Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:35

@Onali, als je nodig vind om iedere keer zo hard te roepen dat jij het allemaal veel beter doet en beter voor elkaar hebt als anderen, dan heb je dat kennelijk nodig om jezelf te overtuigen. Ik heb niet het idee dat je iemand anders in dit topic overtuigt dat jij het beter doet/beter voor elkaar hebt dan een ander.

Ik ben tevreden met hoe ik het doe, interesseert me eerlijk gezegd geen moer wat jij ervan vind, het enige wat mij interesseert is wat mijn paarden ervan vinden en die ogen heel erg tevreden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:41

@rien10, ik snap je volledig!
Mijn paarden staan ook op stal en worden door stal smorgens eruit gehaald en ik ben er smiddags vaak meerdere uren.
Door ziekte heb ik heel weinig energie en wil ik de klusjes niet doen. Op vorige stal deed ik dat wel maar kwqm ik weinig aan andere dingen toe. Dus dit vind ik een prima oplossing. En wat een ander er van vind, dat vind ik niet zo interessant.
Liever zo dan paarden tot de knieën in de modder, maar wel "lekker" buiten. Want eerlijk is eerlijk, ik zie echt zo vaak paarden buiten staan dat ik denk... kunnen ze hier nou echt heel gelukkig van worden?

Dat ik elke 1e van de maand onwijs moet janken als ik de rekening betaal.... daar hebben we het maar niet over...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:52

Het is toch ook iedereen zijn eigen paard(en). Of je nu zelf iets doet of iemand inhuurt.

Net hoe het uitkomt kwa tijd gezondheid werk ect

Je betaald stalgeld. En kan dan lekker werken / tyd besteden met je paard en weer weg .

niemand die er van wakker hoeft te liggen dat je niet elke dag komt.

Het is je eigen leven en je eigen keuze wat hoe vaak ect je komt.
Als ze thuis staan zul je alles wel zelf moeten doen tenzij je iemand inhuurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:13

@rien.

Snap het helemaal.
Het is echt een way of Life.
En dat moet je passen.

En begrijp dat mensen dat helemaal niet willen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:48

oji schreef:
@Onali, als je nodig vind om iedere keer zo hard te roepen dat jij het allemaal veel beter doet en beter voor elkaar hebt als anderen, dan heb je dat kennelijk nodig om jezelf te overtuigen. Ik heb niet het idee dat je iemand anders in dit topic overtuigt dat jij het beter doet/beter voor elkaar hebt dan een ander.

Ik ben tevreden met hoe ik het doe, interesseert me eerlijk gezegd geen moer wat jij ervan vind, het enige wat mij interesseert is wat mijn paarden ervan vinden en die ogen heel erg tevreden.

Iedere keer? >;)

Geloof dat ik deze bewoording nooit in dit topic heb gebruikt;

Citaat:
allemaal veel beter doet en beter voor elkaar hebt als anderen

Ik snap gewoon een aantal posters niet, that's it.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:30

DuoPenotti schreef:
@rien.

Snap het helemaal.
Het is echt een way of Life.
En dat moet je passen.

En begrijp dat mensen dat helemaal niet willen.

Precies. Ieder zoals hij of zij het wilt. Maar wat je doet, doe dat goed en met respect voor je paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:40

Dat jij iets niet snapt Onali wil niet zeggen dat een aander "in principe alleen een paard heeft zodat die ermee kan pochen maar het dier niet eens ziet".

rien10 schreef:
Het zijn ook gewoon keuzes. Zowel financieel (hier in de randstad moet je echt je portemonnee opentreken als je je paard aan huis wilt hebben staan) als persoonlijk. Ik zou nooit mijn paard aan huis willen hebben.

Ik hoef ook geen paarden aan huis, ben best een stadsmens en het hele weilanden bemesten en hooien en mestafvoer regelen mag lekker een ander doen :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:31

Precies, dat jij niet snapt dat iemand anders op een andere manier toch veel plezier van zijn paard kan hebben is helemaal prima, maar jij hangt er een nogal sterk waardeoordeel aan Onali.

Even terug naar de kosten. Ik denk dat als stallen een prijsstijging per 1 januari willen doorvoeren, dat ze wel op hele korte termijn deze aan moeten gaan geven. Als ze bv pas half december zouden aangeven dat ze in prijs omhoog gaan per 1 januari, kunnen ze nog wel eens raar op hun neus komen te staan aangezien bij prijsstijging of andere veranderende voorwaarden in het contract, de opzeg termijn van (meestal) 1 maand niet langer geldt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:41

Hier is het al omhoog. Tijdje ervoor al meen ik aangegeven aan de mensen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:13

Voor 1 december aankondigen om per 1 januari aan te passen.
En dan hebben mensen die maand december de tijd om wat anders te regelen als ze voor de prijsstijging willen verhuizen.

_nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:29

Niet heel lang geleden ben ik samen met mijn paard naar Engeland verhuisd. Hier betaal ik momenteel £100 per week voor halfpension. Voor ons houdt dit in:
- voeren
- buiten en binnen zetten
- onbeperkt toegang tot hooi en stro
- gebruik faciliteiten (denk aan binnen + buitenbak, longeercirkel, springmateriaal, poetsplaats, solarium, etc)
- assistentie bij hoefsmid, da, fysio, tandarts, etc. (Ik vind het altijd fijn om hier zelf bij te zijn, maar dit kan dus ook door stalpersoneel gedaan worden mocht je dit willen)

Verder is het mogelijk dat stalpersoneel enkele dagen ook het stalonderhoud en de volle verzorging voor je doet, dit kost £10 extra voor 1 dag. Overigens regelen we dit vaak onderling, dan kost het niks ;)

Mocht ik over willen gaan op volpension inclusief volle verzorging, dan zal dat bij ons op stal uitkomen op £160 per week. Als ik dan ook nog wil dat zij mijn paard trainen (rijden, longeren, etc) is het £170 per week voor maximaal 5/6 keer trainen per week. Nu hoeft dat van mij niet allemaal maar mocht ik bijvoorbeeld voor een langere periode terug naar Nederland moeten/willen komen dan is het fijn om te weten dat mijn paard gewoon nog goed verzorgd wordt!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:03

Wacht ff.. voor maar £10 per week extra rijden/longeren ze je paard 5/6 keer per week? Wow dat is echt een koopje!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:35

Neem aan dat dit extra bovenop de wekelijkse stalprijs komt. Anders zou het wel erg goedkoop zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:25

Lizenlotte schreef:
Wacht ff.. voor maar £10 per week extra rijden/longeren ze je paard 5/6 keer per week? Wow dat is echt een koopje!

Is toch per dag!?

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:13

Vanaf januari komt bij ons ook een verhoging van € 50. Dan betaal ik €695 voor volpension in de Randstad (onbeperkt hooi, iedere dag paddock en dekenservice). Super blij met de service en de goede verzorging, goede bodem in de bak etc. dus ik betaal liever meer dan dat ik bespaar op kwaliteit of service. Maar ja, een paard in de Randstad is niet goedkoop :(

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:14

Popstra schreef:
Lizenlotte schreef:

Is toch per dag!?

Nee, 'volpension kost £160 per week en als ik wil dat zij mijn paard ook nog trainen is het £170 per week voor maximaal 5/6 keer trainen' staat er.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:31

Ik dacht het te lezen als 160 + 170 dan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:47

Century schreef:

Plus de 100 die ze nu betaald. Althans, zo las ik het

_nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:11

996981 schreef:
Century schreef:

Plus de 100 die ze nu betaald. Althans, zo las ik het

Sorry, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest haha! Nu betaal ik 100 per week voor half pension. voor volpension + verzorging is het 160 per week, in plaats van de 100 die ik nu betaal. Voor volpension + verzorging + training is het 170 per week, in plaats van 100 per week. Ik heb nog een keer gekeken en ik zie nu idd wel dat het voor 3 trainingen per week is, foutje van mijn kant. Excuus! :j

dus halfpension is per maand +- £433 (£100 per week x 52 weken in het jaar = £5200 per jaar. £5200 per jaar / 12 maanden = +- £433 per maand)
volpension is per maand +- £693
en volpension met training komt uit op +- £737

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:43

dan is het trainen van je paard dus toch heel goedkoop per keer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:52

Ik vind £10 per week voor 3 trainingen zeker heel goedkoop. Hoe kan dat uit voor hen?
Samen is het nog wel een bedrag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:04

Engeland is sowieso extreem wisselend qua prijzen. Erg afhankelijk van waar je zit,maar ook qua aanbod van faciliteiten en diensten is het best nog wel anders.

Zo ken ik ook stallen die al op 500 pond of meer per maand zitten voor 24/7 buiten en alleen een buitenbak. In de winter komt er nog wat bij voor hooi en krachtvoer zelf aanschaffen.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:01

Ik betaal nu 200,- p.p vol pension.
We gaan tzt naar 220,- p.p maar pensionhouder heeft dat nog niet algemeen aangekondigd wanneer dat gaat zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:44

Ik heb net knoop doorgehakt.
Onkostenvergoeding voor C/D pony gaat omhoog van €190,- naar €200,- per maand.

We hebben op dit moment geen E pony's of paard in pension. Alleen mijn eigen.

Dat is inclusief aantal uren weidegang zo lang het land het toe laat, en 1 tot 3 ruwvoerbeurten per dag afhankelijk van het seizoen en aantal dagdelen weidegang.

Exclusief krachtvoer (zelf kopen) en strooisel (zelf kopen of bij ons verkrijgbaar).

Gezien de btw verhogingvan 9% naar 21% zullen die kosten waarschijnlijk ook nog stijgen vanaf januari

Bij extra hooi ipv weidegang in het seizoen komt er een hooitoeslag.
Ik heb uitgerekend dat per plak, per dag het op maandbasis gaat om 3 a 4 pakjes hooi per paard per maand.

Dat is bij een pakjesprijs van €5,- dus al minimaal €15,- extra. Bij 2 plakken per dag €30,-
Afgelopen jaren heb ik het binnen het stalgeld opgelost, maar dat gaat ten koste van de marge. Er kwam nu een 2e verzoek bij en dan is 2x €30,- per maand Extra kosten bij een budget van €40,- tot €50,-per maand per paard voor ruwvoer wel erg veel bij zO weinig paarden.

Doe het samen stal. Met 20 bij 60 gedraineerde en verlichte buitenbak.
Alle 21 verzorgmomenten worden verdeeld over het aantal paarden.
Nacht op stal, minimaal 12uur per dag buiten op paddock met afdak en zandtrack.

Zuid-Oost Friesland.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:49

joyce B schreef:
Ik heb net knoop doorgehakt.
Onkostenvergoeding voor C/D pony gaat omhoog van €190,- naar €200,- per maand.

Zuid-Oost Friesland.

Oh kijk! Dit word vergelijkbaar kwa regio en situatie. Ik zit puntje Groningen tegen Drenthe en Friesland aan.

Ik heb ook de knoop doorgehakt. Voor de D pony ga ik per 1 januari van €150,- naar €165 en voor de shetlander van €75 naar €85.

Kosten hooi en voordroog zijn best flink gestegen afgelopen jaar. Dus hierdoor ook mijn beslissing.

Doe het samen beleid(Over het algemeen doe ik het meeste kwa verzorging): Pony’s staan zomers 24/7 op de weide die we uitmesten. Vaak krijgen ze dan nog een voerbeurt met brokjes.
‘s Winters is het eigen keus; kan ‘s nachts op stal overdag op de paddock, of we maken er een uitloopstal van.
Onbeperkt hooi of voordroog.
Exclusief strooisel en krachtvoer.
20x40 rijbak die an sich altijd te gebruiken is, soms wat te nat.