Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:12

Heb hier al eens eerder gereageerd, maar nu wat verandert. Omdat ik inmiddels L2 ben rijd ik wat vaker met sporen omdat dat in de M1 verplicht is en probeer nu ook zonder zweep te gaan rijden omdat dat in de M1 ook niet meer mag. Knipoog

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:54

Ik spring B met een martigaal en sporen, en soms een zweep.
En rijd m1 dressuur met sporen, en bij de ene pony ook een zweep af en toe, verder gebruik ik niks.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:46

Ik rijd M1 dressuur en rijdt tijdens de training soms met zweep maar meestal zonder, en met sporen. Sporen zijn verplicht vanaf de M1 dus ik ben halverwege de L2 ermee gaan rijden. Ik heb de kleinst mogelijke knopspoortjes trouwens.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:14

Met mijn pony mag ik nu L2 starten en ik rij altijd met zweep. Sporen heb ik tot nu toe zelden gebruikt, ik heb trouwens inimiene knopspoortjes Vork Met het springen gebruik ik trouwens wel sporen en heb ik ook een zweep erbij. Hulpteugels gebruik ik alleen met longeren.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:29

Ik rijdt op dit moment L1/2 dressuur
Ik rijd thuis zowel met sporen als zonder sporen.
Zweep niet
met springen (b)
Heb ik nog een voortuig er aanzitten.

dus de enige hulpmiddelen die ik gebruik zijn:
Sporen
Martingaal

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:13

Ik rijd B en met zweep. Alleen met sprinegn heb ik een martigaal. Haha!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:35

ik rijd op wedstrijd nu L2 maar omdat ik bijna 10 Wp heb ben ik al hard aan het trainen voor het M1. ik rijd enkel met een stomp spoortje van 2 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:38

Ik was met mijn eigen pony M2 dressuur, met hem reed ik met kleine minispoortjes en een dressuurzweep. Eigenlijk nooit met een hulpteugel, alleen soms een martingaal met springen.
Nu rijd ik een 6 jarige die eigenlijk nog alles moet leren, nog geen B-niveau dus. Ik rijd haar zonder sporen maar met een zweepje (redelijk kort, tussen dressuur en springen in). Met haar gebruik ik alleen met longeren een hulpteugel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-08 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:39

Ik rijd l2 dressuur en rij met sporen verder niks.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:44

Hallo,
Ik heb pas mijn eigen pony ingereden en die rijd ik simpel op een trensje en zadeltje... Ik gebruik wel een zweep,
alhoewel, gebruiken...
Ik heb het zweepje in mijn hand en geef af en toe een tikje.

Ik vind het heerlijk om lekker zonder bit en zweep en alles te rijden, maar het is niet bij elk paard mogelijk (zeker niet als dat paard het niet gewend is)... bij die van mij doe ik het wel regelmatig, lekker met halstertje enzo.

Ik ben daarom zeker niet tegen een hulpteugel zoals een martingaal... maar met alles moet verantwoordelijk om gegaan worden, net zoals met sporen.
Zelf rijd ik overigens nooit met sporen, maar ik heb er niets op tegen als iemand dat verantwoord doet.

Ik rijd nu dan ongeveer op B niveau met mijn pony, maar kan paarden op L niveau rijden.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:49

Wedstrijdnivo is B-nivo (3 wedstrijden gestart, 4 jaar terug). Daarna gestopt, was niet wat ik wilde. Ik ben bitloos gaan rijden en aan het lange teugelen geslagen. Gebruik een zweepje om in de lucht te zwiepen, sporen absoluut niet en een hulpteugel (slof) maar die wordt als teugel gebruikt voor het lange teugelen en niet als slof zijnde.
Ik ben overigens niet tegen hulpmiddelen (behalve hulpteugels) mits ze correct gebruikt worden) Mijn paard doet het beter zonder bit en sporen.

Mijn nivo, geen idee, ik rijd er een sbw, appuyement uit, aan de lange teugels met het begin van de piaffe begonnen, noem het maar.... Ik vind recreatief lol met mijn knol Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:15

Ik rijd geen wedstrijden (misschien wel in de toekomst) dus niveau is moeilijk te omschrijven. Heb zeven jaar les gehad. Het liefst rijd ik zonder hulpmiddelen of any kind. Zweepje alleen als het een übertraag paard betreft, maar die heb ik al jaren niet meer onder me gehad. Sporen begin ik (nog) niet aan (in het algemeen), en tja.. hulpteugels heb ik niet nodig voor m'n 2-jarige uk (de rest overigens ook niet).

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:31

De pony die ik altijd rijd, heeft een martingaal. Deze zit wel echt op het uiterste gaatje en heeft dus alleen inwerking op het contact als ze écht haar nek erop zet. Ze kan haar hoofd op een normale manier omhoog doen en dragen zoals ze het wil, de martingaal heeft pas inwerking als ze eigenlijk niet meer kan zien waar ze heen rent. Gelukkig is de meeste schrik er bij haar inmiddels wel uit en gebeurt het nog maar zeer zelden dat ze ineens een sprintje trekt.
Verder gebruik ik zelden een zweepje, maar ik pak hem er wel eens bij als het nodig is Lachen.

*edit ; Ik ben niveauloos Huilen van het lachen.
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 31-07-08 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:32

Ik rij zonder zweep en sporen.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:38

ik rijd parcours van 90-100 cm en soms 110cm.
het paard dat ik nu op proef rijd,rijd ik in met slof (hangt wel los) ..
Ook een zweep maar die gebruik eig niet,is gewoon dat ze weet dat ik het bij heb.
geen sporen.
bij mijn pony rij ik wel met sporen en zweep .

annikaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:32

Ik rijd L2 rijd altijd met sporen, soms met zweep en als hij een poosje echt vast zit ook wel eens met slof omdat hij echt heel sterk kan worden en dan kan ik hem niet iets mooier bij me houden, maar dat doe ik niet altijd omdat het zonder ook gewoon moet kunnen.
ik rijd met een ongebroken trens.

_Whiskaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:16

Ligt eraan welk paard.. En op hoger niveau dan de M zijn sporen verplicht en zweep mag niet meer..
Alleen in het parcour heb ik zowieso, ongeacht welk paard, altijd een zweep bij me

_Cynthiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:16

Ik rijd B met een zweepje

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:19

Ik rijd L2 officieel, maar thuis trainen we alles t/m het Z al.

Ik rijd altijd met sporen en vaak ook met zweep, maar dat is meer om af en toe eens 'aan te wijzen'. De zweep probeer ik steeds meer aan de kant te laten liggen omdat de M nu wel dichtbij komt.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:26

Ik heb met 3 pony's wedstrijden gereden rijd met momenteel nog met 2 wedstrijden.
Met de pony waar ik nu te groot voor ben reed ik L2 met winst. Ik reed thuis alleen met zweep en op wedstrijd met sporen, dan was ie meestal wat afgeleid, en slomer, en sporen ga ik hem dan net ff dat extra'tje waardoor die super liep.
Met de 2 pony's waar ik nu mee wedstrijd rijd, rij ik met de 1 L1+5, met die pony gebruik ik zowel thuis als op wedstrijd met sporen en zweep, zij is nogal sloom van zichzelf, en heeft soms ff een tikje erbij nodig. Maar tis niet zo da''k voordurend die sporen en in zit te pompen en die zweep op haar kapot aan het slaan ben.
Met de andere pony rijd ik M1+3 en met haar rijd ik alleen met sporen ook thuis .. Soms pak ik de zweep er thuis ff bij, maar dan echt als een klein hulpmiddel bijv. bij de zijgangen als ze dan de achterhand meer moet gebruiken of net wat meer tempo moet hebben. Maar met hulpmiddelen zoals een slof of iet dergelijks heb ik nog nóóit gereden en ben ik ook niet van plan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:03

L2 en alleen met sporen. Tot en met de L1 zonder iets gereden.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:23

Jumpie schreef:
Maar met hulpmiddelen zoals een slof of iet dergelijks heb ik nog nóóit gereden en ben ik ook niet van plan.

Alleen met springen met een martingaal,,, maar daar belemmer je een paard verder niet mij, hij zit ook neit strak best los. IK heb dat omdat ze het springen soms een beetje te leuk vind voor eigen veiligheid dus Haha!

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:33

m2 met spoortje ook thuis in de training niet anders dan wedstrijden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:53

ik rijd alleen met sporen en af en toe een zweep als die nodig is. en natuurlijk een bit.
verder rijd ik alleen in het bos met martingaal, puur voor de veiligheid, omdat ze nogal heet is in het bos, en soms dan wel eens een sprintje wil trekken.. verder spring ik ook met martingaal op wedstrijd, maar ik rijd geen springwedstrijden meer.. (was trouwens ook onderling). Dus dressuurmatig met een spoortje, en een zweep als het nodig is, en ook op wedstrijd.

R_achelll_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:00

Z1+13 en ik rijd altijd met sporen en af en toe met een zweepje, maar dat gebruik ik eigelijk niet.
met springen gebruik ik ook een martingaal