Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:00

Nee Onali, je post was duidelijk genoeg dat jij de paarden aan huis houdt in een wei, en niet 3x per dag naar stal moet. Wat trouwens erg mooi is, maar inderdaad niet voor iedereen weggelegd.

Ik reageerde op dat 700 euro een abnormaal bedrag is volgens jou (en ook anderen). Maar dit is wat een luxe stal màg vragen vind ik, maar te weinig gebeurt.

Inderdaad: een stapmolen is er niet voor het paard. Maar een binnenbak ook niet. En een buitenbak ook niet. Je kan net zo goed buiten in het bos of door de wijk rijden, toch? En als je dat doortrekt is dat hele paardenhouden er voor de mens, en niet voor het paard. Zelfs jouw paarden in de wei.

Het feit is dat die paardencomplexen nu eenmaal bestaan, en dat er mensen gebruik van maken. Je kan dan nog vinden dat een stapmolen onzin is, dat drukt de kosten ervan niet.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 11-11-24 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:03

Volgensmij heeft onali zelf shetlanders. Dat is ook niet volledig verglijkbaar met mensen die ook graag met hun paarden willen kunnen rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:09

Het probleem is dat ook zonder luxe de uren betaald moeten worden, en de basislocatie. En die tijd en kosten worden enorm onderschat.
Alleen op uurloon komen wij al op 20 uur per maand per eigenaar/paard (alleen de basisverzorging, binben/buiten zetten, uitmesten stallen/paddock/track/wei, voeren, vegen terrein binnen en buiten)

Dat x minimum uurloon van €13,68 zeg €14,- is al €280,- zonder werkgeverslasten! In ons geval zou de meerprijs voor volpension dus minimaal €280,- per maand hoger moeten zijn dan de doe het samenprijs.

Onze stalprijs ligt nu op €200,- exclusief strooisel en krachtvoer.
En de vaste lasten van hypotheek, stroom, energie en verzekeringen dragen wij privé.

Met strooisel en zonder krachtvoer zitten ze nu op ongeveer €250,-

Voor volpension zou je dan uitkomen op €530,- per maand met alleen een buitenbak en dan zijn de algemene werkuren voir onderhoud licatie en periodieke klusuren nog niet betaald. De vaste lasten ook niet!

Hier gaat niemand dit stalgeld betalen. Stalhouders hier in het noorden werken dus vaak voor alleen een bijdrage in de kosten. Hun uren rekenen ze niet mee bij volpension. Dat zou de pensionprijs onbetaalbaar maken voir velen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:23

Dank voor het delen Joyce B
Misschien dat mensen die meteen schreeuwen over hoe belachelijk bepaalde stalgeld is, dan eens gaan nadenken.

Ik vraag mij wel af hoe mijn stalhouder het personeel betaald, ik meende 1 of 2 mensen die fulltime werken. En dan ook de luxe locatie goed onderhouden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:30

Het wisselt ook gewoon per stal. Dat kan een klant dan niet weten, maar een andere pensionstalhouder ook niet. Laat staan iemand die aan de andere kant van het land woont, want er kunnen zulke enorme verschillen in zitten.

Ook qua uren die er kwijt zijn.

Er zijn zat mensen die zich wel beseffen wat het kan kosten en hoeveel werk het kan zijn en er daarom bewust niet voor kiezen. Helemaal geen kleine stal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:48

joyce B schreef:
Het probleem is dat ook zonder luxe de uren betaald moeten worden, en de basislocatie. En die tijd en kosten worden enorm onderschat.
Alleen op uurloon komen wij al op 20 uur per maand per eigenaar/paard (alleen de basisverzorging, binben/buiten zetten, uitmesten stallen/paddock/track/wei, voeren, vegen terrein binnen en buiten)

Dat x minimum uurloon van €13,68 zeg €14,- is al €280,- zonder werkgeverslasten! In ons geval zou de meerprijs voor volpension dus minimaal €280,- per maand hoger moeten zijn dan de doe het samenprijs.

Onze stalprijs ligt nu op €200,- exclusief strooisel en krachtvoer.
En de vaste lasten van hypotheek, stroom, energie en verzekeringen dragen wij privé.

Met strooisel en zonder krachtvoer zitten ze nu op ongeveer €250,-

Voor volpension zou je dan uitkomen op €530,- per maand met alleen een buitenbak en dan zijn de algemene werkuren voir onderhoud licatie en periodieke klusuren nog niet betaald. De vaste lasten ook niet!

Hier gaat niemand dit stalgeld betalen. Stalhouders hier in het noorden werken dus vaak voor alleen een bijdrage in de kosten. Hun uren rekenen ze niet mee bij volpension. Dat zou de pensionprijs onbetaalbaar maken voir velen.

Dan is het toch niet gek veel stallen er mee stoppen!?
Voor de kat zn k*t werken en vaak ontevreden klanten bedienen. Het moet je roeping maar zijn!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:57

SansaS schreef:
Volgensmij heeft onali zelf shetlanders. Dat is ook niet volledig verglijkbaar met mensen die ook graag met hun paarden willen kunnen rijden.

Ja ik denk ook niet dat er iemand 700 kwijt is om een shetlander te stallen :')

Ik betaal €550, geen gouden bollen maar hiervoor staat mijn paard lekker in de wei paard te zijn terwijl ik straks in die nergens voor nodige binnenbak een leuk rondje kan springen :j op fietsafstand bij Den Haag vandaan.

Mijn laatste 2 stallen waren €450 incl paddockservice, zelf mesten en geen binnenbak, en daarna iets rond 350 - 450 kwijt geweest (voer, strooisel enz betaalt men daar per kilo vandaar geen vast bedrag) incl paddockservice, zelf mesten maar wel binnenbak. Paddockservice houdt overigens niet in dat ze slechts een uurtje naar buiten gaan en stapmolen zouden heel veel dikke paardenn in Nederland best kunnen gebruiken. En ja je kunt gewoon zelf wandelen met je paard :o maar als men het niet doet is een rondje stapmolen nog steeds beter dan te weinig beweging
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 11-11-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:57

MyWishMax schreef:
Het wisselt ook gewoon per stal. Dat kan een klant dan niet weten, maar een andere pensionstalhouder ook niet. Laat staan iemand die aan de andere kant van het land woont, want er kunnen zulke enorme verschillen in zitten.

Ook qua uren die er kwijt zijn.

Er zijn zat mensen die zich wel beseffen wat het kan kosten en hoeveel werk het kan zijn en er daarom bewust niet voor kiezen. Helemaal geen kleine stal.

Dit

Dat de ene 700 euro vraagt moet hij zelf weten.
En of hij daarmee net rond komt of elke jaar dik op vakantie gaat is niet aan mij en aan niemand van jullie.
En wie daar wil staan, heeft dat er voorover.
Zo simpel is het.

En de ander 250 vraagt of die net rond komt, of dat die net zoveel overhoud als die van 700 is ook niet aan ons.
Het dan gaan zeggen die met 250 komt niet uit want ik kan dat ook niet.
Dat kun je gewoon niet zeggen. Gewoon niet.
Want je hebt niet in die boekhouding gekeken, enkel in die van jezelf en die is blijkbaar minder gunstig dan.

Wat ik anno nu belangrijk vind is HOE dat paard staat.
Of dat aan huis is of een pension boeit me niet.
Of dat de stal van 700 is of van 250, maakt ook niet uit.
Er mag van mij nu een wet komen dat elke paard minimaal een dagdeel fatsoenlijk buiten kan staan.
Op een oppervlakte waar ook een stuk rechtuit gerend kan worden, dus nee geen paddock van 10x10.
En dat deze geen modder zooi is.

En betreft nattigheid geldt die eis net zo voor de paddocks aan huis of de PP's of hoe men het ook noemt. Daar mag zeker een stuk modder zijn, maar ook een minimale maat die droog genoeg is om zonder ellende te kunnen rennen.

daarnaast een schone en droge slaapplek.

En dat er dan stallen stoppen of nog duurder worden, boeit me niet.
Je houd ook geen giraffen want die zijn zo leuk als je er geen fatsoenlijke plek voor hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:03

Ik ben trouwens heel blij met onze stal die wel een paar paddocks heeft waar ze amper een sprintje kunnen trekken. Daar staan bij ons de geblesseerde paarden in. Alternatief is namelijk voor die paarden boxrust, zoals de mijne die echt absoluut niet gek mag doen als ze deze blessure wil overleven. Ze zijn groter als een box, maar een gezond paard zou ik er niet in willen, maar dienwil ik ook niet alleen hebben staan haha.

Normaal staat ze in een stuk grotere met een groep andere merries. In de ideale wereld zou die nog wat groter zijn, maar alle paddocks zijn altijd droog, ze kunnen elkaar uit de weg (want wel een max qua paarden tegelijk erin)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:04

Een speciaal blessure paddock is uiteraard een extra plus.
Maar jij begreep ook wel dat ik het over gezonde paarden heb en net over blessure paarden.
Dat die een andere aanpak nodig hebben is uiteraard logisch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:06

DuoPenotti schreef:
Maar jij begreep ook wel dat ik het over gezonde paarden heb en net over blessure paarden.

Ja, was eigenlijk een aanvulling, geen maar haha. Ben het helemaal met je eens, al is het voor mij een plus als er wel kleintjes zijn voor zulke gevallen en die ook gewoon tussen de rest zijn en niet afgelegen. Want dat zie ik helaas wel anders, dat er dan of iets gemaakt wordt of 1 of 2 zijn maar nergens andere paarden in de buurt dan. Ik ken toch heel veel paarden die in zo'n situatie niet rustig blijven, ze hebben al teveel energie door de boxrust en dan ook nog alleen achterblijven zonder ook maar enig contact

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:17

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, was eigenlijk een aanvulling, geen maar haha. Ben het helemaal met je eens, al is het voor mij een plus als er wel kleintjes zijn voor zulke gevallen en die ook gewoon tussen de rest zijn en niet afgelegen. Want dat zie ik helaas wel anders, dat er dan of iets gemaakt wordt of 1 of 2 zijn maar nergens andere paarden in de buurt dan. Ik ken toch heel veel paarden die in zo'n situatie niet rustig blijven, ze hebben al teveel energie door de boxrust en dan ook nog alleen achterblijven zonder ook maar enig contact

Helemaal waar, echt super als een stal daar ook aan denkt.
Vind ik wel direct aantonen dat ze over welzijn nadenken.

Heb hier ook eens en paard gehad, voor een paar maanden.
Die kon op de eigen stal ook nergens terecht. Maar was een flinke wever en die kon echt met zijn voorbeen peesblessure niet op stal blijven. Maar buitenrennen mocht ook niet.
Dus die kwam hier en ik zette elke dag een landje af van 10x10 en dat verschoof ik elke dag.
Dat had hij uiteraard snel kaal elke keer, maar zo stond hij wel naast de rest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:28

Precies dat. Na operatie moest de mijne idd officieel boxrust, maar kan zij echt niet alleen. Nu moesten wij zelf elke dag die 10x10 verzetten maar kregen dus wel stuk land naast haar eigen kudde waar we dat konden doen en met ook aan de andere kanten paarden.

Heel fijn. En dat hoeft staleigenaar niet te doen, doen we met alle liefde zelf vanwege extra werk, maar zo dankbaar dat het gewoon een ja was zonder nadenken. We hebben zelf paaltjes gehaald, wat niet gehoeven had maar vonden we makkelijk. Lint en alles kregen we gewoon. En toen ze weer in de kudde mocht hebben wr al die spullen gewoon heel weer terug gegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:38

Popstra schreef:
Dan is het toch niet gek veel stallen er mee stoppen!?
Voor de kat zn k*t werken en vaak ontevreden klanten bedienen. Het moet je roeping maar zijn!

Wilde net zeggen, dat vind ik sowieso niet gek. Mensen hebben vaak ook nog een hoop eisen en verwachten eigenlijk voor 250 euro dat de staleigenaar 24/7 beschikbaar is. Zelf komen ze daar voor 4 uur per dag hun bed niet uit. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:08

Net nog de vraag gehad om er 1 te stallen.
Nope...

Was een nette vrouw en lief paard volgens de hoefsmid . Nog steeds Nope.

Dat is ook het nadeel voor wel fijne mensen. Door die met noten op hun zang krijgen zij ook minder plek

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:19

Ik reageer ook niet meer op advertenties van mensen die veel willen maar weinig tijd hebben om mee te helpen. Ik laat liever plekken leeg staan dan dat ik er extra werk en gezeur van krijg.

Na 18 jaar keihard werken en er vaak toch weer alleen voor staan bij klussen of als iemand uit valt omdat anderen geen tijd hebben of willen
maken, merk ik dat ik er wel een
beetje klaar mee ben...
Mijn lijf is op en mijn energie is
op.

Ik neem alleen nog mensen aan als ik verwacht dat ze echt serieus zijn, bereid zijn het werk eerlijk te delen en iets toe willen voegen en bij wilken dragen aan het mooier en beter maken van o ze plek.

En dan moet de pony of het paard ook nog passen in ons stalbeleid.

Ik heb hier 4 van de 6 bejaard en/of met finke mankementen. Dus de kans is best groot dst er ergens komende jaren iets gebeurd waardoor er meerdere plekken vrij komen. Maar ik ben wel serieus aan het nadenken of ik die plekken wel weer allemaal ga opvullen.

Het zijn nu ook dieren die niet hele dagen op het gras kunnen. En niet onbeperkt gevoerd kunnen worden. Het zou heel veel tijd en moeite schelen als dat wel zou kunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:01

mavantos schreef:
Triest dat er maar één keer per dag toezicht is. Je gaf zelf aan dat het heel achtergelegen is bij het bos. Als er eens eentje ergens vast hangt moeten ze uren wachten tot er weer eens iemand langskomt... Daar vind ik persoonlijk dan weer wat van ;)

Geef mij maar een goede pensionstal waarbij er altijd toezicht is. Ik ken mijn paard ook door en door. Juist omdat ik alleen de stal hoef uit te mesten en voor de rest al mijn tijd kan spenderen aan mijn paard.

Phonix schreef:
Dus omdat jij wel genoeg geld heb om ze thuis te hebben, mogen de rest van ons niet van paarden genieten?

Ik zie zo vaak paarden die dan zogenaamd “24 uur per dag” helemaal natuurlijk staan. Fantastisch volgens de eigenaar. Tot dat je ziet dat ze 24 uur per dag in de blubber staat….

_O- _O- _O-

Jullie vullen wel heel veel in.
Enige wat ik heb gezegd is dat ze in een buitengebied staan en ik niet 3 keer per dag kom.

Er zijn 24/7 mensen aanwezig, ze staan niet 'natuurlijk' ze staan gewoon in een paddock met weiland en schuilstal. Ze staan niet eens in de blubber.

Oh ja, ze hebben gezelschap van zo'n 43 paarden op stal*, 10 katten en, uit mn hoofd, 120 koeien.
Maar ik kan er een koe of 3 naast zitten.

:+

Verder nog een boer, zijn vrouw en de inwoners van de 3 huisjes die er verhuurd worden. En dan overdag lopen de eigenaren en bijrijders op het erf rond.

Weinig natuurlijks, afgelegen of verlaten bij hoor. :')

*Ik gebruik het woord stal als zijnde een plaats waar je naartoe gaat. Niet als plaats waar een paard in staat. Ik zeg namelijk nooit ik ga naar de paddock.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:30

De pot verwijt de ketel enzo :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:47

Pantykous schreef:

Mwoah, paard op pension van >€600 nauwelijks komen. Personeel doet het wel (eigen woorden)
Waar heb je dan een paard voor?

Manege lessen zijn dan een heel stuk goedkoper hoor.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:57

En wat is jouw probleem precies...?

Als het paard goed verzorgd wordt en een goed leven heeft, wat maakt het uit wie de stallen uitmest en hooinetten vult?

€600 is overigens een doodnormale prijs in de Randstad voor mensen die er wel elke dag zijn hoor. Maar het is blijkbaar alleen maar pochen en we moeten allemaal shetlanders ergens in een buitengebied stallen :? :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:37

Onali schreef:
Pantykous schreef:

Mwoah, paard op pension van >€600 nauwelijks komen. Personeel doet het wel (eigen woorden)

Nauwelijks komen als iemand 5 dagen in de week komt en alle tijdkan besteden aan het paard zelf ipv alle rotklusjes?

Ik ben blij ik niks zelf hoef te doen. Heb soms geen eens energie de trap op te gaan. Laat staan een stal uitmesten. Dan kwam ik nooit meer toe aan iets met paard doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:47

Als ik ze niet aan huis had zou ik enkel vol pension willen, zonder rare diensten oid.
Aan huis hobbel ik naar buiten, ook op een dag dat het niet goed gaat.
Maar als ik er helemaal heen moet rijden. Nee dank je.
Dan zoals ik eerder ook stond. Vol pension, paarden hele dag buiten met andere.
Die komen dan niets te kort. En als je dan over slaat is er niets aan de hand.
En ja daar betaal je dan voor, in sommige delen van het land heel veel, andere wat minder.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:57

Onali schreef:
Pantykous schreef:

Je zegt toch zelf dat je alleen maar een keer per dag naar je Shetlanders toe gaan. Wat is dan het verschil?

Ik kom elke dag meerderen uren voor mijn paard. Waar we dan leuke dinges doen, knuffelen, borstelen en weet ik maar wat. En doordat ik niet stallen hoef te mesten kan ik een 36 uur werkweek aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:00

Ik heb 2 pension paarden aan huis gehad,nu nog 1 en de eigenaren kwamen ook niet veel,de paarden waren met pensioen en de eigenaren vertrouwde mij met hun paard dat ze goed verzorgd waren.Was er iets kreeg ik meteen een reactie of stond de eigenaar al op de stoep.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:02

Het zijn ook gewoon keuzes. Zowel financieel (hier in de randstad moet je echt je portemonnee opentreken als je je paard aan huis wilt hebben staan) als persoonlijk. Ik zou nooit mijn paard aan huis willen hebben. Dan moet ik er minstens 2 bij hebben (daar heb ik geen zin in), dan moet ik veel regelen als ik een weekend weg wil (daar heb ik geen zin in) dan moet ik 5 keer per dag voeren (daar heb ik geen zin in) dan moet ik voordat ik naar mijn werk ga de paarden voeren, opstrooien, buiten zetten (daar heb ik geen zin in).
Ik ben blij met "mijn" volpension. Dat kost ook tijd, geen weiland, dus pony komt er ieder dagdeel een keer uit. 1 x personeel, 1 x ik, 1 x dochter. Dan wordt er gegraasd aan de hand, rijden, los in de paddock (of een of ander grondwerk iets), longeren, wandelen, teuten op het erf, lessen. Noem maar op. Maar ieder dagdeel komt hij er uit. Nou, val maar over mij heen, ik heb geen land ter beschikking en ik denk er niet over om (nu) weg te gaan, daar waar ik sta.
Het is zo vreselijk persoonlijk EN paard gebonden. Je kan niet voor iedereen spreken.
En in de randstad is een goede stalling duur. Dat is nu eenmaal zo.