Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:00

ik rijd ALTIJD met cap. op onze manege is het nu ook voor iedereen, ook boven de 18 jaar, verplicht om met cap te rijden. ik rijd ook (bijna) altijd met bp maar als het warm weer is doe ik die wel uit, maar mijn cap houd ik op. maar om het plaatsen van foto's waarop je geen cap op hebt te verbieden vind ik een beetje overdreven :+

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:15

Ik vind dat het je eigen keuze is om met/zonder cap te rijden.
Voor op foto's vind ik zonder Groot zwart/bruin ding op je hoofd toch een stuk mooier.Daarom maken wij thuis ook vaak foto's zonder cap , dat is gewoon veel mooier dan met cap..Meestal rijd ik buiten wel met cap , maar ik de bak vertrouw ik hem wel een rijd wel eens zonder..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:42

Deesiej schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat caps, bodyprotectors enz. juist alleen maar voor ongelukken zorgen. Je ken je eigen lichaam het beste, je flexibiliteit enz. met een cap en andere bescherming ben je niet gewend dagelijks te bewegen.

Dan draag je gewoon de verkeerde spullen :)

muc

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:46

Ik rij alleen met cap als ik spring, buiten rij (buitenrit), op een jong paard zit of op vreemd terrein rij. Misschien stom dat ik er niet altijd mee rij maar ik heb het mezelf niet aangeleerd en vindt het vervelend zitten. Vroeger ree er namelijk niemand met cap, zelfs niet op de springles van de club. Op de één of andere manier heb ik het idee dat er toch niets met mijn hoofd gebeurt. (Slaat nergens op, ik weet het ;-))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:49

Deesiej schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat caps, bodyprotectors enz. juist alleen maar voor ongelukken zorgen. Je ken je eigen lichaam het beste, je flexibiliteit enz. met een cap en andere bescherming ben je niet gewend dagelijks te bewegen.

Geweldig, daarom hebben ze een EN-keurmerk. Levensgevaarlijk betekent dat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:51

Heino schreef:
Deesiej schreef:

body protectors beperken je beweeglijkheid. Kan begrijpen dat je het draagt wanneer je kans hebt dat je ergens op valt zoals bv springruiters of crossruiters, maar een dressuurruiter vergroot het risico op breuken volgens mij enkel omdat je lichaam minder soepel is en je de klap zélf dus minder kan opvallen. IMO zou men meer zijn met een valcursus dan met een BP.

xJamie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:46

Met rijden heb ik altijd mijn cap op. En met een rij-fotoshoot ook. Maar met een fotoshoot waarbij ik er dan even op ga zitten niet ;)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:54

Met bodyding kan je wel je nek breken als je verkeerd valt ofzo..Maarja , als je met je rug in een hindernis valt , lijkt het me iets beter met bodyding dan zonder.....

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:15

Ik rijd altijd met cap en als ik naar buiten ga op een plek waar ik veel over de weg moet dan trek ik m'n bodyprotector er ook bij aan. Je kan op zoveel rare manier vallen.
Ik had/heb een tinkertje, liever lui dan moe. Als die iets engs zag dan stond ie of stil of maakte drie galopsprongen en daarna was meneer "moe" dus stond ie weer stil. Vertrouw dat dier met m'n leven. En dan ga je een keer buitenrijden en dan spring je zoals altijd een paar greppeltjes. Niets aan de hand, maar dan spring je voor de zoveelste keer over hetzelfde greppeltje heen en paard struikelt bij de landing waardoor we met z'n tweeën over de kop gaan. In zo'n klein hoekje zitten de ongelukken.
En ik heb ook wel eens met m'n hoofd 10 centimeter van de bakrand/boomstronken gelegen, dan ben ik plots ook ineens heel blij dat ik dat ding op heb. En zo kan ik nog weet ik hoeveel voorbeelden verzinnen van momenten waarop je echt op een hele banketstaaf manier van je paard af glijdt waarbij je normaal altijd blijft zitten. Je galoppeert over een zandpad en je paard springt ineens opzij ( wat ie normaal gesproken nooit doet, hij gaat of op de rem of naar voren ), heel banketstaaf sprongetje, maar je ligt er wel naast.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:19

'k Ben gisteren keihard op mn hoofd/schouders gevallen, ben ik even blij dat ik mn trouwe cappie op had :=
Vandaag mn eerste wedstrijd, denk niet dat ik die graag had willen missen omdat ik thuis moest zitten van nog meer koppijn vanwege caploos

Ben trouwens ook een keer keihard tegen een boom aangevlogen maar dat was meer bij mn onderrug dan bij mn hoofd, maar toch je weet nooit waar je landt
Rug is ook wel listig, maarja een bodyprotector lijkt me helemaal niks en ja risico hou je toch

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:50

Ayasha schreef:
Heino schreef:

body protectors beperken je beweeglijkheid. Kan begrijpen dat je het draagt wanneer je kans hebt dat je ergens op valt zoals bv springruiters of crossruiters, maar een dressuurruiter vergroot het risico op breuken volgens mij enkel omdat je lichaam minder soepel is en je de klap zélf dus minder kan opvallen. IMO zou men meer zijn met een valcursus dan met een BP.

Klopt, de kans dat je wat breekt met bp is niet nihil helemaal niet zelfs.

@Janine: Keurmerk of niet ik begin er niet aan, daarom staat er aan het begin van de zin; persoonlijk.. Dat betekent dat het mijn mening is ;)

@Heino: "de verkeerde spullen" dus als je valt met een cap op je kop en je hebt hersenletsel dan komt dat omdat je de verkeerde cap op hebt? Ik snap dat er een hoop verschil zit in de kwaliteit enz. maar dat zou geen verschil moeten maken.

@Apoc: Ik bedoelde meer als voorbeeld een tak,boom,lantaarnpaal of iets anders wat in de buurt van je hoofd/lichaam kan komen. Als je dit probeert te ontwijken is je hoofd altijd groter dan je "normaal" gewend bent. En als jij naar voren buigt om een tak te ontwijken en jij hebt een bp aan ben je een stuk minder flexibel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:52

Deesiej schreef:
dus als je valt met een cap op je kop en je hebt hersenletsel dan komt dat omdat je de verkeerde cap op hebt?
.

Ik geloof dat je in dat geval nieteens wilt weten hoe het zou zijn geweest zonder cap of vergis ik me?

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:59

Eerst reed ik altijd met cap, nadat ik mijn paard al een langere tijd had reed ik vaak zonder cap.
Ik rij mijn tinker op M2 / Z1 niveau maar op begeef moment werd dat te zwaar voor hem en viel hij vanuit de galop, ik zat dus zonder cap en op ong 5 cm afstand met mijn hoofd van het hek ( zat er nog op en hij zakte door zijn knietje heen)
Schrok me kapot!
Cap gepakt en verder gereden.
Na een paar weken dacht ik ach, gebeurd vast niet nog een keer.. ik weer zonder cap en ja hoor na 2 weken weer... en ik weeeer zonder cap.. dus weer mijn cap gepakt en verder gereden! ( was verder niks aan de hand!)
Daarna ben ik gewoon maar met cap gaan rijden want dacht je weet maar nooit! En ja hoor nog een keer vanuit de draf.. sinds dien rij ik altijd met cap. Ook heb ik besloten te stoppen met wedstrijden want het werd te zwaar voor hem! ( het verzamelen en dragen!)
Nu rij ik al weer een half jaar met cap en gewoon lekker normaal niveau, wel af en toe nog oefeningen van het M2 en Z1 maar niet zo veel meer dragen en hij is niet meer gevallen. Ik rij nu soms zonder cap maar alsnog ben ik dan wel een beetje bang dat hij valt want het hoeft maar 1x goed fout te gaan! ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:01

Ik ben gister van mn pony afgeknald omdat ze schrok van de stalkat, ondanks mn cap leek de hele grond te golven en had ie allemaal kleurtjes, ben waarschijnlijk zelfs even ´´weg´´ geweest, wil niet weten hoe dat zonder was geweest

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:06

ik rijd eigenlijk altijd met cap, maar als ik bijvoorbeeld een fotoshoot heb, vind ik de foto's mooier zonder cap, en draag ik hem dus niet.
maar tijdens een fotoshoot rijd ik gewoon voor de foto's dus gewoon wat stilstaan, stap, drafje, klein stukje galop.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:10

Gina schreef:
Ik vind niet dat rijden zonder cap verboden moet worden. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Zoals Assiej al aangeeft, dat ze altijd zonder cap rijd, omdat ze vroeger een ernstig ongeluk met cap heeft gehad, iedereen heeft er zo zijn eigen reden voor om een cap te dragen of niet. Dat moet iedereen zelf weten ben ik van mening. Cap dragen is slim, maar ieder zijn eigen keus.

dat vind ik ook ! *D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:46

Deesiej schreef:
@Heino: "de verkeerde spullen" dus als je valt met een cap op je kop en je hebt hersenletsel dan komt dat omdat je de verkeerde cap op hebt? Ik snap dat er een hoop verschil zit in de kwaliteit enz. maar dat zou geen verschil moeten maken.

Als je nou eens begint met lezen voor je me allerlei dingen in de mond legt, wil ik best antwoorden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:48

Bij ons op stal ben je verplicht om met cap te rijden ongeacht niveau of leeftijd... en ik ben het er alleen maar mee eens, ik vind het echt dom als je zonder cap rijd maar goed je bent zelf verantwoordelijk voor je lichaam dus als er wat gebeurd en draagt geen cap dan is het eigen schuld dikke bult!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 02:33

Even aanhalen dat een cap niet alle letsel kan voorkomen en dat het ook niet zo is dat als je een lichte hersenschudding had met cap dat persé een zware zou geweest zijn zonder... Een cap beschermt je vooral van rechtstreeks trauma zoals een paardenhoef tegen je hoofd of de rand van de bak, een harde stenen ondergrond en dergelijke meer. Dingen die vb. een schedelbreuk zouden kunnen veroorzaken.

Waar een cap je veel minder kan tegen beschermen is de plotse vertraging in beweging die je hoofd maakt bij een val. De hoek waarin dit gebeurt bepaalt mee hoe groot de eventuele schade is. Je hoofd kan je vergelijken met een ei als het ware: de schaal is je schedel, daarbinnen een vliesje in het ei, het hersenvlies in je hoofd. Je hersenen 'zweven' daarin rond in een dun laagje vloeistof (weliswaar geen meters overschot errond ;-) ) Als je het ei hard genoeg schudt, zal de dooier toch de schaal raken en kan die dooier kapot gaan. Zelfde scenario voor je hersenen: als je hard genoeg beweegt (plotse extreme vertraging), dan worden je hersenen tegen je schedel aan 'gegooid' en raken ze daar wat beschadigd. Tegen die vertraging kan je cap weinig doen. De foam die erin zit, vangt wel wat van de krachten op, maar een lichte hersenschudding lopen sommige mensen vrij makkelijk op.

Neemt niet weg dat ik altijd een cap draag en me 'naakt' voel zonder. Ben één keer zonder vertrokken (denkende: wat ben ik vergeten? :D) Na tien minuten omgedraaid en terug naar de stal gegaan om hem te gaan halen. Een cap is trouwens iets waar je makkelijk gewoon aan wordt: ze wegen tegenwoordig nog amper iets. Dacht dat ik aan m'n helm op 't circuit ook nooit gewoon zou worden, maar na een paar keer weet ik exact hoe groot hij is (pak groter dan m'n cap in elk geval) en m'n nekspieren zijn gewend geraakt aan het extra gewicht. Kwestie van gewoonte dus.

Een bodyprotector lukt me raar maar waar dan weer niet: heb ze een paar keer geprobeerd, maar kon er echt m'n draai niet in vinden. Denk idd dat ik bij een val met bodyprotector hoogstwaarschijnlijk slechter zou vallen dan zonder. Heb gelukkig altijd de goede reflex me op te rollen, en dat lijkt me onmogelijk met die protector. Misschien heeft het wel te maken met het feit dat ik eigenlijk te breed ben (zegt m'n weegschaal jammer genoeg elke dag -:(- ) en zou hij wel goed zitten moest ik heel mager zijn? Ze zouden trouwens een 'vrouwen'model moeten uitvinden, als je begrijpt wat ik bedoel. ;) Laat ons stellen dat ik niet weet waar ik met m'n D moet blijven. :o Zo'n airbag toestand zou een oplossing kunnen zijn, maar blijkbaar zijn ze zo luid dat je paard zich vaak rotschrikt en dan vertrekt ie pas echt in paniek! Niet ideaal als bosruiter, lijkt me.

Nog een tip: nooit met een volle blaas opstappen. Als je valt en je paard komt per ongeluk op jou terecht, is de kans groter dat je blaas scheurt. Die komt van een profruiter die het zelf meegemaakt heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:59

Deesiej schreef:
"de verkeerde spullen" dus als je valt met een cap op je kop en je hebt hersenletsel dan komt dat omdat je de verkeerde cap op hebt? Ik snap dat er een hoop verschil zit in de kwaliteit enz. maar dat zou geen verschil moeten maken.

Er staat nergens dat een cap dingen voorkomt hoor... :roll:

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:05

Janine1990 schreef:

Dan zou ik je toch aanraden het topic nog even goed door te lezen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:08

Deesiej schreef:
Janine1990 schreef:

Dan zou ik je toch aanraden het topic nog even goed door te lezen ;)

Waarom? Omdat dat hier gezegd wordt? :')
Nou nou nou, ik denk dat jij nog heel wat moet leren...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:17

Deesiej schreef:

Ben ik gedeeltelijk met je eens, je bent idd veel beperkter in zulk soort spullen. Het geeft ook niet mee.

Ik weet nog niet in het begin reed ik echt alleen maar met cap, maar toen had ik een contactmoment met een vrij grote tak. Ik was te laat met bukken en zette me schrap. De tak bleef hangen op de voorklep en de rest van de cap (de overgang) en trok mn hoofd achterover, de volgende tak was volop in mn ogen. Ben echt even een paar minuten blind geweest, man wat een pijn had ik, alles was bloeddoorlopen en ik zat onder de schrammen.
Had ik geen cap opgehad dan was die tak waarschijnlijk niet blijven hangen.

Ik heb er niks aan over gehouden, maar mede door dit ben ik mn cap steeds minder vaak gaan dragen en inmiddels draag ik hem helemaal niet meer. Heb vorig jaar een mooie en comfortabele cap gekocht op HE, maar heb hem slechts 2 of 3 keer opgehad :')

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:02

Bij ons op de manege is het verplicht om tot de 16e met cap te rijden. In de les is het altijd verplicht n ook als je op een manege paard rijd moet het. Nou ik ben 15 dus heb hem altijd op mijn hoofd. Ik vind dat het helemaal je eigen keus is. Maar val jij van je paard en je hebt hoofdletsel ga ik je niet zielig vinden. Van mijn moeder mag ik niet zonder cap rijden. En dat begrijp ik helemaal. Als je soms verhalen hoort over vallen en alles.
Ik ben zelf een paar jaar geleden heel hard gevallen met mijn hoofd tegen de wand van de bak. En toen was ik toch heel blij dat ik ee cap op had want ik had nu al enorm hoofdpijn.

netjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:51

Gina Nieuw bericht Geplaatst: 28 jul 2010, 23:53

Ik vind niet dat rijden zonder cap verboden moet worden. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Zoals Assiej al aangeeft, dat ze altijd zonder cap rijd, omdat ze vroeger een ernstig ongeluk met cap heeft gehad, iedereen heeft er zo zijn eigen reden voor om een cap te dragen of niet. Dat moet iedereen zelf weten ben ik van mening. Cap dragen is slim, maar ieder zijn eigen keus.
Meld dit bericht

daar ben ik het mee eens! zelf heb ik ook een ongeluk gehad (met paardrijden) heb daar een hersenletsel aan overgehouden :(
de cap heeft mijn hoofd toch beschermd!
zelf rijd ik ALTIJD met body protector= ook erg slim omdat te gebruiken.
gr