Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een paardenjas met echt bont kopen?

Ja, prachtig! Waar kan ik het kopen??
21 (5%)
Ja, mits de prijs niet te hoog is.
29 (8%)
Nee, ik ben absoluut anti-bont.
285 (80%)
Ik weet het niet
20 (5%)

Totaal aantal stemmen: 355

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:36

Ik snap dat niet-doden ook niet Adil... tijdsdruk misschien? Maar het gaat toch veel sneller om een dood dier te villen dan eentje die nog spartelt? Ik kan daar ook echt niet bij...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:38

Nee absoluut niet :n . Helemaal niet als het echt bont is.. Maargoed ik zou sowieso nooit laarzen/jassen/ander soort kleding kopen met bont erin(ook geen nepbont). Buiten het feit om dat ik het spuuglelijk vind, vind ik het ook nog eens belachelijk hoe er met die dieren om wordt gegaan IMO gebeurd totaal niet op diervriendelijke wijze...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:39

Adil, bij mij is het deels onderbuik, deels ratio.. Vanmorgen was ik heel obstinaat en wilde ik met de verfbus op pad, maar ik zie ook wel in dat dat niet werkt :D Iemand er op aanspreken wellicht wel..

Stel nou dat we helemaal niks meer horen vanuit Kingsland, dan kan je daaruit een aantal conclusies formuleren..

- Kingsland vind het niet nodig de eindgebruikers informatie te verstrekken omdat we wellicht niet boeiend genoeg zijn..
- Kingsland gebruikt bont uit slechte industrie en houd wijs zijn mondje dicht om "rellen en boycotten" te voorkomen.

Hoe dan ook, het is massa productie.. Er gaan dus aardig wat dieren voor sneuvelen. Over de ganzen die ervoor geplukt zijn nog maar te zwijgen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:40

Abeltje77 schreef:
Ik snap dat niet-doden ook niet Adil... tijdsdruk misschien? Maar het gaat toch veel sneller om een dood dier te villen dan eentje die nog spartelt? Ik kan daar ook echt niet bij...

Ik heb echt geen idee....Misschien een of andere lugubere reden dat de huiden van dieren die levend gevild worden beter zijn? Kan het me nauwelijks voorstellen, maar misschien is dat de reden daarvoor...Een dood dier villen lijkt me inderdaad een stuk makkelijker, dat ten eerste...en ten tweede...Ik ben in een jachtfamilie groot geworden, ken veel en heb veel gezien en ja ik heb ook mijn eigen eten geslacht...maar het idee dat ik een dier levend zou moeten villen, nee, ik zou het niet kunnen :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:42

Focussed, ik denk dat je mij totaal verkeerd begrijpt. Ik ben enorm tegen de bio-industrie, ik eet meer dan 20 jaar geen vlees meer en koop biologische zuivelproducten (en eieren) e.d.
Ben helemaal met je eens dat die beesten een rotleven hebben door zo snel mogelijk op te groeien e.d. Heb toevallig vorige week op de VPRO nog een interessante docu gezien over de bio kip versus de gewone kip. Was erg interessant, gaf zeker stof tot nog meer nadenken over nog bewuster leven.

Wat ik benoem is dat die bio industrie dieren over het algemeen (kijk bv hier in NL) humaner worden gedood dan een gemiddeld pelsdier. Daar zijn nl. nog geen vaste wetten voor (hooguit dat chinchilla's en vossen niet meer voor bont gehouden mogen worden, nertsen mogen nog wel). Een pelsdier anaal electrocuteren vind ik not done. Want dat gebeurt.... Ik vind dieronvriendelijk bont not done!!! Mijn mening. Zo'n opmerking als van de dame ergens hierboven, vind ik vreselijk. Mijn mening.

Mag jij anders over denken, hoor, dit is een discussieforum. Maar feit is dat er inmiddels prima alternatieven op de markt zijn voor bont. Niet van echt te onderscheiden, dus waarom nog dieren hiervoor fokken en al dan niet op vreselijke wijze vermoorden?
Ik zie er het nut niet van in, wel de wreedheid. En waarvoor? Dat vraag ik me echt af.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:42

Tallie1979 schreef:
Adil, bij mij is het deels onderbuik, deels ratio.. Vanmorgen was ik heel obstinaat en wilde ik met de verfbus op pad, maar ik zie ook wel in dat dat niet werkt :D Iemand er op aanspreken wellicht wel..

Stel nou dat we helemaal niks meer horen vanuit Kingsland, dan kan je daaruit een aantal conclusies formuleren..

- Kingsland vind het niet nodig de eindgebruikers informatie te verstrekken omdat we wellicht niet boeiend genoeg zijn..
- Kingsland gebruikt bont uit slechte industrie en houd wijs zijn mondje dicht om "rellen en boycotten" te voorkomen.

Hoe dan ook, het is massa productie.. Er gaan dus aardig wat dieren voor sneuvelen. Over de ganzen die ervoor geplukt zijn nog maar te zwijgen.

Nou ja, Tallie, je was daarna ook groot genoeg toe te geven dat je bijv. iets verkeerd gelezen had :D , dan is 't voor mij weer ok :j .

Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd, je hebt een nette brief geschreven...! Als KL niet al te veel klanten in Nederland wil verliezen moeten ze hier imo serieus mee omgaan...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:45

Twiggy2008 schreef:
Focussed, ik denk dat je mij totaal verkeerd begrijpt. Ik ben enorm tegen de bio-industrie, ik eet meer dan 20 jaar geen vlees meer en koop biologische zuivelproducten (en eieren) e.d.
Ben helemaal met je eens dat die beesten een rotleven hebben door zo snel mogelijk op te groeien e.d. Heb toevallig vorige week op de VPRO nog een interessante docu gezien over de bio kip versus de gewone kip. Was erg interessant, gaf zeker stof tot nog meer nadenken over nog bewuster leven.

Wat ik benoem is dat die bio industrie dieren over het algemeen (kijk bv hier in NL) humaner worden gedood dan een gemiddeld pelsdier. Daar zijn nl. nog geen vaste wetten voor (hooguit dat chinchilla's en vossen niet meer voor bont gehouden mogen worden, nertsen mogen nog wel). Een pelsdier anaal electrocuteren vind ik not done. Want dat gebeurt.... Ik vind dieronvriendelijk bont not done!!! Mijn mening. Zo'n opmerking als van de dame ergens hierboven, vind ik vreselijk. Mijn mening.

Mag jij anders over denken, hoor, dit is een discussieforum. Maar feit is dat er inmiddels prima alternatieven op de markt zijn voor bont. Niet van echt te onderscheiden, dus waarom nog dieren hiervoor fokken en al dan niet op vreselijke wijze vermoorden?
Ik zie er het nut niet van in, wel de wreedheid. En waarvoor? Dat vraag ik me echt af.....

Sorry maar dat argument dat nepbont niet van echt te onderscheiden is vind ik zulke dooddoeners. Dat verschil is bijna als dag en nacht, zeker voor iemand die er wat verstand van heeft. Als het echt zo één op één was dan zou echt bont allang verdwenen zijn, alleen al omdat nepbont geen cent kost en je voor echt bont toch echt wel diep in je buidel moet tasten. Nee dat is echt niet zo. Daarnaast wordt in veel nepbont ook honden- en kattenbont verwerkt om het echter te laten lijken (o.a. bij Wonderwoman, Zara en H&M is dit nepbont te koop). Dus zelfs dat is niet helemaal koosjer.

Maar ik begrijp zeker jouw redenering en krijg zelf van zo'n reactie ook kriebels, maar iemand die vlees van een biodier eet is imo niet meer of minder dan iemand die bontdraagt. Simpelweg omdat de dieren nagenoeg hetzelfde rotleven achter de rug hebben.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:46

Ik denk dat ik maar een diervriendelijke bontfokkerij ga beginnen.. Bont zal toch altijd gebruikt worden, watvoor actie's er ook gevoerd zullen worden. Al gaan we op ons hoofd staan.. Het idee van scharreldieren zeg maar.. *ofzo*??

Zal best animo voor zijn, maar misschien dat je bont ook wel weer stimuleert door het 'vriendelijker' te doen, dat is ook weer niet mijn bedoeling..

Mmmm.. lastig, lastig..

*bedoel dit deels niet serieus, deels misschien ook wel*
Laatst bijgewerkt door xDaPhNex op 15-09-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Re: Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:47

scharrelnertsen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:48

Zou er zoiets niet al bestaan? Een diervriendelijke "bont-farm"? Lijkt me dat er genoeg vraag voor is.

Adil

Eens met Focussed...Iemand die regelmatig echt bont in zijn handen krijgt ziet ook nog duidelijk het verschil tussen kwalitatief goed "nep-bont" en echt bont. Imo is het echt een enorm verschil, alleen al de structuur is nauwelijks na te bootsen ivm structuur van de huid (oke, lekker krom, snappen jullie hem nog?)

Adil

Focussed schreef:
Zou er zoiets niet al bestaan? Een diervriendelijke "bont-farm"? Lijkt me dat er genoeg vraag voor is.

Te duur, niet efficiënt genoeg etc. etc.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:50

Focussed schreef:

Ik denk het wel, maar dat bont zal wel duurder zijn dan misschien? Of misschien te weinig vriendelijke bontfarms..
Dit soort dingen kom je alleen achter als je op onderzoek uitgaat en waarschijnlijk ALLEEN als je bij de farms binnenstapt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Focussed schreef:
Sorry maar dat argument dat nepbont niet van echt te onderscheiden is vind ik zulke dooddoeners. Dat verschil is bijna als dag en nacht, zeker voor iemand die er wat verstand van heeft. Als het echt zo één op één was dan zou echt bont allang verdwenen zijn, alleen al omdat nepbont geen cent kost en je voor echt bont toch echt wel diep in je buidel moet tasten. Nee dat is echt niet zo. Daarnaast wordt in veel nepbont ook honden- en kattenbont verwerkt om het echter te laten lijken (o.a. bij Wonderwoman, Zara en H&M is dit nepbont te koop). Dus zelfs dat is niet helemaal koosjer.

Maar ik begrijp zeker jouw redenering en krijg zelf van zo'n reactie ook kriebels, maar iemand die vlees van een biodier eet is imo niet meer of minder dan iemand die bontdraagt. Simpelweg omdat de dieren nagenoeg hetzelfde rotleven achter de rug hebben.

Bont dragen is vooral een vorm van ijdelheid en status. Hoe erg ik vlees uit de bio-industrie eten ook vind (ik heb er ook niets mee, he, laat dat effe duidelijk zijn), vind ik bont helemaal onnodig. En ik hou van kleding en mode, hoor, ik ben bewust bezig met wat ik aan trek, ben graag mooi. Maar bont maakt niet mooi. Vind ik.

Waar ik over viel, was haar opmerking. Die kwam gewetenloos, onverschillig over. En daar kan ik niet zo goed tegen. Dat vind ik koud en kil. Alsof een wasbeer vraagt om gevild te worden voor zo'n k..jas. :(

Mag iedereen vreselijk van me vinden, mij echt een biet. Ik neem het liever op voor die arme beesten. Vind het in- en intriest om te zien hoe mensen daarmee omgaan. Zowel in de bontindustrie, als in de vleesindustrie en ook nog daarbuiten. Mensen zijn wreed.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:54

Citaat:
Mensen zijn wreed.

En daar verandert niemand iets aan..
Dus beter een oplossing zoeken/onderzoek doen naar bontvriendelijke farms, dan proberen te boycotten van AL het bont, want dat zal helaas nooit lukken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:57

Ik heb er laatste echt nog 's avonds thuis over na lopen denken... wat is het voor iemand die zo'n wasbeer mishandelt, vilt en levend weggooit. Wat voor mensen zijn dat? Hebben die mensen nog wel een greintje goedheid in hun lijf? Kunnen dit soort mensen nog geraakt worden door iets? Als je zo'n minachting hebt voor leven en lijden en mededogen... wat bén je dan voor iemand?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:59

xDaPhNex schreef:
En daar verandert niemand iets aan..
Dus beter een oplossing zoeken/onderzoek doen naar bontvriendelijke farms, dan proberen te boycotten van AL het bont, want dat zal helaas nooit lukken.

Vind je het erg als ik het in elk geval wel boycot? Mag een ander een bontvriendelijke farm op gaan richten. ;)
Net als bij het vlees!!! Ik vind het prima dat er biologische alternatieven zijn, maar hier in huis komt het niet. ;)

Ik vind het al een verademing als het mensen in elk geval niet onverschillig laat. Bewustwording, daar draait het om. Dat is een begin. En daarna kunnen er mooie, betere, vriendelijkere oplossingen bedacht worden.
Maar nogmaals, bont is geen levensbehoefte. Vandaar mijn schijnbare felheid misschien. :+

Abeltje, ik heb diverse filmpjes gezien van levende dieren die gevild werden (ben er echt van slag van geweest, zo heftig, vond ik dat) en geloof me, die mensen doen het als lopende band werk. Zo afgestompt zijn ze blijkbaar. ;(
En dan druk ik me nog mild uit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:01

Abeltje77 schreef:
Ik heb er laatste echt nog 's avonds thuis over na lopen denken... wat is het voor iemand die zo'n wasbeer mishandelt, vilt en levend weggooit. Wat voor mensen zijn dat? Hebben die mensen nog wel een greintje goedheid in hun lijf? Kunnen dit soort mensen nog geraakt worden door iets? Als je zo'n minachting hebt voor leven en lijden en mededogen... wat bén je dan voor iemand?

Sleutelwoord: Cultuur

In Aziatische landen is het ook normaal een hond aan z'n nek op te hangen en af te ranselen voordat je hem slacht en opeet... Wordt t vlees malser van, zeggen ze. Doen ze ook zonder een greintje spijt of mededogen..

Hier slachten wij ook zonder "medelijden" een koe met de kogel. Moet je iemand vertellen in India, ben je zelf je leven niet meer zeker :=
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 15-09-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:01

Ik snap helemaal wat je bedoelt Twiggy, maar begrijp je ook dat ALS je de mens nooit zo ver krijgt om het te boycotten, dat het dan maar beter vriendelijker kan gebeuren? Zonder lijden voor de beestjes..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:04

xDaPhNex schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt Twiggy, maar begrijp je ook dat ALS je de mens nooit zo ver krijgt om het te boycotten, dat het dan maar beter vriendelijk kan gebeuren?

Ja hoor, dat geef ik toch ook min of meer aan in mijn post? Daarom heb ik bv ook minder problemen met de biologische vleesindustrie. Dus dat kan voor bont ook gelden. Maar volgens mij bestaat dat nog niet. Hier in NL zitten de nertsen in kleine hokjes en kunnen ze hun natuurlijke behoeften niet uiten. En daar zijn nog geen wetten voor, wat ik als laatste begrepen heb (misschien is er inmiddels wel iets veranderd, maar daar heb ik nog niet over voorbij zien komen).

PS: Al blijf ik bont wel iets onnodigs vinden. Mag ik dat vinden? We kunnen prima zonder bont. Het blijft een vorm van dieren doden voor iemand's status en ijdelheid. Of niet dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:08

Twiggy2008 schreef:
xDaPhNex schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt Twiggy, maar begrijp je ook dat ALS je de mens nooit zo ver krijgt om het te boycotten, dat het dan maar beter vriendelijk kan gebeuren?

PS: Al blijf ik bont wel iets onnodigs vinden. Mag ik dat vinden? We kunnen prima zonder bont. Het blijft een vorm van dieren doden voor iemand's status en ijdelheid. Of niet dan?

Maar dat is hetzelfde met leer. Want inmiddels kunnen we ook net zo goed zonder.. En hetzelfde geldt voor vlees, want ook daar kunnen we makkelijk zonder. Het is een luxe, geen noodzaak meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:13

Focussed schreef:
Maar dat is hetzelfde met leer. Want inmiddels kunnen we ook net zo goed zonder.. En hetzelfde geldt voor vlees, want ook daar kunnen we makkelijk zonder. Het is een luxe, geen noodzaak meer.

Daarom kies ik, als het even kan, voor nepleer. Vlees vind ik absoluut geen noodzaak, helaas denkt het gros van de mensheid daar anders over. Al hoewel ik wel merk dat het nu normaler is om vegetarisch te zijn dan 20 jaar geleden, toen ik echt definitief overstapte. Toen was het toch echt nog wat anders dan nu, hoor. ;)
En in de periode daarvoor al helemaal (mijn oma is 93 jaar geworden en heeft nog nooit vlees in haar leven gegeten en in haar tijd werd je echt voor gek versleten. Oja, en ze zou niet oud worden :D , nou, ze heeft al die vleeseters mooi overleefd :Y) ). Mijn dochtertje is ook vegetarisch opgevoed, maar zij is nog wel vaak een apart geval (´oh, lust ze echt geen knakworstjes?´), omdat mensen vaak denken dat kinderen wel vlees nodig hebben.......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:15

Adil18 schreef:
Focussed schreef:

Te duur, niet efficiënt genoeg etc. etc.

Probleem is meer: ze zitten op die tralies zodat hun vacht zo min mogelijk beschadigd. En op het moment dat ze met meerdere gehouden worden krijg je ruzies en daardoor bijtplekken, wondjes. Dat is wat men niet wil.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:16

Dit is de mijne, heeerlijk warm, en me paard.. die vind 'm ook wel grappig := tijdens het poetsen kan hij er niet van af blijven!

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:25

Adil18 schreef:
Nou ja, Tallie, je was daarna ook groot genoeg toe te geven dat je bijv. iets verkeerd gelezen had :D , dan is 't voor mij weer ok :j .

Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd, je hebt een nette brief geschreven...! Als KL niet al te veel klanten in Nederland wil verliezen moeten ze hier imo serieus mee omgaan...

Ach Adil, als er niks te vlammen viel is het niet leuk discussieren toch? :D Je kent me.. Lekker de dikke kont tegen de kribbe gooien en overal tegenaan schoppen.. Maar ik blijf heus wel luisteren hoor.. En hoe moeilijk ook, ik geef het ALTIJD toe als ik fout zit :o

Vind je nog steeds lievv hoor!! :D