Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:35

raket schreef:
Ik ga daar (in de hele off topic discussie) toch wel mee met suzanne, ander voorbeeld:Stel ik ben lang en dik en ik ben abslouut niet lenig, mijn handen kan ik niet op de grond krijgen als ik buk. Stel dat ik ga turnen tegen zo'n soepele slanke chineese leg ik het onmiddelijk af. Ik mis namelijk, bouw, aanleg en talent om hoog te eindigen.
Een paard heeft ook talent, bouw, aanleg wat in zijn voordeel kan werken. Daarmee sluit je een ander niet uit, het is niet onmogelijk, maar wel harder werken. Voor dat wat meer gewonere paard.
Oneerlijk?? Nee ik denk het niet, eindigen betere ruiters door de beperkingen van hun paard weleens lager?? Dat denk ik wel..
Eindigen geweldige paarden weleens lager door de tekortkomingen van hun ruiter?? Daar durf ik zelfs absoluut op te zeggen.

En persoonlijk ben ik daarmee meteen ontopic, want daar stoor ik me als jury absoluut aan, mensen die vinden dat het oneerlijkis omdat een ander zo'n goed paard heeft dat ze r niet boven kunnen eindigen. Rijd je nou voor de fun of om de beste te zijn?? Want als je de beste wilt zijn, heb je zomaar kans dat financieen een heel groot aandeel gaan vormen....

Heel mooi verwoord, duidelijk uitgelegd en zo waar! +:)+

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:48

Als je een leerling in de ring treft moet deze of niet starten, of HC. Volgens de reglementen is het niet toegestaan om leerlingen te beoordelen (alsmede eerstelijns bloedverwanten en echtgeno(o)t(e).
Ik geef les en ben jury, heb nu één keer deze kwestie aan de hand gehad en vooraf met de betreffende leerling besproken. Zij koos ervoor HC te starten bij mij. Prima.
De organisatie was ook op de hoogte van het feit dat het (gezien de plaats waar dichtbij huis was) kon zijn dat ik leerlingen in de ring zou krijgen. Indien dit problemen zou opleveren zouden we het op een andere manier oplossen (bv 2x bij de 1e jury en dan de 2e proef alleen voor de punten, niet voor de prijzen).

En dan even helemaal on-topic:
Ik erger me het meeste aan mensen die zelf bepalen wanneer ze met de proef beginnen (terwijl ik dan dus nog met de coupon van de voorganger bezig ben) en toeschouwers die ruiters heel onopvallend (not) 'toe hoesten' als ze op het verkeerde been aan het lichtrijden zijn... Zou je eens op moeten letten, gebeurd schokkend vaak..

Anoniem

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:53

Eigenlijk hulp van derden toch? Als het echt te bont wordt kan je uitsluiten..
Buiten is dat zoiezo lastig. Jij zit bij C en de hele familie, aanhang, enz staat meestal bij A. Kan je ook donder op zeggen dat daar flink wat tips worden gegeven op het moment dat de ruiter langs rijdt :j

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:16

Ik vind het helemaal niet fijn als ik mijn proef aan het rijden ben en iemand zit telkens tegen mij te praten :Y) Dan word ik helemaal afgeleid :P

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:31

Is zeker hulp van derden...
Meestal vragen de ruiters ook niet om deze 'hulp', ik vind het zelf ook niet prettig als iemand tijdens de proef tegen me gaat praten om me te helpen, als ze dat doen hoor ik het niet eens :+
Maar omdat de ruiters hier meestal zelf niet om vragen sluit ik ze niet snel voor uit, dan moeten ze het wel heel erg maken. Geef wel een waarschuwing en dat ik het onhoud zodat ze er de volgende keer minder goed van af komen. De meeste 'helpers' zijn zich niet bewust van het feit dat je de combinatie ervoor uit mag sluiten. Hoop altijd dat ze er wat mee doen. Misschien vergeefse moeite, maar toch..

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:26

carmab schreef:
Tussen de proeven door is dat eigenlijk niet mogelijk, de tijdsindeling is al vaak zodanig dat uitloop bijna niet voorkomen kan worden. Het kan soms als er een uitvaller is maar ook dan kan een gesprek toch moeten worden beeindigd omdat de volgende ruiter/amazone zich meldt om te gaan starten. Misschien, als je niet wilt wachten, de coupon bewaren en dan een volgende keer die jury vragen om verduidelijking, of toch wachten of terugkomen

Ja want ik moet meestal 's ochtends vroeg rijden en dan is de prijsuitreiking bijvoorbeeld pas rond 4 uur.
Ik heb dan eigenlijk nog weinig puf om nog zolang te wachten.
En ik denk dat wel meer mensen dat hebben waardoor er dus gewoon minder vaak om uitleg word gevraagd ;)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:05

Telstar2000 schreef:
Is zeker hulp van derden...
Meestal vragen de ruiters ook niet om deze 'hulp', ik vind het zelf ook niet prettig als iemand tijdens de proef tegen me gaat praten om me te helpen, als ze dat doen hoor ik het niet eens :+
Maar omdat de ruiters hier meestal zelf niet om vragen sluit ik ze niet snel voor uit, dan moeten ze het wel heel erg maken. Geef wel een waarschuwing en dat ik het onhoud zodat ze er de volgende keer minder goed van af komen. De meeste 'helpers' zijn zich niet bewust van het feit dat je de combinatie ervoor uit mag sluiten. Hoop altijd dat ze er wat mee doen. Misschien vergeefse moeite, maar toch..

Ik denk persoonlijk dat mensen goed genoeg op de hoogte hiervan zijn, maar het negeren omdat er nooit ingegrepen wordt, dit zie ik trouwens in nog veel ergere vorm in de springring. Hier wordt soms nog wel eens van buitenaf geklapt of zo, zodat de pony schrikt en hoger springt, of voor het springen nog even een zweepje krijgen van buitenaf.

Dan zal ik nog even excusses moeten maken aan alle jury´s die ik aan het begin van mijn carriere heb gehad (toen was het ook altijd de jury zijn schuld :+ ). Tegenwoordig weet ik gelukkig beter.

Waar ik me ook vreselijk aan erger is dat mensen nooit snappen dat er wel 20 punten verschil bij 2 jury's kan zitten. Of mensen die overdreven reageren wanneer ze het niet eens zijn met jurycommentaar.

Iets waar ik me nog wel sterk aan erger is het af en toe slechte handschrift van de schrijvers, maar hier kan de jury niks aan doen.

Wel even een compliment voor de jury's die er tegenwoordig nog een extra woordje onderzetten zoals : ''Jammer van de spanning'', of ''Mooie proef''.

Edit : Ben geen jury slechts ruiter :P

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:30

Vind het altijd leuk om te lezen, maar ik wist niet dat de jury graag zou willen dat je achteraf met vragen komt... Ik dacht juist dat ze dat vervelend vonden ! Nou, dan ga ik maar eens vragen stellen(aankomende zondag) :Y)

En als er bij een 8 voor halthouden 'keurig recht gereden' bijstaat als commentaar geeft dat wel een goed gevoel, dan denk je echt... Ja dat ging nou goed :D

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:54

raket schreef:
Ik ga daar (in de hele off topic discussie) toch wel mee met suzanne, ander voorbeeld:Stel ik ben lang en dik en ik ben abslouut niet lenig, mijn handen kan ik niet op de grond krijgen als ik buk. Stel dat ik ga turnen tegen zo'n soepele slanke chineese leg ik het onmiddelijk af. Ik mis namelijk, bouw, aanleg en talent om hoog te eindigen.
Een paard heeft ook talent, bouw, aanleg wat in zijn voordeel kan werken. Daarmee sluit je een ander niet uit, het is niet onmogelijk, maar wel harder werken. Voor dat wat meer gewonere paard.
Oneerlijk?? Nee ik denk het niet, eindigen betere ruiters door de beperkingen van hun paard weleens lager?? Dat denk ik wel..
Eindigen geweldige paarden weleens lager door de tekortkomingen van hun ruiter?? Daar durf ik zelfs absoluut op te zeggen.

En persoonlijk ben ik daarmee meteen ontopic, want daar stoor ik me als jury absoluut aan, mensen die vinden dat het oneerlijkis omdat een ander zo'n goed paard heeft dat ze r niet boven kunnen eindigen. Rijd je nou voor de fun of om de beste te zijn?? Want als je de beste wilt zijn, heb je zomaar kans dat financieen een heel groot aandeel gaan vormen....

Mee eens!
Ik ga mijn tinker in september officieel uitbrengen & ik verwacht al helemaal niet dat ik eerste wordt..
gaat ten alle tijden om mn winstpunten.. en zelfs eigelijk dat niet eens, als mijn paardje d'r best heeft
gedaan, ben ik al super tevreden & ook dat met een laatste plaats!!

Al heb ik wel een keer gehad dat ik 3e werd op een onderlinge wedstrijd dus ze de warmbloed paardjes!
maar we moeten er idd misschien wat meer voor doen, mijn tinker zal misschien niet een super middendraf
eruit gooien, pak mn punten wel op andere oefeningen denk ik dan maar :D !!

& nog even ontopic; ben geen jury, maar snap dat er vast dingen zijn waar je je aan kan ergeren :=

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:39

Even iets wat ik mij al een tijdje afvraag...

Ik heb een dressuurzadel en een springzadel. Doordat ik liever spring,
mij daar lekkerder bij voel, zit ik natuurlijk vaker op mijn springzadel :Y)
(Ik spring meer wedstrijden dan dat ik op dressuurwedstrijden kom.
Ik vind je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebben erg belangrijk
voor het springen. Maar de dressuurwedstrijden, tja daar wordt ik persoonlijk
nooit zo gelukkig van. Toch heeft mijn paard sowieso wel mogelijkheden/
kwaliteiten om in de dressuur verder te komen. Dus doe ik soms weer
een poging tot het rijden van een dressuurproefje)

Soms heb ik echter het gevoel dat ik lekkerder in mijn springzadel zit
dan op mijn dressuurzadel.

Daarom vraag ik mij wel af, wat als ik nu een dressuurproefje (M1) ga rijden
op mijn springzadel :o Ik ben bang dat men als dressuurjury dit niet echt
zal waarderen. Of zal dat een beetje mee vallen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:09

ik ken iemand die zelfs Z start met zijn springzadel.
als je goed rijd, en je beugels niet al te kort hebt,
valt dat wel mee. Ook op een springzadel moet je recht zitten
en nie tin een stoel- of spreidzit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:30

Ik erger me echt aan collega juryleden die het niet zo nauw nemen met de regels....zoals tijdens de Hippiade pony's afgelopen weekend, meerdere ponyruiters met niet toegestane sporen zien rijden en andere zaken die niet op orde waren. Onbegrijpelijk dit.....regels zijn regels!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:22

En die regels zijn er niet voor niets ;)

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:50

Wat ik heel jammer vind,
is dat ik (met een fries) vaak tegen sportpaarden moet rijden.
En dan word mijn fries vergeleken met sportpaarden.
Terwijl mijn fries niet zo lenig e.d. is!

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoelt voor ruiters om hun ergernissen of frustraties te plaatsen. Maar wel voor juryleden ;)
Bij deze nogmaals de herinnering daaraan.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:51

Gisteren zag ik fjordje in de M lopen die echt bloedvlekken had van de sporen.
Dan erger ik me dat zon jury niet zon combinatie uitbelt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:54

Niet toegestane sporen zie je bij de paarden ook erg veel..Wat doen jullie persoonlijk als jury als jullie het zien?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:57

Wat denk je? Die krijgt de tijd om sporen te wisselen of af te doen en anders wordt er dus niet gestart.....

Ook veel voorkomend, sporen die verkeerd om zitten en dus omhoog wijzen, ik zie het gelijk en kan daar echt niet tegen dus dat moet direct hersteld worden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:58

respect voor jou daffodil :). Want dat laatste zie ik ook heel erg vaak, en bij mij op stal startte een meisje met een grof wieltje in de B. Kan ook niet de bedoeling zijn. Maar tot en met de L2 is er nooit iets van gezegd tegen haar..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:01

Maar als dat een "niet scherp" wiel is, is dat dus wel toegestaan! Tenminste bij de paarden dan, niet bij de pony's....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:02

Dit was zeker wel een met flinke tandjes :)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:07

Afgelopen zondag lekker gejureerd bij de pony's. Ook nog een de AB en C-tjes. Helemaal leuk en heb weer genoten. Wat me wel opviel is dat zeker 1/3 van de deelnemers (had er denk ik in totaal 25) een slecht passend zadeltje op hadden liggen. Natuurlijk ook net die pony's die liever naar de wolken kijken dan naar het gras. Ik heb bij iedereen met zo'n slecht passend zadeltje een opmerking geplaatst op het protocol, maar vrees dat hier niet echt wat mee gedaan word. Als ik tijd had gehad had ik wel uit mijn auto willen komen, maar dan zou het zo vreselijk uitlopen, dus heb het maar bij het protocol gelaten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:21

Maar een grof wiel zitten eigenlijk geen scherpe tandjes aan, ik heb hier ook het L mee doorgereden, mn beest was daar veel fijner op. En heb daar ook nooit commetaar op gekregen..

Vind ik een goede actie mamabird! Iemand moet een keer daarover beginnen..

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:05

Dank je xx_Irisje, ik snap ook niet dat instructeurs en collega's daar niet eens wat vaker wat van zeggen. Twee heb ik er bij Breda Hippique (kwam ze toevallig tegen) op aangesproken en die hebben er nog nooit een opmerking over gehad, van niemand.... Dat kan toch haast niet, ik keek tussen het zadel en de rug door in de galop.... Gelukkig namen die mensen het heel serieus en gingen er naar laten kijken, maar het verbaasde hun ook dat niemand er iets van gezegd heeft. De pony was bij aankoop lekker nageeflijk, maar het word steeds erger tegen de hand, duhhhhhhhhhh. Het is hun eerste pony dus moeten nog een hoop leren, dan vind ik toch als jury dat als je zoiets ziet je er op zijn minst iets over moet zeggen. En dan heb ik het nog niet eens over de bitten, lengte van de bakstukken enz (heb ik er ook altijd wel drie van in 1 ring..)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:20

denk ook trouwens dat vaak jury's de regelementen niet eens correct kennen ( hoewel.. ik kan het soms wel snappen met al die regels hoor!)

we hadden een paard in de ring in het M1, paard gaat werkelijk alle kanten op en beland meerdere malen uit de bak ( kuch.. understatement, rende tot 2X toe zelfs weer het inrijvled in 200 meter verderop!)

jury en ik bekeken het geheel eens, en jury vroeg zich af waarom die ruiter haar paard niet onder controle had, ze reden immers al m1 en paard zou beter moeten weten.
ware het niet... dat de ruiter dus gemeld had dat dit hun eerste concours was en paard niets kende qua terreinen.
jury snapte dit niet, want dan kon je geen M1 zijn :?

nu ben ik "slechts" een ruiter, maar zelfs ik kan me iets herinneren over 2X Z starten en niet meer B mogen, of als je maar hoog genoeg rijdt, je ook hogere klasses mag starten.
Of misschien dat paardlief met een andere ruiter WEL M heeft gestart.

na ongeveer 3 minuten van wegvliegend paard komt paard en ruiter terug de ring in.
ik had al 2X opgemerkt dat de ruiter op het inrijterrein een zweep had gekregen en daar nu d'r paard mee aan het bewerken was.
duurde erg lang voor het kwartje bij de jury viel dat je in het M1 geen zweep mag gebruiken, en al helemaal niet als die je halverwege je proef wordt aangegeven door derden :=
ruiter is trouwens uitgesloten wegens fout in programma.
na 15 keer de bak verlaten vond de jury het wel genoeg :+

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:31

Lowara schreef:
denk ook trouwens dat vaak jury's de regelementen niet eens correct kennen ( hoewel.. ik kan het soms wel snappen met al die regels hoor!)
...
jury en ik bekeken het geheel eens, en jury vroeg zich af waarom die ruiter haar paard niet onder controle had, ze reden immers al m1 en paard zou beter moeten weten.
ware het niet... dat de ruiter dus gemeld had dat dit hun eerste concours was en paard niets kende qua terreinen.
jury snapte dit niet, want dan kon je geen M1 zijn :?

nu ben ik "slechts" een ruiter, maar zelfs ik kan me iets herinneren over 2X Z starten en niet meer B mogen, of als je maar hoog genoeg rijdt, je ook hogere klasses mag starten.
Of misschien dat paardlief met een andere ruiter WEL M heeft gestart.

Het blijkt wel dat niet iedereen die regels kent, want ruiters die veelvuldig hoger hebben gereden mogen sinds enige tijd weer in het L2 beginnen, maar dit was voorheen M1 en nog steeds mogen zij geen kampioenschappen L2 rijden.

Dit was dus vermoedelijk een ruiter die zo veel paarden in de hogere klasses heeft gereden dat ze de B en L overgeslagen heeft. Gezien de ervaring van het paard kennelijk een lastige situatie.