Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:07

Ik heb meerdere keren een "ongeluk" gehad met paarden.
Ik heb onder meer mn nek en mn elleboog gebroken en met springen mn luchtpijp gescheurd tegen een staander. Verdrietig
Al deze dingen hadden helaas niet voorkomen kunnen worden door n cap.
Ik zei vroeger en daar sta ik eerlijk gezegd nog steeds achter: ik draag alleen n cap als ik van plan ben van mn paard te vallen- nooit dus.
Nou stam ik wel uit de tijd van de oude caps, misschien zou ik eens zo'n nieuwe moeten proberen... Vroeger vroeg niemand waar je cap was, behalve op concours!
Iedereen moet het voor zich weten, maar denk dat je met n cap beter bezig bent. Bloos
Maar je bent eigenwijs of je bent het niet...! Clown

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:52

Zit gewoon lekkerder zónder.

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:58

bij ons op stal ios het nu verplicht Verdrietig maar het is indd veiliger maar ik weet dat mijn paard nik doet en met springen en buiten rijden heb ik hem altijd op je weet maar nooit Haha! maar met dressuur reed ik zonder :bloos

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:26

Gister/eergister sinds 1 jaar weer cap op gehad.
(ik gebruik hem niet uit de "gewoonte" )
Moet zeggen dat ik soms na t rijden vergat dat ik hem op had.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:48

Jeetje, Amanda2, luchtpijp gescheurd & nek gebroken? Getvrr, alleen het idee al! Wat erg.
Ik draag ALTIJD een cap, ik krijg er alleen zo'n zweterige blokhead in. Echt waanzinnig lelijk, maarja, veiligheid voor alles!
Groeten van Yetse

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:21

bij ons op stal moet het, ik zie verder ook niet in waarom je zonder zou rijden, of je paard nou betrouwbaar is of niet

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:27

te heet en anders thuis laten liggen.. Gestoord

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:32

ik heb een hekel aan die champignon-kwekerij...
(weleens in een champignon-kwekerij geweest? voelt aan alsof je in een cap staat!)

en ik 'troost' mezelf met het excuus dat motorrijders gebruiker tegen de motor-helm: het risico dat je je nek breekt doordat de achterkant van de cap in je nek slaat (hoofd achterover) is erg groot. ik vrees overigens dat dat flauwekul is, maar het klinkt wel aardig Haha!

ik heb trouwens wel de nodig ongelukken gezien waarbij ik blij was dat het kind in kwestie een cap op had, in volle galop met het hoofd tegen de bakrand geslagen, op de bakrand vallen, enzovoorts. zonder cap waren die dingen toch heel anders afgelopen...

maar ik vrees dat ik net als zoveel andere mensen heel erg last heb van het "dat overkomt mij niet" gevoel
tot nu toe heb ik gelijk gekregen
gelukkig...

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:43

Volgens mij is dit een eindelozen discusie,

Je hebt een groep die altijd zonder rijd

Een groep die bij risciovollen gevallen wel een cap opzet zoals buitenrijden, springen, jongen paarden etc.

En mensen die altijd een cap dragen.

Persoonlijk zou ik gaan voor het laatste, maar kan ook begrijpen waarom mensen voor het eerste of 2de zouden willen gaan maar dat vind ik niet verstanding. Immers kan er altijd wat gebeuren, en natuurlijk ook op straat op het werk in de auto enz. Maar toch je kan het risco op letsel verminderen.

Maar ik denk dat Cap dragers en niet Cap dragers elkaar moetne respecteren en dat het iedereens eigen keuze is.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:55

Ik draag wel een cap op onze drukke draver. Van de week nog "vliegles" van hem gehad, ik was blij dat ik m'n cap op had.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:03

Zonder cap neemt toch veel risico mee. Een paard kan nog zo lief zijn en jij kan je paard nog zo vertrouwen, het is en blijft een vluchtdier. Of je nou buitenrijdt, springt of gewoon binnen rijdt er kan altijd iets zijn waarvoor die wegspringt. En net als LindaLinda zegt het kan het risico verminderen met cap..

Bij ons is een ongeluk op de manege gebeurt waarbij een meisje met een cap op, nog een aantal bloedingen in haar hersenen had. Wat als ze toen geen cap op had gehad? Dan was ze hier echt niet meer geweest..

Het kan trouwens best waar zijn dat je door je cap je nek kan breken, maar als er met die kracht je nek gebroken kan worden is je hersenpan helemaal niet zeker.

Ik heb hier een aardig strenge mening over, doe gewoon een cap op. Je zit al op een paard met een bepaald risicofactor en die maak je alleen maar hoger door geen cap te dragen.Als je hem vaak gebruikt heb je er geen "last" meer van. Ik merk het niet eens meer en als ik zonder zou rijden ben ik voorlopig nog niet jarig!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:53

LindaLinda schreef:
Volgens mij is dit een eindelozen discusie,

Je hebt een groep die altijd zonder rijd

Een groep die bij risciovollen gevallen wel een cap opzet zoals buitenrijden, springen, jongen paarden etc.

En mensen die altijd een cap dragen.

Persoonlijk zou ik gaan voor het laatste, maar kan ook begrijpen waarom mensen voor het eerste of 2de zouden willen gaan maar dat vind ik niet verstanding. Immers kan er altijd wat gebeuren, en natuurlijk ook op straat op het werk in de auto enz. Maar toch je kan het risco op letsel verminderen.

Maar ik denk dat Cap dragers en niet Cap dragers elkaar moetne respecteren en dat het iedereens eigen keuze is.

Ben het met je eens, maar je kunt mekaar toch proberen te overtuigen met goede argumenten? Dat vind ik het leukste aan een discussie Knipoog K draag overigens wel een cap.. xxx

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 06:29

op dit moment zit in in het 2e groepje van lindalinda, maar ik schaam me er wel een beetje voor. nadat ik best zelf al wat keren eraf gekletterd ben (wel met cap) en als ik soms verhalen lees... dan moet ik dat ding gewoon opzetten! ik ben het zeker ook van plan, en ga dan voor m'n verjaardag ook een nieuwe vragen Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:18

@LindaLinda: Ben het er ook mee eens.. Iedereen komt nu ookmet argumenten die al een keer gegeven zijn..
Maar ik zelf draag altijd een cap.. heb er niet altijd zin in.. maar als ik met cap rij, rij ik toch net iets lekkerder, voel ik me op de een of andere manier toch wat veiliger!! xxx

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:26

Eerder droeg ik ook verplicht een cap. Maar tegenwoordig op mijn oudje heb ik hem nooit meer op, echt uit vertrouwen en tsja... is dom maar ik vergeet het ook gewoon op te doen bij haar. Ik heb ook nog 2 andere paarden die ik rij, waar ik hem eigenlijk wel automatisch opzet. Want één paard heb ik pas vanaf eind juli en die ander is gewoon echt een wat wilder ding.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:25

Ik draag altijd een cap. Of ik nu weet of ze braaf is of niet. Ik weet dat mijn paarden beide onwijs gek kunnen doen en heb hem daarom dus altijd op. Ook als ik op een braaf paard zou moeten stappen heb ik altijd mijn cap op. Ik voel me daar een stuk veiliger bij.

palmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:36

Zonder cap rijden is eigenlijk hartstikke stom en het geeft een verkeerd signaal naar niet- en beginnende ruiters. Ondanks dat ik die mening ben toegedaan, vind ik het heerlijk om zonder cap te rijden. Vooral vanwege het gevoel van vrijheid denk ik. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk een cap te dragen want dat is veel VERSTANDIGER, zo blijkt uit de vele ongelukken.

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:11

Je paard hoeft niet eens te schrikken, die van mij struikelde in galop en sloeg over de kop, mazzel dat ik dat ding op mijn kop had, want nu had ik "alleen maar" een lichte hersenschudding, terwijl ik dus behoorlijk op mijn achterhoofd klapte. Dus al kan je nog zo goed rijden en is je paard nog zo braaf, er kan altijd iets mis gaan!!

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:54

ik ben afgelopen weekend door een hindernis heen geknald en echt keihard op mijn hoofd geknalt. Wart was ik blij dat ik een cap op had, zelf met cap had ik een aantal secobnden geen gevole meer in mijn achterhoofd.. en toen dat terug kwam had ik meteen barstende hoofdpijn, en tja ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap op had.

en ja een cap beschermd je niet tegen een gebroken arm etc. maar als je wel op je hoofd terecht komt zonder cao kun je lelijk terecht komen. Ik ben wel benieuwd hoevaak het nu gebeurd dat iemand zonder cap er af valt en blijvende schade houdt wat voorkomen had kunnen worden door het rijden met cap? iemand enig idee???

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:36

irene85 schreef:
ik ben afgelopen weekend door een hindernis heen geknald en echt keihard op mijn hoofd geknalt. Wart was ik blij dat ik een cap op had, zelf met cap had ik een aantal secobnden geen gevole meer in mijn achterhoofd.. en toen dat terug kwam had ik meteen barstende hoofdpijn, en tja ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap op had.

en ja een cap beschermd je niet tegen een gebroken arm etc. maar als je wel op je hoofd terecht komt zonder cao kun je lelijk terecht komen. Ik ben wel benieuwd hoevaak het nu gebeurd dat iemand zonder cap er af valt en blijvende schade houdt wat voorkomen had kunnen worden door het rijden met cap? iemand enig idee???

als je "goed" verkeerd terecht komt kun je (gedeeltelijk) verlamd raken of je kunt zelfs overlijden...
In het minder erge geval kun je een flinke snee oid in je hoofd krijgen of een hersenschudding..Er is natuurlijk nog meer wat kan gebeuren, maar dit schoot me te binnen..In ieder geval: allemaal NIET prettig...

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:52

Ik rij beroepsmatig meerdere paarden per dag, en ik draag vrijwel altijd een cap. En dan dus wel een goede, een Pikeur GPA.
Als ik op concours ga draag ik een hoedje, of ik moet een keer L of M starten, dan moet ik ook een cap op.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:57

Waarom zouden er anders caps gemaakt zijn? Haha!
Paardenrijden is een risico sport net zoals veel andere sporten
Tuurlijk er gebeuren ook wel ongelukken waarbij je je hoofd niet bezeerd maar een ander deel van je lichaam.
Ik rijd zelf altijd met cap.
Heb genoeg ongelukken meegemaakt met mensen die geen cap droegen helaas.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:47

Juultj schreef:
Waarom zouden er anders caps gemaakt zijn? Haha!

maar dan kan je het ook over de bodyprotectors gaan hebben en het zo gek maken als je zelf wilt. ze hebben nu ook van die leuke 'zwemvesten' voor op het paard, dus dan moet je die ook om... maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor Haha! ze worden niets voor niets verplicht gesteld op maneges.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:02

Ik draag áltijd een cap en vind het ook knap stom van mensen die dit niet doen (jaja eigen keus ik weet het, maar gebeurt er daadwerkelijk wat zit wel de familie met de gebakken peren)
Tis een kleine moeite om dat ding ff op je kop te zetten!

Liezjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:16

ik rijdt eigenlijk noooit met cap, alleen op les en op wedstrijd.. Bloos! dus ook niet langs de weg/ in het bos..
waarom weet ik eigenlijk ook niet.. Blond Rolleyes