Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:26

patronen kun je trouwens ook heel geregeld gratis zien te verschaffen; ik plunder geregeld de bibliotheek... hebben ze een boek over historische kleding met van die plaatjes van het patroon; plaatje uitvergroten tot juiste grote en aan de slag. Hierbij moet je alleen wel zelf allerlei gekke naden toevoegen en hem op je lichaam gepast maken. Dus inderdaad alleen voor de mensen waarvoor het een (uit de hand gelopen...) hobby is :P

Wat een geweldige plek HC!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:30

Je kunt ook door kleine details te veranderen je kleding opleuken. Denk aan een nep-rijglint achter, schootje aan een strakke blouse, knoopjes vervangen, verfen, extra plooien in zetten, zakjes vervangen door zakjes van andere stof, mooie riem om, kappen maken voor je bestaande rijlaarzen, kniehoge kousen aan waar je eventueel een lintje en knoopje/belletje/kraaltje/lovertje aan naait, etc.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:46

Malenka schreef:
Denk aan een nep-rijglint achter

Dat zie ik bij mijn bomberjack nog niet helemaal gebeuren :')
Maar ik snap wat je bedoelt :j

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:50

Wat een prachtige kleding. :+:
Ik rijd zelf in een zwarte broek met een wit hemd, getailleerd en met van die franjes, en een zwarte gillet. (?) En dan mijn haar met een zwarte strik. :) Weet niet of het echt "in stijl" is. :')
*ik ga even foto zoeken*

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:53

Malenka schreef:
Dit jasje kan ook wel heel mooi zijn. Eventueel met aanpassingen:
http://link.marktplaats.nl/261846828

Of wat dachten jullie van deze... zou zelfs heel mooi staan in de dresuurring:
http://link.marktplaats.nl/275720749

Deze mag misschien ook wel op wedstrijd... afhankelijk van de voorzijde. Ik denk dat er wel goed mee te rijden is en ik houd hier wel van. het past alleen totaal niet bij de optoming van mijn paardenbeestjes:
http://link.marktplaats.nl/280654987

Wauw die eerste vind ik echt heel chique! En ook helemaal niet duur! :oo Als het mijn maat was geweest had ik m zo gekocht! (heb maat 36 :( )

Maar ik kom hier even binnenvallen, en ik kom hier toch zulke prachtige kleding tegen. Ik zeg zelf altijd dat ik in de verkeerde tijd ben geboren, de kleding en het vele rijden wat ze vroeger deden had ik echt prachtig gevonden! (Paarden waren "het" vervoersmiddel :D )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:01

Naomi_unique schreef:
Ik zeg zelf altijd dat ik in de verkeerde tijd ben geboren, de kleding en het vele rijden wat ze vroeger deden had ik echt prachtig gevonden! (Paarden waren "het" vervoersmiddel :D )

Wat houd je tegen om nu het paard ook wat meer in te zetten?

Het is echt verbazend makkelijk om paardrijden te combineren met verschillende ´boodschappen´.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:04

Wel als je het paard bij huis hebt staan. dat is helaas bij de meeste mensen niet het geval. Mijn paarden staan ruim 30 km van huis.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:08

Ik heb weer met volle verbazing en bewondering alle pagina's doorgelezen.. :))

Prachtig! :))

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:10

Huertecilla schreef:
Naomi_unique schreef:
Ik zeg zelf altijd dat ik in de verkeerde tijd ben geboren, de kleding en het vele rijden wat ze vroeger deden had ik echt prachtig gevonden! (Paarden waren "het" vervoersmiddel :D )

Wat houd je tegen om nu het paard ook wat meer in te zetten?

Het is echt verbazend makkelijk om paardrijden te combineren met verschillende ´boodschappen´.

Ze staat dicht genoeg bij huis, maar haar hoeven zijn aardig kort, waardoor ik probeer zo min mogelijk met haar over asfalt te gaan. En ik weiger er ijzers onder te zetten ;) Dan zouden hoefschoenen wel een optie kunnen zijn denk ik toch? Want ik ben weleens vaker met haar naar de stad geweest of naar de snackbar :D En de mac donalds kent ze ook :o :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:19

Naomi_unique schreef:
Ze staat dicht genoeg bij huis, maar haar hoeven zijn aardig kort, waardoor ik probeer zo min mogelijk met haar over asfalt te gaan. En ik weiger er ijzers onder te zetten ;)

Hier staat niets op ijzers en asfalt het meest luxe waar ze over gaan. De bergen waar het asfalt doorheen gevlochten ligt, zijn ruwer en harder ;)
Een paar km. in galop over asfalt kunnen we hier echt niet aan de hoeven zien.

Als een paard op 30 km. staat kan je dáárvandaan combineren. Je kan doelloos of met concreet doel een buitenrit maken. Waar een wil is, is een weg.
Kijk er zijn altijd argumenten om iets niet te doen.
Als je echter iets wíl, zoek en vind je oplossingen.
Een paard is primair een vervoersmiddel. Dresuur dient dát doel. Dat de meeste ruiters in NL niet meer paardrijden doch alleen oefenen in een (overdekte) bak als zelfvervullend doel is geen réden om dit zo te doen.

Ik ga douchen en omkleden. Bandida ophalen *\o/*

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:56

Ik meld me hier ook even :) Ik ben momenteel bezig met het zelf maken van een 'Lady Marian' jurk, maar dat neemt nogal wat tijd in beslag omdat ik 'de perfecte' stofjes en fournituren zoek... Het patroon komt van naaipatronen.nl maar ik ben op het patroon aanpassingen aan het doen zodat ik hem ook op het paard aan kan. Of ik ooit de lef heb om dat ook daadwerkelijk te doen zal nog blijken :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 08:21

Robin Hood is een legende daterend in vroege middeleeuwen, dus zoiets? http://www.adultcostumeshop.com.au/cont ... marion.jpg

Een accuraat beeld staat in de Luttrell Psalter.
Ridder Goffrey Luttrell staat daar in vol ornaat met vrouw en schoondochter in afgebeeld:
http://boryssnorc.com/oldsite/images/ar ... salter.jpg

Ik heb voor studiedoeleinden wat werken over dit bijzondere middeleeuwse manuscript.
Er is veel uit te herleiden. Er zijn aardig wat experimenten op gebaseerd http://www.wagscreen.co.uk/site/images/ ... plough.jpg
Het schijnt ook licht op archeologisch vondsten van hoefijzers bv.

Er is zelfs een model van:
http://www.knightsofavalon.com/_borders ... _image.jpg

Tot slot de afbeelding van hoe de niet adelijke vrouw paard reed;
Afbeelding

Bitloos op de graanzakken op weg naar de molen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:52

HC idd zoiets :) dit is hem:
Afbeelding

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:16

Wauw prachtige jurk zeg! Dat zou echt fantastisch staan te paard ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:33

is het veel aanpaswerk of valt het mee. Ik heb een soortgelijke jurk, alleen met knoopjes zodat de 'split' in de mouwen ook nog vast kan :D

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:35

heel mooi plaatje, ik rij zelf ook altijd in stijl. vind het gewoon leuk om het te matchen :o :D

x

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:05

heb je foto's ? :D

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:52

Nee het valt mee. Ik maak hem van achter wijder zodat hij over de achterhand van het paard valt. De voorkant wil ik iets doen met een split, maar dan niet op zo'n manier dat de rijbroek die ik er onder draag zichtbaar wordt dus dat moet ik nog even goed uitdokteren...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:34

Kun je niet zoiets doen als dat ze bij de lange lederen motorjassen doen? Daar hebben ze lederen bandjes aan de binnenzijde die je om je been heen doet zodat de jas mooi over het been heen blijft liggen en niet op waait. Je vouwt dan dus de randen eigenlijk om je been heen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:52

dragen die vrouwen nou hoofddoeken :Y) ??

het zijn idd mooie jurken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:56

jameyskatje schreef:
dragen die vrouwen nou hoofddoeken :Y) ??

het zijn idd mooie jurken

Het Christendom bestond toen een kleine duizend jaar, net als de Islam nu :D

Mooie plaatjes in dit topic, daar houd ik echt van.
Hoewel ik de term 'rijkkleding' wel wat dubieus vind... :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 08:32

De islam bestaat bijna 1,5 millennium.
Het christendom zoals we dat nu kennen niet langer. Dat is pas met de concillies tussen 325 en 787 tot stand gekomen.
Verder off topic.

Het slaat ook nergens op. Hoofdbedekdels waren tegen de kou.
De mens verliest zo´n 40% (in extreme situaties tot wel 60%) van de lichaamswarmte via het hoofd.
Verwarming was hooguit een houtvuurtje. Brandhout verzamelen/hakken is arbeidsintensief. Men had verder speciale aanplant en strenge regels om kaalslag te voorkomen. Niet iedereen warmde zich bij het vuur.
In welgestelder huizen had men wandkleden ter isolatie doch de arbieders niet. Ramen ook niet want glas was héél luxe.
Een goede warme muts/kap was nódig. Men sliep ook met een muts.
De vrouw op het paard had een lekkere wollen muts op om zich warm te houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 08:32

Malenka schreef:
Kun je niet zoiets doen als dat ze bij de lange lederen motorjassen doen? Daar hebben ze lederen bandjes aan de binnenzijde die je om je been heen doet zodat de jas mooi over het been heen blijft liggen en niet op waait. Je vouwt dan dus de randen eigenlijk om je been heen.

Lees even. Dat is al gepasseerd.
De oude motorjassen hadden dat van cavalleriejassen :)*
De motorordonnansen hebben slechts een paar decennia zo gereden. De ruiters eeuwen.
Bijvoorbeeld de broek als kledingstuk is een ruiteruitvinding.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:16

Ik heb het hele topic mee gelezen maar ik onthoud niet alles wat hier geschreven is. Als er dan opgemerkt wordt dat ze (GreaseMonkey in de post boven mij) nog even moet 'uitdokteren' hoe ze het voor elkaar kan krijgen om de rok over haar benen te laten vallen zodat de rijbroek niet zichtbaar is dan geef ik een mogelijke oplossing. Daar ga ik niet eerst opnieuw het hele topic voor doorlezen. Dat dit al ergens stond... dat heeft zij dan blijkbaar ook niet gezien.
Ik vind het leuk om zulke weetjes te lezen Huertecilla, maar als ik het uit kan leggen met de motorjas (die men zich waarschijnlijk makkelijker voor de geest kan halen omdat ze er immers meer zijn) dan is dat toch ook oke?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:34

HC: opzich zou je wel wat minder 'betweterig' kunnen overkomen in dit topic :)
Zodat meer mensen durven te reageren. Want er werd wat weinig gereageerd volgens jou toch? Misschien durven ze niet eens meer als jij mensen zo 'aanvalt' als ze mee proberen te denken.