Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:36

Espi, altijd vervelend als je als duo jury ver uit elkaar zit. Ik heb dit 1 x meegemaakt als jury en beide waren we daar niet blij mee.
Maar je conclusie is wel, zoals wij ruiters vaak doen, wel erg in je voordeel genomen.
Voor hetzelfde geld had de "lage" jury gelijk en stond je dus eigenlijk veel te hoog geplaatst :D

ilse86

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:38

Dat is toch een gebed zonder einde, vrees ik ;)

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:43

ik vind niet dat jury's te streng zijn
maar ze jureren vaak wel heel anders
de ene wil dit zien en de andere dat
daar kun je niet je hele rijstijl op aanpassen
als ik een proef rij met 2 jury's heb ik vaak een heel groot verschil
vorig jaar had ik op de kringkampioenschappen een verschil van bijna 30 punten!
naar welke coupon moet ik dan kijken voor commetaar?
bij de ene heb ik voor een onderdeel een 4, bij de andere een 8
tjaa... was dit onderdeel nou goed of slecht?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:46

de jury was naar mijn weten veel te soft voor mij de laatste keer. 199 punten voor een F proef die ik amper doorkwam, nou vind het nog wel aan de hoge kant. Dus nee :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:47

keeslover2 schreef:
ik vind niet dat jury's te streng zijn
maar ze jureren vaak wel heel anders
de ene wil dit zien en de andere dat
daar kun je niet je hele rijstijl op aanpassen
als ik een proef rij met 2 jury's heb ik vaak een heel groot verschil
vorig jaar had ik op de kringkampioenschappen een verschil van bijna 30 punten!
naar welke coupon moet ik dan kijken voor commetaar?
bij de ene heb ik voor een onderdeel een 4, bij de andere een 8
tjaa... was dit onderdeel nou goed of slecht?

Ik zou de resultaten over een langere periode bekijken. Niet uitgaan van één of twee proeven.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:21

jury als dit het geval was had die ene jury,
niet in gesprek gegaan met mijn erbij en nam ze wel afstand.
maar ze was zeer boos op die man. en ik had liever minder punten gehad.want dit was niet leuk ik was toen ook een stuk jonger,nu lach ik erom, :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:33

Laat ik dan iets positiefs zeggen over een strenge jury.
In mijn omgeving rijdt iemand een ontzettend leuk paard. De ruiter doet erg haar best, maar krijgt voorzichtig gezegd contraproductief les, hetgeen resulteert in zagen en de handen heel laag naast de hals houden om het dier maar in een knikje te laten lopen. Dit alles vanuit het vertrouwen dat de instructie wel weet hoe het moet. Betrokken ruiter ging erg vaak op wedstrijd en kwam dan thuis met net wel een winstpunt, maar vaker ook met net niet. En de rotste protocollen zijn die waar je nét dat ene punt mist voor winst. Beter dik punten eronder (weet ik nog van toen ik nog dressuur i.p.v. western reed ;) )

Affijn op een wedstrijd stond op het protocol van betrokken ruiter dat ze liever moest zijn tegen haar paard, niet zo moest zagen. Zij kwam vanzelfsprekend in tranen terug. Maar het was wel een aanknopingspunt om met haar te praten voor mensen in haar omgeving. Om voorzichtig wel wat commentaar te geven en vraagtekens te stellen. Betrokken ruiter is in rijden heel erg veranderd, mét positief effect op haar winstpunten. Zonder die regel commentaar op het protocol had dat veel langer geduurd.

Ik ben ouder en stam nog uit de tijd van veel juryleden oudere heren waren met een duidelijk stempel van de NKB of .. hoe heet die andere club weer.. Het was redelijk de gewoonte stevig commentaar op je protocol terug te vinden. Niet altijd leuk. Wel altijd leerzaam.

En ach.. je moet maar denken één fout in het pattern van een westernproef en je bent gelijk gediskwalificeerd. Bij de dressuur kost/kostte zoiets 2 punten. Dus ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:52

ik heb liever ook commemtaar daar leer je altijd van.
en daar kan je vaak ook wat mee.
en wat is streng. vaak licht de fout bij jezelf.
en laten wij eerlijk zijn die mensen doen hun hobby naar eer en geweten en om dat ze het leuk vinden. dus hulde aan die mensen die er toch maar zijn, anders hadden wij geen wedstrijden :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:19

Precies! Deal with it ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:44

Espie schreef:
ben een keer naar een jury gelopen voor uitleg,
doe dat verder nooit,
maar dit was op een kampioenschap.
van de een kreeg ik dikke twee winst punten en van de ander ver beneden een winst punt.ik zelf was twee en was tevreden.
maar het verschil was mijn te groot de jury zijn gaan praaten sammen maar kwammen er niet uit en die ene jury zij ook tegen die ander wij zijn uitgepraat want hier klopt iets niet. kende bijde jury niet maar koste mijn wel een plaats voor de nederlands
want er mocht er maar een door.voelde mijn toen echt genaaid

Wie van de twee had er nu gelijk dan? De strenge of de sinterklaas? Het is erg menselijk om er van uit te gaan dat de hoge punten echt verdiend waren, maar die garantie heb je niet. Voor hetzelfde geld waren de lage punten terecht.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:50

PuuNGekk13 schreef:
Soms snap ik er helemaal niets van, heb een keer een waardeloze proef gereden, wordt je 1e met 190 punten.! :D

En een andere keer rij je weer heel goed, krijg je 178 punten. :+

Ben ik het mee eens, de proef van mn leven werd beloond met 182 punten..
terwijl een proef, die voor mijn gevoel matig ging, beloond werd met 200 punten.
Alhoewel het commentaar bij beide wel klopten :j

Wat ik dan wel erg jammer vind. Is dat ik bijvoorbeeld laatst tijdens een L2 proef een 4 kreeg voor het achterwaarts,
met als commentaar, niet diagonaal. Oke, dat kan!
Maar toen ik later, thuis, het filmpje bekeek, was het hartstikke diagonaal!
Stond er echt van te kijken! Het had me gelukkig geen wp gekost, maar anders :n

Vind trouwens ook niks vervelender dan een jury die alleen maar magere 6jes geeft.
Nee, doe maar maar een jury die wel een een 3 of een 4 uitdeeld. Maar dan bij de goede punten ook een 8/9 neerzet :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:53

Heb ik ook liever hoor! Had laatst een jury die bijna alleen mar naar beneden zat te kijken. Ik wilde bij het afgroeten bijna gaan zwaaien. Joehoee, ik ziet hieerr!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:57

essie_blue schreef:
Stond er echt van te kijken! Het had me gelukkig geen wp gekost, maar anders

Hoezo "maar anders"
Anders had je net aan winst gehad en imo nog geen dikke winst, dus om daar nou zo moeilijk over te doen.
Was het verder dan wel een nette achterwaarts van het begin tot het einde (incl géén inelkaar getrokken paard)?

Fijn als je net aan winst heb, maar je wil toch beter rijden dan net aan voldoende?!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:16

superwoman schreef:
essie_blue schreef:
Stond er echt van te kijken! Het had me gelukkig geen wp gekost, maar anders

Hoezo "maar anders"
Anders had je net aan winst gehad en imo nog geen dikke winst, dus om daar nou zo moeilijk over te doen.
Was het verder dan wel een nette achterwaarts van het begin tot het einde (incl géén inelkaar getrokken paard)?

Fijn als je net aan winst heb, maar je wil toch beter rijden dan net aan voldoende?!

Anders had ik heel erg gebaald ;)

Nee hoor, was een hele nette achterwaarts.
Gewoon diagonaal, 'voorwaarts' achterwaarts, zonder gepluk en getrek.

Het kan altijd een beetje minder gaan, kan door verschillende dingen komen,
maar dan is het ook fijn als je net aan winst heb hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:24

essie_blue schreef:
Nee hoor, was een hele nette achterwaarts.
Gewoon diagonaal, 'voorwaarts' achterwaarts, zonder gepluk en getrek.

voeten optillen en weer neerzetten, dus geen sleepsporen en de passen even groot?

Ik kan mij het verschil van een 4 en een 8 echt niet voorstellen. Een nette achterwaarts is immers een 8 waard.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:30

Nee, echt waar ;)
Vind het jammer dat ik het filmpje niet meer heb,
anders kon ik het even laten zien.

Hij ging echt actief achterwaarts, neus op de loodlijn.
Mijn instructrice vond het ook heel erg raar, en die jureerd zelf in het Z

Maarja, het maakt ook niet meer uit :)

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:54

Kijk, sommige mensne snap ik wel anderen niet.

Ik zie vaak jury's die in de AB ponytjes al 160 punten geven, dan denk ik; geef iedereen daar standaar 180 punten, anders stimuleer je die kleine kineren niet, je kraakt ze af en daar kunnen ze niet tegen.
Als je de uitblinker nou hoger geeft, komt alles toch goed ?
Je stimuleert ze om verder te rijden, anders verpest je voor hun de sport :).

Verder voor de wat oudere kan het wel wat strenger, amar ik snap niet altijd de 160 punten hoor ..
Ook vind het het niet echt kunnen als alleen de prijswinnaars een wp hebben, zoals zaterdag was.
In verhouding was het goed, maar de punten waren zo laag .. Alleen de 5 prijswinnaars hadden een winspunt en ik met 178 stond er net buiten ..

Ook krijg ik bij 1 bepaalde jury nooit een wp, hoe netjes ik ook rijd, heel appart.

Verder blijft het een jurysport, en ben ik daarniet zo fan van :).

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:21

Naja, kom in t Z, dan hebben prijswinnaars vaak nog geen winstpunt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:22

xCarolaa schreef:
Ik zie vaak jury's die in de AB ponytjes al 160 punten geven, dan denk ik; geef iedereen daar standaar 180 punten, anders stimuleer je die kleine kineren niet, je kraakt ze af en daar kunnen ze niet tegen.
Als je de uitblinker nou hoger geeft, komt alles toch goed ?
Je stimuleert ze om verder te rijden, anders verpest je voor hun de sport :).

Daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Je kunt een lief schattig meisje op een lieve shet niet zomaar winstpunten geven, terwijl het dat absoluut niet waard is.
Ik vind het ook niet nodig om die kinderen met < 160 punten naar huis te sturen. Maar in de 170 is echt wel nodig als er een slechte proef wordt neergezet. In die punten blijft het motiverend, want ze hebben bijna een winstpunt. Maar winstpunten kado geven?? Nee, dat vind ik niet goed.

Wat moet zo een kindje nou als hij een klasse hoger moet, terwijl de pony nog steeds het heft in handen heeft?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

Kan me daar ook wel in vinden. Punten hoef je niet cadeau te geven, maar je kunt wel rond de 170 schrijven als het niet zo best is

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:06

motiveren doe je bij alle kinderen toch ook anders, dat hoeft niet alleen in de totaalpunten te zitten lijkt me.

Laatst had ik weer een schimmeltje en het klinkt afgezaagd maar moeder kwam naar me toe omdat ik op protocol had laten zetten dat ie echt super mooi wit was (en er zat ook inderdaad geen vlekje op). Die amazone stond met big smile naast de moeder want ze had echt heel hard samen met mama gepoetst. Heerlijk toch.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:28

jury schreef:
motiveren doe je bij alle kinderen toch ook anders, dat hoeft niet alleen in de totaalpunten te zitten lijkt me.

Laatst had ik weer een schimmeltje en het klinkt afgezaagd maar moeder kwam naar me toe omdat ik op protocol had laten zetten dat ie echt super mooi wit was (en er zat ook inderdaad geen vlekje op). Die amazone stond met big smile naast de moeder want ze had echt heel hard samen met mama gepoetst. Heerlijk toch.

Inderdaad, met dat soort complimenten hou je het ook leuk voor de kinderen!
Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je voor de schattigheid al gelijk een wp moet geven..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:39

Juist niet, je hoeft ze niet af te branden maar ook niet te veel omhoog te punten. Waar stopt het dan, als ze 12 zijn, groter dan 1.40, op een C pony gaan rijden?

Al moe je er als jury wel voor waken, want heel vaak ziet het er gewoon heel schattig uit.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:09

ja, daar heb je inderdaad een punt. maar kijk je daar als jury ook zo kritisch naar als wanneer je een volwassene voor je hebt?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:55

CharleyT schreef:
Espie schreef:
ben een keer naar een jury gelopen voor uitleg,
doe dat verder nooit,
maar dit was op een kampioenschap.
van de een kreeg ik dikke twee winst punten en van de ander ver beneden een winst punt.ik zelf was twee en was tevreden.
maar het verschil was mijn te groot de jury zijn gaan praaten sammen maar kwammen er niet uit en die ene jury zij ook tegen die ander wij zijn uitgepraat want hier klopt iets niet. kende bijde jury niet maar koste mijn wel een plaats voor de nederlands
want er mocht er maar een door.voelde mijn toen echt genaaid

Wie van de twee had er nu gelijk dan? De strenge of de sinterklaas? Het is erg menselijk om er van uit te gaan dat de hoge punten echt verdiend waren, maar die garantie heb je niet. Voor hetzelfde geld waren de lage punten terecht.

nou ik denk dat alle jury dan sinterklaas zijn,
want rij nu met deze pony Z2 bij de paarden en doe dat nog steeds goed, met veel winstpunten
dus heb geen klacht.
maar ik denk gewoon dat iedereen wel iets mee maakt. daar om mijn verhaal