Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 18:46

Dennis schreef:
Eens met Wiwabalia.
Je moet je klanten opvoeden, anders lopen ze over je heen.
Vergeten afspraken reken ik gewoon. Wil nog wel eens 1 paard rekenen ook al stonden er 2 op de planning, ik ben geen boeman. Vaak kunnen ze de volgende keer wel zelf, of een stalgenootje regelen.
En klanten waar altijd alles makkelijk gaat wil ik het wel soepel zijn.

Paarden die niet te behandelen zijn, ook jammer, wil wel wat meer tijd uittrekken. Maar daar zit een grens aan, ook omdat het geen zin heeft om te blijven worstelen.
Laatst een paard 20 minuten snoep staan voeren, 10 minuten gekriebeld en in 5 minuten een paar knippen van zijn voor voeren gehaald. En een week later weer afgesproken, toen 10 minuten snoep, 5 minuten kriebelen, en in een kwartiertje snel voor voeten bekapt en achter een paar knippen er af. En weer een week later weer heen, doen 10 minuten kriebelen, voor gevijld, achter bekapt. Toen 2 weken later weer, even kriebelen en alle 4 de voeten een kleine bekapbeurt gegeven.

Paard blij, eigenaar blij, ik blij. Ja, dit kost 4x bekappen terwijl ik relatief weinig gedaan heb. En hier kunnen we in de toekomst mee verder.

Hè dat heb je bij mij niet eens gedaan met Brego

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 18:48

Wiwabalia schreef:
Ik moet afkloppen dat ik nog nooit niet betaald heb gekregen. Wel een scheef gezicht omdat ze van mij toch echt de afspraak moesten betalen terwijl hun paard niet te bekappen was (en dan doen we echt wel pogingen om vertrouwen te winnen enz, je zult mij niet zien slaan). Gisteren nog, paard was levensgevaarlijk, ik ben na drie kwartier vertrokken zonder een hoef aangeraakt te hebben, en ze moet wel de afspraak betalen.

Mensen nemen heel snel een loopje met je merkte ik al snel in het begin van mijn loopbaan en ik vind dat iedere prof dat mag doen. Je plant tijd in, staat er vervolgens (benzine kosten zijn niet mis tegenwoordig), en het is niet jou probleem als een paard niet te behandelen is. Is de verantwoording van de eigenaar.

Bij afzeggen idem dito, kan een keer gebeuren.. maar bij stelselmatig afzeggen binnen 24u was ik daar wel klaar mee.. mijn route word dan 1 grote gatenkaas en ik mis een stuk inkomsten. Toen kreeg een klant toch de mededeling dat ze gewoon moest afrekenen. Heeft vervolgens nooit meer afgezegd. :+

Nu lijk ik strenger dan ik ben, ik ben echt wel coulant als het een goede klant is zonder verder gedoe/fijne samenwerking. Maar ik heb ook gemerkt dat je sommige een beetje moet opvoeden.. anders gaan ze jou agenda/werkwijze/etc bepalen en dat is ook niet de bedoeling.

Helemaal mee eens! Als dienstverlenende ondernemer heb ik in de begin jaren ook zeker eens mijn neus gestoten dat er niet altijd een evenredige geven en nemen relatie is met elke klant. Sommige klanten zijn inderdaad makkelijk met afzeggen of stelselmatig laat betalen.
Het helpt om vooraf duidelijke voorwaarden te scheppen zodat je bij een dergelijke situatie meteen kan verwijzen naar de voorwaarden waar ze mee akkoord zijn gegaan.
Kosteloze afzeggingen zijn bij mij sinds een jaar 48 uur. Is de afzegging tussen de 24 en 48 voor aanvang dan reken ik half geld en binnen 24 uur volledig .
Recent met een wanbetaler te maken gehad, geprobeerd een betalingsregeling te treffen die deels succesvol was en toen zij vervolgens geen bereidheid meer toonde afscheid genomen

Caira

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 18:50

Ik moet het afkloppen, ik heb in de 8 jaar tijd nog geen wanbetalers gehad, een keer iemand die me met iets anders op wilde lichten, maar daar had ik via een fb oproep binnen een half uur haar gegevens dus die heb ik opgebeld en gezegd waar ze woonde en waar haar paarden stonden en binnen 5 minuten stond het geld op mijn rekening.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 18:57

Caira schreef:
Ik moet het afkloppen, ik heb in de 8 jaar tijd nog geen wanbetalers gehad, een keer iemand die me met iets anders op wilde lichten, maar daar had ik via een fb oproep binnen een half uur haar gegevens dus die heb ik opgebeld en gezegd waar ze woonde en waar haar paarden stonden en binnen 5 minuten stond het geld op mijn rekening.

Dat hangt natuurlijk ook van je klanten af, ik heb ook wel wat grotere namen staan en die doen niet moeilijk over een rechtszaak ofzo terwijl ik daar echt ff geen geld voor heb

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:03

palousa_boy schreef:
Caira schreef:

Dat hangt natuurlijk ook van je klanten af, ik heb ook wel wat grotere namen staan en die doen niet moeilijk over een rechtszaak ofzo terwijl ik daar echt ff geen geld voor heb

Maar mag aannemen dat die gewoon betalen? En anders snel afscheid van nemen, evt. incasso inschakelen als het de moeite is.

Wat willen ze voor rechtzaak starten dan? Ze laten jou komen voor een dienst, jij komt, en vervolgens? Als ze geen klachten hebben, heb je denk ik wel voeten om op te staan.

palousa_boy

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:18

Nouja het verhaal is iets ingewikkelder dan dat maar dat ga ik niet op internet zetten :+
Maar nee, dat ze een naam hebben betekent niet perse dat ze netjes elke maand afrekenen, we hebben er maanden om moeten zeuren en uiteindelijk nog maar de helft gekregen ofzo. Tel daar de rekeningen van de dierenarts bij op en dan gaat het best snel.
Paarden zijn idd weg. Zonde van de inkomsten maar het gaat ons ook niet nog meer kosten aan geld en energie (ging toch om 23 Paarden).

Maar alleen met de paarden weg is het verhaal nog niet klaar want ik zit hier nu wel met 8ha wei wat vol zit met wormen en ik dus om moet ploegen en opnieuw zaaien etc in de hoop dat het over 2 a 3 jaar weer geschikt is om paarden op te zetten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:49

palousa_boy schreef:
Nouja het verhaal is iets ingewikkelder dan dat maar dat ga ik niet op internet zetten :+
Maar nee, dat ze een naam hebben betekent niet perse dat ze netjes elke maand afrekenen, we hebben er maanden om moeten zeuren en uiteindelijk nog maar de helft gekregen ofzo. Tel daar de rekeningen van de dierenarts bij op en dan gaat het best snel.
Paarden zijn idd weg. Zonde van de inkomsten maar het gaat ons ook niet nog meer kosten aan geld en energie (ging toch om 23 Paarden).

Maar alleen met de paarden weg is het verhaal nog niet klaar want ik zit hier nu wel met 8ha wei wat vol zit met wormen en ik dus om moet ploegen en opnieuw zaaien etc in de hoop dat het over 2 a 3 jaar weer geschikt is om paarden op te zetten.

Oh bah.. :(:)