Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nowylover

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:15

Dan mag iemand mij vertellen wat er nou een verschil in is of je nou je paard laat verbranden in een crematorium of door de rendac. Naar mijn idee alleen dat in een crematrorium het paard alleen in de oven gaat en het as uit eindelijk naar de eigenaar gaat en bij de rendac gaan er heel veel dieren te gelijk en wordt er groene stroom van gemaakt.

En daarnaast bij slachten worden ze geschoten en zijn ze vaak gelijk weg. En als ze nog gebruikt mogen worden voor consumptie voor dier of mens wordt het ook nog nuttig gebruikt en anders worden ze ook gehaald door een distributiebedrijf en worden ze uit eindelijk ook verbrand.

Ieder zo zijn manier van afscheid nemen, maar vindt zowel rendac als slachten echt niet dat je een dier dan behandeld als oud vuil. Het is dood en merkt er dan echt niets meer van hoor. Het is de emotionele waarde die een mens er aan hecht, waardoor wij het "zielig" vinden, maar is het echt "zielig"? Heb dit liever dat hoe het in het wild gaat, daar rot het weg of wordt het op gevreten door wild. Maar dat is dan weer natuur en zeker niet zielig, omdat de mens daarmee geen emotionele band heeft? Heb dan toch liever dat ze worden geschoten als het moet en dan door de rendac wordt verbrand. Wordt het nog nuttig gebruikt ook. Zou eerlijk gezegd niet weten wat ik met het as moet van mijn overleden paard, ze is er niet meer en aan as heb ik persoonlijk ook niets. Het geld wat ik daar aan bespaar steek ik liever in een nieuw paard.

Maar ieder zo zijn manier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:18

Wat betreft je eerste zin. Volgens mij gaat daar het hele topic juist over :D

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:19

Rendac verbrand geen kadavers maar maalt ze kort en kookt ze en maalt ze nog eens in kleinere stukken worden vervolgens droog gestoomd en de rest wat overblijft wordt lijm stroom voor de rendac centrale van gemaakt etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:23

Naast lijm en energie nog voor heel veel dingen :j Gelatine bijv. Al blijf ik dat ergens een beetje een vreemd idee vinden (of is dat inmiddels veranderd, ik meen zoiets een keer begrepen te hebben). Maar bij Rendac heb je het wel overeen compleet recycle proces :)

Overigens is er vorig jaar een boek uitgekomen over de wereld van destructie van toen en nu. Bij de NR hebben we er destijds geen recensie over kunnen schrijven, maar het leek mij wel een interessant boek :)

anita123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:14

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar toch niet 100% antwoord op mijn vraag gekregen. Bij individueel ophalen door Rendac (waar je bijna €500 voor betaald) komt je paard dan als nog in de shredder zoals in het filmpje van de volgende link is te zien: http://www.watisdestructie.nl/ ?
Van Rendac begreep ik dat het paard voor dit bedrag individueel opgehaald en individueel verwerkt wordt, waarbij het verwerken verbranden betekende...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:20

anita123456 schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen, maar toch niet 100% antwoord op mijn vraag gekregen. Bij individueel ophalen door Rendac (waar je bijna €500 voor betaald) komt je paard dan als nog in de shredder zoals in het filmpje van de volgende link is te zien: http://www.watisdestructie.nl/ ?
Van Rendac begreep ik dat het paard voor dit bedrag individueel opgehaald en individueel verwerkt wordt, waarbij het verwerken verbranden betekende...

@ Ts Ja dat klopt dan komt die als nog op de grote hoop en gaat de shredder in engels voor hakselaar dus.
En ze worden echt niet verbrand zoals vele denken net als bij crematie bij crematie wordt die echt verbrand zoals jij dat wilt.
Maar bij rendac wordt die gewoon kortgemalen en gekookt en droog gestoomd tot lijm en andere grondstoffen en brandstof voor hun centrale.
Bij individueel ophalen komt er een paardentrailer met lier en wordt hij er met een zeil er ingetrokken
daar eenmaal aangekomen wordt die als nog op een grote hoop gegooid en wordt ook kort gemalen.
Het voordeel voor de eigenaar er ligt geen kadaver langs de weg en het paard of pony wordt zo netjes opgehaald ipv de grijpkraan met de container waar die in beland.
Ik heb dat filmpje gezien echt schokkend vreselijk het idee dat mijn lieve paard daar in zou gaan daarom ts is het voor mij helder en duidelijk ik zal straks even shcn bellen dat ik mijn paardje alvast aanmeld dan maak je maandelijks een klein bedrag over 10 jaar lang en dan is alles betaald zeg maar inclusief vervoer er heen.
Maar rendac dat nooit.
Hoop dat het voor vele duidelijk is wat de rendac nu is geen verbranding dus.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:44

Een beetje off topic maar ik vind het eigenlijk raar dat destructie verboden is voor mensen als het zo'n nuttige uitvaart is.

500 euro voor rendac.. dat vind ik een flink bedrag. voor hetzelfde bedrag laat je een paard cremeren en over zee strooien. Dat is natuurlijk alleen niet echt nuttig, maar dat heb ik ook liever niet, een gevoelsmatige kwestie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:46

een paard cremeren voor 500 euro? Denk dat je een pony bedoeld. :) 500 euro is voor t individueel ophalen, niet voor de de grote bak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:48

Kan je eigenlijk niet zelf je paard verbranden? :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:50

Nee, dat mag niet ;)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:24

voor 500 euro een pony dat zou het wel zijn.
Wordt je paard en of pony door rendac zo apart opgehaald met de trailer service dan ben je zon € 550 euro kwijt dan komt hij als nog op de grote hoop en in de shredder terecht.
Is speciaal voor mensen bedacht die liever niet zien of willen dat het paard met de reguliere dienst mee gaat.
Maar voor een crematie zijn er nu ook uitspaarregelingen kost je een klein bedrag per maand.
Zon 10jaar lang na 10 jaar is alles betaald en ingedekt als je paardje overlijd daar ga ik morgen voor bellen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:25

Sammie schreef:
Nee, dat mag niet ;)

Dat zal wel inderdaad :P

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:31

Nee zelf verbranding mag niet wegens die rook en zo.
Enne begraven mag ook al niet vervuiling van het grondwater hoorde ik een keer.
En hoe zit het dan met menselijke lijken vervuilen die de grond dan niet.
Heeft iemand hier een antwoord op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:37

Loveskary schreef:
voor 500 euro een pony dat zou het wel zijn.
Wordt je paard en of pony door rendac zo apart opgehaald met de trailer service dan ben je zon € 550 euro kwijt dan komt hij als nog op de grote hoop en in de shredder terecht.
Is speciaal voor mensen bedacht die liever niet zien of willen dat het paard met de reguliere dienst mee gaat.
Maar voor een crematie zijn er nu ook uitspaarregelingen kost je een klein bedrag per maand.
Zon 10jaar lang na 10 jaar is alles betaald en ingedekt als je paardje overlijd daar ga ik morgen voor bellen.

Een crematie is ook speciaal voor mensen bedacht die de gedachte dat het karkas wat ooit hun paard was vermalen wordt voor nuttige dingen, of de slager niet aankunnen.

Daarom zijn al dit soort dingen er voor ons voor de mens en de crematoria weten hier ook flink een slaatje uit te slaan. Is gewoon business hoor! Tuurlijk zijn ze vriendelijk en meelevend maar na jouw is er gewoon weer de volgende waar ze uiterste vriendelijk tegen zijn. Net als in een mensen crematoria er wordt gewoon gespeeld met het verdriet van de mens.

De een zijn dood, de ander zijn brood..

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:57

Het verdriet van de mens wordt mee gespeeld niet mee eens want zo gaat het met mensen onderling toch ook hoe hoog zijn de grafrechten niet daar hoor je niemand over.
Wees blij dat paarden gecremeerd mogen worden.
Want voordat er zon wet wijziging plaats vond was het nog niet mogelijk je dier te laten cremeren die leidde tot veel verdriet onder de eigenaren.
En er zijn denk toch nog wel veel mensen die hun paard laten cremeren.
Wel zijn er verschillende plekken waar het kan en dan zit het nog in de prijs.
Maar waarom is die rendac trailer service dan zo duur is dit omdat ze dan speciaal voor jou dier moeten komen of zo.
Want dan kun je beter voor cremeren kiezen lijkt mij vanwege die prijs van de trailer service.
Die trailer service is kei duur en cremeren is een mooie manier van afscheid nemen en laat die medewerkers vriendelijk zijn bij het crematorium want je bent al bedroefd dan zit je zeker niet te wachten op zon brompot.
Laatst bijgewerkt door Loveskary op 30-04-14 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:10

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat er over het algemeen gespeeld wordt met het verdriet van de mens. Ik heb dat nooit, zowel nu met mijn paard niet als met overleden familieleden, zo ervaren en ik geloof het ook niet. Mensen kunnen imo wel oprecht vriendelijk en meelevend zijn, ook al verdienen ze er hun geld mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:20

Het is gewoon zo... er wordt geld verdiend met het verdriet van de mens daar wordt mee gespeeld.. Wat denk je waarom een crematie anders zo duur is? Ongeacht of dit van een mens of dier is... Tuurlijk kunnen mensen oprecht vriendelijk zijn. Maar het is hun werk.. je zult echt geen begrafenisondernemer treffen die bot en onvriendelijk is :)

Daarmee zeg ik niet dat het allemaal maar toneel is maar wel dat hier nou eenmaal echt wel een dikke business achter zit.

Ik hoor vaak de kreet, 'cremeren was het minste wat ik nog voor hem kon doen' dat is nou een typische mens gedachte.. En daar speelt de markt uitstekend op in. Niks meer niks minder :)

Dat de individuele service van rendac zo duur is is idd omdat ze speciaal moeten komen en je niet met de route meegaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:24

Tuurlijk zit er een business achter, maar daar is op zich niks mis mee. Maar je zegt net alsof die mensen doelbewust spelen met andermans gevoelens. 'Spelen met' insinueert dat ze niet oprecht zijn en die bewoording vind ik er gewoon over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:27

Ik vind dat dit wel in zekere mate gebeurd ja :)

Wat een ander doet moet die zelf weten maar over de 1000 euro neer moeten leggen voor een crematie vind ik waanzin en dikke business en dan vind ik dat er wel in zekere zin over het verdriet van de mens wordt verdient en dat is mijn mening die mag ik hebben en daar hoef je het niet mee eens te zijn :)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:50

Mee eens hoor Yvank, en idd niets mis mee.
En mensen die voor crematie gaan, vraag na of de oven groot genoeg is voor het gehele paard. Dit is niet overal zo. Toen ik ernaar informeerde kreeg ik ook wat vage antwoorden. Je kan namelijk wel bedenken wat ze doen als dit niet zo is. Dan kan je net zo goed voor Rendac kiezen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:56

Loveskary schreef:

Tien jaar lang betalen voor een crematie. Dat is dus gewoon een lening. Zit er ook nog rente bij zeker? Ik denk dat als je hier van afhankelijk bent dat je nog eens drie keer moet bedenken of je dat geld dan niet beter kan besteden. Zoiets moet je in 1 x af kunnen tikken en niet na 10 jaar nog aan vast zitten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:16

Sammie, nee je begrijpt haar verkeerd. Je betaalt zo op voorhand, waardoor je zelfs iets minder betaalt en alles eregeld is tegen het zo ver is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:24

anita123456 schreef:

Op het einde gebeurd er idd gewoon hetzelfde met je paard als je individueel laat ophalen.
Maar ik heb laatst van iemand gehoord dat zij gebruik heeft gemaakt van deze dienst en dat die wagen waar ze mee kwamen erg vies was en er zelfs bloed van het vorige dier te zien was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:29

Vorige maand heb ik na 20 jaar mijn lieve merrie Jessica in laten slapen.
Ik heb 20 jaar alles voor haar gedaan, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om 1500 euro uit gaan geven om haar in een potje te laten stoppen.
Zij is netjes ingeslapen in de wei, ik heb haar samen met de pensionhouder en een paar dappere stalgenootjes met de tractor naar voren gebracht en ze is de volgende dag netjes door rendac opgehaald.
Ze is dood en zij krijgt het niet meer mee, daarbij heb ik geen behoefte aan een potje as, wel heb ik een pluk staart afgeknipt.
Toevallig kreeg ik van de week de rekening van de Rendac en moest ik nog geen 32 euro betalen.

Maar iedereen moet doen waar die zelf vrede mee heeft en wat zijn of haar beurs aan kan.
Het maakt niet uit hoe je het doet, leuk is het niet.
Maar je moet er zelf vrede in hebben.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:41

Wij hebben op 6 maanden tijd in 2012 twee paarden moeten afgeven .. Heel pijnlijk allemaal maar het is zelfs niet in mijn hoofd opgekomen om voor crematie te kiezen .. In beide gevallen zijn ze bij ons in de weide heen gegaan, bij de ene hebben we afscheid kunnen nemen en konden we erbij zijn bij het inslapen, bij de andere helaas niet .. Op dat moment was het goed zo voor mij, nog bij hen blijven zitten, tijd genomen daarvoor en toen rendac gecontacteerd ..

Het was ook wel zo dat we ze een heel stuk met de tractor naar de weg hebben moeten brengen, hetgeen ook geen fraai zicht was maar door het regelen van die praktisch kant heb ik mij daar vrij snel kunnen overzetten dat ze nu met rendac mee moesten ..

Had ik ze allebei willen cremeren dan was ik waarschijnlijk 3000 euro kwijt zijn als ik de tarieven zo bekijk die hier voorbij komen terwijl ik naar mijn gevoel wel mooi afscheid heb kunnen nemen ..