Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:50

Als je overal bescherming voor aan het zoeken bent, kun je misschien beter met een harnas gaan rijden Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:52

@ ShadowO: ik vind het nobel te veronderstellen dat iedereen in staat is de juiste keuzes te maken voor zichzelf en zijn/ haar directe omgeving.
Verstandelijk bevind zich niet iedereen op een niveau om juiste keuzes te maken en derhalve vrijwel niemand tot last te zijn. Het tegendeel is helaas waar.
Ik pleit dan vaak juist voor NOG VEEL MEER bemoeienis, op alle vlakken. Maar dan vanuit de overheid. Vroeger was er nog een grote boze kerk die veel mensen in het gelid liet lopen. Maar nu zijn ontsporende mensen "die het allemaal zelf maar moeten beslissen" aan de orde van de dag.
En ja, dan is die cap maar een futiliteit.... godzijdank.

Ik zie mensen liever met cap, omdat ik altijd in het weekend heb gewerkt in een revalidatie-centrum waar onze waaghalzen met grote "er gebeurt mij nooit iets" monden voortaan alleen nog maar met een rietje konden eten....
Eigenbelang dus, ik vind het niet zo slim dat je zoveel mensen leed kunt berokkenen met je eigen roekeloze gedrag. Maar goed, het is je recht je eigen eitje te laten kraken op het asfalt... so, by all means. Gaat uw goddelijke gang.

Los hiervan vind ik veel mensen met cap vele malen knapper Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:54

Iedereen zeurt omdat met een cap rijden gewoon veiliger is! Lees anders het verhaal van Bokker Barmat maar eens!
Ikzelf rijd altijd met cap.

Uiteraard moet iedereen zelf weten wat ie doet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:58

Ninx schreef:
Ik zie mensen liever met cap, omdat ik altijd in het weekend heb gewerkt in een revalidatie-centrum waar onze waaghalzen met grote "er gebeurt mij nooit iets" monden voortaan alleen nog maar met een rietje konden eten....

Hoe moeten mensen eten die met cap (ondanks hun cap) hun gezicht kapot hebben gevallen? Toch ook met een rietje?
Of die zelfs mede door hun cap met een dwarslaesie in een rolstoel zitten en alleen nog hun gezicht kunnen bewegen? Die moeten ook gevoerd worden.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:01

@shadow0:
Ik wil er dus alleen maar mee zeggen dat mensen vaak hun cap niet opzetten omdat het paard betrouwbaar is, maar ze denken niet verder aan andere dingen. Voor de rest moet je zelf maar weten wat je doet. Ik zet iig lekker m'n vertrouwde cappie op! Haha!

@ninx: helemaal met je eens! al heb ik dan geen ervaring met revalditiecentra. Tong uitsteken

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

ik rij zonder cap op jonge paarden die zijn ook niet echt te vertrouwen,
als ik ze begin in te rijden dan heb ik cap op,
maar mijn 3 jarige rij ik nu zonder cap,ik voel me niet veilig met cap,

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:10

@ Nannes, dat bedoel ik dus ook, mensen zeggen wel dat ze hun paard vertrouwen en kunnen trainen, maar toch in de allergekste situaties kan een paard zo schrikken dat ze gekke dingen gaan doen. De dingen rondom het paard heen worden vergeten. Vanuit eigen ervaring weet ik dat een ongeluk in een heel klein hoekje kan zitten.
Maarja, dit topic kan eindeloos doorgaan van mensen die hun cap niet opwillen tot mensen die hun cap wel opzetten, ieder zijn eigen keuze dus...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:11

Ninx schreef:
@ ShadowO: ik vind het nobel te veronderstellen dat iedereen in staat is de juiste keuzes te maken voor zichzelf en zijn/ haar directe omgeving.

Mwah, nee, dat was niet helemaal de achtergrond. Maar vrijheid houdt ook de vrijheid in om te leren, om fouten te maken... en het alternatief gaat eng neigen naar een Brave New World-achtig doemscenario. Is dat dan wat je wilt?
Daarnaast kunnen we het helemaal niet aan de overheid overlaten! Nee zeg. Want weet je wat de overheid moet beslissen - als ze hun werk goed doen? Dat paardrijden in het algemeen, ook met cap, teveel risico's met zich meebrengt en dat paardenhouden dus in z'n algemeniteit verboden moet worden! Voor je eigen bestwil uiteraard.

Oh, en niet alleen paardrijden hoor: wintersporten wordt als eerste afgeschaft denk ik. Ongezond eten kan ook niet meer geaccepteerd worden, dus iedereen mag alleen maar staatsgekeurde, hygienisch bereide maaltijden eten. En zeker geen friet, geen chips, geen kerstkransjes meer. En ook geen cola, geen wijn, geen bier, want dat is allemaal ongezond en dus gevaarlijk.

En gezellig kaarsjes aan in huis, omdat dat zo leuke sfeer geeft? Sorry, onmogelijk, verboden. Vuurwerk kan al helemaal niet natuurlijk. Zelfs schilderijen mogen niet, en je kapstok is ook niet brandveilig, en er moet overal en altijd een vluchtgang zijn van minimale breedte, dus of je de bank even wilt vervangen door een kleinere die wel genoeg ruimte houdt? (En dit laatste is niet overdreven: deze dingen zijn al voorgekomen in studentenhuizen die met brandcontrole te maken hebben. Zij mogen hun wasgoed niet meer ophangen, ze mogen GEEN ENKELE versiering aan de muur hangen, geen posters, schilderijen, vlaggen, versiering of andere. Er mag niets op de gang staan en ook in de kamers moet alles toegankelijk - en al met al wordt het gewoon wonen al haast onmogelijk.)

Zou dat echt zijn wat jij graag wilt in de wereld?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:13

overdrijven is ook een vak apart natuurlijk Rolleyes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:21

Nannes schreef:
overdrijven is ook een vak apart natuurlijk Rolleyes

Nee, dat is niet overdreven. Dat is precies wat er gaat gebeuren als wij vinden dat de overheid alle mogelijk gevaarlijke dingen moet gaan verbieden. En dat punt verdient MINSTENS zo veel aandacht als een cap. En zoals gezegd: dat verhaal van de brandveiligheid heb ik niet eens zelf verzonnen, dit is al voorgekomen in studentenhuizen.

Het is juist van belang om te beseffen dat jouw idee niet alleen geldt voor de cap, maar voor heel veel andere situaties. En dat jij de cap misschien geen opoffering vindt, maar ook jij doet dingen die mogelijk gevaarlijk en ongezond zijn, en er gaat een moment komen dat jij ook dingen moet opofferen die je niet wilt.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:27

dus een schilderij aan de muur moet minstens zoveel aandacht krijgen als een cap? Huilen van het lachen

en ja, ik heb dingen gedaan die gevaarlijk zijn! vandaar dat ik nu ook met 2 pinnen in m'n poot rond huppel, maar daar leer ik wel van. Jammer dat sommigen niet leren van ongelukken die iemand anders is overkomen. Ik draag dus nooit geen ringen op m'n werk meer, aangezien een kennis van mij daardoor zijn vinger is verloren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:30

Nannes schreef:
dus een schilderij aan de muur moet minstens zoveel aandacht krijgen als een cap? Huilen van het lachen

Ik denk dat je mijn verhaal niet helemaal hebt begrepen, sorry.

Maar goed: ik denk dat de nabestaanden van Volendam inderdaad zullen vinden dat brandgevaarlijke versiering minstens zoveel aandacht verdient als een cap.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:35

Laten ze nou daarmee ook hebben geleerd. In ieder geval in uitgaansgelegenheden moet er speciale versiering zijn nu.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:37

Ja, maar volendam is even wel wat anders dan een schilderijtje aan de muur. Daar hing de kerstversiering gewoon veelste laag en werden er sterretjes afgestoken waardoor de kerstversiering dus vlam vatte! plus veel mensen in paniek en brandeuren die geblokkerd waren.
Maar ik wil weleens weten wat er nou zo gevaarlijk is aan een schilderij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:40

Nannes schreef:
...en ja, ik heb dingen gedaan die gevaarlijk zijn! vandaar dat ik nu ook met 2 pinnen in m'n poot rond huppel, maar daar leer ik wel van.

Hoe zouden we dan moeten leren als alle potentieel gevaarlijke dingen echt verboden worden.
Jij hebt het geluk dat je mocht vallen en mocht opstaan. Wat voor maatschappij krijgen we als er niemand meer mag vallen en er dus ook niemand meer mag leren opstaan?

Nannes schreef:
Ja, maar volendam is even wel wat anders dan een schilderijtje aan de muur. Daar hing de kerstversiering gewoon veelste laag en werden er sterretjes afgestoken waardoor de kerstversiering dus vlam vatte! plus veel mensen in paniek en brandeuren die geblokkerd waren.
Maar ik wil weleens weten wat er nou zo gevaarlijk is aan een schilderij.

Een schilderij zou ook kunnen branden. Dat kan levensgevaarlijk zijn en dat weegt niet op tegen de voordelen van een schilderij (het enige voordeel is dat het er leuk uitziet). Alle schilderijen zouden dus verboden moeten worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:45

Dit is een discussie zonder eind.
De enige conclusie die ik hier kan trekken is dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij of zij doet. En dat je niet bezorgd hoeft te zijn om de mensen die zonder rijden.
Nou daar kan ik wel mee leven. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:48

Ik blijf erbij ondanks alles wat hier gezegd is, dat het iedereens eigen keuze is!
Mensen die geen cap dragen weten heus hun risico's wel, die hoef je niet telkens op te sommen!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:51

ja een schilderij kan branden. Volendam hing vol met kerstversiering, dat is wat anders dan 1,2,3 schilderijen aan de muur.

enne, heb ik ergens gezecht dat dingen verboden moeten worden? Ik wel ergens gezecht dat ze het van mij mogen verplichten. Uhm, ja dat komt op het zelfde neer als verboden zonder cap buiten te rijden, zo helder ben ik dan ook wel. Maar ja, wat is daar mis mee als er aan iemands veiligheid word gedacht? en ja, je kan ook je rug, arm of weet ik veel wat breken. maar is dat een reden om dan ook maar je kop in elkaar te laten vallen? Ach ja, ieders eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:55

Moderatoropmerking:
SVP met respect en onderbouwd discussiëren. Ik zag met bijlezen in dit topic enkel persoonlijke prikkelingen en flauwe opmerkingen. Die zijn niet echt de bedoeling in een fijne discussie Lachen Probeer daarnaast ook niet al te veel off-topic reageren. Vergelijkingen trekken is geen probleem, maar link dat dan wel naar het onderwerp terug Lachen Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:56

griebels schreef:
Als je overal bescherming voor aan het zoeken bent, kun je misschien beter met een harnas gaan rijden Haha!

Mee eens, en zonder cap rijden is toch je eigen keuze/ verantwoordelijkheid?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:56

Je kunt ook in de beugel blijven hangen
door verkeerd schoeisel, dus dan gekeurde schoenen verplichten.
En ook veiligheidsbeugels.

Als je op je nieren valt is dat ook niet lekker, of een rib door je long.
Dus ook een BP verplichten Ja

Gaat dat niet wat ver?

Als je boven de 18 bent weet je de risico's. Aan de persoon zelf wat hij/zij ermee doet Lachen

Ik reed vroeger ook altijd zonder. Die dopjes van toen lagen eerder op de grond dan jezelf.
Maar toen Sandra van bokt is verongelukt ben ik met cap gaan rijden. Eerst alleen met buitenrit op Kawa en op jonge paarden. Maar nu ben ik het zo gewend dat ik hem voortaan altijd opzet.

Maar ik kan me nog steeds voorstellen dat als je bijv 6 paarden op dag rijd je dat kleffe ding wel eens beu bent en je zonder rijdt.
Boven de 18..zelf weten denk ik dan Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:02

nee, een rib door je long lijkt me idd niet prettig en je been breken door verkeerd schoeisel ook niet. Maar dat is vaak beter te herstellen dan hersenletsel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:03

Dat ligt er maar aan hoor Lachen
En als je aan je paard blijft hangen heb je kans op wel wat meer letsel als een gebroken been Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:10

Als ik eraan zou blijven hangen zou ik iig wel blij zijn dat ik een cap op had, die rondzwaaiende paardenbenen zo dicht bij je in de buurt Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:13

Barmat schreef:
Inderdaad Shir89, je went aan het dragen van een cap. Waar je echter niet aan gewend raakt, tenminste, ik niet, is een hersenbeschadiging Knipoog

Ik raak niet gewend aan ziekenhuisopnames, medicijnen, "trekken" van de overheid, afhankelijk zijn van anderen, mezelf minderwaardig voelen, altijd moe zijn, depressief worden omdat mijn leven nooit meer zal zijn wat het was...... dat went nooit

En allemaal omdat ik net zo dacht als velen: Mij gebeurt dat niet....

Nou ja, volgens HC ben ik niet waardig om paard te rijden klaarblijkelijk *knap dat hij dat vanachter zijn compu kan beoordelen* want anders was dit nooit gebeurd en alle anderen hebben hun oordeel ook al klaar.

Algoed, imo is er slechts sprake van dikke vette pech in combinatie met iemand die te arrogant was om in te zien dat ruim 25 jaar rij-ervaring niet voldoende hoeft te zijn om een val met verregaande gevolgen te kunnen voorkomen. Ik draag de gevolgen ja, maar is het nu zo gek dat ik misselijk word als ik mensen zonder cap zie rijden en die er laconiek over doen?????

Even mezelf quotend...

Wat vinden jullie van mijn laatste zin? Want daar heb ik geen reactie op gekregen namelijk....