Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:26

Er is altijd wel een excuus om iets niet te doen. Altijd makkelijk om de reden bij een ander te leggen.
Je kiest echter altijd zelf. Niets besluiten is kiezen voor de default.

Hier ondertussen Bandida verzameld in draf heuvelaf. Optomingsloos, in stijl.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSF6AHYV.jpg

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:01

Malenka schreef:
Kun je niet zoiets doen als dat ze bij de lange lederen motorjassen doen? Daar hebben ze lederen bandjes aan de binnenzijde die je om je been heen doet zodat de jas mooi over het been heen blijft liggen en niet op waait. Je vouwt dan dus de randen eigenlijk om je been heen.

Malenka dat zou kunnen maar... auch... lijkt me te paard niet erg comfortabel...?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:03

GreaseMonkey schreef:
Malenka schreef:
Kun je niet zoiets doen als dat ze bij de lange lederen motorjassen doen? Daar hebben ze lederen bandjes aan de binnenzijde die je om je been heen doet zodat de jas mooi over het been heen blijft liggen en niet op waait. Je vouwt dan dus de randen eigenlijk om je been heen.

Malenka dat zou kunnen maar... auch... lijkt me te paard niet erg comfortabel...?

Keperband oid voel je amper zitten hoor als bandje :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:07

Helemaal vergeten erbij te vermelden toen ik mijn eerste reactie plaatste in dit topic. Heb in augustus wel meegedaan aan de paardenraces op het marché-concours hier in Zwitserland. Dat is 1800 m op een ongezadeld paard en de meisjes dus in een boerenjurkje. (dat dus enorm slecht blijft zitten in volle galop) Ziet er ook helemaal niet alledaags uit.. Ik zal even een foto hier neer zetten, mischien vinden jullie het leuk om te zien. Voor het mooie helaas jammer van mijn gympies, cap en bodyprotector...

Afbeelding

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:18

Evelli schreef:
HC: opzich zou je wel wat minder 'betweterig' kunnen overkomen in dit topic :)
Zodat meer mensen durven te reageren. Want er werd wat weinig gereageerd volgens jou toch? Misschien durven ze niet eens meer als jij mensen zo 'aanvalt' als ze mee proberen te denken.

Idd, mee eens.
Denk dat Malenka alleen probeerde te helpen,
GreaseMonkey had duidelijk ook niet het hele topic doorgespit en dat is niet vreemd met dit aantal pagina's :)
Zijn wel vaker van dit soort dingen gepasseerd in dit topic inmiddels..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:28

Lara_Silver schreef:
Ziet er ook helemaal niet alledaags uit.. Ik zal even een foto hier neer zetten, mischien vinden jullie het leuk om te zien.

Zeker humor en prima rijden trouwens +:)+

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:52

Sorry maar ik heb wel degelijk het hele topic doorgespit... dat wil niet zeggen dat alle 14 pagina's ook echt blijven hangen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:08

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-09-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:10

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
Ziet er ook helemaal niet alledaags uit.. Ik zal even een foto hier neer zetten, mischien vinden jullie het leuk om te zien.

Zeker humor en prima rijden trouwens +:)+

Ja humor zeker! Bedankt! :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:10

dat gaat echt niet passen in mijn camarguebeugels :')

Lara, stoer hoor +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:12

fojoe schreef:
dat gaat echt niet passen in mijn camarguebeugels :')

Past prima in tapaderos van het oorspronkelijke ontwerp. Indem de gepunte westen laarzen. Dat is niet toevallig ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:14

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:16

"liefste ventje, ik moet alweer nieuwe beugels kopen ..." :=

wahaa, die metalen 'schoentjes' zijn behoorlijk stoer.
welke beugels gebruikten ze dan in de middeleeuwen (en nu ongetwijfeld voor jousting)?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:24

fojoe

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:26

stoere vriend hoor!
heeft hij een volledig harnas aan onder zijn 'jurkje'?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:28

[quote="Huertecilla"]Robin Hood is een legende daterend in vroege middeleeuwen, dus zoiets? http://www.adultcostumeshop.com.au/cont ... marion.jpg

Ben zo vrij geweest om deze op de computer op te slaan. Ringsteken 2010 wordt dan in deze jurk, lady Marian, hélemaal leuk!! Ehm, moet dan wel ruim op tijd beginnen met mijn naaimachine te zoeken :D !

Nog bedankt voor je complimenten HC, op de ridderoutfit dochter, was zelf nl niet tevreden, maar veel te laat begonnen met inkopen en naaien. Het wapen wat zij droeg, is orgineel van het gebied waar ik woon. Als deze ridder had ik haar willen laten rijden, kleurstelling wit/rood/blauw. Het uiteindelijke resultaat is echt wel leuk geworden maar niet wat ik in mijn hoofd heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:32

fojoe schreef:
welke beugels gebruikten ze dan in de middeleeuwen (en nu ongetwijfeld voor jousting)?

Verschillende soorten.
Een een korte bak, zo je wil brede versie van de huidige is het meest afgebeeld. Al dan niet iets taps.
In manuscripten wordt melding gemaakt van gesloten bakken en DomDuarte vermedt een innovatie daarvan welke deze lichter maakt.
Als je naar de huidige spaanse en (elegantere portuges) bakken kijk is het de dwarsverbinding welke de voet voor doorschieten behoedt. Dat is nu voelbaar op de wreef. In metalen schoen niet.
De middeleeuwse beugel had een groot draagvlak en een voorziening tegen doorschieten.
De camargue beugel is een heel pragmatische oplossing voor hetzelfde én bescherming van buitenaf voor de voet in zacht schoeisel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:34

Mijn vriend draagt geen volledig harnas, maar er zijn er wel. Hij draagt een garbeson (als ik het goed schrijf) en een maliënkolder.Het is ook niet goedkoop natuurlijk, heel die uitrusting.

Deze is bijvoorbeeld wel prachtig, jammer dat zijn vogel van zijn helm afzakt.
http://picasaweb.google.com/erwin.brink ... 8780815426

Op deze foto zie je beter wat mijn vriend aan heeft. Normaal gezien heeft hij ook nog een prachtig spaans zadel, maar dat is niet geschikt voor dit paard (schuift er langs alle kanten af, niet handig!)
http://picasaweb.google.com/erwin.brink ... 2658763074

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:46

Bolieke schreef:
Mijn vriend draagt geen volledig harnas, maar er zijn er wel. Hij draagt een garbeson (als ik het goed schrijf) en een maliënkolder.

Bíjna goed hoor; ´gambeson´. Is feitelijk de schokdemper onder het metalen harnas.
Dit ´vest´ had een tweede rol als flexibel pantser onder een maliënkolder om verschilledne redenen en in verschillende rollen.
Het gaf meer bewegingsvrijheid en was lichter.
Het is langer in gebruik geweest en over een veel groter verspreidingsgebied dan het pure inblikken van de ridder.
De aziatische ruitervolken pasten graag een (onder)vest toe van zijde omdat onverhoopt doorborende pijlen in de zijde verward raakte en zo makkelijker uit het vlees verwijderd (lees; getrokken) konden worden met minder schade.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:51

Wel op deze manier leer ik ook weeral wat bij. De groep waar mijn vriend bij rijdt (de gulden sporen) proberen alles zo authentiek mogelijk te houden. Ik zou nog eens moeten vragen welke eeuw ze juist uitbeelden. Maar simpel is het niet. Zoals ik al zei, is het allemaal niet goedkoop. Maar ze doen hun best ;)
Van de winter gaan ze naar een grote beurs in Parijs, ik hoop dat ze daar geen bankcontact hebben... ;)

Binnenkort gaat mijn vriend zijn eigen paard ook leren om mee te doen met de ridderspelen en gaat hij zijn eigen vlag, kledij, schild maken. Nu is het nog lenen van de vereniging.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:25

Jadiejadieja, krijg je aandacht en is het weer niet goed :D Sense the irony!
Huertecilla schreef:
Érgens in de annalen van Bokt is een heel amusant onderwerp over rijkkleding verscholen.

Ga je nu nog uitleggen wat we onder rijkkleding moeten verstaan? O:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:36

Uums schreef:
Ga je nu nog uitleggen wat we onder rijkkleding moeten verstaan? O:)

Dat leek en lijkt me zelfverklarend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:56

Bolieke schreef:
Wel op deze manier leer ik ook weeral wat bij. De groep waar mijn vriend bij rijdt (de gulden sporen) proberen alles zo authentiek mogelijk te houden. Ik zou nog eens moeten vragen welke eeuw ze juist uitbeelden. Maar simpel is het niet. Zoals ik al zei, is het allemaal niet goedkoop. Maar ze doen hun best ;)
Van de winter gaan ze naar een grote beurs in Parijs, ik hoop dat ze daar geen bankcontact hebben... ;)

Het was destijds relatief nóg kostbaarder.
Een destrier, twee volgpaarden, harnas met wapens en lansen, tenue voor de ridder en wapendrager vertegenwoordigde een waarde van een vrije sector woning nu.
Het was normaal dat een ridder daar geen eigen liquide middelen voor had en dit beleende. Niet zelden met een hoog % van de te verwachten oorlogsbuit.

De harnassen waren technische hoogstandjes van middeleeuws vernuft en vakmanschap die verrassend veel bewegingsvrijheid lieten en nog verrassender licht van gewicht waren.
De wapens van deze sociale klasse waren state of the art militaire techniek en met bijpassend vakmanschap gefabriceerd.

Dit is een goed stukje over plaatharnas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_armour
Opvallend is de obeservering dat titaium plaat nog steeds gebruikt wordt voor trauma bescherming als relatief goedkoop alternatief.

Overigens réden de ridders er niet in. Het was gevechtskleding welke op of vlakbij het slagveld werd aangegord.
Idem de destrier.

GreaseMonkey

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:32

@ Bolieke Cool! Stoere vriend heb je hoor!!! Mijn vriend houdt het nog altijd bij een stalen ros :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:37

En dan hier .....

Afbeelding

Bandida por La Huerta

Was vanmorgen. Vanmiddag een ander type rit gemaakt. Paard van Madame de La Huerta beleerrit, paard van Bandida ontspanrit. Krijgt morgen een dag verwerktijd. Kan Bandida donderdag weer mee op pad.