Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nlJarig

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:44

wij hebebn op dit moment een 3 jarige en een 4 jarige onder het zadel, beide rijden we niet met sporen. ze zijn nu op B niveau, en als ze op L niveau zijn ga ik stompte sporen gebruiken. allebei reageren ze goed op het been en laten ze zich makkelijk bewerken. ik heb een ander paard gehad en die moest ik gewoon met sporen rijden anders viel ze als een blok uit elkaar. hier kon ik zelf weinig aan doen omdat het paard zo groot en massaal was en niet makkelijk te sluiten was. maar ik vind een spoor zelf prettiger rijden, omdat met een puntje je net wat beter voelt waar je mee bezig bent Bloos . maargoed ik doe het voor mijn paard zijn bestwil dus ik gebruik op dit moment GEEN sporen hoewel ik soms erg in de verleiding kom!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:57

Angeliek schreef:
Hulde aan degene die de spoor heeft uitgevonden! Haha!

Enig idee wat voor satéprikkers er door de jaren heen gebruikt zijn? Neem maar van mij aan dat jij liever geen paard wou zijn in de Middeleeuwen of de Renaissance. Niet alleen lof dus, ook nu zijn er nog genoeg mensen die ze misbruiken. Wat mij betreft hadden ze nooit uitgevonden hoeven worden.

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:01

Ik denk dat als je ze verstandig gebruikt dat het geen kwaad kan.. Je merkt vanzelf wel aan je paard wanneer je het verkeerd doet..

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:33

het ligt eraan wat voor paard je hebt en welke sporen je gebruikt. als je een paard hebt wat gewoon goed reageerd dan zou ik geen sporen gebruiken... maar heb je een paard wat niet zo goed op je been reageerd zou je sporen kunnen gebruiken .. maar dan wel sporen waar je paard geen verwondingen van kan krijgen.. Pling

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:32

Tegen als : Je je been niet stil kan leggen en ze gebruikt waarneer ze niet nodig zijn.
Voor als : Je je been wel goed stil kan leggen en ze gebruikt waarneer ze nodig zijn Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:33

Ik ben voor sporen en om er voor te zorgen dat je paard niet spoordood wordt, moet je gewoon afwisselen.

Freak1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:53

Ik ben er op zich wel tegen, maar het ligt er ook aan hoe die persoon rijdt Knipoog Zelf rijd ik niet met sporen.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:07

Het probleem is alleen, als je echt anti-spoor bent heb je een probleem als je dressuurruiter bent. Je moet namelijk vanaf M met sporen rijden, als ik me niet vergis. (iig met de oude proeven was dat zo, met de nieuwe weet ik niet zeker)

Mijn paard kan ik best zonder sporen rijden, alleen ik ben nu op het niveau dat je moet laten zien dat je klaar bent voor de M, en daar horen nou eenmaal sporen bij...

Ik ben niet helemaal anti-spoor, maar ook niet pro-spoor. Het enige wat ik vind is dat als je van je zelf weet dat je je benen niet stil kan houden, dat je ook niet aan sporen moet beginnen. Dit grenst volgens mij aan mishandeling, maar als je je benen netjes stil kan houden en geen misbruik maakt van de sporen, vind ik dat je best sporen mag gebruiken. Vooral als je dus wat hoger komt in de dressuur, waar het wel noodzakelijk is om met sporen te rijden.

Ik heb de ervaring met mijn paard dat ze goed voor het been is, maar als ik sporen om heb, reageert ze net iets sneller, en dat is wat ik graag wil. En daarom rij ik wel met sporen. Maar ik heb ook 'leerlingen', mensen die ik recreatief lesgeef, en deze mogen van mij gewoon nog niet met sporen rijden. Je moet eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard! Een beetje zelfkennis is dus vereist.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:16

het ligt eraan hoe men ze gebruikt..
als je een goed stille beenligging hebt en de sporen op een goede manier gebruikt ben ik er voor.
maar wat ik (te) vaak zie op bixie-wedstrijden, is dat kleine kinderen van nog geen 8 jaar oud hun pony lek lopen te prikken met hun sporen en verrot lopen te slaan met de zweep.
op dat soort momenten ben ik er zwaar op tegen

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:24

voor, mits ze correct gebruikt worden Lachen

sim0ontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:15

voor! ik gebruik ze om gewoon goed te laten reageren, stompe spren van 25 mm

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:36

Voor!Maar toch ligt het eraan bij mij hoe die persoon ermee rijd . Niet zo´n iemand die ze er helemaal in prikt bijvoorbeeld .
Ik rijd met stompe sporen van ongeveer 20 mm , maar ook alleen maar omdat Star altijd door me been heen liep . Maar ik heb ook de kortste knopspoortjes . Ik rijd mezelf ook nogal in inspanning voor het gebruik , waardoor m´n benen heel (Als ze braaf is , anders moet ik even wat meer kuit geven)rustig zijn . Dus gewoon voor een goede Reactie!

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:11

Dat ligt totaal aan de ruiter zelf, dat hebben meerdere mensen duidelijk gemaakt. Ik rij zonder sporen, maar dat is ook niet echt nodig bij mijn pony én ik wil af en toe nog wel eens mijn benen niet stil houden geef ik toe Bloos

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:30

Ik help sinds kort op een bemiddelingsstalletje en sommige paarden moeten met sporen (half lang, scherp) gereden worden. Dit bouw je op, maar op den duur als je kan rijden zonder te gebruiken ga je het weer afbouwen. Mocht je paard dus echt niet op je been willen reageren, een prikje, later gaat het tempo dan vanzelf.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:36

Ik ben tegen het rijden van sporen door beginners. Zij kunnen hun been vaak nog niet stilhouden en zitten ongemerkt het paard steeds de kriebelen.
Voor de wat meer gevorderden vind ik sporen geen probleem, ik rijd zelf alleen in de bak met sporen en prik alleen een keertje wanneer het nodig is.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:00

Ik ben helemaal niet tegen sporen, mits goed gebruik!
Vaak dragen mensen sporen, die op B niveau rijden, ik kan het dan nooit laten om te vragen waarom ze sporen dragen... Haha!
"Ja anders is mijn paard niet vooruit te branden"
daaaaar ben ik dus wel tegen! Ik vind dat een spoor niet gebruikt moet worden om je paard vooruit te branden!!

AnjaKos: er zijn genoeg beginners die hun been beter stil kunnen houden en beter om kunnen gaan met sporen dan gevorderden hoor!!! daar wil ik €100,- voor wedden!

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:55

ligt aan het paard en de ruiter

kriekkjn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:58

Ik rij met sporen , het zijn sporen van 1cm zonder bolletje erop , het zijn dus wel redelijke scherpe , maar ook niet te scherp , ik ben niet tegen met sporen rijden , als je er mee om kan , je moet niet voortdurend met je sporen in je paard zitten steken , want uiteindelijk gaat hij niet meer reageren op je kleine spoor en moet je met een langere rijden , en op het einde van het jaar zit je met de langste sporen die er bestaan .
Je moet er gewoon mee omkunnen , en dan is er geen probleem .
Ik zou ook wachten om met sporen te rijden tot dat je lesgever iets zegt om met sporen te gaan rijden .
Je moet bv. niet met sporen rijden als je paard het niet nodig heeft Knipoog .
Ofja , als je hogere proeven begint te rijden is het natuurlijk nodig om met sporen te rijden .
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-07-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Msn taal of wat het ook was is niet toegestaan op Bokt, schijf je berichten AUB in ABN.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:03

ik rijd zelf met hele kleine knopspoortjes, maar ik probeer wel altijd mijn been erbij te houden

xx_kendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:01

als je er mee kunt omgaan ben ik er niet tegen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:04

Voor als je weet hoe je er mee om moet gaan, tegen als je dta niet weet en de sporen gebruikt om je paard vooruit te schoppen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:11

Ik ben voor sporen Knipoog als je er maar goed mee om kan gaan.
zelf rijd ik niet met sporen, want ik heb ze gewoon niet nodig, mijn vzpaard luistert gewoon goed naar mijn hulpen. maar niet ieder paard is daar even makkelijk in, dus dan zijn sporen heel handig.
Maar sporen gebruiken omdat je je paard anders niet vooruit krijgt vind ik belachelijk. Je moet eerst zonder sporen kunnen rijden voor je mét sporen gaat rijden. en als men dat niet kan moet men misschien wat rijlesjes gaan nemen Lachen

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:13

Renee__ schreef:
Ik help sinds kort op een bemiddelingsstalletje en sommige paarden moeten met sporen (half lang, scherp) gereden worden. Dit bouw je op, maar op den duur als je kan rijden zonder te gebruiken ga je het weer afbouwen. Mocht je paard dus echt niet op je been willen reageren, een prikje, later gaat het tempo dan vanzelf.

Sommige paarden moeten met sporen gereden worden?? Waarom moet dit dan wel??
Geen enkel paard MOET met sporen gereden worden...

Ik ben tegen sporen.... vind dat die dingen nooit uitgevonden mochten worden!
Vind het veeel te vaak verkeerd en onkundig gebruik. En denk dat er ook veel te snel naar sporen (of zweep) wordt gegrepen als het even niet wilt lukken....

Maar dat is mijn mening.