Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:37

Ik rij altijd met cap op onze manege wordt het niet getolereed zonder. zelfs als een vriendin broertje zusje etc erop zit en jij ernaast loopt moet diegene een cap op en ik voel me onveilig zonder cap en bodyprotector want een cap zorgt er niet voor dat je geen dwarsleasie krijgt. Het zit in je rug dus als je met je rug over het hek geslingerd word kan je nog zo braaf een cap dragen maar die vangt de klap niet op.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:40

Ik draag altijd trouw mijn cap! Ik heb het van dichtbij meegemaakt: een meisje viel achterover van haar paard omdat onverwachts zijn peesbeschermer afviel en schrok daardoor.. Zware hersenschudding! (moet je nagaan hoe het was geweest zónder cap...).
Een paard is een dier, hoe lief hij/zij ook is, hij/zij kan áltijd een x van iets onverwachts schrikken, en gaan stijgeren, bokken wegdraaien enz.
Maar ik ben er wel mee eens: Het is iedereen zijn eigen verantwoording.. (al vind ik dat je voor je eigen veiligheid moet staan..)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:47

Billy schreef:
Economisch gezien is het dus toch beter om geen cap te dragen...zal er eens over denken :D

ja als je het geluk hebt dood te vallen dan toch.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:48

Bij ons op stal is een cap zelfs verplicht omdat er al verschillende ongelukken gebeurd zijn, tot opgenomen in het ziekenhuis aan toe. Nu ik mijn hele leven al met cap rij, merk ik het ook meteen als ik hem niet op heb en vind ik zonder cap rijden zelfs vreselijk.

Als je een goed zittende en passende cap heb moet je er normaal gesproken ook geen last van hebben.

Magrathea

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:56

Zorrolover, mijn kind kwam dus echt niet meer op een paard als ik vermoedde dat ze geen cap droeg... Dan maar wat minder naar stal als ze blijkbaar niet die verantwoordelijkheid niet kan nemen. Tenminste, ik weet niet hoe oud ze is? Onder de 18 neem ik aan?
Daarboven moeten ze het zelf weten, maar er is niks mis mee dat een kind ingepeperd krijgt dat het eigenlijk niet oké is om zonder te rijden. Zeker in de puberleeftijd is het veel cooler om zonder te rijden...
Heb wel eens kamp gegeven op een manege waar caps niet verplicht waren, ook niet voor kinderen. Al die kinderen zonder cap op hun pony's... :\ en als je dan één ouder hebt die de verantwoordelijkheid wel neemt werd dat kindje uitgelachen.
Was ik blij dat ik vanuit de organisatie verplicht een cap moest dragen, want met het argument 'ik vind het onverantwoord zonder' hoef je dus niet aan te komen :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:14

Love_Silver schreef:
Ik rij altijd met cap op onze manege wordt het niet getolereed zonder. zelfs als een vriendin broertje zusje etc erop zit en jij ernaast loopt moet diegene een cap op en ik voel me onveilig zonder cap en bodyprotector want een cap zorgt er niet voor dat je geen dwarsleasie krijgt. Het zit in je rug dus als je met je rug over het hek geslingerd word kan je nog zo braaf een cap dragen maar die vangt de klap niet op.

En ook met een BP is rugletsel biet volledig uit te sluiten.
Net als een gordel kans op een dodelijk auto ongeluk niet uitsluit.
Het heeft allemaal te maken met jet verkleinen van het risico

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:30

ik rijd met cap,heb er al 2 kapot gevallen.1 overleefde een paard met auto botsing niet,en de ander
een rodeo op de weg niet,dus ik ben blij dat ik op die momenten een cap op had,

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:36

Ik draag áltijd een cap. Dan maar lelijk en stom maar in ieder geval wél veilig. Hoe ik een paard ook vertrouw. Vind het belangrijker dat de kans dat er zoiets gebeurd zo klein mogelijk word gehouden dan dat ik wat heb en dat ik daar ook anderen mee heb die ook van me houden.

Nee in mijn ogen ben je gewoon dom en heb je geen respect voor de mensen uit de omgeving als je geen cap draagt. Wanneer jij er niet meer bent doordat je ernstig hersenletsel opliep ben jij niet degene die ermee zit hoor, nee je omgeving en de mensen die van je houden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:41

Het dragen van een cap of niet, vind ik ieders eigen keuze. Verbaas me wel een btje over de veroordelende toon van vele (niet iedere!) capdragers. Heb de indruk dat niet-capdragers een stuk toleranter en minder veroordelend zijn over de keus van het al dan niet een cap dragen.

Ook opmerkingen als je bent dom of je hebt geen hersens, zijn bijzonder veroordelend. De keuze voor het niet dragen van een cap is misschien dom of hersenloos, maar dat is wat anders dan mensen direct als dom of hersenloos bestempelen.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 30-12-13 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:42

criollo_yess schreef:
Het dragen van een cap of niet, vind ik ieders eigen keuze. Verbaas me wel een btje over de veroordelende toon van vele (niet iedere!) capdragers. Heb de indruk dat niet-capdragers een stuk toleranter en minder veroordelend zijn over de keus van het al dan niet een cap dragen.

Ook opmerkingen als je bent dom of je hebt geen hersens, zijn bijzonder veroordelend. Je kunt de keuze dom of hersenloos vinden, maar dat is wat anders dan mensen direct als dom of hersenloos bestempelen.

Niet op die manege die ik eerder noemde dus 8)7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:45

criollo_yess schreef:

Ook opmerkingen als je bent dom of je hebt geen hersens, zijn bijzonder veroordelend. De keuze voor het niet dragen van een cap is misschien dom of hersenloos, maar dat is wat anders dan mensen direct als dom of hersenloos bestempelen.

"vertrouw je je paard niet?"
"ben je zo bang?"
"ga je er vanuit dat je er niet op gaat blijven dan?"
en dat zijn er zo maar een paar die ik binnen de paar seconden kan bedenken die ik al naar mijn hoofd gehad heb. Ja, tolerant joh..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:46

Zonder cap rijden is eigen risico, vind ook niet dat er goede smoesjes voor zijn. Eerlijk gezegd kan ik me dan ook niet heel rot voelen als ze zonder cap goed vallen. Ik rijd altijd met cap, kan me niet herinneren dat ik een keer zonder heb gereden. Op buitenrit en met springen ook een Bodyprotector.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:47

Magrathea schreef:
"vertrouw je je paard niet?"
"ben je zo bang?"
"ga je er vanuit dat je er niet op gaat blijven dan?"

Dat zijn vragen, geen oordelen over jouw persoon/karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:49

Ten eerste schreef ik dat en ten tweede heb ik ze wat subtieler neer gezet, het is de toon die de muziek maakt en neem van degene die de vragen hoorde maar aan dat het geen vragen uit oprechte interesse waren, zeker niet gezien de reacties die er kwamen toen ik op alle vragen "neen" antwoordde. :+
Maar blijf vooral denken dat niet cap-dragers toleranter zijn. :j Beweren dat capdragers dat minder zijn is absoluut een goed voorbeeld daar van. :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:54

Ja, dat schreef jij Ayasha, ik deed gewoon een quote, dus denk dat het een foutje van Bokt is dat er Margrathea boven staat.....

Overigens zal ik zelf nooit mensen die een cap dragen uitlachen daarover of proberen te ontmoedigen. Als iemand kiest voor de cap geef ik hem/haar groot gelijk. Je moet doen waar je jezelf goed en veilig bij voelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:58

Als ik iemand zonder cap zie rijden zal ik daar verder ook niks over zeggen en 99% van de gevallen eigenlijk zelfs niet veel over denken. :+ Ik let er eigenlijk niet echt op of iemand met of zonder cap rijdt ténzij die persoon om één of andere reden zelf "zoekt" naar commentaar (door dus bv iemand te ontmoedigen die wel een cap wil opzetten.).

En op mijn domein/paarden wil ik ook een cap zoals ik al zei maar verder? Nee zal me een zorg zijn of je een cap op zet of niet. :)

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:59

Hier rij ik ook altijd met cap.

Om veel reden:
1. Kennis heeft zonder gereden, is gevallen en is niet meer de oude, heeft lang in komma gelegen en heeft nog steeds hersenschade. Zelf zal ze geen last hebben maar haar omgeving hoeft er wel rekening met te houden. Vandaar vind ik het nogal egoïstisch om zonder cap te rijden.
2. Mama heeft een zwaar ongeluk gehad, haar cap was na het vallen helemaal aan flarden, had ze hem niet op was ze hier niet meer geweest.
3. Al enkele keren gevallen, had ik geen cap op had het veel erger kunnen zijn.

Mensen die vinden dat andere het zelf maar moeten weten, vind ik jammer aangezien we samen meer zouden kunnen doen om een cap verplicht te maken.

Veiligheid is alles en je leeft nog altijd niet alleen in deze wereld. Als jij valt zonder cap en je geraakt gehandicapt of dergelijke ben je niet de enige die er last van heeft je doet er andere ook wat mee aan door JOU beslissing om GEEN cap te dragen. Vind ik ronduit egoïstisch!

En dan komt er hiervoor bij oja kan je ook een bp piepschuim en dergelijke omdoen. Als je een risico kan verkleinen waarom niet?

Je zet je paard toch ook niet in een weide met prikkeldraad. Nee je gebruikt een paardvriendelijke omheining= risico verkleinen. ETC...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:03

waarom denk je dat ze zelf geen last heeft oreade?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:11

Ik draag wel een helm. Voel ik mij veilig bij.
Ik ben er vaak genoeg afgevallen dat als ik geen cap had ik wel wat meer schade had aan mijn lichaam dan alleen die blauwe plekken of schaafwonden.
Laatst bijgewerkt door Domi_94 op 30-12-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:16

Ayasha schreef:
waarom denk je dat ze zelf geen last heeft oreade?

Oei heb me misschien een beetje verkeerd uitgedrukt :)

Ik denk dat ze qua pijn etc geen last meer heeft maar dat ze jammer genoeg niet meer kan wete, (door de hersenschade) hoe erg het is voor haar omgeving.

Hierbij bedoel ik dat ze wel door heeft dat er veel veranderd is maar qua emotioneel vlak kan ze voor sommige personen die haar zeer nabij waren niet goed inschatten wat zij hebben meegemaakt.

Hiermee bedoel ik ook dat: mijn mama heeft zelf ook een soort trauma omdat zij zwaar gevallenis maar zij beseft denk ik ook niet goed hoe het is om het als dochter man, mama etc het ongevalmee te maken.

Het is erg voor de persoon in kwestie zelf, heel erg! Maar er zijn andere personen ook die er met moeten leren leven. En ik denk niet dat iedereen dat altijd zo goed beseft dat als iemand valt zonder cap en die bijv hersenschade oploopt dat er andere rond die persoon zijn, die de persoon lief hebben. Dat deze personen er ook met moeten omgaan en dat het ook een soort van trauma is voor hen.

Ik hoop dat je mij goed verstaat en dat ik hierbij geen mensen bij kwets etc :) Anders mag je mij daar altijd via pb over aanspreken of meer info over vragen :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:32

tot een aantal maanden geleden reed ik altijd zonder cap.
Toen begon ik met wedstrijden en ja natuurlijk die cap verplicht. Heb een heerlijke cap hij zit erg lekker en draag hem nu eigenlijk altijd. Er is niets naars gebeurt waardoor ik me realiseer dat ik veiliger ben met een cap op maar ik realiseerde het me opeens. En het komt wel eens voor hoor dat ik zo zonder cap op stijg en weg rijd, meestal roept iemand me dan na met de vraag "waar is je hoed ". Dan stijg ik net zo makkelijk weer af om mijn "hoed" te pakken

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:49

Ik vind dat je cap wel je eigen risico is. Maar ik heb hem zelf altijd op, omdat ik weet dat een paard een keer onverwachts kan reageren, en ik nog onervaren ben. Ik zou mijn buurmeisje, vrienden die op mijn paard gaan altijd mijn cap geven en hem op laten zetten. Ikzelf heb het rijden bij een vriendin geleerd en zij heeft me vanaf het begin een cap gegeven, ik ben het dus zo gewend, en zonder voelt heel vreemd.. :)

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:31

Ja mijn dochter is 15. Maar als ik haar verbied om te rijden, dan doet ze het wel stiekem. Want ja ik moet tenslotte ook gewoon naa me ponys toe, en dan heb ik geen zicht of controle op haar of ze wel of niet het huis uit gaat, of ze zegt dat ze niet gaat rijden alleen grondwerk ga doen in de bak. Ja wie heeft het dan in de hand alsze wel of nie met of zonder cap gaat rijden. Het is helaas niet zo dat ik 24/7 me dochter in de gaten hou of kan houden helaas. Maar ondanks dat ze op stal daar erg makkelijk zijn, kan ik uiteraard wel eens met die staleigenaar gaan praten om te kijken of dat verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:33

En anders, hoe rot ook voor je dochter, sleutel inleveren en d'r pas laten rijden als ze d'r cap op d'r harses heeft.

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:39

Ja maar het gebeurd ook wel eens dat ze naar stal gaat zonder bedoeling om te rijden. Maar indd gewoon in de bak grondwerk enzo doet.
maar als dan de staleigenaar daar zegt dat er een specifiek paard gereden moet worden ja dan kan ik dat niet in de hand hebben.