Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:06

De manege zal goed naar t eigen paarden bestand hebben gekeken en besloten hebben dat 85 kg (excl tuig) t maximum is wat zij aan kunnen.

Goed dat men het opneemt voor de ts.
Maar wie neemt t op voor t manege-paard??
Paardrijden moet ook leuk blijven voor t paard toch??

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:33

MyHorseGirl schreef:
Het lijkt me wel dat er echt verschil zit in wát voor paard het is. Of het nou een ielig paard is of een hele stevige tinker/kwpn-er.. Ik denk zelf dat paarden dat wel kunnen hebben.. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Je hebt ook zeker gelijk, maar dan denk ik eerder aan de échte dikke mensen die op het paard gaan zitten. Ik vind 85 kilo niet eens zozeer zwaar. En zoals ik al eerder stelde: hoe zit het dan met de mannelijke ruiters?

Ik vind 85kg ook niet echt zwaar hoor maar als je aanhoudt dat paarden gemiddeld ± 12 - 15% van hun eigen gewicht kunnen dragen, zit je al snel aan een max van 85kg. Manegepaarden hebben het natuurlijk over het algemeen zwaarder te stellen dan privépaarden ;).

Tja en mannen...dat mannen over het algemeen van nature zwaarder zijn vind ik persoonlijk geen argument ;). En ik geloof best dat je een eind komt met een stevig gebouwd paard wat goed getraind wordt hoor maar er zitten grenzen aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:00

dennisvlieg schreef:
TS kan hier het beste melding maken:
http://www.smdo.nl/
Dit liet ik niet aan me voorbijgaan!

Ik denk dat jij er allemaal vrij weinig van begrepen hebt. Het is discriminatie wanneer de factor waarop gediscrimineerd wordt niet relevant is. In dit geval is er dus geen enkele sprake van discriminatie. Het maakt voor een paard namelijk heel veel uit hoeveel gewicht hij mee moet zeulen.

(Is ook geen discriminatie als kinderen onder de 1.20 cm niet in alle atracties bij de efteling mogen)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:21

Anoeska, je haalt me de woorden gewoon LETTERLIJK uit de mond.... ik moest ook gelijk denken aan de meetlat bij de Python. :D

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:44

LisanneFloor schreef:
Beste bokkers!

Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les & dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor ..
Maar ik zie daar ontzettend tegen op, ik weeg op dit moment 88.8 en het maximale wat je mag wegen is 85 kilo ..
Maar het probleem met mij is dat ik altijd op hetzelfde grootte (1.85) paard rij en ik heb zelfs nog een bijrijdpaardje van 1.65 waar ik bijna iedere dag op rij! Nog nooit problemen met haar gehad, geen weigeringen, bokken en weet ik t allemaal.
Maar er is al een keer iemand weggestuurd omdat ie te zwaar was, ik wil best afvallen, maar niet nu. Het komt er straks toch allemaal weer aan, haha.
Iemand tips om dit te ontwijken, of wat ik eventueel kan zeggen op kantoor als ik word geroepen om dit te verklaren? :P .

Waaat ? ik lees dit net pas ! Weegweek, echt belachelijk !! enorme schending van de privecy ! Ik snap dat er grensen zijn mbt gewicht van een ruiter, paarden moeten in bescherming worden genomen. Maar om verplicht allemaal in de rij bij een weegschaal te gaan staan ?! als je een ruiter ziet kun je best een inschatting maken, en daar een geschikt paard voor vinden (of niet, maar ook dan hoor je daar als stal eigenaar discreet mee om te gaan) dan nog ligt het ook nog aan de ruiter zit/ervaring, je kunt wel 60kg wegen maar als je in t zadel zit te stuiteren is dat voor het paard net zo min prettig. Ik ga die weeg schaal niet op, kijk maar naar me, mag ik op een paard van jullie ?? Zoniet, de mazzel !!

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:46

Ik denk dat afvallen de enige oplosing is. :(:)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:11

ik vind het opzich wel raar mijn vriend is 1.94 en weegt 86 kilo en die rijdt netter paard dan de gemiddelde manege ruiter. Zou hij dan
niet meer mogen rijden? Snap best dat ze kijken naar wat hun paarden kunnen hebben maar ik vind dat een manege daar ook rekening mee moet houden en dus ook daarvoor 1 of 2 paarden beschikbaar hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:26

room10 schreef:
Waaat ? ik lees dit net pas ! Weegweek, echt belachelijk !! enorme schending van de privecy ! Ik snap dat er grensen zijn mbt gewicht van een ruiter, paarden moeten in bescherming worden genomen. Maar om verplicht allemaal in de rij bij een weegschaal te gaan staan ?! als je een ruiter ziet kun je best een inschatting maken, en daar een geschikt paard voor vinden (of niet, maar ook dan hoor je daar als stal eigenaar discreet mee om te gaan) dan nog ligt het ook nog aan de ruiter zit/ervaring, je kunt wel 60kg wegen maar als je in t zadel zit te stuiteren is dat voor het paard net zo min prettig. Ik ga die weeg schaal niet op, kijk maar naar me, mag ik op een paard van jullie ?? Zoniet, de mazzel !!

Waaat? Je hebt zeker het topic niet doorgelezen want alle punten die je noemt zijn al nader verklaard en verder toegelicht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:27

Adatje, als dit hun policy is, heb je je daar als ruiter aan te houden lijkt me. Je weet het van tevoren, de manege geeft dit netjes aan. Ieder paard, hoe fors ook, heeft een max natuurlijk ;).

Daarbij heeft de desbetreffende manege óók aangegeven dat er gekeken wordt naar de combi van gewicht en rijstijl. In het geval van TS heeft het dus geen problemen opgeleverd.

Ik heb het idee dat niet iedereen het hele topic leest :o (slaat niet alleen op jou hoor Adatje)?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:27

enzino schreef:
room10 schreef:

Waaat? Je hebt zeker het topic niet doorgelezen want alle punten die je noemt zijn al nader verklaard en verder toegelicht.

_/-\o_

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:30

Sees schreef:
Adatje, als dit hun policy is, heb je je daar als ruiter aan te houden lijkt me. Je weet het van tevoren, de manege geeft dit netjes aan. Ieder paard, hoe fors ook, heeft een max natuurlijk ;).

Daarbij heeft de desbetreffende manege óók aangegeven dat er gekeken wordt naar de combi van gewicht en rijstijl. In het geval van TS heeft het dus geen problemen opgeleverd.

Ik heb het idee dat niet iedereen het hele topic leest :o (slaat niet alleen op jou hoor Adatje)?

wel door gelezen maar ik vind dat als je een manege hebt je ook moet zorgen dat iedereen kan rijden. OOk Dus als je 86 kilo weeg.
Bij ons hebben we verschillende soorten paarden zodat iedereen uit de voeten kan

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:57

adatje schreef:
Sees schreef:

wel door gelezen maar ik vind dat als je een manege hebt je ook moet zorgen dat iedereen kan rijden. OOk Dus als je 86 kilo weeg.
Bij ons hebben we verschillende soorten paarden zodat iedereen uit de voeten kan

Het staat een manege toch vrij om een bepaalde grens te hanteren? Ik neem aan dat die vooraf bekend is dus dan is het aan jezelf of je daar klant wilt/kunt worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:08

Oreo, ja precies.

Een manege hóeft geen grotere paarden aan te schaffen omdat er steeds zwaardere mensen komen. Het kàn handig zijn omdat je dan je publiek zou kunnen vergroten maar het is het goed recht van de manege om het niet te doen. Misschien hebben ze alle stallen al wel vol met doodbrave paardjes, die ga je dan niet 'inruilen' voor een paar zwaardere ruiters.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:51

enzino schreef:
room10 schreef:

Dus ? Mag ik mijn mening toch geven . . . :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:13

Niet als die mening nergens op slaat, en alles al genuanceerd is in de rest van het topic. Dan is het een beetje dom om nog je mening over de eerste post te gaan geven.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:08

Ow ja dus we mogen van jou wel tot blad 14 herhalen dat we het er mee eens zijn ? Ik geef mijn mening over dit topic maakt niet uit of ik nou de 1e mening heb of op blad 14, er wordt niet in een rijtje gewogen dat is opgehelderd, verder nog steeds zoveel mensen zoveel meningen, dat je het niet met mij eens ben respecteer ik hoor, kan ik prima mee omgaan, super van je dat je in sommige gevallen misch wel 87 pagina's doorleest voordat je een mening geeft, ik sla nog wel eens wat pagina's over mbt tijdgebrek :D dit terzijde maar.

@Helemaal mee eens oreo
@gipsy, goed punt
@laura, de weeg discretie bij jullie is wel weer netjes moet ik zeggen, paarden moeten zeker in bescherming worden genomen, hun gezondheid staat voor op dat staat voor mij niet ter discussie, alleen ik blijf t een beetje genant vinden dat weeg moment :') dit is een mening geen af of goed keuring hoor, voordat er daalijk weer iemand over me heen valt, tis maar een topic, daar worden meningen gevraagd en gegeven ;) in willekeurige volgorde.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:33

Een weegmoment is ook confronterend.
Maar bij ons op stal is een limiet van 90kg. Maar geen weegmoment.
En wij moeten dus uitgaan van gokken en de eerlijkheid van een klant.
Ik weet zeker dat een aantal daar boven zit. Maar daar over liegt. . Maar hoe bewijs je dat zonder weegmoment.

Wij hebben wel eenmalig (voordat we een limiet gingen instellen) diverse ruiters (ca 75%) achter in de keuken gewogen en op basis daarvan een limiet gesteld.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:05

LisanneFloor schreef:
Beste bokkers!
Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les & dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor .. Maar ik zie daar ontzettend tegen op, ik weeg op dit moment 88.8 en het maximale wat je mag wegen is 85 kilo .. <knip> Iemand tips om dit te ontwijken, of wat ik eventueel kan zeggen op kantoor als ik word geroepen om dit te verklaren? :P .

Ik heb dit topic niet doorgelezen; sorry mensen :o . (Dus misschien is wat ik schrijf al genoemd). Wat jouw manege doet @LisanneFloor, mag waarschijnlijk niet volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens!!! := Je mag volgens die wet niet zomaar je klanten wegen en dan bestanden maken van hun gewicht 8)7

Je kan dit melden bij het CBP. Dat is het College Bescherming Persoonsgegevens; die letten erop dat deze wet nageleefd wordt. Wegen zonder opschrijven "mag" wellicht wel, maar opschrijven is "verzamelen van persoonsgegevens" en daar zijn strenge regels voor.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 24-01-13 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:18

Lijkt me heeeeeeeel raar Hasjam_Poe. Dan zouden de lesbriefjes wie op welk paard in welke les bij welke instructeur heeft gereden ook na afloop ritueel verbrand moeten worden? Zolang de manege de gegevens niet doorspeelt aan derden is er volgens mij geen enkel probleem om een soort van administratie bij te houden.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:30

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_24-01-2013 schreef:
Artikel 8 Wet Bescherming persoonsgegevens

Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;

Ik krijg de indruk dat TS geen "ondubbelzinnige" toestemming heeft verleend :+ .
En stel dat je paardrijles ziet als: "de uitvoering van een overeenkomst", dan nog lijkt me het aanleggen van een bestand met jouw gewicht niet bepaald "noodzakelijk" voor die uitvoering ;) .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:05

Hasjam_Poe schreef:
LisanneFloor schreef:
Beste bokkers!
Bij ons op stal is het weer 'weeg-week' .. Je moet dan op de weegschaal gaan staan voor de hele les & dan word je gewicht opgeschreven en doorgegeven aan kantoor .. Maar ik zie daar ontzettend tegen op, ik weeg op dit moment 88.8 en het maximale wat je mag wegen is 85 kilo .. <knip> Iemand tips om dit te ontwijken, of wat ik eventueel kan zeggen op kantoor als ik word geroepen om dit te verklaren? :P .

Ik heb dit topic niet doorgelezen; sorry mensen :o . (Dus misschien is wat ik schrijf al genoemd). Wat jouw manege doet @LisanneFloor, mag waarschijnlijk niet volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens!!! := Je mag volgens die wet niet zomaar je klanten wegen en dan bestanden maken van hun gewicht 8)7

Je kan dit melden bij het CBP. Dat is het College Bescherming Persoonsgegevens; die letten erop dat deze wet nageleefd wordt. Wegen zonder opschrijven "mag" wellicht wel, maar opschrijven is "verzamelen van persoonsgegevens" en daar zijn strenge regels voor.

Dan is het heel duidelijk hé als je niet vrijwillig wil mee werken aan zoiets moet je niet op zo'n manege gaan rijden heel simpel.
Je wordt niet verplicht. Je kiest zelf hiervoor als je niet mee doet prima maar dan ben je ook geen klant meer en zoek je een andere manege.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:29

De gewichtsgrens van de manege inzake gewicht manegeruiter is toch vooraf bekend? Op het moment dat je dan klant wordt op dat bedrijf ga je er toch mee accoord? Eens met Tigra_ dus.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:31

Tigra: en toch mag het niet.
Ook al kiest de klant er zelf voor, bedrijven mogen dit soort dingen van hun klanten niet opschrijven. Ook als de klant er zelf mee akkoord gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:40

44Myrthe44 schreef:
Tigra: en toch mag het niet.
Ook al kiest de klant er zelf voor, bedrijven mogen dit soort dingen van hun klanten niet opschrijven. Ook als de klant er zelf mee akkoord gaat.

Ach dat kan best maar wat maakt dat nu uit. Zoveel dingen mogen niet feit blijft dat je hier als klant voor kiest zo simpel is het je weet het dus wil je dat niet moet je daar niet wezen. Veel makkelijker kan het toch niet. Als je het als klant ergens niet over eens bent dan ben je geen klant meer en zoek je ander. Moet daar nu altijd moeilijk over gedaan worden? Je zou toch wel erg triest zijn als je als klant daar "iets" mee gaat doen, wat wil je dan ze aanklagen omdat ze een regel hebben die je niet aanstaat? En het toevallig in jouw voordeel werkt dat het niet mag?
Het gaat hier om welzijn van paarden en niet van mensen die op hun teentjes getrapt zijn omdat iemand noteert hoe zwaar je weegt. Zeker als je voorheen nooit een probleem maakt omdat je nooit te zwaar was en nu zou je ineens paar kilotjes over de grens heen gaan en dan ineens komt het wel goed uit dat het niet mag. Dat is pas belachelijk.

Zelfde dat ik hier in dit topic las over discriminatie van mensen die buitengesloten worden om hun gewicht, waar gaat het over. Een manege heeft regels en dat weet je dat is toch simpel.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:44

Alweer eens met Tigra_

En dan vraag ik me af, hoe moet de manege dan wél de door hen zelf opgestelde regels controleren/hanteren? Het staat je als bedrijf toch vrij om zo'n gewichtslimiet of wat voor limiet/grens whatever dan ook in te stellen? Stel: Een manege wil alleen buitenritten aanbieden aan ruiters die minimaal 3 maanden op hun bedrijf als ruiter actief zijn. Mogen ze daar dan ook geen "administratie" over bijhouden?