Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:14

dikke kans dat ze ook je voorhoofd wel raken...helpt die cap niet hoor Lachen
Of een kapotte lever Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:16

Ik vind dat je groot gelijk hebt, maar toch vind ik het de mensen hun eigen keuze.

Ik ben een cap op gaan zetten door het verhaal van Sandra. Maar er zijn vast wel veel verhalen geweest voor haar die mij toen ook niet een cap deden opzetten Lachen

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:18

Bij ons is het ook verplicht om met Cap te rijden! Voor mij erg wennen (sta er net een maand, en op de vorige stal werd het nooit gedaan)

Moet zeggen dat ik me absoluut niet veiliger voel met Cap! Heb tenslotte me ruggenwervel gebroken door een val, geen cap die me daarvoor kan beschermen toch Bloos

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:20

Ik kan me heel goed vinden in jouw laatste zin Barmat!
Ik heb zoiets nu ook maar dan veeeel minder erg. Ik was te eigenwijs om zonder beschermers te gaan skaten, even snel lekker naar de MC skaten met z'n allen. ondanks dat m'n vader me had gewaarschuwd. ik val, breek m'n knieschijf, meteen geopereert blablabla. Als ik nu iemand ziet zonder beschermers denk ik: dooom!!
En ja, ik dacht ook, zoiets overkomt me niet, maar het kan iedereen zomaar onverwachts overkomen Lachen
Oh ja, en wat ik er mee geleerd heb: nooit meer skaten, daar ben ik gewoon te lomp voor!

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:21

Persoonlijk voel ik me veel veiliger met zo'n ding op me hoofd.
Kan me voorstellen dat als je een aantal paarden per dag rijdt, dat een cap je ontiegelijk gaat irriteren.

In de meeste manege's is het verplicht trouwens, dus heeft niet veel met zeuren te maken.
Puur omdat die manege aansprakelijk kan worden gesteld. Ik vind ook dat je een soort van voorbeeld functie hebt op een manege. Bij ons zijn er ook echte beginners die hobbelen op de manegepaarden, als zij zien dat iedereen met een eigen paard zonder cap rijdt zullen zij simpel omdat ze te jong zijn niet begrijpen waarom zij wel dat ding op hun hoofd moeten!

Van de andere kant begrijp ik niet, waarom er vanaf de Z met een hoedje gereden mag worden.
Hier zit toch totaal geen bescherming of iets in, en we weten allemaal dat zelfs Anky er een paar keer hard vanaf is gevallen dus dit kan ook op wedstrijd gebeuren Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:22

runningkawa schreef:
Ik vind dat je groot gelijk hebt, maar toch vind ik het de mensen hun eigen keuze.

Ik ben een cap op gaan zetten door het verhaal van Sandra. Maar er zijn vast wel veel verhalen geweest voor haar die mij toen ook niet een cap deden opzetten Lachen

Klopt, bij mij ook... Toen ik mijn heup brak droeg ik ook geen cap en toen zei ik ook lachend: hier had geen cap tegen geholpen en droeg daarna nog steeds geen cap. Ik ben er ook van overtuigd dat als ik nog had rondgelopen als voorheen, ik hem nog steeds niet had gedragen. Berouw komt na de zonde zeggen ze dan ook wel en ik denk dat dit voor mij zeker het geval is geweest.

Ik haal het niet meer in mn kop om zonder te rijden, ook al is het leed al geschied. Nu kan ik mezelf wel voor mn kop slaan dat ik het niet eerder gedaan heb, maar ja, wie zn billen brandt.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:36

Ik rij wel met cap, maar we moeten niet betuttelend worden naar anderen. Ieder zijn eigen keuze.
Ik was een keer op de skeelerbaan, zonder helm. Werd ik er ook op aangesproken door iemand die serieus aan het trainen was, waarom ik geen helm op had. Tja, die heb ik niet. Vind het ook mijn eigne keuze. Als ik wedstrijden wil skeeleren of bij een club wil en dat het dan verplicht is oke, maar ik doe het niet zo vaak, en puur hobbymatig.
Je kunt alles wel verplichten, maar ik vind dat te ver gaan. Dat je op wedstrijden e.d. een cap moet dragen is prima, ik doe er niet moeilijk over, ik draag ook altijd een cap. Maar iemand die dat niet wil, prima. Maar ik vind wel dat mensen die het niet willen niet moetne zeuren als het ergens wel verplicht is en ze worden aangesproken dat ook zij moeten.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:36

Het is ontverantwoord.
Laatst hadden we een kertshow op onze manege.
Twee oudere vrouwen op paarden reden een kür op muziek,
zonder cap...
na het applaus ging het paard er vandoor in volle galop.
Ze viel er bijna af, als ze eraf viel hield ze er wat van over

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:39

Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt??

Omdat je een onnodig risico neemt!
Vandaag wéér eens het bewijs gezien!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:11

xxxdonja schreef:
Het is ontverantwoord.
Laatst hadden we een kertshow op onze manege.
Twee oudere vrouwen op paarden reden een kür op muziek,
zonder cap...
na het applaus ging het paard er vandoor in volle galop.
Ze viel er bijna af, als ze eraf viel hield ze er wat van over

Ik vind het knap dat jij dat zo kunt voorspellen.

Ik zie hier twee feiten staan:
1: een vrouw droeg geen cap
2: ze is niet van een schrikkend paard gevallen.

De rest is speculatie. Je weet niet of ze zo zou vallen dat een cap bescherming zou kunnen bieden.
Je weet niet of ze er iets aan over zou houden als ze zo zou vallen. Je weet ook niet of ze mét cap iets over zou houden aan een eventuele val.

Wat je wel weet is dat deze vrouw goed genoeg kon rijden om in dit geval níet te vallen, hoewel dit natuurlijk geen garanties biedt voor de toekomst.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

IK rook ook al weet ik dat dit schadelijke gevolgen KAN hebben,
Ik drink (regelmatig) ook al weet ik dat dit niet gezond voor me is,
Ik rij zonder cap met alle eventuele risico's van dien.

Ik geniet van het leven!

Kan ik ook zonder roken hoor, maar minder
Kan ik ook zonder alcohol maar minder
Kan ik ook met cap maar minder

Dit is MIJN leven, MIJN keuze en de risico's neem ik op de koop toe.
Waarom zou een ander zich hier druk om maken als ik dat zelf niet eens doe???????

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:54

Ik maak me er gelukkig niet druk om, om wat anderen doen.

Meestal kies ik lekker de middenweg. Meestal neem ik het lompe ding mee en heb ik hem op mijn kop. Vorig jaar ben ik nog echt keihard op mijn kop gevallen en oh wat was ik blij dat ik die cap op had. Natuurlijk moest ik ook toen 2 weken plat, maar who knows wat er was gebeurd zonder cap!
Maar als ik hem niet bij me heb (bijvoorbeeld als ik les geef) en ik moet er even op, dan doe ik niet moeilijk over mijn cap. Jammer dan, als een paard echt raar gaat doen dan ga ik er ook gewoon af, maar dat gebeurd weinig.
Op deze manier maak ik de kans voor mezelf kleiner dat als ik val, dat ik dan geen cap op heb, maar ik doe niet kleinzerig hoor, ik kan heus goed rijden en die ene keer in het jaar dat ik er af val was een paar weken geleden (met cap gelukkig), dus ik kan weer even Knipoog

En van mij mag iedereen het zelf weten. Maar ik vind het wel een beetje dom. Net als in de auto zonder gordel. Het is onzin, zo'n kleine moeite, en het kan je leven redden! Waarom dan niet? Maar dat ga ik echt niet vertellen als mensen er niet om vragen (bijvoorbeeld op bokt Knipoog). Laat ze lekker. Ik rook ook niet, ik drink ook niet zo veel, dat is mijn keuze. Ik geniet van het leven en wil er ook wijs mee omgaan!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:16

tsjaa.. ik draag altyd een cap, ik ben de enige die opstal een cap draag ( we zijn met z'n 7e ) ik vind veiligheid belangrijk, en vind dat je daar voor moet gaan en dan zijn der altijd weer van die mensen; 'ik wordt der toch niet afgegooit.' naja.. dan maar zelf weten, ik kies gewoon voor veilig heid en staa 100% achter een cap.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:20

Als je geen cap gebruikt, vind ik beslist niet erg. maar de gevolgen zijn dan wel voor je zelf. ps; als me ouders me ooit betrappen zonder een cap gaa ik der aan! Tong uitsteken

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:25

Mijn moeder is van een hele lieve makke Fries gevallen, zo'n eentje waar je bijna een klein kind op zet.
Paard schrok ergens van... Ze heeft even zelfs in coma gelegen of iig heel lang buiten westen...
Als ze geen cap op had gehad, had ik nu geen moeder meer gehad! (volgens de artsen in het ziekenhuis)

Je kan nog zo'n goede zit hebben, makste paard van stal hebben etc etc.. Er kan altijd wat gebeuren..
En je hoofd is toch een van de meest "zwakkere" plekken van je lichaam, je kan beter een trap tegen je been krijgen dan tegen je hoofd lijkt mij zo.

Het irriteert mij niet als mensen geen cap op hebben, dat is iedereen zijn eigen keuze... maar onverantwoord vind ik het wel. (maar die mening houdt ik lekker voor mij (behalve hier dus))

Ik ben dus PRO cap Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:01

Het is alleen zo jammer dat de FEI verplicht op de hoge niveau's ZONDER cap te rijden en dat er op veel handels- en trainingsstallen ook standaard zonder cap wordt gereden.

Ik denk dat dat ook een deel van de zonder-cap-rijders beinvloedt.

Zeker de jonge meisjes. Voorbeeld: een meisje die hier een lastige Haf in de bak rijdt had stage gelopen bij een stal hier verder op. Daar wordt dus zonder cap gereden. Zij heeft daar stage gelopen en de eerstvolgende keer dat ze bij mij in de bak reed: ook zonder cap. (werkelijk gebeurd voorbeeld) Dat was gelukkig maar eenmalig, want ik wil het NIET meer zien hier. (donderde nog regelmatig van de pony af, omdat ie vaak stijgerde en bokte)

Ik wil daar niet alle schuld neerleggen, maar ik denk dat wanneer de meeste professionals wel met cap rijden dat een deel van de zonder-cap-ruiters deze ook zullen gaan dragen. Althans: de nieuwe generatie zal het denk ik sneller blijven doen.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:53

Vanessa schreef:

Ik geniet van het leven!

Waarom zou een ander zich hier druk om maken als ik dat zelf niet eens doe???????

Waarom zou je minder van het leven genieten als je met cap op zou rijden? Nagelbijten / Gniffelen Sorry hoor, maar dat vind ik dus echt onzin. Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:56

ik vind dat het je eigen keus is maar ik zou altijd een cap opdoen!

een nicht van een vriendin van mij is van haar paard afgevallen toen ze opstond zag ze dat er een grote hoefafdruk in haar cap zat Koe kan je nagaan als ze de cap niet op had gedaan.
ik bedoel dus was maakt het uit als je nou even voor dat uurtje een cap opdoet je gaat er toch niet dood van?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:02

Dit weekend heb ik voor het eerst sinds 2 jaar zonder cap gereden (reed daarvoor altijd zonder)...en na dit ritje zet ik hem dus voortaan gewoon weer op.
Mijn voor 99% bomproof fjordenmanneke schrok en gleed uit. Dit keer heb ik alleen mijn voet gekneusd en viel ik gelukkig op mijn schouder en heup. Volgende keer val ik misschien wel met mijn knar op de stenen. Nee ik zal het mezelf nooit vergeven als ik daar iets aan overhoud. Hier gaat de cap gewoon weer op de kop.

Heb dus terwijl mijn man me naar de HAP bracht een flinke uitbrander gehad van hem. En terecht...... ik ben zo onvolwassen geweest om geen cap op te zetten, dus krijg ik op mijn "donder".. ik geef hem groot gelijk...voor hetzelfde geld zitten hij en mijn dochter na zo'n val met een kwijlende mama die niets meer kan.

En ja van mij mag iemand er dus wat van zeggen. Ik doe het ook, 9 van de 10 zal niet luisteren, maar die ene die dan misschien toch wel een cap gaat dragen, is er wel weer 1 meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:04

IlsjePilsje schreef:
En ja van mij mag iemand er dus wat van zeggen. Ik doe het ook, 9 van de 10 zal niet luisteren, maar die ene die dan misschien toch wel een cap gaat dragen, is er wel weer 1 meer.

En dat je 9 keer onnodig en zinloos mensen irriteert is dus geen probleem?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:09

Ik ga echt geen cap opzetten omdat bokkers hier dat willen hoor... Dat is nog altijd mijn eigen keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:11

Shadow0 schreef:
IlsjePilsje schreef:

Dat is dus precies wat ik me ook afvraag...

Ik HAAT het om te horen dat ik aan cap op moet zetten, ik kan heus voor mezelf bepalen of ik er wel of niet een op wil.
Dat zijn mijn eigen zaken, en niet die van een ander.

Als een ander er last van heeft, of ik berokken er iemand schade mee, is het wat anders... maar dat doe ik niet. Ik vind dus niet dat iemand zich daarmee hoort te bemoeien. Lachen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:12

Vanessa schreef:

Ik geniet van het leven!

Ik denk dat jij jezelf nog wel even achter de oren krabt als je in coma ligt (als je jezelf dan nog achter de oren kan krabben..)
Maargoed eigen keuze he! Knipoog

Maar waarom zou je minder genieten van het leven als je een cap op hebt?
Ik voel me er juist veiliger door en ik zou me juist beperkt voelen zonder cap omdat,
je van te voren weet, als ik er nu af val, kan ik wel eens heel erg fout terecht komen.. maarja

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:13

Shadow0 schreef:
IlsjePilsje schreef:

Nee vind ik niet, die mensen irriteren mij ook door hun gedrag.
Ik geef mijn mening door te zeggen dat ze beter een cap kunnen dragen. Wat die mensen er daarna mee doen moeten ze zelf weten.
Als ik altijd rekening moet gaan houden omdat ik mensen kan irriteren met opmerkingen dan kan ik beter de rest van mijn leven mijn kop houden.

En je heb iets zeggen en iets zeggen. Als je gewoon zegt: "goh is het misschien niet verstandiger om een cap op te zetten", dan lijkt mij dat niet een opmerking die mensen irriteert...tenzij ze een erg kort lontje hebben.

Tevens ben ik van mening dat ik het recht heb om dit te zeggen. Uiteindelijk mocht men hersenletsel oplopen door het niet rijden met een cap, dan betaal ik daar indirect aan mee.
En degene tegen wie ik het zeg, heeft het recht om het te negeren.

Communicatie heet dat.... sommigen noemen dat bemoeien...maar als je je daar al aan irriteert?
En dat is denk ik het grote probleem met paardenmensen, ze zijn eigenwijs, alle kanten op!

Novelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:18

Ik vind het goed dat mensen er wat van zeggen als iemand geen cap draagt. Oke nadat het je 1000 keer is verteld zou ik waarschijnlijk ook geïrriteerd worden, maar denkt iemand dan niet logisch na van ja als zoveel mensen het zeggen mischien, heel misschien is het toch wel beter. Want ik denk dat het beter is om te rijden met cap, en de gene die zonder cap rijden komen daar ook nog wel achter maar pas als het 'te laat is' en ze dus al zijn gevallen.
En je zou van te voren kunnen verwachten dat mensen er wat van zeggen als je zonder cap rijdt.