Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:17

Magrathea schreef:
Misschien moet je Ayasha's verhaal even lezen voor je zo'n sarcastische opmerking plaatst.

Ik draag bijna altijd handschoenen bij de paarden, nog nooit wat gehad, tot een jaar geleden natuurlijk... één keer een paard buiten gezet die een beetje heet was (hij stond stil ivm blessure en er was maar één eigenaar op die hele stal die haar paard samen met hem wilde hebben... dus hij was nogal blij om zijn vriendje te zien :') ). Ik gebruikte zo'n Parelli-touw. Nou die wachtte dus niet tot ik hem los had gemaakt, even vijf meter touw door mijn hand in een fractie van een seconde :\ goed touw heb je dan dat je daar niks van krijgt....
Was niet heel ernstig maar toch een paar weken last van gehad, was een flinke brandblaar op drie vingers.

Zoals ik al eerder heb gezegd trouwens, die BP is zo interessant niet. Een cap kan namelijk je leven redden, een BP doet dat niet.

ben ik het niet helemaal mee eens; als je verkeerd je rug breekt (door bijv op de hindernis/bakrand ofzo te vallen) kan t ook goed mis zijn.. al heb je wel gelijk, een cap doet meer.
maargoed, daar daat dit topic niet over ;)

Ceriadwen

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:44

Het moet heel raar lopen wil je aan een gebroken rug overlijden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:45

Ceriadwen schreef:
IkbenEllen, als mensen al niet willen investeren in een goede helm, denk je dat ze dan wel geld uit gaan geven aan niet nylon longeertouwen?

Nou ja die zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan caps :D
En ze mogen ook gewoon vallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:54

Zeker, het is heel vervelend als je je rug breekt en een dwarslaesie oid oploopt. Je familie en vrienden hoeven je echter niet te missen, en je kunt je moeder bedanken dat ze je dwong een cap te dragen, dat je er nu tenminste nog bent om het haar te vertellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:10

Ceriadwen schreef:
Magrathea schreef:
Zeker, het is heel vervelend als je je rug breekt en een dwarslaesie oid oploopt. Je familie en vrienden hoeven je echter niet te missen, en je kunt je moeder bedanken dat ze je dwong een cap te dragen, dat je er nu tenminste nog bent om het haar te vertellen :)

klopt, je zal er waarschijnlijk niet aan overlijden, maar het zal er allicht voor zorgen dat je niet blijvend verlamt raakt, vind ik ook wel een soort van levensreddend :)
(wil hiermee niet zeggen dat ik altijd braaf zo'n ding aanheb, vind ook een cap stukje belangrijker)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:12

Ik draag een cap en vind hem super gaaf 8-) plus hij is handig als de zon net iets in mijn ogen schijnt.
Daarbij is dat hoofdpijn gedoe een banketstaaf. Ik heb altijd hoofdpijn, ene moment hevig andere moment niet. Ligt niet aan het feit of ik een cap draag of niet. Hoofdpijn is naar mijn gevoel dus een flauwe grap :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:14

Ceriadwen schreef:
Magrathea schreef:

klopt, je zal er waarschijnlijk niet aan overlijden, maar het zal er allicht voor zorgen dat je niet blijvend verlamt raakt, vind ik ook wel een soort van levensreddend :)
(wil hiermee niet zeggen dat ik braaf zo'n ding aanheb, vind ook een cap stukje belangrijker)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:17

@VivaByoux: Ik vind het maar vreemd dat mensen andermans ervaring bagataliseren. Als iemand zegt dat hij of zij er hoofdpijn van krijgt, wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet waar is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:21

LolaCindy schreef:
Je moet gewoon niet der mee bemoeien, als iemand zonder cap rijd, laat hem toch!

Ik snap je opmerking/mening en zo denk ik er ook over, maar toen er iemand zwaar gewond aan het hoofd in het bos lag en ik alles kon regelen rondom ambulance en eerste zorg denk ik daar wel heel anders over. Het paard bleek gestruikeld te zijn door een gat in het pad en is over de kop geslagen. Paard was idd braaf, want die stond rustig naast ons in de berm te eten en is niet van onze zijde geweken.

Zelf stap ik nooit zonder cap op mijn paarden en dat geldt ook voor alle anderen die hier op het erf rijden, of ze willen of niet.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:24

IKbenEllen schreef:
@VivaByoux: Ik vind het maar vreemd dat mensen andermans ervaring bagataliseren. Als iemand zegt dat hij of zij er hoofdpijn van krijgt, wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet waar is?

Dat zeg ik toch niet, ik vind dat het onzin is om er over te zeuren. Wat heb je liever: een gat in je hoofd omdat je verkeerd bent gevallen op het hek of geen gat in je hoofd maar een hersenschudding van de klap?
Ik kies zonder twijfel voor de hersenschudding hoor.

Mits je het verkeerd hebt opgevat, ik bedoelde met flauwe grap dat het een raar smoesje is om te gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:28

sflj schreef:
Ayasha schreef:
Spreek voor jezelf als je wil. Ook naast het paard heb ik een cap op en handschoenen aan. Zo snel ik bezig ben met mijn paard gaat die cap op.

En een bodyprotector en veiligheidsschoenen en-bril?

BP wordt voor gezocht maar die heb ik idd nog niet maar komt er wel. Toeval wil dat mijn stallaarzen inderdaad veiligheidsschoenen zijn. :+ Stevig en waterdicht, ideaal voor stalwerk.
Waarom zou je een veiligheidsbril nodig hebben voor paarden? Weet niet hoe het met die van jouw zit maar heb bij de mijn nog nooit iets moeten wegslijpen of lassen...

als je er hoofdpijn van krijgt past je cap gewoon niet. Dat is het hem net. En da's jammer, want zo heb je dus een negatieve ervaring die eigenlijk niet nodig was.. :) (te voorkomen was)

Overigens; Op mijn paarden kom je niet zonder cap. :) Zo ben ik dan wel. En op mijn domein ook niet ongeacht of het je eigen paard is. :) Maar je bent natuurlijk vrij om je om te draaien wanneer je daar niet mee kan leven. Even goede vrienden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

VivaByoux schreef:
Mits je het verkeerd hebt opgevat, ik bedoelde met flauwe grap dat het een raar smoesje is om te gebruiken.

Nogmaals, wie ben jij om te bepalen om wat iemand voelt of niet voelt.
Als kind kreeg ik altijd hoofdpijn van petjes. Had ik altijd het foute petje ofzo? Jij (overigens jij niet alleen hoor) had dat blijkbaar niet, dus niemand kan dat hebben?
Laat iedereen toch voor zichzelf bepalen wat hij of zij voelt of niet voelt.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

Ik rijd nooit zonder cap! Ik denk: het gaat altijd goed, zal je net zien... als ik m niet op heb gebeurt er wat..

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:37

Loois93 schreef:
Ik rijd nooit zonder cap! Ik denk: het gaat altijd goed, zal je net zien... als ik m niet op heb gebeurt er wat..

zo is dat maar net!

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:37

ook op buitenritten als je paard onder een tak door kruipt en jij met je hoofd tegen een tak komt helpt je cap altijd

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:38

Gientje12 schreef:
ook op buitenritten als je paard onder een tak door kruipt en jij met je hoofd tegen een tak komt helpt je cap altijd

hehe dat komt me bekend voor :')

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:41

Ik stoot me altijd met cap op aan takken. Je bent dat net iets hoger dan je denkt.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:44

Sinds ik op mijn kop ben geland na het paardrijden weet ik weer voor 100% waarom ik hem op heb, nu droeg/draag ik hem sowieso wel te paard. Voel me toch niet fijn zonder cap :n

Ik rijd wel zonder bodyprotector, maar dat is meer omdat ik er tot nu toe maar 1 heb aangehad die niet lekker zat waardoor mijn rug enorm veel zeer begon te doen. Maar zodra ik wedstrijden ga mennen ga ik denk ik wel opzoek naar een goed passende bodyprotector..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:54

Ik heb wel eens zonder cap gereden ja. Vind veel reacties hier een klein beetje "scheinheilig" heel veel mensen zeggen hier ik rij altijd met cap, sorry maar ik geloof niet dat iedereen in dit topic nooit 1 keer zonder cap heeft gereden..
Over t algemeen als er een keer een foto gemaakt word doe ik mijn cap vaak even af maar dan sta ik ook alleen stil, ik heb gewoon een reuze cap waar k ook een reuze hoofd van krijg.
Met 1 fotoshoot heb k eerst met cap gereden en toen mn cap af gedaan omdat ik dat inderdaad toen mooier vond voor de foto's en omdat mn pony super braaf was.
Nu rij ik eigenlijk wel altijd met cap de laatste maanden.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:58

Ik vind het eigenlijk een hele goede topic.. Ik rijd 3 keer per week op een western paardje die ik aan het trainen ben.. Hier doe ik nooit een cap op.. Vraag me niet waarom want eigenlijk is het dom van me. Zoals laatst, het stormde op een donderdag en ik dacht wel even relaxt te kunnen gaan rijden iedereen verklaarde me al voor gek op stal dat ik ging rijden.. Maargoed ik zoek altijd uitdaging dus dit was voor mij niet zo"n big deal.. Echter, werd het paardje ondzettend wild van de wind en regen en onweer.. Maar ik kon er niet af, want ik wil het rijden altijd goed afsluiten.. Daar zat ik dan, zonder cap, in de storm op een paard dat als een huppend konijn door de bak ging.. Ik was blij met de knop op het zadel en uiteindelijk wist ik haar gelukkig rustig te krijgen, maar ik had wel even spijt dat ik geen cap op had, stel je voor..

Op mijn eigen paard doe ik ook nooit een cap op, maar met buitenritten doe ik er altijd een op.. Dus dat is dan wel weer goed van mezelf.. Hihi

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:29

Ook ik reed vroeger (ruim 20jr geleden) nooit met cap. Nu rij ik al lang niet meer helaas. Maar mijn dochter rijd nu vanaf haar 4e a 5e jr en moest van mij altijd verplicht een cap op, hoe lief of betrouwbaar die pony ook was. Nu moet ze van mij nog steeds verplicht cap op, maar aangezien ik er zelden of nooit bij ben, kan ik het niet controleren. Ik weet dat ze eigenlijk nooit een cap draagt al zegt ze helaas van wel. Ik hoop dat deze topic haar ogen heeft geopend en beseft waar ze mee bezig is. Van mij mag ze dus ook absoluut niet zonder cap, maar hoe verplicht je iemand als je er niet bij bent of bij kan zijn? Heb zelf nu 2 kleine pony's die elders staan dan de stal waar mijn dochter komt, dus ja moeilijk dilemma. Kan wel tegen mensen daar op stal zeggen dat ze niet zonder cap mag rijden, maar de meesten daar op die stal nemen het ook niet zo nauw dus helaas heeft dat weinig nut.

Ben wel benieuwd wie er allemaal cap op heeft tijdens het wandelen met zijn pony/paard?
Die van mij zijn een veulen en een net jaarling hengstjes. Met de oudste ga ik regelmatig tot vaak wandelen, is superlief en heel erg verkeersmak (bijna bom-proof) maar ik draag bij het wandelen dus geen cap. Hij gaat alleen af en toe klein beetje de lucht in als een ander paard langskomt (passeert). Wie van jullie zou met een kleine pony (ong sch.h. van 90 a 100 cm) een cap dragen tijdens het wandelen??

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:25

Ceriadwen schreef:

Maar met een dwarslaesie zul je vaak ook niet meer zo goed werken.
Daar waar het jou eerder over ging tegenover de werkgever :)

Risico loop je in de omgang met deze grote dieren.
Het kan op zoveel manieren fout gaan.
Dat die cap niet heiliger gemaakt moet worden dan hij is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:31

Voor een werkgever is het gunstiger als je overlijd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:33

Economisch gezien is het dus toch beter om geen cap te dragen...zal er eens over denken :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:37

Billy schreef:
Economisch gezien is het dus toch beter om geen cap te dragen...zal er eens over denken :D

Precies :D

Nu baalt mijn werkgever dat ik die wel op doe :+