Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:09

lifaya schreef:
We hebben het hier over het dragen van een helm, niet de gedragingen van het voertuig ;) :P
Nogmaals, het is ieders eigen verantwoording in mijn ogen (tenzij minderjarig) en vind dat men eens moet stoppen met het bemoeien met elkaar. Als er een fototopic voorbij komt met iemand die foto's heeft zonder cap dat ze op het paard zit moet ze per definitie al in het topic neerzetten dat ze dit op eigen risico doet en er geen commentaar op wilt om een dikke rel te vermijden. Dat is toch erg? Ik vind dat men het gewoon helemaal lekker zelf mag weten.

Eens :j
Maarja, bokkers maken maar wat graag beslissingen voor een ander

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:19

lifaya schreef:
Een bekeuring als je geen cap draagt... jezus wat gaan mensen ver om hun mening op te dringen. Met een snorscooter hoef je GEEN helm op. Daar ga ik ook mee rijden omdat ik dat voor mezelf veiliger vind en beslis. Mijn verantwoordelijkheid. Krijg ik een ongeluk? Jammer dan, heb ik pech ;)

En daar rijden ze ook keurig de toegestane snelheid mee he!!! Nooit opgevoerd natuurlijk.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:23

Ninia schreef:
Nou Twiggy2008, die discussie wordt hier in Nederland ook al heel lang gevoerd. In het buitenland zie je dat soms al wel gebeuren. Dat is natuurlijk ook niet waar het over gaat. De kern is dat je je eigen veiligheid in acht neemt, en gewoon een cap op doet.

Ja, dat weet ik, dat die discussie al langer gevoerd wordt..... en ik ga er vanuit dat een ieder zijn veiligheid in acht neemt, maar je kunt dit ook doortrekken naar allerlei andere zaken. Om er boetes op te gaan zetten (op het niet dragen van een cap), dat gaat mij dus iets te ver.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:28

Joh wees blij dat er zo veel mensen zijn die de veiligheid in acht nemen. En uhh geef is een voorbeeld va zo'n reltopic? Nog nooit gezien namelijk.
LadyMadonna schreef:
lifaya schreef:
We hebben het hier over het dragen van een helm, niet de gedragingen van het voertuig ;) :P
Nogmaals, het is ieders eigen verantwoording in mijn ogen (tenzij minderjarig) en vind dat men eens moet stoppen met het bemoeien met elkaar. Als er een fototopic voorbij komt met iemand die foto's heeft zonder cap dat ze op het paard zit moet ze per definitie al in het topic neerzetten dat ze dit op eigen risico doet en er geen commentaar op wilt om een dikke rel te vermijden. Dat is toch erg? Ik vind dat men het gewoon helemaal lekker zelf mag weten.

Eens :j

No_Fears

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:54

ik vind een cap ook niet al te fijn maar beter dan vet hard vallen natuurlijk!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:38

Wat mij erg opvalt is dat men niet wil inzien dat hun trouwe ros een foutje kan maken. Ik heb van kleins af aan geleerd dat 'als jij je paard 100% vertrouwd, dan ben je gevaarlijk bezig". Dit werd zo in ons hoofd gedrild toen ik nog een klein meisje was. Hiermee bedoelde ze ook dat een paard altijd kan schrikken van de stomste dingen. Dat kunnen wij mensen immers ook, net als struikelen of gewoon dood neervallen.

-2 jaar geleden is er een meisje overleden na een van val een paard die uitgleed. Met haar hoofd op het asfalt en ik meen me heel goed te herinneren dat zij op dat moment geen cap droeg.

-Een vriendinnetje van mijn schoonmoeder is vroeger ook op dusdanige manier overleden. Ze weten niet wat er is gebeurd, maar het paard kwam alleen aanlopen en zij werd dood aan de kant van de weg gevonden. En ja, geen cap op

- Bokker die van haar trouwe paard afvalt en nu nog last heeft van wissellend verlammingen aan haar linkerkant en ernstige geheugenverlies. En ja, geen cap op.

- De ruiter van vorig jaar waarbij haar paard dood neerviel en ook zij helaas overleed. Of ze een cap op had is mij niet meer bekend.

Zo gebeuren deze ongelukken nog wel eens vaker, struikelende paarden en een languit gestrekte ruiter op de weg in de wei of bak.

En die heerlijke achterlijke tokkie imbeciele vergelijkingen die er getrokken worden. "er kan een satelliet op je huis vallen" "je kan aangereden worden" Hoe dom wil je nou eigelijk overkomen? Zijn we nou zo ver heen als mens dat we zulke dingen gaan opnoemen om onze eigen domme keuzes goed te praten? Werkelijk? Een cap draag je omdat je uit voorzorg weet dat je je zelf KAN beschermen. Net als een gordel, net als links/rechts kijken, en niet met een lange ijzeren staaf heen en weer rennen in een onweersbui. Je beschermt je paard toch ook uit voorzorg? Je beschermt je kind, je geliefde, je huisdier, jezelf uit voorzorg? Waarom wil je dan niet net dat ene stapje zetten voor jezelf en je omgeving door je kop te beschermen (en geloof je, als je vergelijkingen trekt als vallende satellieten en los rennende olifanten ben je die bescherming wel nodig) en pleur je gewoon een goed passende cap op je kop. Om hiermee direct even verder te ratellen over domme vergelijkingen "maar een cap van 200 euro ga ik niet kopen" Ze zijn er goedkoper, steek gewoon wat moeite in jezelf.

Om zelf ook maar een domme vergelijking te pakken. Vrouw in Amerika (?) die zich wil laten verlammen om zo in een rolstoel terecht te komen. Ben je nou zo wild van kwijlen? je kont laten afvegen door een ander, en andere mensen opzadelen met de zorg over jou dat je te sloom en enigszins een cap te kopen?

Hoe je het went of keert, een paard is en blijft een dier van vlees en bloed met zijn eigen karakter. Hoe braaf hij ook is hij kan echt wel een keer schrikken. Hoe goed hij ook loopt, hij kan een keer vallen. En hoe slap hij ook is om niet hoog te kunnen stijgeren/bokken (werkelijk? schaam je voor die onzin smoes) Er kunnen 10.000 andere dingen gebeuren. Wij mogen van geluk spreken dat er een middel is om onszelf net even dat extraatje meer te geven om onszelf te beschermen. Maar de vraag is, hoe lief is je leven en kun jij je ego opzij zetten en gewoon een cap dragen? Of ben je daar gewoon eigelijk te koppig en in mijn bescheiden mening.. veel te dom voor?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:48

Ik heb zelf een cap met zo'n dikke rand er in
Denk aan de harry's horse(met zilveren rand) of de br zenith
ook heb ik de hh challenge gehad
Allemaal erg fijne caps!
Ik krijg ook snel hoofdpijn van caps en zitten me niet lekker (vooral die hele goedkope 'beginners' modellen)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:56

Ik heb hetzelfde probleem, daarbij heb ik een erg groot hoofd (hoedenmaat 59) en ovaal. Heb een mooie HH cap gevonden na 3 modellen te hebben gepast. Je moet gewoon even een ruitersport zaak binnen lopen (en wat voor een straf is dat! Daarna duik ik altijd tussen het tuig, ik ben dol op hoofdstellen/zadels en mentuig.. Ik word er zo verliefd van..) en even de tijd nemen met passen. Ik werd daarbij ook nog eens super geholpen, ik legde mijn probleem voor (maat/vorm/hoofdpijn) en ze wist zo een paar modellen die goed zouden zitten. Ben nog steeds blij met mijn bruine cap :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:26

Benfan schreef:
. En hoe slap hij ook is om niet hoog te kunnen stijgeren/bokken (werkelijk? schaam je voor die onzin smoes)

Dus ik moet me schamen omdat ik weet dat mijn oude merrie te zwak is om fatsoenlijk te steigeren / bokken ? Sorry, whut? :')
Daarbij schrikt ieder paard anders, ik durf er mijn handen voor in het vuur te leggen dat mijn merrie, zeker als ik erop zit, nooit op hol zal slaan, maar dan ook echt nóóit. Op hol slaan bijvoorbeeld, of steigeren, zijn reacties bij schrik, bij gebrek aan betere reacties zal een paard dat ook altijd blijven doen, mak of niet mak, já dat geloof ik. Maar weet je ook dat je een paard zijn schrikreactie kan afstraffen om een nieuwe reactie te creëren? Namelijk freeze, stilstaan. Auwa, doet ondragelijk veel pijn, van een stilstaand paard vallen. :')

Draag trouwens wel een cap, maar ook alleen omdat het moet.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:32

Tips om in het vervolg wel een cap te dragen?
Eens goed van je paard afvallen en blij mogen zijn dat je nog leeft. Dan praten we verder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:38

LadyMadonna schreef:

Stef, dat is niet zozeer beslissingen maken maar denken om de veiligheid van een ander. Ik gun niemand die val die mijn vriendin maakte zonder cap met haar kop op het asfalt. Ik gun niemand om het geluid van een schedel op asfalt te horen :n Ik houd ook van jullie hoofden :D
(Ben het er wel mee eens hoor dat het niet 10 keer gezegd hoeft te worden; 1 keer is meer dan voldoende :+)

Ja, van mij mogen ze de cap verplichten; juist omdat je te maken hebt met een dier. Net als dat nu al is bij het dragen van een autogordel; dat is verplicht en krijg je een ongeluk en heb je de gordel niet om? Dan kan het consequenties hebben mbt de vergoeding van de verzekering. Dan is het pas écht je eigen verantwoordelijkheid :)

(Verplichten vooral bij een bepaalde leeftijdsgroep wat mij betreft; tot 21 jaar. Kinderen kennen amper gevaar en pubers overschatten zichzelf graag en onderschatten de situatie (of vinden een cap gewoon zoooo niet cool :+) Ik snap ook niet dat een ouder het goed keurt dat de 16 puber zonder cap opstapt... )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:51

moelly schreef:
Eens goed van je paard afvallen en blij mogen zijn dat je nog leeft. Dan praten we verder.

Slaat dat op mij? Dan weet ik namelijk niet waarom je dit typt, ik draag een cap en ben een keer gevallen waarbij de cap in twee stukken is gebarsten door de harde klap, dit had mijn schedel kunnen zijn, dit was uiteraard NIET op mijn merrie waar ik in ruim 1200 uur (grove gok, zo'n 400 uur per jaar, het ene jaar het dubbele, het andere de helft) rijden nooit naast heb gelegen en ook maar één keer bijna (fout van mij, paard in rendraf door hoog gras, 4 jaar geleden, paard struikelde door het gras, maar corrigeerde zichzelf gelijk, grond nieteens geraakt).

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

Benfan schreef:
Wat mij erg opvalt is dat men niet wil inzien dat hun trouwe ros een foutje kan maken. Ik heb van kleins af aan geleerd dat 'als jij je paard 100% vertrouwd, dan ben je gevaarlijk bezig". Dit werd zo in ons hoofd gedrild toen ik nog een klein meisje was. Hiermee bedoelde ze ook dat een paard altijd kan schrikken van de stomste dingen. Dat kunnen wij mensen immers ook, net als struikelen of gewoon dood neervallen.

-2 jaar geleden is er een meisje overleden na een van val een paard die uitgleed. Met haar hoofd op het asfalt en ik meen me heel goed te herinneren dat zij op dat moment geen cap droeg.

-Een vriendinnetje van mijn schoonmoeder is vroeger ook op dusdanige manier overleden. Ze weten niet wat er is gebeurd, maar het paard kwam alleen aanlopen en zij werd dood aan de kant van de weg gevonden. En ja, geen cap op

- Bokker die van haar trouwe paard afvalt en nu nog last heeft van wissellend verlammingen aan haar linkerkant en ernstige geheugenverlies. En ja, geen cap op.

- De ruiter van vorig jaar waarbij haar paard dood neerviel en ook zij helaas overleed. Of ze een cap op had is mij niet meer bekend.

Zo gebeuren deze ongelukken nog wel eens vaker, struikelende paarden en een languit gestrekte ruiter op de weg in de wei of bak.

En die heerlijke achterlijke tokkie imbeciele vergelijkingen die er getrokken worden. "er kan een satelliet op je huis vallen" "je kan aangereden worden" Hoe dom wil je nou eigelijk overkomen? Zijn we nou zo ver heen als mens dat we zulke dingen gaan opnoemen om onze eigen domme keuzes goed te praten? Werkelijk? Een cap draag je omdat je uit voorzorg weet dat je je zelf KAN beschermen. Net als een gordel, net als links/rechts kijken, en niet met een lange ijzeren staaf heen en weer rennen in een onweersbui. Je beschermt je paard toch ook uit voorzorg? Je beschermt je kind, je geliefde, je huisdier, jezelf uit voorzorg? Waarom wil je dan niet net dat ene stapje zetten voor jezelf en je omgeving door je kop te beschermen (en geloof je, als je vergelijkingen trekt als vallende satellieten en los rennende olifanten ben je die bescherming wel nodig) en pleur je gewoon een goed passende cap op je kop. Om hiermee direct even verder te ratellen over domme vergelijkingen "maar een cap van 200 euro ga ik niet kopen" Ze zijn er goedkoper, steek gewoon wat moeite in jezelf.

Om zelf ook maar een domme vergelijking te pakken. Vrouw in Amerika (?) die zich wil laten verlammen om zo in een rolstoel terecht te komen. Ben je nou zo wild van kwijlen? je kont laten afvegen door een ander, en andere mensen opzadelen met de zorg over jou dat je te sloom en enigszins een cap te kopen?

Hoe je het went of keert, een paard is en blijft een dier van vlees en bloed met zijn eigen karakter. Hoe braaf hij ook is hij kan echt wel een keer schrikken. Hoe goed hij ook loopt, hij kan een keer vallen. En hoe slap hij ook is om niet hoog te kunnen stijgeren/bokken (werkelijk? schaam je voor die onzin smoes) Er kunnen 10.000 andere dingen gebeuren. Wij mogen van geluk spreken dat er een middel is om onszelf net even dat extraatje meer te geven om onszelf te beschermen. Maar de vraag is, hoe lief is je leven en kun jij je ego opzij zetten en gewoon een cap dragen? Of ben je daar gewoon eigelijk te koppig en in mijn bescheiden mening.. veel te dom voor?
Je haalt me de woorden uit de mond. *\o/*

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:21

xSlvna schreef:
Ik stap op zonder cap bij mijn draver als hier de mogelijkheid voor is, na 4 jaar 1 keer gevallen te zijn met deze merrie (door rengalop in nat gras, blond hè) ondanks gekke capriolen af en toe, ben ik er zo goed als 1000% zeker van dat ik er nooit vanaf zal vallen. Ze kan, door gebrek aan kracht denk ik, niet hoog bokken, steigeren stelt niks voor en zijsprongen zit ik met een lach uit, of ik ze verwacht of niet. Bij springen doe ik hem trouwens wél op, stel ze struikelt over de hindernis...

Bij andere paarden rijd ik wél met cap, deze ken ik geen 4 jaar en heb ik ook niet ruim (!) 400 uur per jaar gereden, deze vertrouw ik dus niet. Ben een keer (was een paard wat 't klieren zodat die sneller ging op uitrit, inhouden en als de vriendjes weg waren los laten, tot ik opeens van zijn vriendjes gegaloppeerde op een goed tempo en hij besloot zich om te draaien, galop stilstaan, draaien, galop) gevallen en heb hierbij mijn cap in tweeen gescheurd, was een behoorlijk tempo en de grond was hard, godzijdank had ik dat afschuwelijke ding op mijn hoofd, want die scheur in de cap had een scheur in mijn hoofd kunnen zijn, nee nee...

Heb een BR Viper, heerlijk ding, iets te smal maar oké hij doet 't

Citaat:
moelly schreef:

Slaat dat op mij? Dan weet ik namelijk niet waarom je dit typt, ik draag een cap en ben een keer gevallen waarbij de cap in twee stukken is gebarsten door de harde klap, dit had mijn schedel kunnen zijn, dit was uiteraard NIET op mijn merrie waar ik in ruim 1200 uur (grove gok, zo'n 400 uur per jaar, het ene jaar het dubbele, het andere de helft) rijden nooit naast heb gelegen en ook maar één keer bijna (fout van mij, paard in rendraf door hoog gras, 4 jaar geleden, paard struikelde door het gras, maar corrigeerde zichzelf gelijk, grond nieteens geraakt).

Wil je niet lezen wat er staat of? het is een slechte smoes geen cap te dragen omdat je paard niet kan steigeren of bokken. En je beweerde eerder zelf dat je geen cap draagt op je eigen maar wel weer op een ander. Ondertussen de kans op een ongeval even groot kan zijn, hoe mak wel dier dan ook is. Dit omdat jij geen controle hebt over je omgeving en ook niet altijd over je paard. Het is immers geen apparaat maar een levend dier. En dat vergeten mensen ook weer, als je echt denkt dat je paard dat nooooit zal doen. Dan kun je alleen maar enorm teleur gesteld raken. Ik verwacht het van elk paard op elk moment, dit betekend niet dat ik bang ben (zeer zeker niet) Maar het dier op dusdanig niveau respecteer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:27

Vuurneon: ik blijf erbij dat een ieder zelf moet beslissen wat hij/zij doet.
Ik ben alleen maar verantwoordelijk voor mijn eigen hoofd en mijn eigen paard. Niet voor dat van een ander.
En mensen wijzen op de risico's, ik denk dat ze echt de risico's wel weten.
En als je dan toch een punt wilt maken hoeft dat niet op een manier zoals bijv benfan dat doet.
K weet niet hoor, maar door zo'n post zou ik haast zonder cap gaan rijden. Gaat echt nergens over.
Je kan best een mening hebben, maar respecteer ook dat een ander er anders over denkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:28

Verwacht je dat ook op een paard die ondanks schrik (harde knallen, schreeuwende kinderen erachter, blaffende en happende honden erachter en zelf eronder (!), onwijs grote tractoren (die op het veld gaan) die in het donker me het felste licht langs je komen, crossmotors die op 1 meter afstand langsrazen, net als grote quads (waar ik zelf wél altijd voor schrik, pokkeherrie)) nog nooit weggegaloppeerd is? Een paard dat niet eens weg draaft bij zulke enge dingen, zou dan ooit een keer ergens genoeg voor moeten schrikken om wél weg te galopperen (terwijl haar al jaren aangeleerde 'schrik'reactie gewoon stilstaan is en ze na één keer kennismaken met iets engs zoals plastic zakken, er nooit meer bang voor is en er nieteens heen kijkt).

Nah ik voel me in ieder geval niet onveilig als ik eens een keer zonder cap opstap.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:30

LadyMadonna schreef:
Vuurneon: ik blijf erbij dat een ieder zelf moet beslissen wat hij/zij doet.
Ik ben alleen maar verantwoordelijk voor mijn eigen hoofd en mijn eigen paard. Niet voor dat van een ander.
En mensen wijzen op de risico's, ik denk dat ze echt de risico's wel weten.
En als je dan toch een punt wilt maken hoeft dat niet op een manier zoals bijv benfan dat doet.
K weet niet hoor, maar door zo'n post zou ik haast zonder cap gaan rijden. Gaat echt nergens over.
Je kan best een mening hebben, maar respecteer ook dat een ander er anders over denkt.

Wie zegt dat ik het niet respecteer?
Dat ik voorstander ben van verplichten van de cap, wil niet zeggen dat ik het respecteer dat iemand zonder cap op stapt op een paard.

Overigens geloof ik oprecht dat een kinderen de risico's niet kunnen inschatten en daarop gewezen mogen worden. Mijn neefje vond het ook verstandig om met z'n 4tjes op de achterbank te zitten maar toen ik hem wees op het gevaar besloot hij zelf wel te lopen :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:41

xSlvna schreef:
moelly schreef:

In de eerste instantie sloeg die opmerking op de TS, maar uit jouw aangebrande reactie blijkt dat jij je enorm aangesproken voelt, dus dan geldt de reactie ook op jou.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:42

Dit omdat je (toevallig) na mij reageert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:53

Ik reed een quarter in amerika die ik dus wel 100% vertrouwde. Deed geen stap verkeerd, 100% verkeersmak en kon niet eens in rengalop :') en dat meen ik. Ziet dieiets engs dan blijft hij staan. Heb dit maar 1 x meegemaakt en dit was toen we oog in oog met 3 bizons stonden lol. Oren gingen naae voren en hij bleef staan. Na 10 secondes liep die alweer door. Het is overigens een ervaren pleasure showpaard, zegt ook meteen iets over zijn trage gangen. Ja, op hem reed ik zonder cap. Wel met een hoed :') beetje jammer dat je meteen als "dom" word bestempeld. Ik heb daar de mooiste tijd gehad

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:54

Vuurneon: dat respecteren sloeg niet op jou, maar op (bijv) benfan

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:59

Over een autogordel zeggen we toch ook niet: Ik vind dat ik dat zelf mag beslissen? Of: het is mijn mening dat ik geen motorhelm opzet?
Waarom doen we dat bij paarden wel? Is dat echt alleen omdat het verplicht is om je gordel te dragen en je helm op te zetten op je motor? Kennelijk hebben sommigen het nodig dat er juist regeltjes zijn. Laten we het dan maar verplichten. Dat scheelt een hoop letsel, verdriet en hoge zorgkosten. Maar dat overkomt jou natuurlijk niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:13

Over een autogordel zal ik ook niet zeuren hoor. Ik draag m altijd, wat een ander doet moet een ander weten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:21

Ik vond caps ook altijd verschikkelijk reed altijd zonder. totdat ik mijn huidige paard kocht en nog erg groen was. Ging met hem rijden viel eraf met mijn hoofd op een stoeprand. Cap in 2en. Ik was blij dat ik hem ophad. Sinds dien rijd ik nooit meer zonder en ben ik er gewend aan :)

Maargoed ieder moet dat natuurlijk zelf weten wel of geen cap maar ik durf niet meer zonder :=

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:21

Waarom dan niet zeuren over een autogordel en wel over een cap? Ik begrijp het werkelijk niet. Het is niet naar bedoeld, maar gewoon mijn onbegrip. Waarom dragen mensen wel een autogordel en geen cap?