met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armanie

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:56

janouke schreef:
een cap hoeft niet perse veilig te zijn, je kan er soms nog mer pijn meer krijgen.
net zoals een bodyprotector dat zijn pas echt nutteloze dingen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:03

@ janouke: Het is volgens mij niet de bedoeling dat je je eigen tekst gaat quoten en opnieuw plaatst om weer bovenaan een pagina te komen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:05

Ik rijd altijd met cap, ben al 2 keer met mijn hoofd ergens tegen aan geknald. Cap kapot, koppie heel Haha! .
Vandaag ben ik bijna met mijn hoofd tegen het asfalt gesmakt. En niet omdat mijn paard vervelend deed ofzo, maar omdat hij uitgleed en viel. Voor zijn karakter hoef ik geen cap te dragen want hij heeft er altijd nog alles aan gedaan om te voorkomen dat ik val Lovers . Maar het hoeft dus niet persee aan hem te liggen.
Ik heb trouwens begrepen dat bij de moderne caps de klep afbreekt mocht je daar op vallen om blessures te voorkomen, maar ik kan het mis hebben.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:15

Bijna iedereen rijd met cap, het is verplicht door de KNHS op wedstrijden, dan zal het toch zeker absoluut niet niet-veilig zijn om met een cap te rijden.. Naar mijn mening is mét cap het veiligst

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:18

Ik rijd altijd met cap, ben ooit toen ik 13 was in het bos tegen een boom aangeklapt toen we in rengalop waren, mijn cap was doormidden en ik had een zware hersenschudding maar de artsen zeiden als je die cap niet op had gehad was het veel erger afgelopen, dus ik doe hem altijd braaf op

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:32

oomens schreef:
@ janouke: Het is volgens mij niet de bedoeling dat je je eigen tekst gaat quoten en opnieuw plaatst om weer bovenaan een pagina te komen.

dat was perongeluk, trouwens wat maakt dat uit?

_Rissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:53

Gewoon ALTIJD een cap dragen, al rij je alleen even 1 rondje door de bak!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:40

Een cap dragen is inderdaad heel wat veiliger, dan geen cap dragen met rijden. Je noemt in je begin post wel, als je klepje oid. breekt, kan je je nek breken.
Maar welke kans is nou groter? Dat je klepje afbreekt, en dat je je nek breekt, of dat je er af valt zonder cap, en schade aan je hersenen/schedel oid. over houdt?

Doe mij maar gewoon mijn vertrouwde goed passende capje Vork

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:51

in de meeste gevallen is de cap wel de redding

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:46

Hier nog iemand die gered is door een cap Lachen

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:08

Tja..
Ik moet nog met cap rijden want ben nog geen 18.
Maar ik denk dat als ik ouder als 18 ben ik wel gewoon met cap blijf rijden en ik af en toe ook gewoon eens zonder cap opstap. Lachen
Ik ben al een paar keer van een paard gevallen en 3x had ik mijn cap wel nodig. Bij de ene keer struikelde het paard en vielen we allebei en viel ik dus met mijn hoofd op de grond. (Natuurlijk had ik een cap op) en de andere keer reed ik in de buitenbak en ik draafde aan en ik lag ernaast. Ook toen viel ik een beetje op mijn hoofd. De mensen zeiden wel dat ik een sierlijke landing maakte. Clown
Laatst bijgewerkt door Nicoleee op 23-02-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:08

Ik rijd nooit met cap. Heb ik ook nooit gedaan. Vind het dom staan.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:10

Misschien staat het wel dom maar het beschermt wel. Knipoog

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:11

Weet ik wel hoor maar deden wij op de manege nooit en is dus ook geen gewoonte geworden bij mij.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:15

Sonja_B schreef:
Weet ik wel hoor maar deden wij op de manege nooit en is dus ook geen gewoonte geworden bij mij.

bij ons op de manege kom je er niet eens op zonder cap.
vind het toch wel een stukje veiligheid,dus ik draag altijd een cap

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:15

Weet eigenlijk niet waarom wij dat op de manege nie deden. Nooit gevraagd. Maar heb nu een eigen pony en rijdt daar ook nooit met cap op.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:26

sinds wij op de manege het veiligheids certificaat hebben,mag er niemand meer 1 rondje op paard zitten zonder cap.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:56

Sonja_B schreef:

dat is niet echt een goede reden vind ik...

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:10

Ik voel me zelf niet veilig zonder cap en vind het heel vanzelfsprekend om hem te dragen, ook meer een gewoonte Lachen

ik geloof dat als je Cross rijd, je ook speciale caps hebt zonder klep, dus dan kan die ook niet in de weg zitten als je valt, ook hebben deze caps aan de achterkan een soort holletje zodat je niet 1 of andere wervel daar kan breken al zou je op je achterhoofd vallen. Je hebt dus heel veel soorten caps en er is er vast wel 1 waarbij je je veilig voelt.

Groetjes..

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:40

Ik ben een keer ZO hard gevallen dat ik MET cap een zware hersenschudding heb opgelopen. Mijn paard gleed onder een buitenritje uit en toen vielen we. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap op had gehad(hersenbeschadiging?)...
Ik heb nu een nieuwe cap. Zelfde merk ed.

Zonder cap mis ik iets!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:52

Ik rijd altijd met cap, maar afgelopen zomer ben ik één keer zonder cap gaan rijden. Ik vond dat wel kunnen, mijn paard was braaf, het was zo'n warme dag geweest en ik wilde zo graag even de wind door mijn haren voelen... Toen werd ik zomaar wakker in het ziekenhuis. Dat is een harde les geweest hoor Blauw oog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:09

Sonja_B schreef:

Verward Je ziet dat toch zelf niet als je rijdt?

Dom is zonder cap rijden omdat anderen dat mischien dom vinden staan. Tenminste, dat vind ik Lachen .

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:53

Het zal vast wel met cap het veiligst zijn, anders is het niet verplicht bij lessen/wedstrijden. Ik zelf rijd meesteal (Alleen op bekend terrein en in bakken, ook al kan je dan net zo hard vallen) zonder cap. Het is in Spanje net een broeikas in de Zomer als je je cap ophoud, dus vind ik het veel fijner. Weet wel dat er risico's aan kunnen hangen, maar ik ben eigenwijs en ik weet zelf dondersgoed wat de risico's zijn.

melissatessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:11

je hebt gelijk wij rijden een elke keer met cap alleen op de manege en op de ponyclub maar als je valt maakt het niet uit je valt dan toch wel !!!!!!

gr melissatessa

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:26

Ik ga vanaf vandaag (hoe naar ik dat ding toch wel vind) weer met cap rijden. Gister tijdens het rijden is m'n paard gaan steigeren, richting m'n instructrice omdat ze hielp haar even los te krijgen. En daarna is m'n paard nog doorgegaan met de prutsmuts uithangen dat ik nu toch net iets liever m'n cap wel op m'n hoofd heb voordat het echt mis gaat ..

Edit; Ik zie hier steeds meer verhalen dat mensen ookal hadden ze hun cap op een hersenschudding hadden. Ik heb altijd met cap gereden en eigenlijk alleen op eens shetje & de merrie die ik nu doe niet. Maar daar gaat het nu niet om. Ik ben een keer van een pony afgegooit en met hele lichaam enkel m'n hoofd niet schijnt het tegen de bakrand aangeslingerd. Enkel even buiten bewust zijn en m'n schouderblad gebroken. De cap heeft hier dus geen enkel nut gehad. En ik ben in de tijd dat ik rijd(bijna 6 jaar nu) maar 3x van een pony/paard afgevallen.
De allereerste keer was direct in mijn aller eerste les. Ook niet met m'n hoofd de grond geraakt.
De tweede keer was wat ik net in het verhaaltje al vertelde.
De derde keer was op een shetje springend zonder cap; Hij ging vol op de noodrem en ik gleed er via de zijkant af.
Ook niet op m'n hoofd gewoon op handen en knieen.