. Helaas zijn er inderaad mensen die dan zeggen: "je hebt me laag gepunt of dergelijk". Als de jury blijft, vraag ik altijd hoe ik dingen had kunnen verbeteren.
Mij favo jury is iemand die ik goed ken. Streng maar wel rechtvaardig en met heel juist commentaar.

Ik ben van mening dat de nieuwe lichting jury's redelijk op 1 lijn licht met elkaar. Verschil van mening wat iemand nu precies wil zien hou je toch.

Dit weekend heb ik nog het Z1 en Z2 geschreven en in het Z1 had werkelijk iedereen een winstpunt. Een zeer gulle jury te noemen. In het Z2 hadden maar 3 mensen een winstpunt op beide proeven. Was er nou veel slechter gereden? Nee ik persoonlijk vond dat er gewoon beter gejureerd was bij het Z1 waar hij niet lager als een 5 kwam en geen -2 gaf voor een extra volte die gereden werd omdat hij dat "zo streng afstraffen" vond.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:55

Jammer is het wel dat er vaak zo weinig commentaar bij geschreven wordt.
Bij een 8 of een 3 weet je vaak zelf wel wat je fout of goed hebt gedaan.Juist de 5 en 6 dienen van commentaar te
moeten worden voorzien,dan kun je het allemaal een beetje opkrikken.
Dat vind ik dus dan slechte jury's!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:53

Ik ben ook blij met lage punten waar ik veel van leer,
dan hoge punten die ik niet verdien en er niets van leer

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:51

leonie87 schreef:
Ik vind ook dat mensen moeten beseffen dat vooral in de lagere klasses we het allemaal voor de lol doet. Je gaat zelf ook op concour voor de lol. Verwijt dan niet de jury als je slechte punten hebt, maar probeer er lering uit te trekken.

Misschien dat bepaalde juryleden dan ook kunnen stoppen met B-combinaties beoordelen of het profs zijn die Z of hoger starten? Rijden en jureren blijft mensenwerk... er wordt zowel slecht gereden als slecht gejurereerd. Gelukkig ook veel andersom!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:14

het valt me op dat hier in dit topic veel mensen roepen: ja ik heb liever een strenge jury dan een sinterklaas jury,blablabla,en ik kan een 4 ook waarderen,enz enz

maar als ik het gefoeter tegen juryleden weleens hoor op wedstrijden.........

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:45

Die reageren hier natuurlijk niet omdat ze weten dat ze direct heel bokt over zich heen krijgen ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:02

en toch zijn er iedere week weinig verrassingen tussen de uitslagen, als je nou laatste wordt met 65% of met 56% maakt dan niks uit.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:39

Ik vindt wel dat er sommige zijn die niet eerlijk zijn.
toen ik aan het schrijven was, kwam er een appaloosa de bak binnen. Eerste reactie jury was: bah, wat een vreselijk paard!
Onder aan de coupon moest ik ook zetten, jammer dat het paard minder is. Hij reed heel netjes, de oefeningen goed maar had mindere gangen voor een dressuur paard en daarom lage punten (Was trouwens in de B)
Toen kwam er een vreselijk mooi paard de bak binnen, die een afschuwlijke proef reed. Gewoon alles slordig gereden en sloeg nergens op. Het paard had prachtige gangen en kreeg dus hoge punten en moest onder aan zetten wat een pracht paard met een mooie afstamming
Ik heb ook niet altijd de mooiste pony op concour, ik scheer hem niet en tussen die glad geschoren ponys valt ze dan wel op, maar zeker wel de braafste.
Als ik zie hoe vaak er geweigerd wordt, een pony wegschiet of zelf steigeren of bokken, is de mijne een top pony, maar helaas is dat iets wat de jury meestal niet ziet :n

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:40

Snoevie schreef:
het valt me op dat hier in dit topic veel mensen roepen: ja ik heb liever een strenge jury dan een sinterklaas jury,blablabla,en ik kan een 4 ook waarderen,enz enz

maar als ik het gefoeter tegen juryleden weleens hoor op wedstrijden.........

Ik heb vele lage punten gehaald, maar ga iedere keer weer bij naar huis :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:18

Ik ben zelf geen jury, maar wel iemand die regelmatig op diverse
concoursen verschijnt.. Ja, soms vind ik echt dat een jury te streng
jureerd. Als ik kijk naar sommige jury's, hoe die een B(!!) proef jureren,
:oo dan denk ik... dan kan je je lol op straks in de M of Z!

Over het algemeen heb ik mijzelf altijd wel kunnen vinden in het jury
commentaar. Waar ik overigens wel een hekel aan heb, is een 6'jes jury :o
En dan vooral alleen maar 6'en en geen commentaar erbij :+ Heb ik 1 keer
gehad, en na de jury toegaan voor eventuele vragen zat er niet bij in, want
mevrouw ging direct weg. :Y)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:23

Denk dat de meeste jury's niet zo kijken ietjelover. Anders wordt je geen jury lijkt mij.. Is eerder uitzondering denk ik. Vrijdag avond werd ook een pony bij de paarden 1e... Zou anders ook niet gebeuren :)

Denk ook vaak dat het aan jezelf ligt. Een jury jureert wat hij/ zij ziet. Als dat niet meer dan 180 pt waard is, ligt dat toch niet aan de jury maar aan jezelf?
Ik zei ook altijd dat ik hekel had aan 6'jes jury.. Maar ben nu regelmatig mee als schrijfster en zie nu echt dat je soms echt niet meer kan geven.

Gister had ik wel heel fijn. Afgestraft voor onderdelen die slecht gingen maar ook weer hoge cijfers voor onderdelen die goed gingen. En fijn commentaar, zei na me proef hetzelfde als wat er op me blaadje stond :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:30

Melanie_B schreef:
Waar ik overigens wel een hekel aan heb, is een 6'jes jury :o

Er zijn veel meer 6-jes ruiters dan 6-jes jury's :7

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:39

_10_ schreef:
Melanie_B schreef:
Waar ik overigens wel een hekel aan heb, is een 6'jes jury :o

Er zijn veel meer 6-jes ruiters dan 6-jes jury's :7

Dat zal best. Maar dan moet je vooral een 6jes jury hebben
die er ook nog is geen commentaar bij zet... :Z
Heb ik 'n keer gehad met me jonge paard.. Nou daar kan je dus verder
niks mee. Prima als het allemaal 6'en zijn, maar geen commentaar??????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:40

Maar stel nu dat jouw paard consequent te diep loopt en de jury daar bij ieder onderdeel een punt voor afhaalt. Wil jij dan toch bij iedere 6 te diep zien en dat 20 x??
Ik laat het een paar keer opschrijven maar daarna ook niet meer. Komt verder bij het algemene commentaar onderaan.