Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:54

xLes schreef:
Paralympiërs leveren wat mij betreft wél topsport en hun paarden ook. Maar betwijfel of bepaalden van hun ook rondjes kunnen lopen. Dus als dat al een quota is om te mogen paardrijden kunnen we die sport al de wereld uit helpen.

SandraVerl: bedankt meid! Ze mogen het allemaal eens een maandje overnemen hoor. Ik ben zó jaloers op gezonde mensen... Die weten niet wat voor godsgeschenk ze krijgen... Ik beweeg binnen de beperkingen van mijn ziekte hemel en aarde om mijn paard een zo goed en fijn mogelijk leven te geven waaronder een ruiter die deftig kan zitten en haar kan helpen haar lichaam goed te gebruiken. Ik pak die (dure!) lessen van een amazone die vrij hoog gelopen heeft niet voor niks.
Maar je hebt gelijk, allemaal de boom in ;). Ik weet dat mijn paard echt niet te klagen heeft en das het belangrijkste...

Helemaal mee eens! Tegenwoordig oordelen we allemaal zo snel.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:57

Ik snap eigenlijk niet waarom persoonlijke situatie erbij gehaalt worden. Het onderwerp van dit topic us te zwaar voor een paard, dat vind ik hele andere "soort" conditie, namelijk eentje waarmee je schade kan toe brengen aan je paard..

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:58

Gianti schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom persoonlijke situatie erbij gehaalt worden. Het onderwerp van dit topic us te zwaar voor een paard, dat vind ik hele andere "soort" conditie, namelijk eentje waarmee je schade kan toe brengen aan je paard..

tegen wie hen je het nu?

Gianti

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:40

Ik heb bewust geen namen want ik wil niemand persoonlijk aanvallen of uberhaupt aanvallen. Is meer hoe het op mij overkomt deze discussie van laatste bladzijdes. Het topic gaat naar mijn weten niet over wanneer je in top conditie bent of uberhaupt of je op paard mag stappen als je niet in top conditie bent. Het gaat om gewicht in combinatie met paardrijden dacht ik. Ik snap dus vanuit dat oogpunt niet dat er andere ziektes bij gehaalf worden..

Maar als ik juist dingen verkeerd opgevat heb, is dat mijn fout

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:22

Moderatoropmerking:
Graag wil ik jullie vragen om on topic te blijven zonder er zaken bij te halen waar de TS niet om gevraagd heeft en je te richten op de vraag van TS die luidde:

nootje114 schreef:
Hallo iedereen!
Ik zou heel graag weer willen gaan paardrijden maar iets houd me nog steeds tegen, ik ben namelijk een paar jaar gelden gestopt met rijden omdat me verteld werd dat ik te zwaar zou zijn...
Nu ben ik 1,78m lang en weeg ik 85 kilo. Zouden jullie mij kunnen vertellen of ik echt niet meer paard zou kunnen rijden of dat ik nog wel zou kunnen?
Het welzijn van het paard staat voor mij voorop, dus als het niet kan, dan kan het niet :D

Alvast bedankt voor (eventuele) reacties!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:01

Kort en krachtig, als TS niet meer op een paard mag rijden mag ik dat ook niet.
Even ter verduidelijking, paard is 1.50, ik ben 1.60

Afbeelding

Ik ben voor mijn lengte te zwaar, maar in mijn ogen belemmerd dit niet meteen het paard. Zolang je je eigen kunnen en kennen weet, en weet dat je zelf niet tot overlast bent voor je paard (dus uit balans, heen en wee stuiterend etc) dan moet het in mijn ogen tot een bepaalde grens gewoon prima kunnen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:15

Joh, beetje gezond nadenken kunnen we toch allemaal. Euhm ja... Ik heb maar ben alsnog niet in topconditie (bij lange na... haha 45 rondjes? Vind het al mooi als ik 1 hele ronde kan lopen), toch belemmer ik mijn pony (is slechts 15 cm kleiner) in het rijden, maar mijn paard niet. Nadenken, aanvoelen en klaar toch?

Als ik op een paard stap en voel dat ie zijn voorpoten uit balans moet gooien, om voor ONS in balans te blijven? Dan stap ik toch gelijk af.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:07

Lifaya vind het beeld bij jou zeker niet verkeerd.

XSlevna, helaas heeft niet iedereen dat gevoel :(. Ik ben door het werkloos thuiszitten 10kg bijgekomen. Ik merkte ook dat mijk paard daar last mee had en ben onmiddelijk op dieet gegaan, gelukkig ging dat bij mij snel (1kg per dag) en zijn ze er weer af. Nu geen probleem meer.
Ik zie echter regelmatig te zware of te grote (en dus vaak te zware) mensen op paarden rijden die daar ongeschikt voor zijn. Erg jammer.

Je moet jezelf én je paard kennen. Zodra ik zou merken dat mijn paard last door mij ondervind, stop ik meteen met rijden. Maar er zijn veel mensen die spijtig genoeg niet doorhebben dat hun paard het niet af kan.
Daar zou voor mij ook gesensibiliseerd mogen worden. Zodra je suggereert dat iemand misschien te zwaar is voor diens paard, word je neus meestal afgebeten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:34

Wat willen jullie nou allemaal bereiken met het plaatsen van foto's en persoonlijke verhalen? Alsof je dan opeens niet meer te zwaar bent, of dat iemand dat dan niet meer tegen je mag zeggen...

90 kilo is wat mij betreft echt de max voor ieder paard TO, ik denk dat jij met jouw lengte en gewicht wel op een sterker paard past.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:32

BaileyMix schreef:
Wat willen jullie nou allemaal bereiken met het plaatsen van foto's en persoonlijke verhalen? Alsof je dan opeens niet meer te zwaar bent, of dat iemand dat dan niet meer tegen je mag zeggen...

90 kilo is wat mij betreft echt de max voor ieder paard TO, ik denk dat jij met jouw lengte en gewicht wel op een sterker paard past.

Te zwaar en te zwaar zijn is echt een groot verschil. Ik ben te zwaar, voor mezelf. Maar niet voor een paard ;) doel is TS laten inzien dat je het het beste merkt aan hoe je zelf in je vel zit en hoe je paard er op reageert.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:24

Ik vind sommigen hier anders ook gewoon te zwaar voor hun paard. Te zwaar voor jezelf is te zwaar voor je paard, met flink overgewicht zou je gewoon niet op een paard moeten wíllen zitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:17

Dat is jouw mening. Zolang je niet te zwaar voor het paard bent en het paard niet in de weg zit moet het prima kunnen. Maar als het paard er wel last van heeft moet je er wel echt iets aan veranderen voor je weer rijd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:21

Maar hoe weet jij dat je niet te zwaar bent?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:23

Het ligt ook aan je lengte, als ik (1.83) verhoudingsgewijs net zo zwaar ben als iemand van 1.60 met 20 kilo overgewicht dan zit ik al snel over de 90 kilo. Dan ga ik niet meer op een paard zitten. Nu zorg ik wel dat ik geen overgewicht heb, maar het leven als lang persoon is oneerlijk! :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:46

Mensen, ik ga deze in rondjes lopende onzindiscussie ontstippen. We weten het nou wel. Je kunt (als korte vrouw) met 60 kilo te zwaar zijn, of (als lange man) met 100 kilo precies goed. Voor je paard maakt het niets (of vrijwel niets) uit waarin jouw gewicht precies zit; verhalen over "dood gewicht" ten spijt. Wat hij kan hebben hangt af van zijn eigen bouw en als je daar niet uitkomt, bel je desnoods de dierenarts. Moeilijker is het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:56

MarlindeRooz schreef:
Het ligt ook aan je lengte, als ik (1.83) verhoudingsgewijs net zo zwaar ben als iemand van 1.60 met 20 kilo overgewicht dan zit ik al snel over de 90 kilo. Dan ga ik niet meer op een paard zitten. Nu zorg ik wel dat ik geen overgewicht heb, maar het leven als lang persoon is oneerlijk! :P

Ja dat is zeker waar. Als klein persoon ben je dan als snel meer in je voordeel. Maar als nog denk ik wel dat een paard het verschil wel merkt. En zelf merk je het ook. Het maakt toch best een verschil in je houding en zit als je 20 kilo meer/minder weegt. En dat is buiten het gewicht ook wat je paard voelt.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:00

TS heeft al een tijdje niks meer gepost, ben wel benieuwd of ze inmiddels al een leuke manege heeft gevonden en ze weer paardrijd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:04

Voor het plaatsen van foto's is er een algemeen topic.
Ik vind als je zelf geen goede en stabiele zit hebt dan moet je niet op een iele haf of ander iel paardje kruipen.
Er zijn zat paarden, vooral sterke paarden die best wat gewicht kunnen dragen.
Ik ben bijvoorbeeld gestopt op de manege waar ik recent reed omdat ik het gevoel had dat ik het paard alleen maar in de weg zat. Paarden kregen veel te verduren(wie het wil weten mag pb sturen). Het was voor mijzelf niet eerlijk vond ik. Nu rijd ik op een paard wat het gewicht wel aankan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:43

BaileyMix schreef:
Ik vind sommigen hier anders ook gewoon te zwaar voor hun paard. Te zwaar voor jezelf is te zwaar voor je paard, met flink overgewicht zou je gewoon niet op een paard moeten wíllen zitten.

Hoe weet jij of ze ook te zwaar zijn voor hun paard?

Op paarden kapot rijden kan op meer manieren dan enkel door gewicht.

Voor elke ruiter is het belangrijk signalen van het paard op te vangen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 07:52

Ik zag dit topic en hmmmm....
Ik ben ook 1,60 en weeg rond de 65 kilo en had een pony van 1,43 gaat prima hoor

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:01

Arme pony dan... :+

Grapje, met de juiste bespiering is dat prima. Mijn pony (zelfde formaat) zou het niet funny vinden.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:19

Arme pony? Zo zwaar is dat niet hoor

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:22

Op basis waarvan.

Een ton is 1000 kg, tegenover 1000 kg is 65 kg niet zwaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 05:46

Madonnamagic schreef:
Gek genoeg vind ik de fotos die de dames hierboven allemaal plaatsen, helemaal niet schokkend. De meeste die een plaatje plaatsen zijn rond de 80 kilo en 1.75 zo ommenabij. Dat plaatje ziet er doodnormaal uit.... Ik weeg zelf nu 78 kilo en ben 1.72 m lang. Ik woog tot voor kort 86 kilo maar nooit iets van gemerkt met het rijden van mijn paard van 1,63. Ik heb ook nog nooit commentaar gehad, of wat dan ook. Ik zag en zie er gewoon normaal uit, heb een normale maat 44 gehad (heb nu dus maat 38/40). Ik vind het toch wel heel erg per vrouw verschillen hoor, hoe ze eruit zien met een bpeaald gewicht. Hoe het aanvoelt op de paardenrug vraag ik me dan ook altijd af. Maar ik ben geen paard, dus lastig aanvoelen. Ik vind de grens voor paardrijden wel echt liggen bij 90 kg. OOK voor mannen overigens.

De maat 38/ 40 kan ik niet plaatsen met 78 kg??
Ikzelf weeg 62.5 en heb maat 38..Ben 1.77 lang..
Net 5 kg kwijt en krijg nu maat 38 weer gewoon dicht..

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:55

Ook broek maat is per persoon verschillend want ik pas 36 alleen door mijn heupel moet ik 38 aan terwijl die dan weer te groot is..dus dat zegt ook niet alles terwijl vriendin heel dun is en ook 36 heeft en ik wel wat voller ben