Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yamcha schreef:Daarom is de tabel op Buitenzinnig een heel nuttig hulpmiddel, om te bepalen wat voor type paard bij je past.
Bandida schreef:*leest al een poosje mee en is allang gestopt met reageren maar vraagt zich af hoeveel anorexia patiëntjes weer gekweekt zijn nu*
Citaat:M.i. is beweging in combinatie met sober eten toch nog steeds de beste manier om af te vallen- maar dat weet je zelf ook. (Een flinke buikgriep kan trouwens ook wonderen doen!)
Lastig dat je nu examens hebt, maar kun je niet bv. 's avonds een stuk gaan lopen (mét je paard, zodat die ook nog beweging krijgt)?
Yamcha schreef:
Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.
Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:
Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.
Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."
superwoman schreef:ja, maar zo kun je ook het laatste zetje geven voor een persoon om overspannen te raken of zelfmoord te plegen......
Er gaat een heel senario vooraf, voordat iemand ziek wordt. Zoals er hier over gewicht gesproken wordt, vind ik dat heel onschuldig.
Sorry, maar dit gaat mij echt te ver!
RedPassion schreef:superwoman schreef:ja, maar zo kun je ook het laatste zetje geven voor een persoon om overspannen te raken of zelfmoord te plegen......
Er gaat een heel senario vooraf, voordat iemand ziek wordt. Zoals er hier over gewicht gesproken wordt, vind ik dat heel onschuldig.
Sorry, maar dit gaat mij echt te ver!
Er gaat inderdaad een heel scenario aan vooraf, maar we hadden het dus ook over dat laatste zetje, of een trigger als iemand al een eetstoornis heeft. En jij kan dat onschuldig vinden, 3 jaar geleden zou deze discussie voor mij heel triggerend geweest zijn.
Yamcha schreef:Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.
Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%
Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)
Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.
Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.
Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:
Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.
Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."
Edit: het bleek niet mogelijk de eerste tabel zo te kopiëren van de site, vandaar het blauwe vlak in de quote van oomens...
Verder blijkt meer dan 1 spatie op Bokt niet te werken, en tabs werken ook al niet, heb het dus enigszins leesbaar geprobeerd te maken d.m.v vette letters.
Excuus!
RedPassion schreef:Er gaat inderdaad een heel scenario aan vooraf, maar we hadden het dus ook over dat laatste zetje, of een trigger als iemand al een eetstoornis heeft. En jij kan dat onschuldig vinden, 3 jaar geleden zou deze discussie voor mij heel triggerend geweest zijn.
oomens schreef:Ik zal het nog maar eens zeggen: Het gaat hier over de vraag welk gewicht het minst schadelijk is voor het paard.
Of je je aangesproken moet voelen en je geroepen moet voelen om iets aan je gewicht te doen, is een andere discussie. Of je een eetstoornis krijgt van praten over het voor het paard minst schadelijke ruitergewicht, is ook een andere discussie.
Als je door het lezen van zo'n discussie een eetstoornis krijgt of hebt gekregen is dat heel vervelend, maar nog geen reden om de discussie over het voor het paard minst schadelijke ruitergewicht niet te mogen voeren.
superwoman schreef:Das vervelend voor jou, maar om dat te voorkomen dan kun je niks meer zeggen omdat "iemand" misschien wel op de rand zit? Zelfs een discussie kan iemand overspannen maken die op het randje zit, moet ik dan maar geen discussies ook maken? Daarbij kiest de persoon zelf voor dit topic en ik geloof dan ook niet dat ze wil lezen dat het hier draait om het welzijn van het paard, maar leest alleen het gewicht van de ruiter....
Vandaar dat het mij te ver gaat. Rekening houden met anderen okey, maar overdrijven is ook zo wat.
RedPassion schreef:Ik ging alleen in op wat iemand anders zei, dat het onzin zou zijn dat dit topic een trigger voor eetstoornissen zou zijn.
Bandida schreef:Over de tabel. Dat is uiteraard een simplificatie van de realiteit. Paarden zijn niet in 8 groepen in te delen. En er wordt bv ook geen onderscheid gemaakt tussen merries en hengsten. Maar het geeft wel een idee en het is een goed startpunt om verder te denken.
Ik denk dat bespiering en elasticiteit ook een grote rol speelt om een paard op een gezonde manier een ruiter te laten dragen. Eigenlijk zou je voor het paard ingereden wordt al zo veel mogelijk spieren moeten kweken, en dus niet net er na -door het rijden- zoals dat zo dikwijls gebeurt.
Op vlak van het ruitergewicht naar beneden te halen vind ik de recente evoluties met kunststof in zadels en tuig erg interessant. Ik kan haast niet wachten om op zoek te gaan naar iets geschikt voor mijn veulen (nog een jaar of drie wachten). Ik heb echt zin om al die nieuwe dingen eens van dichter bij te bekijken.
Yamcha schreef:Ik zou het niet doen.
Friezen hebben vaak wat weke ruggen, en 75 / 80 kilo is voor een Fries toch wel de max.
oOoKellyoOo schreef:Yamcha schreef:Ik zou het niet doen.
Friezen hebben vaak wat weke ruggen, en 75 / 80 kilo is voor een Fries toch wel de max.
Dan mogen heel veel mensen niet op een fries rijden. Ik weeg zelf 85 kilo ik heb een kleinere friesen merre van 1.54 men ze heefd er toetaal geen moeite mee. En de hengst is 1.65m en die het er ook geen moeite. Vlak na de bevalling was ik nog zwaarder, en ging het ook goed. Zelf ben ik ook nog eens 1.80m
superwoman schreef:Iedereen moet zelf weten wat hij doet, want er zijn geen regels voor. Wel richtlijnen en wie boven de richtlijnen gaat rijden, neemt voor het paard meer risico dat hij er last van krijgt
superwoman schreef:RedPassion schreef:Er gaat inderdaad een heel scenario aan vooraf, maar we hadden het dus ook over dat laatste zetje, of een trigger als iemand al een eetstoornis heeft. En jij kan dat onschuldig vinden, 3 jaar geleden zou deze discussie voor mij heel triggerend geweest zijn.
Das vervelend voor jou, maar om dat te voorkomen dan kun je niks meer zeggen omdat "iemand" misschien wel op de rand zit? Zelfs een discussie kan iemand overspannen maken die op het randje zit, moet ik dan maar geen discussies ook maken? Daarbij kiest de persoon zelf voor dit topic en ik geloof dan ook niet dat ze wil lezen dat het hier draait om het welzijn van het paard, maar leest alleen het gewicht van de ruiter....
Vandaar dat het mij te ver gaat. Rekening houden met anderen okey, maar overdrijven is ook zo wat.