Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:36

Ik heb er wel,
maar ik gebruik ze eigenlijk bijna nooit...
Alleen bij een paard waar je bijna constant ophoudinkjes moet geven en wie je gewoon heel vaak in moet houden,
anders schiet ze er vandoor..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:41

dat heb ik dus met mijn paard op de manege. Je moet ophoudinkjes geven om hem nageeflijk te krijgen, en in houden omdat ie anders te lang gaat lopen in zijn lichaam.
Heb al een aantal keren veel blaren op de vingers gehad

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:06

Ik draag in de winter wel altijd handschoentjes, in de zomer haast nooit Knipoog ik droeg ze eerder ook altijd om dat ik anders blaren kreeg maar daar heb ik nu minder last van

lovemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:13

LauraMc schreef:
Het valt mij steeds vaker op dat mensen die dressuurgericht (ook wel eens anderen) rijden met hun paard vaak handschoentjes dragen. In mijn ogen is dit (naast warmte) omdat de teugels gaan schuren langs je vingers en je er pijnlijke plekken aan overhoud. Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

ik ben het met je eens ik had laatst op cc geen handschoentjes aan en had toen 1 punt af trek het was toen ook nog warm en ik rij zelf met zachte hand dus heb ze niet nodig en vind het ook niet fijn

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:39

Ik rij eigenlijk altijd met handschoentjes. Als ik er zo over nadenk weet ik eigenlijk niet echt waarom... Een paar jaar geleden reed ik een keer op een héle sterke manegepony in het bos en sindsdien draag ik ze, mijn handen waren toen helemaal kapot. Ik rij nu eigenlijk alleen paarden die vrij licht in de mond zijn, maar ik doe het nog steeds. Mijn bijrijdpaard heeft wel van die springteugels die behoorlijk kunnen schuren en als ik ze 'op maat' heb zitten er vaak net van die leren tussenstukjes tegen mijn vingers aan...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:15

lovemax schreef:
LauraMc schreef:
Het valt mij steeds vaker op dat mensen die dressuurgericht (ook wel eens anderen) rijden met hun paard vaak handschoentjes dragen. In mijn ogen is dit (naast warmte) omdat de teugels gaan schuren langs je vingers en je er pijnlijke plekken aan overhoud. Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

Het hoort niet nodig te zijn, maar als je op manegepaarden rijd die erg vast zitten in de mond en je probeert die ontspannen en nageeflijk te maken, zul je toch wat moeten doen.
Is dus ook afhankelijk van als het paard zacht is in de mond vind ik

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:19

Met handschoentjes breken mijn nagels minder snel. Clown
Bovendien ben ik er nu aan gewend, en op wedstrijd moet 't toch.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:24

Ik vind het verschikkelijk, maar ik hield geen huid op mijn vingers meer over. Mijn paard heeft nogal de neiging alles vast te zetten, en je ziet maar dat je stuurt. Dus ik moest een poos flink wat steviger doorpakken, en toen dingen mijn handen helemaal open. Dus ik heb nu vrij dure, maar goede handschoenen, die voelen als een 2de huid.

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:42

ik draag ook handschoentje omdat ik op een manege rijd
waar de paarden niet snel en makkelijk aan de teugel gaan,
en vaak met hun hoofd gooien..
dit wil niet zeggen dat ik ze met een harde hand rijd,
maar het werkt wel tegen blaren bij mij Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:05

ik vind het vreselijk om zonder te rijden. ik vind het gewoon geen fijn gevoel. ik rij altijd met de smalste glad leren teugel die er is omdat ik zo min mogelijk in mijn hand wil hebben, dikke/brede teugels vind ik een ramp, ook wel omdat ik hele kleine handen heb. ik heb ook gewoon weg een betere grip met handschoenen.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:26

Ik gebruik ze alleen in de winter als het echt koud is.
Nu heb ik helemaal geen blaren meer, terwijl mijn handen vroeger soms helemaal openlagen. Huilen van het lachen

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:25

Wel beter, anders schuurt het soms zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:32

Ik krijg best snel blaren, dus ik draag ze altijd Lachen Vind het ook makkelijker, je hebt meer grip op de teugels Ja

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:54

Ik trek vrijwel nooit aan de teugels anders reageert je paard er niet op als je het echt nodig hebt.
Ik rijd wel met handschoentjes omdat ik helemaal gek ben op mijn handen en van die teugels vast houden worden ze niet mooier op. En ik krijg snel zweethanden en dan glijden de teugels zo uit mijn handen.

Daarom rijd ik met handschoenen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:57

Ik rijd er wel mee, maar mijne zijn kapot getrokken Tong uitsteken omdat met longeren mijn paard wegschoot..
Maar ik heb ze omdat mijn pony bij bijv gras heel erg gaat hangen en dat is altijd zo'n gepeuter om dat hoofd omhoog te houden.
en mijne heeft de neiging om bij de echte rengalop haar hoofd naar beneden te brengen of niet meer naar de normale galop te gaan..

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:26

mijn paard is super zacht in de mond, maar ik heb heel erg transpirerende handen en dan glijden de teugels door mijn vingers. Dan zijn handschoenen echt fijn (die ik overigens door dat transpireren nogal verslijt)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:33

ik heb eigenlijk nog nooit zonder gereden, ik ben in de winter begonnen, 4 jaar gelden, en het was best koud, er was alleen een buitenbak. ik heb eigenlijk die dingen nooit uit gehad, als ik ze vergeten was leende ik altijd een paar van iemand...

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:41

Ik draag ze het liefst zo min mogelijk. Maar ik denk dat het puur ligt aan wat je gewend bent. Als je altijd zonder rijd krijg je vanzelf geen blaren meer en als je altijd met rijd krijg je vanzelf blaren als je het een keer vergeet Tong uitsteken . Puur gewoonte denk ik.

lais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Ik rij al mijn paarden met handschoenen, ik heb nog al gevoelige handen en ze liggen vaak open als ik geen handschoenen draag. de handschoentjes van Roeckl zijn het beste.

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:04

Ik kan niet zonder handschoentjes, het voelt niet lekker aan.
Mijn teugels zijn ook nogal ruw dus heb ik gelijk blaren.
En heb ook meer grip met handschoenen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:24

Ik heb een dunne en gevoelige huid op mijn handen en ik rijd dus altijd met handschoentjes. Ik mest ook uit met handschoentjes, anders heb ik ook al blaren van het vasthouden van de riek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:33

Ik draag altijd handschoentjes. Ben het gewend, zonder voelen de teugels zo dun enzo. Vork Heb het vooral omdat 1 paard erg heet word tijdens rijden, vooral met springen, en nu kan ik bijna niet meer zonder.... Haha!

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:39

Hoe zacht t paard ook in zn mond is, ik heb echt altijd blaren. Dus toch maar met handschoenen (wel gewoon de hele goedkope, die verslijten bij mij namelijk even snel als dure en zitten even goed, geen reden om dure te kopen dus)

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:53

ik doe het omdat me teugels niet gaan glijden als ik zweethanden heb en voor sterke paarden die gaan hangen