Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:27

Je zegt dat je op buitenrit nooit een cap draagt? Man, je wil je nek toch niet breken?! Ik ben een keer op buitenrit geweest en heb een ongeluk gehad, met het geluk dat ik een cap op mijn kop had! Anders had ik dit waarschijnlijk niet eens kunnen typen! Ik draag altijd een cap, maakt me niet uit hoe zo'n ding me zit, als hij maar op mijn hoofd zit. En als je hem onconvertabel vind zitten, heb je waarschijnlijk niet eens een goeie maat. Cap zit me perfect, heb der totaal geen last van en soms merk ik niet eens dat ik hem op heb.

Maarja, je moet het allemaal zelf weten! Ik zit er niet mee als er iemand van het paard valt die geen cap op had terwijl diegene weet hoe gevaarlijk het is als je geen cap op hebt.

LadyMadonna

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Ik zeur niet over het niet dragen van een cap en ook niet over het niet dragen van een gordel ninia. Leven en laten leven.
Ik beslis over mijn eigen lijf, niet over dat van een ander

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:31

Maar je hebt ook nog eens een verantwoordelijkheid naar je naasten... partner, kinderen... die zitten er toch ook niet op te wachten als je je hobby caploos uitoefent met alle risico's van dien? Of zonder gordel in een auto gaat zitten?

Paardrijden is een risico-sport, hoe leuk is dat voor je naasten als je "stoer" zonder cap gaat rijden?
Mijn partner indertijd gunde mij het paardengebeuren van harte, maar zat met klamme handen thuis als ik weer eens zonder cap ging rijden. Die werd daar doodnerveus van, dat is toch ook waardeloos als je dan je hobby uitoefent terwijl je partner, die je hierin alle vrijheid wil laten, verzenuwd thuis zit uit angst dat je een ongeluk krijgt? Ik ben toen wel een cap gaan dragen, omdat ik dit nogal egoistisch van mezelf vond.

Ben ook nog nooit van mijn huidige paard gevallen, maar dat wil nog niet zeggen dat het morgen niet kan gebeuren.
Daarvoor hoeft 't paard niet eens te schrikken, maar kan gewoonweg uitglijden of struikelen, plots stoppen o.i.d.

Ieder moet 't voor zichzelf maar weten, echter niemand is een eiland, er zijn altijd geliefden, naasten... en hopenlijk geen nabestaanden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:52

Fair...
Echter, mijn naasten zitten niet op bokt.
Ik ga mensen die ik compleet niet ken niet vertellen wat ze wel of niet moeten doen als daar niet om gevraagd wordt.
Hun hoofd, hun zaak, niet de mijne

Mieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:40

Ik ken mensen die zelfs met cap EN bodyprotector aan naar stal fietsen...ben je op je fiets ook lekker veilig;)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:45

Bij ons op stal is het verplicht om een cap te dragen. Zelf heb ik daar geen problemen mee. Vind m'n cap zelfs wel mooi :P. Vroeger droeg ik bijna nooit een cap omdat ik er migraine van kreeg. Met de casco champ, of een pikeur cap heb ik daar geen last meer van gehad.

Over dat rijden zonder cap tijdens een buitenrit... toen ik nog heel jong was zei ik altijd dat er niks kon gebeuren want ik kende de pony. Een keer hard een tak tegen m'n hoofd gehad, en heb nu een litteken naast m'n oog. Mag blij zijn dat ik niet blind ben, scheelde maar een paar cm. Daarna een keer hard gevallen met cap, bewusteloos geweest en een hersenschudding gehad. Wil niet weten wat er gebeurd was als ik toen m'n cap niet op had gehad.

Dijsseldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:13

Ik rij ook zonder cap op mijn eigen paard ieder geval, in de zomer vind ik ze ook veelste warm. En vind ze ook niet echt comfortabel
Maar als ik op mijn eigen paard naar buiten ga waar ze nog nooit is geweest doe ik wel een cap op.
Voor de rest nooit 1 op.
maar als ik iemand anders z'n paard rij heb ik er altijd wel een op.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:43

Waarom ik zo 'doordring" LadyMadonna is meer dat mensen die geen cap willen dragen in mijn ogen te vaak met alleen maar domme redenen aan komen zetten. Redenen die in mijn ogen totaal ondergeschikt zijn aan de voordelen van het dragen van een cap. Hetzelfde gezeik krijg je bij mij ook als je met je mobiel bezig bent op je paard, als je rookt op je paard, als je met compleet andere dingen bezig bent dan je paard. Als jij aan het rijden bent of naast je paard staat bij jij in mijn ogen voor de volle 100% verantwoordelijk voor het paard, jou en jou omgeving's veiligheid.

Voor mij is er gewoon geen goede reden om geen cap te dragen, waardoor ik dus niet snap dat mensen hier op bokt met alleen maar vage niks zeggende redenen. Dingen als "mijn paard bokt toch niet hoog, Mijn paard is heel braaf, mijn paard schrikt nooit, mijn paard is heel lief, mijn paard en ik hebben een hele goeie band, mijn paard en ik zijn verlijmd aan de onderkant" Allemaal redenen die niet wegnemen dat er echt wel een keer wat kan gebeuren. En daar stoor ik me aan, aan die laksheid en complete disrespect naar hun paard toe. Alsof het een niet denkend, niets voelende machine is die na programmering geen fouten meer kan maken. Maar ook de omgeving's factoren worden gewoon compleet genegeerd. Jou word verteld "wees voorzichtig op de weg, het is glad" als je met de auto weg gaat niet omdat men jou niet vertrouwd.. maar er 10.000 andere mensen op de weg zijn die niet te vertrouwen kunnen zijn. Dat is nu net zo, alleen is geen enkele ruiter zo goed als dat hij of zij zichzelf voordoet.

En ja je moet het op een gegeven moment maar lekker zelf weten. Ik trek je niet van je paard, maar mijn respect naar jou toe (als ik je zou kennen) zou echt dalen. En dit ook omdat ik via mijn werk zie hoe mensen achteruit gaan door de simpelste hersen-afwijkingen. Op stal loopt een meid die echt niet meer van haar paard mag vallen, of van de fiets.... of gewoon struikellen op haar voetjes. En dit door een ongeluk met een paard. En natuurlijk was dat paard 100% betrouwbaar, hadden ze een band en kon zij op dat moment erg goed rijden. En toch vielen ze, toch een paard op haar, toch een behoorlijke klap gemaakt en de rest van haar leven is nu anders dan voorheen.

En wees blij dat mensen je willen helpen, dat er mensen zijn die willen dat je veilig bent. Jammer dat niemand in jou directe omgeving dat soort respect en liefde wil voelen door jou (en dit geld voor alle geen-cap-dragers) en je op het hart wil drukken dat jij of jou paard echt niet zulke super-krachten heeft dat er nooit wat zal gebeuren.

Bedoel.. wat nou als TS onderuit gaat met haar pony op een buitenrit en je komt een half dood 12 jarig meisje tegen. Geen cap op, pony er vandoor.. wat dan? Denk je dan nog steeds "ach ja, cap is niet nodig" of ga je voor jezelf beredeneren waarom zij wel en jij niet? En hoe zit dat met die grote gros andere ruiters die met of zonder cap van hun paard zijn gevallen. Gaat jou ego met je aan de haal? waarom is dat geen 'eye opener" Wat maakt jullie zoveel beter? Wat maakt het dat voor jou de kans kleiner is op een mogelijk fataal ongeluk met een paard.

lianda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:44

Een cap....
Ik draag zelf een Halo rider...
En die zit heerlijk.
Ik heb mijn leven te danken aan een cap.
Toen ik als klein meisje gevallen ben met mijn hoofd op een springbalk ( die aan de kant tegen de muur hing)
en mijn cap in allerlei stukken lag heb ik maar 3 weken ziekenhuis gehad.
Dankzij de cap...
als ik die niet had gedragen had ik of geen leven meer gehad of ik had het niet na kunnen vertellen.

Dus begrijpelijk dat er op caps gehamerd word.

En een echt goed zittende cap.. daar heb je geen last van.

maar zeker zou ik aanraden ze wel te dragen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:20

Daarbij geef je gewoon een slecht voorbeeld aan veel jonge ruiters door zonder cap te rijden.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:23

MayDayParade schreef:
Daarbij geef je gewoon een slecht voorbeeld aan veel jonge ruiters door zonder cap te rijden.

Ik ben zelf een jonge ruiter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:26

Dat maakt het dan niet veel beter :Y)

Benfan omschrijft het echt heel goed en direct. En dat veel mensen dan op hun tenen getrapt zijn, da's dan jammer. Ik vind m'n cap de eerste 5 minuten ook niet lekker zitten. Maar dat zit vaak ook tussen je oren denk ik dan, want na 5 minuten heb ik geeneens meer door dat ie op m'n hoofd zit. Er kan ontzettend veel gebeuren, en ja ook als je ernaast loopt kan je op je hoofd vallen. Maar je kan in ieder geval de risico's wel enigzins beperken. En inderdaad, zeker als je in aanraking komt met jonge ruiters; Cap op. Je bent een voorbeeld voor ze, en dat moet je in stand houden.

Mensen moeten het verder maar helemaal zelf weten maar zeker op buitenritten kan jouw paard nog zo braaf zijn; helaas ben je niet de enige in het verkeer, misschien ook handig om over na te denken. Hoe braaf jouw paard ook is, andermanspaard hoeft niet het meest brave paard in de wereld te zijn en dan kunnen er ook nog honderd dingen gebeuren.

Mijn cappie is op, en blijft op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:51

Benfan: maar jij hebt niks met andermans hoofd te maken.
Zelfde als dat je het goede voorbeeld zou moeten geven. Ja, als je demonstraties of clinics geeft, maar niet thuis of op buitenrit oid :n

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:58

Iedereen die geen cap draagt en toch stug blijft volhouden dat het niet nodig is, mag van mij wel een 'ongelukje' meemaken haha ... dan maar voelen.

(En volgens mij begrijpen mensen ook niet dat paarden vluchtdieren zijn ...)
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 19-08-13 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:02

Paardjes45 ik begrijp dat je een cap niet fijn vindt zitten. Ben ik het mee eens. MAAR!!!! Ik rijd inmiddels 45 jaar en heb altijd mijn cap opgehad. Heel vaak voor niets dus. Het heeft drie keer mijn leven gered namelijk één keer toen paard op hol sloeg bij een buitenrit van de manege en ik als kind als enige bleef zitten en met een groep paarden naar de manege vloog. De takken in het bos sloegen op mijn cap (ik lag op het paard en klemde me goed vast. ik was 12 jaar net als jij nu en ben toen heel lang heel erg bang geweest voor paarden). De tweede keer is 14 jaar geleden. Toen ging ik met mijn eigen brave merens door een fietstunneltje. De manege was daar achter en daar stond mijn paardje gestald. Het was stik donker en paardje trapte op een blikje cola. Plof heel hard en paardje schrok zo erg dat hij een gat in de lucht sprong. Ik klapte met mijn hoofd (goede cap zat er op) tegen het dak van het tunneltje. We stapte daarna weer verder en toen ik mijn cap afzetten aangekomen op de manege viel hij in twee stukken op de grond. Had alleen zware hoofdpijn.
Derde keer was drie jaar geleden toen ik met mijn zeer brave paardje buiten reed. Hij verstapte zich en viel. Ik viel met hem mee en kon van hem af rollen en sloeg met mijn hoofd tegen de boom. Met hoofdpijn weg gekomen en weer een nieuwe cap moeten kopen.
Ik rijd bijna elke dag, dus risico op vallen in 45 jaar is percentueel heel erg laag. Maar het gaat om die ene keer in de 15 jaar dat het je overkomt. Fijn toch als je dat later tegen je vriendinnetjes lachend kan navertellen?
Dus ja, risico is klein, ja cap op doen is niet fijn, ja cap opdoen is levensreddend als er iets gebeurd! Gewoon dus doen meid en niet meer sputteren of jezelf overtuigen dat het jou niet zal overkomen. Enne meiske, ik heb super brave paarden en rijdt inmiddels al vrij aardig en zit heel stevig.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-08-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:06

Ik sluit me helemaal aan bij Benfan :-)

Ik rij altijd met cap. Een goede cap hoeft niet te knellen of akelig te zitten. Het voelt 'kaal' als ik zonder cap rij.
Het rijden met cap zegt niets over 'niet kunnen rijden', 'bang zijn', 'braaf paard, doet niets, val er nooit af', noem maar op.

Wat hier ook gezegd is, als je dan die cap niet voor jezelf draagt, draag hem dan voor je familie/partner/kinderen. Zij zitten er niet op te wachten om de rest van jouw (en hun) leven je op te mogen zoeken op de afdeling 'comateuzen' van het verpleegtehuis.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:05

Daar heb je wel gelijk in LadyMadonna, maar als ik niks zeg en hoor later dat de desbetreffende persoon een ongeluk heeft gehad met haar paard en mogelijk nooit meer in orde komt of is overleden, dan zit ik met een enorm schuldgevoel. Want waarom zei ik niets? Waarom heeft niemand op bokt wat gezegd bij die foto's? Waarom neemt niemand nog de tijd voor een ander hem of haar te waarschuwen tot ze eindelijk bij bezinnen komen en een cap opzetten. Dit is geen bemoei-gedrag, geen gezeur omdat we gelijk willen hebben dit is puur en alleen zorg. Zorg voor de mensen om je heen, respect naar elkander en elkaar het beste toewensen. En niet willen dat die persoon te overlijden komt of als een kasplant of evt zwaar valide zijn of haar leven verder moet leven.
Het gaat hier niet alleen om 'hun' hoofd maar ook om hun evt ouders, geliefde en kinderen. Wat als die zonder moeder/vader/dochter/zoon komen te zitten door het niet dragen van een cap wat dan? En tot hoever is iemand gevoelsmatig verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Daarbij heb je in mijn ogen als ruiter of amazone een voorbeeld functie zodra je op je paard stapt. Of het nou thuis is of buiten als jou wat overkomt... wat dan met de mensen om je heen? Geeft men (niet cap dragers) zo weinig om hun omgeving dat ze hun eigen leven op het spel zetten om het simpele feit "de cap niet lekker zit" Hoe belachelijk klinkt dat. Want wat doe jij iemand aan als hij jou mogelijk dood of zwaar gewond aan de weg vind?

LadyMadonna schreef:
Benfan: maar jij hebt niks met andermans hoofd te maken.
Zelfde als dat je het goede voorbeeld zou moeten geven. Ja, als je demonstraties of clinics geeft, maar niet thuis of op buitenrit oid :n

Ik weet nog wel dat ik een keer onderuit ben gegaan met een pony, in volle galop uitgegleden op asfalt. Voelde me niet goed en even tegen een boom gezeten. En even weg gezakt. Niet lang, maar de pony stond ergens rustig te grazen en niemand NIEMAND die even kwam kijken. Als ik er nu aan terug denk, en ik zou met mijn 14 jaar (toen) zo arrogant zijn geweest geen cap op te hebben gehad.. wat dan? Vind het geen fijn idee..

Heel interessant, hoe word een cap getest? En dat er echt wel word nagedacht over dit soort dingen door mensen die weten waar ze het over hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:52

xSlvna schreef:
Benfan schreef:
. En hoe slap hij ook is om niet hoog te kunnen stijgeren/bokken (werkelijk? schaam je voor die onzin smoes)

Dus ik moet me schamen omdat ik weet dat mijn oude merrie te zwak is om fatsoenlijk te steigeren / bokken ? Sorry, whut? :')
Daarbij schrikt ieder paard anders, ik durf er mijn handen voor in het vuur te leggen dat mijn merrie, zeker als ik erop zit, nooit op hol zal slaan, maar dan ook echt nóóit. Op hol slaan bijvoorbeeld, of steigeren, zijn reacties bij schrik, bij gebrek aan betere reacties zal een paard dat ook altijd blijven doen, mak of niet mak, já dat geloof ik. Maar weet je ook dat je een paard zijn schrikreactie kan afstraffen om een nieuwe reactie te creëren? Namelijk freeze, stilstaan. Auwa, doet ondragelijk veel pijn, van een stilstaand paard vallen. :')

Draag trouwens wel een cap, maar ook alleen omdat het moet.

Steigeren niet, struikelen wel....... Bovendien, als je haar zo zwak vindt, wat doe je er dan nog bovenop....

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:31

Een cap mag dan wel lelijk en oncomfortabel zijn, maar door 'zo'n ding' leeft mijn instructrice nog, ik ken iemand die zonder cap reed die leeft niet meer, je paard mag dan wel zo braaf zijn een cap doet wonderen !
Laatst bijgewerkt door sellesob op 05-09-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:49

ben niet met je eens en cap is stuk veiliger dan zonder en helen maal op buitenrit. Der kan altijd wat gebeuren en dan was blij als cap toch op had gedaan als zou vallen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:05

Cap is onderdeel van mijn outfit. Punt. Geen discussie over mogelijk. Ik rij altijd in vol ornaat: rijbroek, laarzen, handschoenen en... CAP! Altijd, overal, ook al ga ik alleen even stappen. Ik zou me kaal en onveilig voelen, ook al heb ik een Fjord die nooit 1 pas verkeerd zou zetten. We zijn wel een keer samen gevallen, dus hoe braaf hij/zij ook is: het kan altijd gebeuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:10

Margee schreef:
xSlvna schreef:

Dus ik moet me schamen omdat ik weet dat mijn oude merrie te zwak is om fatsoenlijk te steigeren / bokken ? Sorry, whut? :')
Daarbij schrikt ieder paard anders, ik durf er mijn handen voor in het vuur te leggen dat mijn merrie, zeker als ik erop zit, nooit op hol zal slaan, maar dan ook echt nóóit. Op hol slaan bijvoorbeeld, of steigeren, zijn reacties bij schrik, bij gebrek aan betere reacties zal een paard dat ook altijd blijven doen, mak of niet mak, já dat geloof ik. Maar weet je ook dat je een paard zijn schrikreactie kan afstraffen om een nieuwe reactie te creëren? Namelijk freeze, stilstaan. Auwa, doet ondragelijk veel pijn, van een stilstaand paard vallen. :')

Draag trouwens wel een cap, maar ook alleen omdat het moet.

Steigeren niet, struikelen wel....... Bovendien, als je haar zo zwak vindt, wat doe je er dan nog bovenop....

Mee eens. Wat doe je in hemelsnaam op een paard dat te zwak is om te bokken. Hoe oud is dat paard dan wel niet? Of mankeert het gewoon het een en ander?

Ik draag altijd een cap. In de bak wil ik nog wel eens zonder cap rijden als ik hem niet kan vinden of ik er een spin in zag zitten :+ Op buitenrit doe ik hem wel altijd op.

Trouwens, veel ongelukken gebeuren juist bij ruiters met hele makke paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:33

Ninia schreef:
Een zorgverzekeraar betaalt inderdaad alles, of je nu je cap of je autogordels oid op hebt of niet. Maar hoe zit het met aansprakelijkheid? Uit een aansprakelijkheidspolis van Interpolis voor verenigingen en bedrijven haal ik:

18 Niet dragen caps
Niet verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade door of verband houdend met het niet dragen van een cap tijdens het berijden van paarden.

Stel nu, je rijdt bij een manege. Daar hoor je volgens de regels een cap te dragen. Je doet het niet en krijgt ernstig hersenletsel met veel hoge zorgkosten en arbeidsongeschiktheid. WIe is er dan aansprakelijk voor welke kosten? Is daar al eens een uitspraak over gedaan? Weet iemand dit?

Turnarrest en skeelerearrest

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:37

LadyMadonna schreef:
Ik zeur niet over het niet dragen van een cap en ook niet over het niet dragen van een gordel ninia. Leven en laten leven.

Helemaal mee eens

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:31

Anne_GTI schreef:
LadyMadonna schreef:

Helemaal mee eens

Dus je verwacht ook niet bij een eventueel ongeluk dat je weer opgelapt wordt, geloof je in zelfgenezing?

Doe dan maar een bordje om "bij hoofdletsel gewoon laten liggen" ......