Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:51

Niet om iets goed te praten, maar ik denk dat als maneges mensen boven de 85 kg zouden weigeren, evenals al diegene die niet in topconditie waren (zoals sommigen van jullie dat zijn), dat ze heel wat minder klanten zouden hebben.

Laten we wel wezen, het gros van de mensen die recreatief voor hun plezier eens per week of 14 dagen gaan paardhobbelen op een manege, zijn iets te zwaar en hebben kantoor-conditie.

Ik zit ook aan de verkeerde kant van de maatstaf die hier 'geldt', rij normaal aangespannen, maar ben afgelopen maand toch ook weer paar keer op manegepaard gestapt gewoon weer een keer voor de lol.
Foei ... fout dus :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:15

Mensen wat een gezeur over welles of nietes. We weten toch allemaal dat de waarheid in het midden ligt? Het ene paard kan vijftig kilo hebben, het andere honderd. Dat weet een stalhouder als het goed is, en daarom heeft hij uitgebreide schema's in zijn kantoor: Jantje mag op paard a, Pietje niet, die moet op paard b maar niet op c want die heeft al twee lessen gelopen. En ja, je kunt te zwaar zijn voor alle paarden, maar dat is nou echt maar een minderheid van de mensen die willen rijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:17

bruintje123 schreef:
@maximuss
Jammer dat je he berichtje hebt weg gehaald.

Xles
Ja schandalig hoor.
Vlug verkopen. (grapje)
Of zouden ze dat voor jou dan weer niet bedoelen omdat je niet te zwaar bent?

Toepasselijk voor het topic: Meten met twee maten.

Ja, schandalen dat ik mijn paard dat aandoe XD. Arm paard. Verder wel alle zorgen, al een operatie gehad en al. En ze geeft net aan het springen (wat het meest intensieve is voor haar) het leukste te vinden haha.

Koia, respect voor jou!

Sommige mensen zouden meer aan zelfreflectie moeten doen.
Mijn paard is 1m62 en staat als ze strak in de spieren staat op de weegschaal zo'n 480kg. 15% daarvan is 72kg. Ik hou zelf een 80 aan incl tuig als maximum. Zelf kom ik niet aan die grens, mijn tuig weegt geen 12kg.
Maar mensen met richtlijn 10% vind ik wel erg ver gaan. Dan zouden mensen met een gemiddelde lengte enkel nog op de grote kloeffers kunnen rijden. Vaarwel heel veel rassen... Ik heb vroeger IJslanders gereden, pony's met volwassenen op en gek genoeg werden die kleintjes gemakkelijk en heel gezond 25, 30 jaar en zelfs ouder.
Je moet het geval per geval bekijken vind ik. De molligere mensen hebben snel de neiging om dit weg/goed te praten en dit zou echt niet mogen. Maar slanke mensen kunnen soms ook wel overdrijven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:38

Ik kwam op dit topic terecht omdat ik mezelf eigenlijk wat te zwaar vind om te gaan paardrijden, mede gezien dus mijn niet paardrijconditie, maar nu ik weer gereden heb en een foto van mezelf zag te paard, dacht ik, ach het kan eigenlijk toch wel :P
Dus ja ... je kijkt al snel naar het plaatje van wat wel of niet kan.

Afbeelding

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:46

sardientje schreef:
saddledancer, nu komt mijn brutale sardientje weer helemaal bij me naar boven.
vind jouw reacties echt vreselijk vervelend. reacties zoals: 'ik ben in topconditie' en 'wij zijn allemaal in topconditie op stal' ontzettend ergerlijk.
als je toch zo goed in 'topconditie' bent, zie ik je graag 45 rondjes door een bak heen rennen.
mensen met wat meer ''vlees'' zijn echt niet erg hoor. dat jij zo'n dun sprietje bent die zich helemaal GEWELDIG voelt met haar lichaam, prima, maar dat betekent niet dat de wat ''bollere'' mensen zoals ik niet kunnen rijden en dierenbeulen ofzo zijn. je lijkt nu echt zo'n irri meid uit mijn klas, die kan ook altijd zo doen.
(dit ergert mij zo omdat ik zelf ook bol ben)

Nou nou, een beetje dimmen mag ook wel he.
IK ben van mening dat je geen top prestaties van je paard mag verwachten als je dat niet van jezelf doet. Heel simpel. Wat jij daarvan vind moet je lekker zelf weten, maar je mag best gewoon op een normale je mening uiten hoor, ipv hoe jij t doet :')

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:54

saddledancer schreef:
sardientje schreef:
saddledancer, nu komt mijn brutale sardientje weer helemaal bij me naar boven.
vind jouw reacties echt vreselijk vervelend. reacties zoals: 'ik ben in topconditie' en 'wij zijn allemaal in topconditie op stal' ontzettend ergerlijk.
als je toch zo goed in 'topconditie' bent, zie ik je graag 45 rondjes door een bak heen rennen.
mensen met wat meer ''vlees'' zijn echt niet erg hoor. dat jij zo'n dun sprietje bent die zich helemaal GEWELDIG voelt met haar lichaam, prima, maar dat betekent niet dat de wat ''bollere'' mensen zoals ik niet kunnen rijden en dierenbeulen ofzo zijn. je lijkt nu echt zo'n irri meid uit mijn klas, die kan ook altijd zo doen.
(dit ergert mij zo omdat ik zelf ook bol ben)

Nou nou, een beetje dimmen mag ook wel he.
IK ben van mening dat je geen top prestaties van je paard mag verwachten als je dat niet van jezelf doet. Heel simpel. Wat jij daarvan vind moet je lekker zelf weten, maar je mag best gewoon op een normale je mening uiten hoor, ipv hoe jij t doet :')

ik wist dat er zo'n reactie zou komen. maar ik vind dat je niet met dat soort berichten in dit topic aan moet komen.
iedereen is anders. ik vind dat als je een paard goed verzorgd en onderhoud al een topprestatie levert.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:35

@sardientje
Nou, als jij een dier waar je zelf voor hebt gekozen onderhouden al een topprestatie vind.... achja, dat moet je zelf weten :')
Maar bij 'goed verzorgen en onderhouden' hoort imo dus ook er niet op gaan zitten als je te zwaar bent, heel simpel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:39

Iedereen mag toch vinden wat hij wil? zelfs al zou ze zeggen dat niemand boven de 50 kg op een paard zo mogen zitten.. is haar goed recht toch?

Zelf vind ik dat veel mensen ook wel eens serieus stil mogen staan bij hun gewicht en conditie, maar ja, gevoelig onderwerp, en dan wordt het al snel goedgepraat...

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:19

saddledancer schreef:
@sardientje
Nou, als jij een dier waar je zelf voor hebt gekozen onderhouden al een topprestatie vind.... achja, dat moet je zelf weten :')
Maar bij 'goed verzorgen en onderhouden' hoort imo dus ook er niet op gaan zitten als je te zwaar bent, heel simpel.

maar wát is te zwaar?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:23

Damned schreef:
Iedereen mag toch vinden wat hij wil? zelfs al zou ze zeggen dat niemand boven de 50 kg op een paard zo mogen zitten.. is haar goed recht toch?

Zelf vind ik dat veel mensen ook wel eens serieus stil mogen staan bij hun gewicht en conditie, maar ja, gevoelig onderwerp, en dan wordt het al snel goedgepraat...

niet waar. er zijn zó veel mensen die zich er bewust van zijn. en er zijn ook zó veel mensen die er wat aan doen. maar er zijn ook veel mensen die dat niet doen. omdat ze zich goed voelen met zichzelf.
er zijn ook gewoon mensen met een stevige bouw, en dat zijn dan dikzakken. m
TS is gewoon groot, dus ik zal in haar geval niet afvallen. dat is ook niet erg gezond.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:25

sardientje schreef:
saddledancer schreef:
@sardientje

maar wát is te zwaar?

Dat verschilt per paard en per persoon. Gewoon realistisch kijken, en dat is voor heel veel mensen blijkbaar erg lastig

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:33

sardientje schreef:
Damned schreef:

niet waar. er zijn zó veel mensen die zich er bewust van zijn. en er zijn ook zó veel mensen die er wat aan doen. maar er zijn ook veel mensen die dat niet doen. omdat ze zich goed voelen met zichzelf.
er zijn ook gewoon mensen met een stevige bouw, en dat zijn dan dikzakken. m
TS is gewoon groot, dus ik zal in haar geval niet afvallen. dat is ook niet erg gezond.

Ja maar voor je paard maakt het niets uit of je je goed voelt over jezelf, of dat je groot bent.. te zwaar (in gewicht) is te zwaar... mag je bmi nog zo goed zijn, of mag je nog zo'n goede conditie hebben...

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:35

te zwaar is te zwaar. daar ben ik het mee eens. maar of je nou heel lang door kan rennen of niet? ik denk niet echt dat dat iets uitmaakt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:37

er is zo'n formule waarmee je kan uitrekenen hoeveel gewicht op jouw paard maximaal kan rijden. als je daar iets boven zit is het denk ik niet erg maar teveel wel :) maar dan kom je bij de vraag wat iets is en wat teveel is...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:38

sardientje schreef:
te zwaar is te zwaar. daar ben ik het mee eens. maar of je nou heel lang door kan rennen of niet? ik denk niet echt dat dat iets uitmaakt.

Nou dat lijkt me wel, als je echt goed je paard wil rijden, kost dat ook veel energie van de ruiter, en ik vind dat je het naar een paard toe niet kan maken om zelf geen conditie te hebben, waarom het paard wel en jij zelf niet??

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:38

Ik denk dat dat ook niet zoveel uitmaakt, maar ik ben lange tijd ziek geweest, waarbij ik echt geen conditie had en snel hartkloppingen, en ik kan je vertellen, dat was geen pretje om een uur op je paard te blijven rijden :+ daarna was ik echt kapot, duizelig van inspanning...
Nu ben ik weer 'normaal', geen echte goede conditie, gewoon tamelijk gemiddeld denk ik, maar ik merk het toch wel hoor, dat het makkelijker zou zijn mocht ik wat meer conditie hebben of wat meer kunnen rijden zodat ik die spieren meer gebruikte..
Een goede conditie en spiertraining naast je paard is niet noodzakelijk, maar bevordert het wel een heel stuk!

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:42

Als ze je vertellen dat je te zwaar bent, moet je het juist doen :')
En als je een stevig paard hebt , is er geen probleem !

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:35

Er wordt niets goed gepraat hoor.
Maar ik verwacht ook geen top prestatie van mijn paard.
Hij moet van mij nageeflijk zijn. Over de rug lopen. Over 4 benen. En als eerste goed reageren op het Been.
En dat doet hij beter dan heel veel paarden van de sportieve ruiters.
Vroeger heb ik veel paarden opgeleid vanuit die manier. Dus al ben ik nu een maatje meer en recreatie ruiter dat blijft voor mij een belangrijke basis die elk paard moet hebben.

Van daaruit kan men door groeien naar top prestaties.
Maar dat hoeven mijn paarden niet meer.

Toen was ik ook slank. Kon ik zonder problemen sporten.
Nu kan ik dat niet meer. En mijn paarden hoeven dat niet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:43

saddledancer schreef:
sardientje schreef:

Nou dat lijkt me wel, als je echt goed je paard wil rijden, kost dat ook veel energie van de ruiter, en ik vind dat je het naar een paard toe niet kan maken om zelf geen conditie te hebben, waarom het paard wel en jij zelf niet??

Conditie train ik samen met mijn paard. Ik heb een hart/spierziekte, aangeboren, heb ik echt niet voor gekozen. Ik MAG niet eens rennen, fitnessen, ...
Ik kan paardrijden maar wel op mijn voorwaarden namelijk op tijd en stond een stappauze en een geschikt paard voor me (licht op de hulpen en niet zwaar in de hand met een heel betrouwbaar karakter).
Toen met de aanslag en het lange buitenstaan in koud kostuum ben ik heel erg ziek geweest aan mijn longen, heel mijn conditie kwijt en dat heeft wel een paar weken geduurd eer dat terug was. Ondertussen hou ik weer een intensief halfuur les vol (als in: halfuur enkel draf en galop). Nu heb ik nog geen vervoer maar volgend jaar start ik wedstrijden.
Mijn instructrice is heel blij met de vooruitgang die zowel ik als mijn paard maken. Die ziet geen reden waarom ik niet zou mogen rijden. Mijn vorige instructrice vond mij de beste leerling die ze had, ik had het meeste gevoel en pakte alle dingen het snelste op. Maar omdat ik geen paar toertjes kan lopen mag ik niet rijden? Ik denk dat ik mijn paard een pak beter rij dan de gemiddelde boshobbelruiter die ik ken... Die IK ken, wil niet generaliseren maar de bosruiters die ik ken smijten er een niet passend zadel op en gaan er in de bossen mee galopperen maar zitten continu op de rug te klapperen, auwch. Dan denk ik toch wel dat mijn paard beter af is met mij, mss een minder goede conditie maar die veel geld uitgeeft aan passend materiaal én wekelijkse goede kwalitatieve dressuurlessen om ons beiden te verbeteren.

Owja ik ben geen gram te dik. Heb ondergewicht zelfs. Weeg 55kg

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:26

Dat zijn geen boshobbelruiters maar amateurs!
De échte bosruiters zijn heel wat serieuzer dan veel pisteruiters!

En neen, je moet geen x aantal toertjes kunnen hardlopen, ALS je dat niet ook van je paard verlangt!
Verlang je wel topconditie en topprestaties van je paard? Dan vind ik wél dat je dat zelf ook moet kunnen leveren.
DAAR gaat het om.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:29

Ik zeg speciaal nog de boshobbelruiters die IK ken... Wil niet voor allen spreken.

Ik zou graag tot het Z komen. Is dat "top"prestatie? Er zijn maar erg weinig ruiters die topprestaties vragen aan hun paard...
Maar volgens jou mogen we de paralympische paardrijsport dan ook ineens van de kaart vegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:34

xLes schreef:
Ik zeg speciaal nog de boshobbelruiters die IK ken... Wil niet voor allen spreken.

Ik zou graag tot het Z komen. Is dat "top"prestatie? Er zijn maar erg weinig ruiters die topprestaties vragen aan hun paard...
Maar volgens jou mogen we de paralympische paardrijsport dan ook ineens van de kaart vegen.

Ik snap je frustratie helemaal, mijn gezondheidsproblemen zijn een peulenschil vergeleken met de jouwe, maar ik kan dus ook alleen zwemmen (kleine stukjes of mijn schouder trekt het niet), fietsen en wandelen, naast paardijden dus. Tja, hier dus ook iemand met weinig conditie. Maar eerlijk, sommige die hier reageren kunnen wat mij betreft den hoogste boom in. Negeer hen gewoon joh. :(:)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:53

Waarom moeten de paralympiërs dan maar verdwijnen? Vragen zij topprestaties dan?
En leveren zij zelf geen topprestaties dan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:55

Ik vind nu toch flink offtopic gaan. Gaat over te zwaar voor je paard. Niet of paralympics geen topsport leveren

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:07

Paralympiërs leveren wat mij betreft wél topsport en hun paarden ook. Maar betwijfel of bepaalden van hun ook rondjes kunnen lopen. Dus als dat al een quota is om te mogen paardrijden kunnen we die sport al de wereld uit helpen.

SandraVerl: bedankt meid! Ze mogen het allemaal eens een maandje overnemen hoor. Ik ben zó jaloers op gezonde mensen... Die weten niet wat voor godsgeschenk ze krijgen... Ik beweeg binnen de beperkingen van mijn ziekte hemel en aarde om mijn paard een zo goed en fijn mogelijk leven te geven waaronder een ruiter die deftig kan zitten en haar kan helpen haar lichaam goed te gebruiken. Ik pak die (dure!) lessen van een amazone die vrij hoog gelopen heeft niet voor niks.
Maar je hebt gelijk, allemaal de boom in ;). Ik weet dat mijn paard echt niet te klagen heeft en das het belangrijkste...