Iemand wakker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:30

Ach dubbel zo sneu Noukie.

Hoe zit dat eigenlijk kwa verzekering? Ik dacht dat je altijd individueel als eigenaar je paard tegen brand moet (kan) verzekeren?

Bij EFO paardenverzekeringen is dat bijv een extra module die je aan kunt zetten als je de basis verzekering voor je paard hebt afgesloten. Gaat maar om een paar euro.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 14:33

Hannanas schreef:

Hoe zit dat eigenlijk kwa verzekering? Ik dacht dat je altijd individueel als eigenaar je paard tegen brand moet (kan) verzekeren?

Bij EFO paardenverzekeringen is dat bijv een extra module die je aan kunt zetten als je de basis verzekering voor je paard hebt afgesloten. Gaat maar om een paar euro.

Hadden we dat maar geweten en gedaan. Er blijkt helemaal niets verzekerd van de stalhuurders.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:45

Mooi initiatief Anouk, ik steun.
Had mijn paard vroeger verzekerd maar op een gegeven moment mee gestopt. Premie is best hoog en toen m’n spaarpotje wat groter werd heb ik ‘m uit de verzekering gehaald.

En de stalhouder is die niet aansprakelijk (en verzekerd)?

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door paars op 28-07-24 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Iemand wakker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:45

Ik denk dat je dit inderdaad via je stalhouder moet doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:47

Het lijkt mij toch ook dat die verzekerd moet zijn. Is dat niet verplicht?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:48

noukie12 schreef:
Hannanas schreef:

Hadden we dat maar geweten en gedaan. Er blijkt helemaal niets verzekerd van de stalhuurders.

Dat er niets verzekerd is staat los van eventuele aansprakelijkheid.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:13

Ik ga doneren, Anouk. Ik vind het zo vreselijk voor jullie allemaal. En ik zou hopen dat iemand mij en mijn dochter ook zou helpen in zo'n situatie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:17

Vreselijk noukie, komt dat ook nog bij alle ellende…
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan, valt dat niet onder verzekering van de staleigenaar?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:27

Je moet je als paardeneigenaar hier inderdaad altijd individueel voor verzekeren, dit is nooit te verhalen op de stalhouder. Ik vind daarom de insinuatie dat de paardeneigenaren nog extra gedupeerd zijn omdat er niets verzekerd was bij de stalhouder niet helemaal fair.

Neemt niet weg dat ik het natuurlijk mega triest vind wat er gebeurd is en heel traumatisch voor alle betrokkenen. Ik ken meerdere paarden die bij de brand omgekomen, het is diep en diep triest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:43

Daar heb ik dus nooit bij stil gestaan gestaan…
Maar dat kan waarschijnlijk alleen als je je paarden al verzekerd hebt, als aanvulling?

Ik heb gedoneerd trouwens, heel veel sterkte voor alle betrokkenen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:47

Oji: ‘insinuatie’…dat woord klinkt klinkt erg negatief.
Hoe weet je zo stellig dat de stalhouder niets te verwijten valt en dus niet aansprakelijk te stellen is? Dat is namelijk niet zonder meer waar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:54

Ik vind het überhaupt vreemd dat we het hebben over verwijten en verzekeringen.. Gaan we de eigenaar van de stal nu “de schuld” geven?

Als mijn paard zo recent omgekomen was bij een stalbrand was dat echt het laatste waar ik mee bezig zou zijn. Dan ging het me trouwens ook niet om het geld wat mijn paard waard was wat ik kwijt zou zijn, maar om het paard zelf..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:59

Jildau schreef:
Ik vind het überhaupt vreemd dat we het hebben over verwijten en verzekeringen.. Gaan we de eigenaar van de stal nu “de schuld” geven?

Als mijn paard zo recent omgekomen was bij een stalbrand was dat echt het laatste waar ik mee bezig zou zijn. Dan ging het me trouwens ook niet om het geld wat mijn paard waard was wat ik kwijt zou zijn, maar om het paard zelf..

Ik denk inderdaad niet dat je hier iemand de schuld van kan geven, dit is gewoon een vreselijk naar iets dat overal kan gebeuren…
Tenzij hë aangestoken zou zijn maar daar mag je toch niet vanuit gaan…
Ik denk dat de eerste tijd vooral het enorme verdriet heerst en de leegte die er ineens is…
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 28-07-24 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:59

Zou je niet iets kunnen met de WA van stal? Of je eigen WA? Onze pony is door nalatigheid (uiteraard niet expres) van de pensionstal op de weg gekomen en verongelukt. Wij konden onze kosten verhalen op de WA van de eigenaresse van de stal.

Uiteraard hangt het van de situatie, oorzaak, verwijtbaarheid af, dat is vast nog niet allemaal duidelijk nu, maar ik zou als ik jou was mijn eigen WA verzekering bellen. Je weet maar nooit…

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:01

Nouvel schreef:
Jildau schreef:

Ik denk inderdaad niet dat je hier iemand de schuld van kan geven, dit is gewoon een vreselijk naar iets dat overal kan gebeuren…
Tenzij hë aangestoken zou zijn maar daar mag je toch niet vanuit gaan…
Ik denk dat de eerste tijd vooral het enorme verdriet heerst en de leegte die er ineens is…

Hoe weet je dat het overal kan gebeuren? Is de oorzaak van de brand al bekend?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:03

Nee maar ongelukken kunnen overal gebeuren, en dingen als brand gaan vreselijk snel, dat heb je meestal niet in de hand helaas…

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:04

Nouvel schreef:
Nee maar ongelukken kunnen overal gebeuren, en dingen als brand gaan vreselijk snel, dat heb je meestal niet in de hand helaas…

Was het een ongeluk?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:07

AppleSter schreef:
Zou je niet iets kunnen met de WA van stal? Of je eigen WA? Onze pony is door nalatigheid (uiteraard niet expres) van de pensionstal op de weg gekomen en verongelukt. Wij konden onze kosten verhalen op de WA van de eigenaresse van de stal.

Uiteraard hangt het van de situatie, oorzaak, verwijtbaarheid af, dat is vast nog niet allemaal duidelijk nu, maar ik zou als ik jou was mijn eigen WA verzekering bellen. Je weet maar nooit…

Wij hebben de stalhouder (in goed overleg) op aanraden van onze eigen WA verzekering schriftelijk aansprakelijk gesteld.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt…. Maar dat hangt vast af van de oorzaak en/of verwijtbaarheid.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:08

AppleSter schreef:
AppleSter schreef:

Wij hebben de stalhouder (in goed overleg) op aanraden van onze eigen WA verzekering schriftelijk aansprakelijk gesteld.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt…. Maar dat hangt vast af van de oorzaak en/of verwijtbaarheid.

Ik denk dat je je rechtsbijstandverzekeraar bedoelt.
Een WA verzekering dekt de schade als je aansprakelijk bent, bijvoorbeeld op het moment dat je paard schade aan iemand toebrengt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:15

Petpa schreef:
Nouvel schreef:

Was het een ongeluk?

Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat de stalhouder niet zelf de stal in de fik heeft gezet en erbij stond te lachen. Dus verwijten vind ik dan (nog) niet aan de orde.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:19

Iemand kan ook nalatig zijn door bijvoorbeeld achterstallig onderhoud; dan is het geen ongeluk.
Ik veronderstel dat het onderzoek nog gaande is.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:20

Nee, ik bedoel echt WA. Ik heb het helaas zelf ondervonden, wij zijn “schadeloos gesteld” door de WA verzekering van de stalhouder. En onze WA heeft ons enorm geholpen met de stappen die we moesten zetten.
Zoals ik zei; het hangt natuurlijk af van oorzaak en eventuele aansprakelijkheid, maar bij ons was “schuld” eerlijk gecommuniceerd door de stalhouder en dus konden we het op de WA van de stalhouder verhalen.
Wij kregen alle kosten vergoed, van crematie tot vergoeding voor de pony, al krijg je die er natuurlijk nooit mee terug…

Uiteraard wil je daar helemaal niet mee bezig zijn als je pony net overleden is, maar in ons geval waren er meerdere partijen met schade en moesten we er daardoor al direct mee bezig. Het gaf ons ook de rust om te rouwen daarna, toen alles geregeld werd.

Bij ons ging het om een ongeluk, totaal niet bewust veroorzaakt maar wel een menselijke fout, waardoor de Wettelijke Aansprakelijkheid van toepassing was.

Pb me gerust als je iets wil weten TS. In elk geval heel veel sterkte!!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

Ik probeer volgende week wat te doneren heb t ook niet breed wens je verder veel sterkte met het verwerken van het verlies

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:53

AppleSter schreef:
Nee, ik bedoel echt WA. Ik heb het helaas zelf ondervonden, wij zijn “schadeloos gesteld” door de WA verzekering van de stalhouder. En onze WA heeft ons enorm geholpen met de stappen die we moesten zetten.
Zoals ik zei; het hangt natuurlijk af van oorzaak en eventuele aansprakelijkheid, maar bij ons was “schuld” eerlijk gecommuniceerd door de stalhouder en dus konden we het op de WA van de stalhouder verhalen.
Wij kregen alle kosten vergoed, van crematie tot vergoeding voor de pony, al krijg je die er natuurlijk nooit mee terug…

Uiteraard wil je daar helemaal niet mee bezig zijn als je pony net overleden is, maar in ons geval waren er meerdere partijen met schade en moesten we er daardoor al direct mee bezig. Het gaf ons ook de rust om te rouwen daarna, toen alles geregeld werd.

Bij ons ging het om een ongeluk, totaal niet bewust veroorzaakt maar wel een menselijke fout, waardoor de Wettelijke Aansprakelijkheid van toepassing was.

Pb me gerust als je iets wil weten TS. In elk geval heel veel sterkte!!

WA is wel echt heel wat anders als een brandverzekering. In dit geval is er, volgens mij, niet iets te verhalen op je WA verzekering.
Hiervoor was dus wel echt een brandverzekering nodig. Maar ik denk eigenlijk dat weinig mensen hun paard daarvoor hebben verzekerd. Ik had dat ook nooit, had er ook gewoon nooit aan gedacht. Terwijl het, bot gezegd, net zoiets is als je caravan verzekeren die bij een ander gestald is.

Enorm triest voor alle betrokkenen.
@TS heel veel sterkte..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:17

Het is echt niet vreemd om het over verzekeringen en verantwoordelijkheden te hebben. Niemand heeft dit gewild. Het is iedereen daar overkomen. Maar verzekeringen zijn ervoor om de financiële consequenties van schades af te dekken. Er zal nog steeds onderzoek plaatsvinden. Dat loopt dus parallel aan al het leed en dat kan wel eens schuren, maar moet gewoon wel worden gedaan. De uitdaging zit ‘m erin voor de betrokkenen het zakelijke en persoonlijke gescheiden te houden. Dat is bij zo’n enorm drama als dit extra lastig.

Hoe gaat het met jou, Anouk?