Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:45

Honeys schreef:
Lees...en niet lachen he :+ !

Ik ben 30 jaar ..ja 30... En heb een Welsh A merrie die helemaal verzot is op t volgende:

Ken je dat als je op je arm blaast of iemands buikje :o ? Natuurlijk met dat gekke geluid erbij. Dat doe ik dus op de zijkant van die pony haar neus, vind ze helemaal geweldig! Draai ik weg, komt ze weer met d'r neus! Idioot beest :D , en telkens opnieuw he!

jaa lachen he! Faram vindt het verschrikkelijk als je dat doet, hij vindt het engig, eigenlijk... dus bij hem doe ik dat nooit sinds ik daar achter kwam. Flicka vindt het wel helemaal leuk, meestal... maar zij heeft vaak knuffelbuien, tijdelijk zeg maar. zij is niet van het aan één stuk door tuttelen enzo. maar áls ze zo'n bui heeft (en da's toch wel regelmatig genoeg), lachen! van snatje weet ik het niet, een goede kus op z'n neus kan hij altijd wel waarderen.

ik noem deze 'handeling' overigens 'blubberen', weet iedereen wat je bedoelt, hihi!

maar goed, wat Snatje met blubberen zou doen weet ik eigenlijk niet.
Faram doet trouwens wel graag kusjes geven, als hij iets van je wil, de wei of stal uit ofzo... ouwe gnieperd!

maar nogmaals, ik knuffel dus niet heel de dag door, zéker niet. knuffelen moet een speciaal momentje blijven, met je partner knuffel je ook niet de halve dag, en paarden onderling doen dat ook zéker niet. ik kies de momenten wel uit, en voor de rest dring ik me niet op aan mijn dieren, en zij daarmee ook niet aan mij. wat je vaak ziet bij mensen die zich opdringen aan hun dier, is een dier dat dat gedrag overneemt en zelf ook opdringerig wordt, zonde.

een paard is een paard, kán van knuffelen houden maar hoeft niet, ik behandel ze dan ook graag als paarden, ipv teddyberen...
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 21-01-09 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramooontje

Re: Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:49

Oh ik ben ook helemaal gek van knuffelen! Natuurlijk moet het paard het ook wel fijn vinden maar dat geven ze zelf wel aan, en oh wat is het heerlijk!!!

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:15

Ik heb 2 paarden met een heel verschillende knuffel-factor! :D Mijn Hafje (merrie) moet er niets van weten, maar zij wil wel graag naast je komen staan. We staan heel vaak zij aan zij in de wei naar de zonsondergang te turen. En dan na 10 minuten slaakt ze altijd een diepe zucht, en is ze helemaal relaxt, heel schattig... Mijn Andalusier/Fries die knuffelt mij helemaal plat als ie de kans krijgt! hij is niet weg te slaan, en kroelt met zijn neus door mijn haar, over mijn wangen, in mijn nek... (word ik dus helemaal zwart van, want hij heeft nooit een schone mond) En hij vind het fantastisch om geknuffeld te worden. Als ik lamme armen krijg en ermee ophoudt, dan zit ie met zijn neus tegen mijn arm te duwen dat ik door moet gaan, haha!

Is het trouwens niet vaak zo dat ruinen knuffeliger zijn dan merries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:23

Ik heb een verzorgpaard en zelf een veulen, en ik knuffel naar behoefte ;) mijn VZpaard geeft aan dat ze daar niet zo'n zin in heeft (gaat staan pitten tot ik iets met haar ga doen), die maakt je echt blij met een lekkere rit en niet met een knuffel.
Mijn veulen -nu jaarling- daarentegen wordt dolblij als ik haar opzoek in de opfok en haar ga poetsen (wellicht ook omdat het niet al te vaak gebeurt :') ). Die staat dan helemaal met zo'n snuitje van ooooooh lekker, nu nog een beetje daar kriebelen... jaaa goed zo, en nu nog hier in mijn nek... :+ Dat is en wordt dus veel meer een knuffeltante dan het VZpaard. Tja, ieder paard geeft z'n voorkeur wel aan lijkt me.

Overigens erger ik me niet aan mensen die veel knuffelen met hun beest hoor. Meer aan mensen die niet/weinig doen met hun dier...

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:07

Die van mij is zeer beledigd als ik NIET knuffel, die vraagt er zelf echt om tijdens het poetsen.
Als ik er niet op in ga is mevrouw toch redelijk beledigt :P
En ach vind het zelf eigenlijk wel leuk :(:)

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:15

Eline25 schreef:
Ik heb 2 paarden met een heel verschillende knuffel-factor! :D Mijn Hafje (merrie) moet er niets van weten, maar zij wil wel graag naast je komen staan. We staan heel vaak zij aan zij in de wei naar de zonsondergang te turen. En dan na 10 minuten slaakt ze altijd een diepe zucht, en is ze helemaal relaxt, heel schattig... Mijn Andalusier/Fries die knuffelt mij helemaal plat als ie de kans krijgt! hij is niet weg te slaan, en kroelt met zijn neus door mijn haar, over mijn wangen, in mijn nek... (word ik dus helemaal zwart van, want hij heeft nooit een schone mond) En hij vind het fantastisch om geknuffeld te worden. Als ik lamme armen krijg en ermee ophoudt, dan zit ie met zijn neus tegen mijn arm te duwen dat ik door moet gaan, haha!

Is het trouwens niet vaak zo dat ruinen knuffeliger zijn dan merries?

Ja volgens mij heb je wel gelijk hoor, ik zie meestal meer ruinen die willen knuffelen dan merries, de meeste merries (tenminste die ik ken) zijn wat afstandelijker en vinden dat om hun nek hangen helemaal niks.
Mijn merrie houdt ook niet zo van dat hele echt knuffelen en vastpakken, een aai of een klopje op der hals of lekker kriebelen vind ze genoeg :j.
Mijn ruin daarintegen, vind het geweldig als ik om zn nek ga hangen, of kusjes geef. Hij komt altijd uit zich zelf dan nog een keer terug voor een kusje. Gewoon urenlang knuffelen vind die gewldig :j

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:30

ik vind het zoals de meesten hier ook heerlijk om mn paard een flinke knuffel te geven :+:

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:56

Mijn verzorgpaard vind knuffelen niks aan, die gooit al der oren in der nek als ik der flink vast wil pakken. Nee, die heeft zoiets van doe lekker normaal. Helaas.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

(reageert op beginpost) mag dat ookal niet meer? Krijg soms echt t idee alsof het allemaal steeds "natuurlijker" word hier, paarden moeten meer los gelaten worden, setjes zijn overdreven.. huppa lekker in de modder met andere paarden.. Mogen we niet meer mooie setjes kopen als we dat willen? Lekker knuffelen? Fotos maken, Samen als een gek door de bak rennen, lekker paard wassen etc?? Ajb zeg:)

Kimmberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:01

hééérlijk afentoe even knuffelen.. al vind de mijne het idd niet zo leuk als ik om zn nek ga hangen. :Z
hij is meer van mij in mn nek kriebelen met zn lipje & kusjes geven.

' de slijmbal hihi

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:06

Ik word moe van het betuttelen van paarden..

Weet ik hoeveel dekens op..een deken voor als het koud is...een deken voor als het warm is...een deken voor als het niet warm/niet koud is.
Met beschermers om de wei in of helemaal niet de wei in omdat er wel iets kon gebeuren..
Paarden die overal bang voor zijn omdat ze niets anders zien dan de bak en in het ergste geval alleen de binnenbak...
"mevrouw, wilt u daar niet gaan staan, anders schrikt mijn paard" (waar gebeurd)

Even opmerken dat ik echt geen natural ben maar een ouderwetse traditonal om het zo maar even te zeggen. Onze rijpaarden hebben nu ook dekens op maar die gaan zodra het kan weer af.

Maar dat geneuzel dat er bijna niets meer kan en mag omdat er wel eens iets kon gebeuren, moe word ik ervan..

Kimmberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:26

Ibalia schreef:

Weet ik hoeveel dekens op..een deken voor als het koud is...een deken voor als het warm is...een deken voor als het niet warm/niet koud is.
Met beschermers om de wei in of helemaal niet de wei in omdat er wel iets kon gebeuren..
Paarden die overal bang voor zijn omdat ze niets anders zien dan de bak en in het ergste geval alleen de binnenbak...
"mevrouw, wilt u daar niet gaan staan, anders schrikt mijn paard" (waar gebeurd)

Even opmerken dat ik echt geen natural ben maar een ouderwetse traditonal om het zo maar even te zeggen. Onze rijpaarden hebben nu ook dekens op maar die gaan zodra het kan weer af.

Maar dat geneuzel dat er bijna niets meer kan en mag omdat er wel eens iets kon gebeuren, moe word ik ervan..

Dat ben ik wel met je eens, het deken/beschermer verhaal.
Ik vind het zo'n onzin, kijk als je je paard scheert vind ik het wel een wat ander verhaal.
Maar soms zie je paarden staan met 34 verschillende denkens om, te triest.
Hoe maak je een watje van je paard?, paard staat een keer op de tocht, is gelijk ziek want oo hij had even 2 tellen zijn denkentje niet om.
Nou de mijne krijgt dus never nooit geen deken op, hij heb niet voor niks een vacht.
Enige wat ie heb is een 0-grams regendenken en een zweetdeken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:27

he, mensen die hetzelfde denken als mij :)

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:12

mijn shetlander is juist de gene die met knuffelen begint.
Ik zit wel eens op m'n knieen bij hem in de stal en dan komt ie bij me staan en begint een beetje in m'n haar te snuffelen.
EN dan gaat ie over mn wang likken en dan legt ie z'n hoofd op myn schouder.
Ja , dan voel ik me wel verplicht om hem te knuffelen :D
Maar ik knijp hem niet helemaal fijn ofzo.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:07

Ibalia schreef:

Van het deken, beschermers en 'wil je daar niet staan dan schrikt mijn paard' wordt ik soms ook wel een beetje moe. Sommige mensen projecteren teveel mensen-dingen op hun paard: ik heb het koud dus doe ik mijn paard een deken op want hij/zij heeft het vast ook wel koud etc. In sommige gevallen zullen die dekens enzo vast wel gerechtvaardigd zijn, maar ik zie ook wel vaak dat mensen dingen bij hun paard doen die nergens voor nodig zijn.

Over het geknuffel: om de nek van een paard hangen doe ik eigenlijk niet, soms even een korte omhelzing oke, maar niet dat ik een paard helemaal tegen me aandruk. Verder knuffel/kriebel (of wat dan ook) ik alleen als ik merk dat het paard het fijn vindt of als het paard er zelf duidelijk om vraagt.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:12

ik knuffel veel met mijn paarden mijn eige paard is een knuffelkont, zodra hij iemand ziet zoekt hij aandacht , hij geniet er echt van, onze shet ook, de andere iets minder maar die hebben ook afentoe eenknuffel bui dan komen ze naar je toe en merk je het ook echt :p maar aan hun nek hangen en ze helemaal tegen me aan druken doe ik ook niet aan.
ook dat van overbodig beschermen doen we niet aan, onze paarden staan 24uur per dag buiten, en alleen twee hebben s'avonds een deke om omdat ze haast geen wintervacht hebben. maar anders niet

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:24

@ Anouska: groot gelijk!

Sommige mensen bemoeien zich soms ook zo met je paarden.
Ik was een buitenrit aan het maken met mijn pony en hij werd vervelend. Dus toen pakte ik hem gewoon aan en er waren 2 mensen (fietsers) die stil bleven staan om te kijken wat ik deed.
"Wil je pony niet meer?"
"Nee, hij is een beetje vervelend"
"Misschien heeft hij wel honger"
"Nee, hij stelt zich aan. Hij heeft de hele dag kunnen eten."
"Heeft ie wel genoeg geslapen?"

Nu waren het 2 lieve oude mensen, maar het is wel ergerlijk als mensen zich er zo mee gaan bemoeien.
Over dekens en beschermers; bullshit. Je moet het paard niet helemaal gaan verwennen.
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk in een situatie moeten leven, als dat ze in het wild ook doen. Natuurlijk is dat niet haalbaar, maar je moet ze niet onnodig gaan verwennen. Het zijn dieren, ze kunnen wel wat hebben.

En dat is ook zo met knuffelen; alleen als de pony er zelf om vraagt.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:33

RianneH schreef:
Ik erger me er al een tijdje aan, maar vraag me nu af of er mensen zijn die er hetzelfde over denken.

Ik zie steeds meer foto's of situaties waarin de persoon het paard helemaal omhelst, knuffeld enz. alsof het leven ervan af hangt. Beestje wordt bijna fijn gedrukt en is gelukkig zo braaf het hoofd te laten hangen of de ruiter om de hals te laten hangen. En oke, meiden tot een jaar of 10-12 zitten misschien nog in zo'n fase en zullen met die dunne armpjes niet zo veel uitwerking hebben, maar daarna :?

Ben ik nu zo erg dat ik de mijnen een aai geef, ze kriebel op hun nek maar er niet omheen hang? Tuurlijk vind ik het wel fijn om na het werk even lekker te kroelen, beetje tegen ze aan te staan (=lees, op te warmen) en ze net die aandacht geven die ze nodig hebben. Maar ze zoeken mij wel op als ze dat willen. Dat platknuffelen lijkt me niet iets wat een paard nu zo prettig vind..

Of stel ik me aan en valt het onder de betutteling van het paard? Samen met de setjes en de bontjes?
Of zijn er meer mensen die er last van hebben?

Voor de mensen die zich aangesproken voelen, ga er gerust mee verder, laat je vooral door mij niet tegenhouden ;)

mens stel je niet zo aan.. dat je je daar aan ergert... 8)7 ben je jaloers ofzo omdat je zelf je liefde niet kunt uiten op die manier? :r _O- paarden hebben daar echt geen last van..beetje een raar topic dit trouwens maar goed.. :Z

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:39

ik geef hem altijd een aai over zijn bol want hij kan nogal lomp zijn maar van de week kwam hij met zijn hoofd helemaal bij me staan en dan geef ik wel een knuffel en kriebel hem wel...
Al zou ik hem soms wel eens dood willen knuffelen hoor....

Ik ben verder geen mietje met hem....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:58

Ik ben het met je eens. Ikzelf zie mijn paard gewoon als dier en niet als een mens. Ze krijgt gewoon de aandacht die ze verdiend en regelmatig een aai of een kriebel. Maar ik ga niet om d'r nek hangen ofzo, die tijd heb ik gehad ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:06

Kimmberley schreef:
Ibalia schreef:

Dat ben ik wel met je eens, het deken/beschermer verhaal.
Ik vind het zo'n onzin, kijk als je je paard scheert vind ik het wel een wat ander verhaal.
Maar soms zie je paarden staan met 34 verschillende denkens om, te triest.
Hoe maak je een watje van je paard?, paard staat een keer op de tocht, is gelijk ziek want oo hij had even 2 tellen zijn denkentje niet om.
Nou de mijne krijgt dus never nooit geen deken op, hij heb niet voor niks een vacht.
Enige wat ie heb is een 0-grams regendenken en een zweetdeken.

Daar ben ik het ook mee eens.
De enigste deken die ik heb is een zweetdeken ,
die ik bijna niet gebruik , behalfe als mijn pony weer eens de kolder in de kop heeft ,
ze zich helemaal nat rent.
Op de nek hangen vind ik ook niks ,
maar met uitstappen , krijgen ze toch allemaal een paar lieve aaitjes over hun nek.
En knuffelen , doe ik met mijn pony's het liefst de hele dag ,
maar daar zijn ze ook helemaal verzot op; kriebelen , kusjes , aaitjes,
maar ook niet om hun nek heen hangen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:14

Mijn twee ruintjes zijn geen knuffelpaarden, dus vind het ook niet nodig om rond hun nek te gaan hangen en zo.
Mijn merrie daarentegen, man, die blijft het liefst een halve dag naast je staan om geknuffeld en geaaid te worden :D
Bij mij is het simpel, degene die er wél van genieten zal ik snel eens vastpakken, mijn twee heren daarentegen zijn al tevreden met een aai dus doe het dan maar zo bij hen :)

Vind het trouwens raar dat er mensen zijn die zich daar ook al aan storen?

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:23

Niets verkeerd met wat affectie 8-).

Heb dan wel geen eigen paard, maar loop al wel eens door de stallen om wat 'paardjes te kijken'. Ik word daar blij en rustig van (hoewel ik dan al wel korter bij de 30 ben dan de 20... :o ). Steekt er eentje z'n hoofd buiten dan houd ik mijn hand uit, als het paard daar geen problemen heeft en/of naar me toe komt dan krijgen ze aai over de bol en een kriebel.

Vraag is nu natuurlijk... ga ik heel bokt over me heen krijgen omdat ik een paard dat niet van mij is een aai over de bol geef ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:26

Mijn paard staat ook gewoon op het land, geen deken, geen setjes, niets van dat alles... Maar toch knuffel ik er graag mee :D Liefst hang ik er gewoon aan... Ik vind het gewoon gezellig en ik vind ook wel dat al mijn dieren een beetje met zich moeten laten sollen (heb ik mijn kat ook meteen geleerd :o ). Overigens heb ik niet het gevoel dat ze het helemaal onprettig vindt :D

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:30

hehe, ik zou mijn paard hele dag door knuffele bij wijze van spreke, maar vind hij zelf maar niks, dus doe ik het niet haha.