Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Op bokt mag iedereen reageren. H_Nalanta schreef:Yv_ schreef:En als je valt, val je toch bijna nooit op je hoofd. Vroeger reed ik op de engelse manege wel altijd met cap, toen ben ik er vaak genoeg afgemieterd.. Nooit op mijn hoofd, wel gebroken pols, gebroken neus,
Ben dan wel benieuwd waar jou neus zit!
Als je cap naar voren gaat komt die klep precies op dat gevoellige puntje van je neus... 
Ayasha schreef:als je normaal rijd val je ook niet (normaal) het zijn net de abnormale omstandigheden die het gevaarlijk maken.
Een paard dat trapt, bijt, vecht naar/met baas noem ik geen normaal gedrag.

daNiielle_ schreef:Moet toegeven dat ik vorige maand met die hitte ook vaak zonder cap op mijn paard zat.
Alleen met dressuur, tijdens het springen of met buitenrit had ik hem wel op.
Ik weet dat je dan niet verzekerd bent, maar ik ben er wel van verzekerd dat mijn paard bom-proof is.
Ja het is en blijft een paard, maar ik ken mijn paard echt helemaal. Je kan mij niet meer wijsmaken dat ze na optochten lopen etc. nog schrikt van iets.
Ze maakt best eens een schijnbeweging, maar gekke sprongen zal ze echt nooit meer uithalen.
Dat is toch het stukje vertrouwen in je paard.
Met uitstappen zit ik er ook altijd zonder cap op, voeten uit de beugels... Gevaarlijk en onverantwoord? Misschien wel, maar niet vergeleken met wat je ' vroeger' als klein kind allemaal uithaalde met je pony.
Nadir schreef:Ayasha schreef:IK was niet degene die ze begon te vergelijken, ik ben er enkel op ingegaan omdat de vergelijking van Nadir mank liep.
Dat zie je een beetje verkeerd.
In de wet staat dat je als motorrijder een helm moet dragen ivm veiligheid.
In de wet staat dat je als autobestuurder een gordel moet dragen ivm veiligheid.
Dat is de reden dat ik vind dat men ook in de wet mag opnemen dat je als ruiter een cap moet dragen. In verband met veiligheid.
Ik heb niets gezegd over snelheid of een andere vergelijking gemaakt, ik heb het puur over veiligheid.
)
sflj schreef:Het is ook veiliger om roken, drinken en het eten van junkfood te verbieden. (ik vermoed maar zo dat in die categorieën meer slachtoffers vallen dan in de paardensport, maar dat terzijde.)
Moet dat ook maar in de wet opgenomen worden?
Heino schreef:Ik stelde de vraag niet aan jou, Ayasha.
Overigens lijkt het me logisch dat een cap geen ongelukken kan voorkomenMaar het kan wel hersenletsel en fatale ongelukken helpen voorkomen.
Citaat:Dat zie je een beetje verkeerd.
In de wet staat dat je als motorrijder een helm moet dragen ivm veiligheid.
In de wet staat dat je als autobestuurder een gordel moet dragen ivm veiligheid.
Dat is de reden dat ik vind dat men ook in de wet mag opnemen dat je als ruiter een cap moet dragen. In verband met veiligheid.
Ik heb niets gezegd over snelheid of een andere vergelijking gemaakt, ik heb het puur over veiligheid.
Apoc schreef:Ik draag niet altijd een cap. Ik snap dat het opzich veiliger is, maar met warm weer in de bak, heb ik er vaak geen zin in. Krijg er dan snel hoofdpijn van. Ik doe dit wel alleen op één bepaald paard, die ik totaal vertrouw. Ze kan natuurlijk altijd een rare sprong maken, maar dat is dan mijn verantwoordelijkheid.
Laat ik iemand anders op Blue rijden, dan heeft diegene zeker weten een cap op. Behalve sinterklaas dan...

Maar het stond er zo grappig

.
Ayasha schreef:daNiielle_ schreef:Moet toegeven dat ik vorige maand met die hitte ook vaak zonder cap op mijn paard zat.
Alleen met dressuur, tijdens het springen of met buitenrit had ik hem wel op.
Ik weet dat je dan niet verzekerd bent, maar ik ben er wel van verzekerd dat mijn paard bom-proof is.
Ja het is en blijft een paard, maar ik ken mijn paard echt helemaal. Je kan mij niet meer wijsmaken dat ze na optochten lopen etc. nog schrikt van iets.
Ze maakt best eens een schijnbeweging, maar gekke sprongen zal ze echt nooit meer uithalen.
Dat is toch het stukje vertrouwen in je paard.
Met uitstappen zit ik er ook altijd zonder cap op, voeten uit de beugels... Gevaarlijk en onverantwoord? Misschien wel, maar niet vergeleken met wat je ' vroeger' als klein kind allemaal uithaalde met je pony.
Ben je in Nederland niet verzekerd zonder cap?
Heino schreef:Zeg ik dat?