Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:50

Athea_Jack schreef:
Wij hebben op 6 maanden tijd in 2012 twee paarden moeten afgeven .. Heel pijnlijk allemaal maar het is zelfs niet in mijn hoofd opgekomen om voor crematie te kiezen .. In beide gevallen zijn ze bij ons in de weide heen gegaan, bij de ene hebben we afscheid kunnen nemen en konden we erbij zijn bij het inslapen, bij de andere helaas niet .. Op dat moment was het goed zo voor mij, nog bij hen blijven zitten, tijd genomen daarvoor en toen rendac gecontacteerd ..

Het was ook wel zo dat we ze een heel stuk met de tractor naar de weg hebben moeten brengen, hetgeen ook geen fraai zicht was maar door het regelen van die praktisch kant heb ik mij daar vrij snel kunnen overzetten dat ze nu met rendac mee moesten ..

Had ik ze allebei willen cremeren dan was ik waarschijnlijk 3000 euro kwijt zijn als ik de tarieven zo bekijk die hier voorbij komen terwijl ik naar mijn gevoel wel mooi afscheid heb kunnen nemen ..

Ik denk er precies zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:01

Ik vraag me dan direct af hoe groot die oven dan wel niet is aangezien er zelfs gesproken wordt van groepscrematies met paarden.. Dan moet dat ding echt huge zijn of idd zoals hier al eerder zij dat ze gewoon in stukjes gehakt de oven in gaan :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:39

Tieneke schreef:
Tuurlijk zit er een business achter, maar daar is op zich niks mis mee. Maar je zegt net alsof die mensen doelbewust spelen met andermans gevoelens. 'Spelen met' insinueert dat ze niet oprecht zijn en die bewoording vind ik er gewoon over.

Het gaat meer over het BEspelen van gevoelens.
Er is nl geen enkele praktische reden te vinden waarom het zou moeten. Het is puur en alleen een gevoelskwestie.
Voorheen waren mensen helemaal niet bezig met waar het karkas van hun paard heenging en wat er mee gebeurde, maar dat wordt nu allemaal vooral vergeleken met "het waardige cremeren". Met nadruk op waardig.
Jij (paardeneigenaar) en de mensen om je heen moeten vooral maar vinden dat je toch wel waardig met je paard bent omgegaan na zijn dood... Met andere woorden, al het andere is onwaardig, slecht.
Ik zie dat als manipulatie, bespelen van gevoelens en dus ook spelen met je gevoelens.
Je wordt gevoelig gemaakt wat het onderwerp betreft.

De dood van je paard is verdrietig. De opruiming van het karkas zou dat niet moeten zijn.
Dat is je plicht en heeft veel meer te maken met de volksgezondheid.
Dat het nog nuttig besteed kan is waardvoller dan een emmertje as mee naar huis, om het maar zo te zeggen.
Het afscheid moet los kunnen staan van de oplossing voor het karkas.

Ik vind het eigenlijk erg genoeg dat de keuze tegenwoordig bestaat in Nederland, maar nu hij er is, vind ik wel dat het aan de eigenaar ligt om er wel of niet voor te kiezen, zonder dat anderen oordelen.
Dat oordeel is echter wel ontstaan door de promotie van crematie, met de bewoordingen als "waardevol afscheid" etc.

Heel veel posts in deze discussie noemen dat al als hoofdreden. Kun je nagaan hoe het er al ingebakken is (no pun intended).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:44

Tja, in mijn omgeving zijn velen zelfs niet op de hoogte van de mogelijkheid. Ik had het voor mezelf eerder al beslist, ik had het hier zelfs eerder al geschreven. Wist ik niet dat het een paar weken later al zou gebeuren.
Ik maak mijn eigen beslissingen en heb daarbij geen druk van niemand ervaren. Als anderen het anders doen, kan me dat ook geen moer schelen. Ieder z'n ding.

Anoniem

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:47

Dat is precies wat ik bedoel Lusitana :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:49

Lusitana, Ik vind dat je daar een heel goed ding aansnijd.
Het lijkt bijna als je je paard niet laat cremeren, dat je niet om je paard geeft.
Terwijl dat er helemaal niks mee te maken heeft of zou moeten hebben.

Ik heb 20 jaar van mijn paard mogen genieten en zij van een goed leven bij mij.
Ook heb ik ervoor gezorgd dat ze doormiddel van de goede laatste zorg, vredig is gegaan toen pijn haar leven ging beheersen.
Ik heb waardig afscheid kunnen nemen en toen is Rendac haar komen halen.
Was ik zo'n betere baas geweest als ik haar had laten cremeren??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:53

Imo niet, maar ik persoonlijk doe het liever zo. En velen hebben dezelfde mening als ik: prima als jij het zo doet, prima als ik het zo doe. Iedereen en alles prima, heb geen zin om te oordelen of beoordeeld te worden.

Ik wou ook dat ik mijn paard pijn had kunnen besparen, maar dat is me niet gelukt. Dat is het ergste gevoel dat er voor mij ooit is geweest. En ik kan dat met een crematie niet goedmaken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:58

Tieneke, soms kun je pijn helaas niet voorkomen en neem je deze vreselijke beslissing pas als de pijn er al een tijd is.
Sommige noemen dat te laat, ik ben van mening dat je er klaar voor moet zijn.
Ik bedoelde het niet persoonlijk op jouw en zoals ik al eerder zei, moet iedereen doen waar die zichzelf het prettigste bij voelt.
Maar ik herken wel de rare reactie als je zegt dat je je paard hebt laten ophalen door rendac.
Ze zeggen het niet met zoveel woorden maar hun gezicht spreekt boekdelen.
En ook dat is niet terecht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:02

Mijn paard zijn hart heeft het begeven terwijl hij een doodstrijd streed. De veearts van wacht wou niet komen, dus hij is tot het uiterste moeten gaan.
Ik ben in mijn omgeving de eerste die voor crematie heeft gekozen, denk ik. Dus ik heb van anderen niet anders geweten dat Rendac is gekomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:04

Ik las je toppic idd, het is een vreselijk strijd idd en je mag dan blij zijn dat het dan toch zo snel is gegaan.
Jij hebt het gedaan zoals het voor jouw goed leek en dat is prima.
Heel veel sterkte want het is nog wel heel vers.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:09

Tieneke schreef:
Ik maak mijn eigen beslissingen en heb daarbij geen druk van niemand ervaren. Als anderen het anders doen, kan me dat ook geen moer schelen. Ieder z'n ding.

Je maakt je eigen beslissing, maar wel met de keuzemogelijkheden waarvan je wéét dat die bestaan. Dat niet alleen, je bent al beïnvloed dat crematie "mooi" is. Niet door je omgeving, maar wel door wat er over gepubliceerd wordt.

Zou crematie worden afgeschilderd als barbaars, is het nog maar de vraag hoeveel er voor zouden kiezen als het fijnste soort afscheid....

Snap je wat ik bedoel?

De invloed van maatschappelijk oordeel is er gewoon, of je dit nu daadwerkelijk zo ervaart of niet.
Crematoria hebben er bewust voor gezorgd dat het maatschappelijke oordeel positief uitvalt voor ze.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:15

Maar dat is met alles zo wat met waarden en normen te maken heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:38

Uiteraard. Maar het is wel belangrijk dat men er zich van bewust is in dit soort discussies.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:42

Je paard kunnen cremeren als je dat wil kan toch ook mooi zijn? Die mening kun je zelf vormen.

Iedereen wordt beïnvloed door geldende normen en waarden. Dat is zo met onze opvattingen over slavernij, dat is zo met een klassenmaatschappij, met ‘homo’rechten, abortus, noem maar op. De geldende normen en waarden beïnvloeden je mening. Daar ontkom je niet aan.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:45

Kan je je pony ook ergens (laten)
Begraven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:49

Nee, dat mag ook niet :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:59

Ben blij dat de mogelijk er is van crematie kon het hier niet dan waren we wel naar het buitenland vertrokken heb geen verplichting aan rendac hoor.
Want in het buitenland bestaat het al heel lang en zo als op het rendac filmpje te zien is hoe dat gaat hoeft het voor mij niet.
En ik heb het volledig zelf betaald en er geen moment spijt van gehad.
Heb toen ik er was er zelf een ander paard in zien liggen en dat het duur is kan wel ooit gedacht aan die hoge stookkosten van dat gas wat er door heen gaat en die dure installatie zal toch opgebracht moeten worden enne weleens bij stilgestaan wat een mens cremeren kost die is in verhouding met een paard een stuk kleiner hoor en misschien net zo duur of zelfs duurder.
Nee zou het zo weer doen hoef ze voor niemand te bewaren.
En die uitspaarregeling is geen lening hoor meer een verzekering vergelijk het maar met je eigen overlijdens verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:05

Een mens cremeren is ook heel duur ja want ook dat is commercieel. Plakje extra cake? Andere kist, langere dienst? Als je maar betaald dan zal iedereen uiterst vriendelijk zijn hoor :)

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:11

Mijn paardje is met Rendac meegegaan.
Ik ben toch gek om zoveel uit te geven voor een crematie, het paard merkt er niks van.
Of hij nou door een grijper wordt gepakt of een trailer ingesleept.
Hij/zij voelt er niks van.
Doe mij maar de rendac, paard is weg en verder ook geen gezeur meer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:51

Het boeit mij niet waardoor de hoge kosten bij crematie vandaan komen, het gevoel moet kloppen.
Ik vind het zonde geld en iemand anders heeft het er graag voor over, ieder zijn ding.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:01

Mijn pony gaat ook met de rendac mee.Ik ben dol op haar en zal haar erg missen.Maar van het geld voor een crematie kan ik als ik er aan toe ben een ander oud paardje kopen en haar dan een goed tehuis bieden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:43

jesito schreef:
Vorige maand heb ik na 20 jaar mijn lieve merrie Jessica in laten slapen.
Ik heb 20 jaar alles voor haar gedaan, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om 1500 euro uit gaan geven om haar in een potje te laten stoppen.
Zij is netjes ingeslapen in de wei, ik heb haar samen met de pensionhouder en een paar dappere stalgenootjes met de tractor naar voren gebracht en ze is de volgende dag netjes door rendac opgehaald.
Ze is dood en zij krijgt het niet meer mee, daarbij heb ik geen behoefte aan een potje as, wel heb ik een pluk staart afgeknipt.
Toevallig kreeg ik van de week de rekening van de Rendac en moest ik nog geen 32 euro betalen.

Maar iedereen moet doen waar die zelf vrede mee heeft en wat zijn of haar beurs aan kan.
Het maakt niet uit hoe je het doet, leuk is het niet.
Maar je moet er zelf vrede in hebben.

Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben Helemaal mee eens. Dood is dood, wat blijft is een karkas, wat niets meer is dan een restant van wat je paard was. Wat maakt het uit wat daar mee gebeurd. In mijn beleving kies je dus de goedkoopste oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:44

Mijn advies is om jouw paard dan te laten cremeren en hier alvast hard voor te sparen.
De rendac lijkt mij onrespectvol voor het paard, hij heeft toch zoveel jaren hard gewerkt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:11

Dat zijn menselijk gevoelens en als je er zelf zo over denkt is dat geen probleem. Ik begrijp het wel. Het is toch een gevoel die dat zegt. Daarom hebben we bij mensen ook allerlei rituelen. Maar het paard merkt er niks van en gaat in op de eeuwige groene weides ook echt niet lopen sikkeneuren dat zijn lichaam niet 'netjes' is verbrand. Dan hebben een hoop 'geslachte' zielen een groot probleem. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:57

Sammie schreef:
Dat zijn menselijk gevoelens en als je er zelf zo over denkt is dat geen probleem. Ik begrijp het wel. Het is toch een gevoel die dat zegt. Daarom hebben we bij mensen ook allerlei rituelen. Maar het paard merkt er niks van en gaat in op de eeuwige groene weides ook echt niet lopen sikkeneuren dat zijn lichaam niet 'netjes' is verbrand. Dan hebben een hoop 'geslachte' zielen een groot probleem. :)

En ook bij mensen gaat dat soms wel heel erg ver, vind ik.

Zo kwam onze verzekeringsadviseur eens bij ons aan dat het bedrag waar wij voor verzekerd zijn, nu wel genoeg zou zijn maar over tig jaar niet meer.
Hij vond het beter dit te verhogen.
Waarop ik 'm zei: als ze me voor dat bedrag niet onder grond krijgen houd het op.
Ze zullen me toch wel ergens kwijt kunnen want boven de grond ga ik wat stinken.

Wat ik wil zeggen is dat op deze wensen handig vanuit alle kanten ingesprongen word, de een z'n dood is de ander zijn brood.
Niks mis mee, maar heb helaas al best wat crematies voor familie moeten regelen en weet wat voor een rare keuzes ook hierin voor kunnen komen.

Ben eigenlijk wel blij dat het voor dieren (nog) niet zo'n heisa is.