Iemand wakker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:06

AppleSter schreef:
Zou je niet iets kunnen met de WA van stal? Of je eigen WA? Onze pony is door nalatigheid (uiteraard niet expres) van de pensionstal op de weg gekomen en verongelukt. Wij konden onze kosten verhalen op de WA van de eigenaresse van de stal.

Uiteraard hangt het van de situatie, oorzaak, verwijtbaarheid af, dat is vast nog niet allemaal duidelijk nu, maar ik zou als ik jou was mijn eigen WA verzekering bellen. Je weet maar nooit…

Nee ik denk het niet. Een aansprakelijkheidsverzekering is geen brandverzekering.
Ik ken maar weinig stallen die een brandverzekering hebben; de kosten zijn hoog en verzekeraars eisen extra maatregelen in de brandbeveiliging en brandwering die voor stallen vaak niet te betalen zijn.
Liggen er zonnepanelen op t dak dan is het risico en kosten van een verzekering nog hoger.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen eraan heeft gedacht dat je je eigen paard voor dit risico moet verzekeren. Een minimale ODA dekking voor het paard dekt dit risico al voor een paar tientjes per maand.
Je spullen, zadel etc, vallen meestal nog onder de eigen inboedelverzekering.

Het is zuur, maar iedereen leert hier weer van. De paarden zouden er niet door gered zijn, dat is het ergste natuurlijk.

ivy_power89

Re: Iemand wakker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:21

Onze stalhouder heeft nav deze brand een alvemeen bericht in onze stal app gezet waarin verzocht wordt zelf goed te kijken naar je verzekering en je paard en spullen apart te verzekeren. Nu heb ik de polissen van onze verzekeringen bij Equipe paardenverzekering nagekeken en daar zijn ze verzekerd voor brand.
Spullen moet ik bij mn inboedel verzekering melden.

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat de stalhouder maar verantwoordelijk is voor de kosten voor bijv een nieuw paard. Dit bedrijf is nog niet zo heel lang geleden overgekocht, dus vermoed dat groot achterstallig onderhoud niet aan de orde is.

Dus mensen, laat het een wijze les zijn.... loop je verzekeringen na! Want het laatste waar je je mee bezig moet houden is extra verdriet omdat je met lege handen achterblijft. Het verdriet is al onverteerbaar.

Ik vind het voor elke eigenaar onbeschrijfelijk erg... maar heb ook onwijs te doen met die jongen die in alle macht 2 paarden weet te redden maar moet toezien hoe de andere paarden levend verbrand worden en óók het bedrijf van zn vader/ouders compleet in vlammen op ziet gaan.
Wordt er ook aan hem gedacht?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:28

ivy_power89 schreef:
Onze stalhouder heeft nav deze brand een alvemeen bericht in onze stal app gezet waarin verzocht wordt zelf goed te kijken naar je verzekering en je paard en spullen apart te verzekeren. Nu heb ik de polissen van onze verzekeringen bij Equipe paardenverzekering nagekeken en daar zijn ze verzekerd voor brand.

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat de stalhouder maar verantwoordelijk is voor de kosten voor bijv een nieuw paard. Dit bedrijf is nog niet zo heel lang geleden overgekocht, dus vermoed dat groot achterstallig onderhoud niet aan de orde is.

Dus mensen, laat het een wijze les zijn.... loop je verzekeringen na! Want het laatste waar je je mee bezig moet houden is extra verdriet omdat je met lege handen achterblijft. Het verdriet is al onverteerbaar.

Ik vind het voor elke eigenaar onbeschrijfelijk erg... maar heb ook onwijs te doen met die jongen die in alle macht 2 paarden weet te redden maar moet toezien hoe de andere paarden levend verbrand worden en óók het bedrijf van zn vader/ouders compleet in vlammen op ziet gaan.

Nou dit inderdaad.. verschrikkelijk om zo machteloos toe te moeten kijken. -O-

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:02

AppleSter schreef:
Nee, ik bedoel echt WA. Ik heb het helaas zelf ondervonden, wij zijn “schadeloos gesteld” door de WA verzekering van de stalhouder. En onze WA heeft ons enorm geholpen met de stappen die we moesten zetten.
Zoals ik zei; het hangt natuurlijk af van oorzaak en eventuele aansprakelijkheid, maar bij ons was “schuld” eerlijk gecommuniceerd door de stalhouder en dus konden we het op de WA van de stalhouder verhalen.
Wij kregen alle kosten vergoed, van crematie tot vergoeding voor de pony, al krijg je die er natuurlijk nooit mee terug…

Uiteraard wil je daar helemaal niet mee bezig zijn als je pony net overleden is, maar in ons geval waren er meerdere partijen met schade en moesten we er daardoor al direct mee bezig. Het gaf ons ook de rust om te rouwen daarna, toen alles geregeld werd.

Bij ons ging het om een ongeluk, totaal niet bewust veroorzaakt maar wel een menselijke fout, waardoor de Wettelijke Aansprakelijkheid van toepassing was.

Pb me gerust als je iets wil weten TS. In elk geval heel veel sterkte!!

Dankjewel, helaas is er al meermaals ook schriftelijk aangegeven dat de oorzaak van de brand onduidelijk is. We wachten nog de rapporten af van de brandweer.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:22

ivy_power89 schreef:

Ik heb dit ook een keer nagevraagd, maar inboedel geldt alleen voor dingen die dagelijks/om de dag weer terug naar huis gaan.. Dus dat zou ik eens goed navragen.
Dat is de reden dat mijn zadel af en toe mee naar huis gaat :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:50

Alsof de verzekering dat ziet? >;)
Want hoe ga je dan bewijzen dat je spullen mee gaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:02

Dat is niet zo hoor. Wel moet je bij je verzekering aangeven dat een deel van je "inboedel" buiten huis wordt bewaard achter slot en grendel en dan aangeven wat dat is.

Ik las in de krant dat de paardeneigenaren wisten dat hun paarden niet mee verzekerd waren bij brand en dat dat in hun stalovereenkomst stond. Is dat zo?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:08

noukie12 schreef:
AppleSter schreef:
Nee, ik bedoel echt WA. Ik heb het helaas zelf ondervonden, wij zijn “schadeloos gesteld” door de WA verzekering van de stalhouder. En onze WA heeft ons enorm geholpen met de stappen die we moesten zetten.
Zoals ik zei; het hangt natuurlijk af van oorzaak en eventuele aansprakelijkheid, maar bij ons was “schuld” eerlijk gecommuniceerd door de stalhouder en dus konden we het op de WA van de stalhouder verhalen.
Wij kregen alle kosten vergoed, van crematie tot vergoeding voor de pony, al krijg je die er natuurlijk nooit mee terug…

Uiteraard wil je daar helemaal niet mee bezig zijn als je pony net overleden is, maar in ons geval waren er meerdere partijen met schade en moesten we er daardoor al direct mee bezig. Het gaf ons ook de rust om te rouwen daarna, toen alles geregeld werd.

Bij ons ging het om een ongeluk, totaal niet bewust veroorzaakt maar wel een menselijke fout, waardoor de Wettelijke Aansprakelijkheid van toepassing was.

Pb me gerust als je iets wil weten TS. In elk geval heel veel sterkte!!

Dankjewel, helaas is er al meermaals ook schriftelijk aangegeven dat de oorzaak van de brand onduidelijk is. We wachten nog de rapporten af van de brandweer.

Zolang het onduidelijk is is het dus nog niet beslist of het wel/niet een menselijke fout of iets is. Als het een menselijke fout is (zoals bij ons; iemand had het touw niet om het weide hek gedaan met verschrikkelijk gevolg) dan komt de WA van de tegenpartij (stalhouder) wellicht toch weer in beeld…

Maar met een brand is dat vast een stuk moeilijker te bewijzen dan in onze situatie. Wij hoefden gelukkig niets te bewijzen, aangezien de stalhouder direct eerlijk was over de gemaakte fout. En toen werd alles vergoed vanuit de WA van de stalhouder. Onze WA betaalde alles qua schade die onze pony had veroorzaakt aan de auto die haar geraakt had. Onze pony was verder niet verzekerd.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:13

Babootje schreef:
Dat is niet zo hoor. Wel moet je bij je verzekering aangeven dat een deel van je "inboedel" buiten huis wordt bewaard achter slot en grendel en dan aangeven wat dat is

Bij onze WA zijn onze paarden (in elk geval 3 paarden per eigenaar) standaard meeverzekerd voor schade aan derden, net als onze hond. Ook mogen wij tot X bedrag buitenshuis opslaan (zo hadden we rondom onze verhuizing een opslag) en ook onze zadels vielen daar onder na inbraak op stal.
We hebben geen locaties door hoeven geven, maar andere verzekeraars vragen dat wellicht wel. Altijd goed om te checken bij je WA verzekeraar.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:29

Babootje schreef:
Dat is niet zo hoor. Wel moet je bij je verzekering aangeven dat een deel van je "inboedel" buiten huis wordt bewaard achter slot en grendel en dan aangeven wat dat is.

Ik las in de krant dat de paardeneigenaren wisten dat hun paarden niet mee verzekerd waren bij brand en dat dat in hun stalovereenkomst stond. Is dat zo?

Dat klopt, ik zag een filmpje bij hart van nederland waar TS te zien was. Ze zei: in onze stalovereenkomst stond dat we niet verzekerd waren voor brand etc. Maar wie verzekerd er nou voor brand?

En daar heb ik een beetje moeite mee... het eerste wat ik dacht bij het lezen over de brand, als er een inzameling komt dan doneer ik zeker, maar nu twijfel ik echt heel erg.
Want ik heb ook een overeenkomst waarin staat dat stal niet verantwoordelijk is voor schade zoals brand, dus ik heb mijn paarden zelf verzekerd (dan wel incl zorgverzekering)
Ik heb voor mn huis ook een verzekering, en hoe groot is de kans dat mn huis af brand? Maar zekere voor onzekere.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:17

Ik kan me niet voorstellen dat het bedrag wat het paard waard zou zijn - hetgene is waar ik me direct druk om zou maken. Dat geld kan me echt gestolen worden in zo’n dramatische situatie. Zou teveel verdriet hebben om mijn overleden paard om te gaan denken aan hoe krijg ik geld voor een nieuwe.. Ik snap de crowdfunding dan ook niet in deze. Dit is gewoon een enorm tragische gebeurtenis en dat staat voor mij even los van de waarde in geld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:47

Ik vind het wel fijn een steentje bij te hebben gedragen dmv wat te storten op de crowdfund. Het voelt goed zo medeleven te kunnen tonen.
Je moet doen wat je hart je in geeft.

In Amerika is onlangs een zeer grote stal afgebrand met 80 paarden er in. De Reining community daar (NRHA) heeft al meer dan een miljoen bij elkaar via de crowdfund, veiling en inzameling. Dat is heel gewoon daar om elkaar zo te helpen in bittere tijden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:55

De crowdfunding is ook een gebaar naar de stalgenoten, in deze traumatische situatie samen sterk. Het is niet voor nu, het is voor wanneer ze er klaar voor zijn. Ik kan me dan ook niet anders dan empatisch opstellen naar zo’n actie, het zal het leed en trauma niet wegnemen, maar wel op de tijd dat ze er klaar voor zijn een maatje geven om weer wat positiviteit te ervaren.

Ik vind het commentaar hierop hebben sowieso wat ongepast in dit topic, het topic van TS welke in volle rouw is over het verlies van haar dier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:12

Babootje schreef:

ivy_power89 schreef:
Dat klopt, ik zag een filmpje bij hart van nederland waar TS te zien was. Ze zei: in onze stalovereenkomst stond dat we niet verzekerd waren voor brand etc. Maar wie verzekerd er nou voor brand?

Ik. En in onze stalovereenkomst staat het niet eens.
Met een ODA dekking van een paar tientjes per maand ben je tegen dit soort dingen gewoon verzekerd.

ivy_power89 schreef:
En daar heb ik een beetje moeite mee... het eerste wat ik dacht bij het lezen over de brand, als er een inzameling komt dan doneer ik zeker, maar nu twijfel ik echt heel erg.
Want ik heb ook een overeenkomst waarin staat dat stal niet verantwoordelijk is voor schade zoals brand, dus ik heb mijn paarden zelf verzekerd (dan wel incl zorgverzekering)
Ik heb voor mn huis ook een verzekering, en hoe groot is de kans dat mn huis af brand? Maar zekere voor onzekere.

Los van hoe verschrikkelijk ik dit vind voor de paarden en de eigenaren wie dit is overkomen. Want dat staat buiten kijf. Is het geld uit de crowdfunding bedoeld voor mensen die bewust het risico hebben genomen hun paard en spullen niet te verzekeren.
Ook met het moment waarin zo'n actie wordt gestart. TS heeft zelf de inzamelingsactie opgezet.
Heb daar ook echt wel wat moeite mee.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:24

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:31

Vind het wel weer typisch Bokt..nee bedoel typisch Nederlands om zo ver te gaan denken.

Als je zo denkt kun je niemand meer helpen want je kan er altijd wat van vinden als je goed zoekt.
Gelukkig mag iedereen zelf bepalen of die goed wil doen en hoeveel die wil doneren.

Er is ook niemand die het je verplicht te doen
Houd dan lekker jullie commentaar hier er over voor je.
Er loopt een topic ergens waar je kunt zeiken over mensen die crowdfund acties starten. Ga daar lekker je beklag doen

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:34

Nessie schreef:
De crowdfunding is ook een gebaar naar de stalgenoten, in deze traumatische situatie samen sterk. Het is niet voor nu, het is voor wanneer ze er klaar voor zijn. Ik kan me dan ook niet anders dan empatisch opstellen naar zo’n actie, het zal het leed en trauma niet wegnemen, maar wel op de tijd dat ze er klaar voor zijn een maatje geven om weer wat positiviteit te ervaren.

Ik vind het commentaar hierop hebben sowieso wat ongepast in dit topic, het topic van TS welke in volle rouw is over het verlies van haar dier.

Alles wat ik zou willen zeggen heeft Nessie hierboven al verwoord. Ik wil je heel veel sterkte wensen Y;(

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:35

Ik vind de discussie hier eigenlijk wel ongepast. TS en haar stadgenoten mogen zelf bepalen hoe ze rouwen en wanneer ze klaar zijn voor een nieuw paardenvriendje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:37

Ik ook.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 15:44

Hallo allemaal,
Ik vind het soms lastig om te lezen, maar ik begrijp dat zeker in een land als Nederland het woord geld een lading heeft/geeft.
Maar bedenk je ook dat de actie als middel is ingezet en word gebruikt om mensen de kans te geven hun steun op die manier te laten blijken. Ook helpt het mij dit een gezicht te geven. En zoals in meerdere berichten aangegeven, om mensen hierover flink te laten nadenken.
Door deze actie is het groots in de media terecht gekomen, veel meer dan ik ooit voor ogen had gehouden.
En hiermee bereik ik zoveel bewustzijn van paardenmensen in Nederland. Ik geloof namelijk dat als de brand veel eerder was opgemerkt, dat er veel paarden wel gered hadden kunnen worden.
Ik heb het geld niet nodig, en ben zeker niet opzoek naar een nieuw paard, ik kan er niet eens aan denken. Sommige stalgenoten waaronder ook kinderen, hadden het niet breed(breed genoeg voor dierenarts kosten ja.) en het is een manier om straks weer iets naar de toekomst te kunnen kijken, met een duwtje in de rug. Om dit niet het einde te laten zijn van onze paardenliefde.

Ik hoop dat ik mijn opzet zo goed heb verwoord, en dat jullie het ergens kunnen begrijpen.
Het moment is nu, omdat het nu actueel is. Over een poosje leeft dit voor de buitenwereld niet meer. Wij dragen dit voor altijd met ons mee
Mijn liever Diore en alle andere paardjes zijn samen vertrokken, ik hoop dat als ik daar heenga, dat ik ze weer tegenkom
Iedereen heeft het recht op zijn eigen mening, en ik wens iedereen het allerbeste, dat dit jullie maar nooit mag overkomen.
Diore en Anouk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:14

De gebeurtenis op zich is al gruwelijk genoeg om mensen na te laten denken over hoe zaken op hun stal zijn geregeld. En dat bv een goede brandmeldinstallatie een absolute noodzaak is. En zonder crowdfunding was de aandacht in de media groot. Ik denk niet dat jullie crowdfunding daaraan heeft bijgedragen. Die is daarvoor niet nodig. Maar andersom draagt de aandacht in de media wel bij aan het succes van de crowdfunding.
Het moment - en dat zeg je nu ook zelf - is gekozen omdat de gruwelijke gebeurtenis nog vers in het geheugen ligt bij mensen. Dat maakt de kans op een flink bedrag nu natuurlijk ook het grootst. Maar juist dat geeft mij hier een nare bijsmaak. En daar zal ik niet de enige in zijn. Iedere dag hebben mensen verdriet om afscheid te moeten nemen van hun geliefde paarden, wat de oorzaak ook is. En die vragen NL ook niet hun portemonnee te trekken om een nieuw paard te kopen.

Dit samen verwerken met de mensen die hierbij betrokken zijn lijkt me het belangrijkst. Niet het geld.
Doe dat ook vooral. Het lijkt me absolute horror dit mee te moeten maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:06

Ik deel eerlijk gezegd hierin wel de mening van Babootje. Ook ik kreeg een beetje een jakkie gevoel dat er meteen om geld gevraagd wordt. Empathie toon je in mijn ogen door middel van een berichtje, een kaartje, evt een bloemetje en komt vanuit degene die empathie toont. Waarom meteen vragen om financiële empathie? Ik kan mij namelijk helemaal niet voorstellen dat je nadenkt over geld verzamelen op het moment dat de wonden van het verdriet en emotionele verlies nog zo groot zijn.

Het moment dat ik daar wel over nadenk, is het moment dat ik een paard aanschaf. Dan maak je de keuze wel of niet verzekeren of zorgen dat je een potje hebt voor calamiteiten. Daar over nadenken doen de meeste mensen die ik ken bij aanschaf van een paard (en dat dat veel speelt bij nieuwe paardeneigenaren blijkt ook wel op deze vaak opspelende discussie in de topics op Bokt over een paard kopen). En ja de meeste maken bewust de keuze tot niet verzekeren, maar het is een keuze die je als eigenaar hebt.

Je geeft aan dat je dit moment hebt gekozen vanwege de actualiteit, maar om het onderwerp onder de aandacht te brengen en mensen wakker te schudden is dit juist helemaal niet het meest geschikte moment. Iedereen is op dit moment wel wakker, er is zoveel media aandacht voor geweest. Je zou veel meer impact bereiken om mensen op de risico's te wijzen op een moment dat mensen er juist niet mee bezig zijn.

Ook is mij niet helemaal duidelijk waar je nou aandacht voor wilt vragen. Dat paardeneigenaren zich gaan realiseren dat je je paard op eigen risico ergens stalt of voor staleigenaren die meer aandacht moeten hebben voor veiligheid? Want in geval van dat laatste, daar refereer je nl naar in je crowdfunding, de goede staleigenaren hebben echt al heel veel aandacht voor veiligheid, maar je kunt het nooit 100% brandveilig krijgen alleen al door het brandgevaarlijke stro/hooi/zaagsel/vlas dat overal moet liggen in een stal. Net zoals je het nooit 100% kan voorkomen dat er nooit eens iemand hard valt en invalide (of erger) wordt en net zoals je het nooit voor 100% kan voorkomen dat jouw paard een blessure krijgt in de wei. Er is altijd een restrisico en het is gewoon diep en diep triest dat dat nu gebeurd is voor alle betrokkenen (en vooral de paarden).

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:15

[***] schreef:
Ik vind de discussie hier eigenlijk wel ongepast. TS en haar stadgenoten mogen zelf bepalen hoe ze rouwen en wanneer ze klaar zijn voor een nieuw paardenvriendje.

Mee eens. Getuigt niet van veel empathie. Je bent niet verplicht te doneren en je mag er best een mening over hebben, maar om die hier zo in dit topic te uiten terwijl iemand net haar paard verloren is vind ik niet erg netjes.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:23

Exact. Ik denk dat je altijd makkelijk kunt oordelen vanaf de zijlijn. Je kunt onmogelijk inschatten hoe jij zou handelen als je in de schoenen stond van TS. Dat weet je pas als het je zelf overkomt. En laten we hopen dat dat niet gebeurt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:33

Jacksie schreef:
[***] schreef:

Mee eens. Getuigt niet van veel empathie. Je bent niet verplicht te doneren en je mag er best een mening over hebben, maar om die hier zo in dit topic te uiten terwijl iemand net haar paard verloren is vind ik niet erg netjes.

Nou sorry, ik moet hier toch even op inhaken. Ik heb onwijs veel empathie voor de situatie. Maar omdat ik een andere mening heb wat betreft een crowdfunding vanwege de reden die genoemd wordt waarom de crowdfunding is opgezet heb ik ineens weinig empathie.
Het is TS zelf die al heel snel om geld komt vragen, waarom mogen mensen daar niet kritisch over zijn zonder dat er meteen gezegd wordt dat je dan geen empathie hebt.