Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:44

Ha maar je zit op een discussieforum waar iedereen vrij is om te reageren Heino. Mooi toch? ;)

Merel_xx

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:54

jaaa daar heeft ze een punt
als je het voor 1 iemand bestemt vind kan dat ook via pb dan

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:57

Sorry, maar als ik de vraag algemeen bedoeld had, had ik haar niet gequote hè ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:59

Als je enkel antwoord van 1 persoon wil stuur je of een Pb, of je richt een privé forum op. ;) Op bokt mag iedereen reageren.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:00

H_Nalanta schreef:
Yv_ schreef:
En als je valt, val je toch bijna nooit op je hoofd. Vroeger reed ik op de engelse manege wel altijd met cap, toen ben ik er vaak genoeg afgemieterd.. Nooit op mijn hoofd, wel gebroken pols, gebroken neus,

Ben dan wel benieuwd waar jou neus zit!

Het kan echt. Ik heb ook door een val mijn neus gebroken met cap. Nouja, het gevolg van de val, ik kreeg er een hindernisbalk op...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:01

Heb ook al wel mensen geweten waarvan de cap naar voren ging waardoor de klep dus de neus breekt... :) Als je cap naar voren gaat komt die klep precies op dat gevoellige puntje van je neus...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:04

Moet toegeven dat ik vorige maand met die hitte ook vaak zonder cap op mijn paard zat.
Alleen met dressuur, tijdens het springen of met buitenrit had ik hem wel op.

Ik weet dat je dan niet verzekerd bent, maar ik ben er wel van verzekerd dat mijn paard bom-proof is. :)
Ja het is en blijft een paard, maar ik ken mijn paard echt helemaal. Je kan mij niet meer wijsmaken dat ze na optochten lopen etc. nog schrikt van iets.
Ze maakt best eens een schijnbeweging, maar gekke sprongen zal ze echt nooit meer uithalen.
Dat is toch het stukje vertrouwen in je paard.

Met uitstappen zit ik er ook altijd zonder cap op, voeten uit de beugels... Gevaarlijk en onverantwoord? Misschien wel, maar niet vergeleken met wat je ' vroeger' als klein kind allemaal uithaalde met je pony. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:08

Maar als je weet hoe je paard schrikt enje daar handig mee bent dan is dat ook niet gevaarlijk.
Die van mij springt ook wel eens opzij, maar zal me niet lanceren. Met dat opzij "springen" ben ik er nog (klopt af) niet afgevallen, gewoon een kwestie van zitten, iets wat met ervaring en handigheid te maken heeft.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:18

Ik heb zelf twee dochters die ponyrijden. Eentje is zes en de andere 8. Ik vind dat je dan als moeder het voorbeeld moet geven en zelf ook altijd met cap rijden. (heel soms als de pony echt stout is kruip ik er wel eens even zonder cap op maar vind dit geen goed voorbeeld). Zelfs als mijn dochters hun pony's te voet naar de wei brengen en op hun rug zitten eis ik dat ze een cap opzetten. Het is juist een gewoonte want zij weten uit hun eigen als ik ga paardrijden doe ik een cap op. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn dochters zouden vallen en dan een hoofdletsel zouden oplopen (kan natuurlijk ook met cap op gebeuren maar dan kan je jezelf niets verwijten). Uiteraard maakt iedereen dat voor zich uit. *D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:33

Ayasha schreef:
als je normaal rijd val je ook niet (normaal) het zijn net de abnormale omstandigheden die het gevaarlijk maken. :D
Een paard dat trapt, bijt, vecht naar/met baas noem ik geen normaal gedrag.

Nee, niet normaal, maar die "abnormale omstandigheden" heb ik meerdere malen voor mijn neus zien gebeuren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:21

Ik rijd vrijwel altijd met cap op :)
in sommige gevallen niet maar. meestal wel!
waarom zou je het niet doen? 'ik vertrouw mijn paard' en 'het zit niet' vind ik beetje onzin.
dat je er een ongeluk door gehad heb zeg maar kan ik begrijpen. het risico lopen is gewoon nogal riskant.
Tuurlijk moet ieder het voor zich weten en tuurijk heb ik het ook best wel is gedaan. Maar ja... beter met!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:14

daNiielle_ schreef:
Moet toegeven dat ik vorige maand met die hitte ook vaak zonder cap op mijn paard zat.

Ik weet dat je dan niet verzekerd bent, maar ik ben er wel van verzekerd dat mijn paard bom-proof is. :)
Ja het is en blijft een paard, maar ik ken mijn paard echt helemaal. Je kan mij niet meer wijsmaken dat ze na optochten lopen etc. nog schrikt van iets.
Ze maakt best eens een schijnbeweging, maar gekke sprongen zal ze echt nooit meer uithalen.

Met uitstappen zit ik er ook altijd zonder cap op, voeten uit de beugels... Gevaarlijk en onverantwoord? Misschien wel, maar niet vergeleken met wat je ' vroeger' als klein kind allemaal uithaalde met je pony. :D

Ben je in Nederland niet verzekerd zonder cap?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:19

Tuurlijk wel! Dat wordt zo vaak geroepen maar is volstrekte onzin!

Nadir schreef:
Ayasha schreef:
IK was niet degene die ze begon te vergelijken, ik ben er enkel op ingegaan omdat de vergelijking van Nadir mank liep.

Dat zie je een beetje verkeerd. :)

In de wet staat dat je als motorrijder een helm moet dragen ivm veiligheid.
In de wet staat dat je als autobestuurder een gordel moet dragen ivm veiligheid.

Dat is de reden dat ik vind dat men ook in de wet mag opnemen dat je als ruiter een cap moet dragen. In verband met veiligheid.

Ik heb niets gezegd over snelheid of een andere vergelijking gemaakt, ik heb het puur over veiligheid.

Het is ook veiliger om roken, drinken en het eten van junkfood te verbieden. (ik vermoed maar zo dat in die categorieën meer slachtoffers vallen dan in de paardensport, maar dat terzijde. ;) )
Moet dat ook maar in de wet opgenomen worden?

En of iemand het onzin vindt dat een cap wel of niet lekker zit kan diegene alleen voor zichzelf bepalen.
Ik maak graag zelf uit wat ik wel en niet lekker vind. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:55

sflj schreef:
Het is ook veiliger om roken, drinken en het eten van junkfood te verbieden. (ik vermoed maar zo dat in die categorieën meer slachtoffers vallen dan in de paardensport, maar dat terzijde. ;) )
Moet dat ook maar in de wet opgenomen worden?

Safe-sex ook verplichten uiteraard.

Zet een cap op als je dat wil. Trek een bp aan als je dat wil, compleet met klapzak als je dat wil. Doe nog een nekbeschermer om als je dat wil. Oh en waarom biedt een cap eigenlijk geen mogelijkheid tot gezichtsbescherming? Ook zinvol.
Bemoei je echter niet met anderen. Dan is er eerst nog een wereld aan paardwelzijn te verbeteren. Dat is niks káns op mógelijke gevolgen maar dagdagelijkse zekerheid. Fotos van onvaardige ruiters niet meer plaatsen? Oeps, staat er niet meer veel op Bokt.
Fotos van paardonvriendelijke ruiters niet meer plaatsen? Oeps... POEFFFF Anky ook weg. Oh nee, die was al weg: draagt geen cap op wedstrijden waar ze voorbeeldfunctie heeft :P

WEG met de maximum snelheid. WEG met helmplicht. WEG met verplicht gordelgebruik. Eigen verantwoordelijkheid! Mooie selectie. Er zijn toch mensen teveel. Wat is het probleem?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:09

Ik draag nooit meer een cap, ik heb 1 keer een botsing met een boom gehad in de rengalop en een goeie ook.
Had ik een cap gedragen, was ik nu dood of een kastplantje geweest. (Dankzij dat leuke tsja wat is het eigelijk.. "afdakje/zonneschermpje" aan je cap wat uitsteekt)

Bij ons op de manege in de buurt is het verplicht om een cap te dragen anders mag je het erf niet op, in ben hier dan ook niet meer lid van.

Ieder zijn eigen ding, sommige mensen zweren bij de cap. Ik zet er pas weer eentje op als er wat gedaan word aan die onnozele en levensgevaarlijke vorm van dat ding!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:19

Heino schreef:
Ik stelde de vraag niet aan jou, Ayasha.
Overigens lijkt het me logisch dat een cap geen ongelukken kan voorkomen :) Maar het kan wel hersenletsel en fatale ongelukken helpen voorkomen.

Dus een ongeluk kan je alleen maar fataal worden als je op je hoofd valt? Je kan van je paard afvallen en doorboord worden door het één op het ander?

Citaat:
Dat zie je een beetje verkeerd.

In de wet staat dat je als motorrijder een helm moet dragen ivm veiligheid.
In de wet staat dat je als autobestuurder een gordel moet dragen ivm veiligheid.

Dat is de reden dat ik vind dat men ook in de wet mag opnemen dat je als ruiter een cap moet dragen. In verband met veiligheid.

Ik heb niets gezegd over snelheid of een andere vergelijking gemaakt, ik heb het puur over veiligheid.

Het lijkt opzich heel logisch dit met elkaar te vergelijken maar dat is het eigelijk niet.
In de auto draag je een gordel, op de motor een helm, op een scooter ook.. (die 45 gaat)
maar je hebt ook scooters die 25 gaan en daar hoef je geen helm te dragen. Waarom? Omdat je langzaam verkeer bent.
Op de fiets is het ook niet verplicht om een helm te dragen. En van die bejaardekarretjes (sorry ben de benaming even kwijt) hoef je ook geen gordel of helm te dragen. Waarom? omdat je langzaam verkeer bent. Natuurlijk kan je als ruiter je eigen tempo bepalen, maar je word nog wel gezien als langzaam verkeer.
Laatst bijgewerkt door Deesiej op 13-08-10 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:30

Ik draag niet altijd een cap. Ik snap dat het opzich veiliger is, maar met warm weer in de bak, heb ik er vaak geen zin in. Krijg er dan snel hoofdpijn van. Ik doe dit wel alleen op één bepaald paard, die ik totaal vertrouw. Ze kan natuurlijk altijd een rare sprong maken, maar dat is dan mijn verantwoordelijkheid.

Laat ik iemand anders op Blue rijden, dan heeft diegene zeker weten een cap op. Behalve sinterklaas dan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:36

Apoc schreef:
Ik draag niet altijd een cap. Ik snap dat het opzich veiliger is, maar met warm weer in de bak, heb ik er vaak geen zin in. Krijg er dan snel hoofdpijn van. Ik doe dit wel alleen op één bepaald paard, die ik totaal vertrouw. Ze kan natuurlijk altijd een rare sprong maken, maar dat is dan mijn verantwoordelijkheid.

Laat ik iemand anders op Blue rijden, dan heeft diegene zeker weten een cap op. Behalve sinterklaas dan...

Het lot zal wel niet zo gemeen zijn om sinterklaas te doen verongelukken zeker? :D
Zeg nu zelf, we hebben allemaal graag dattie langs komt. :D
Sorry... Even tussendoor... :') Maar het stond er zo grappig :))

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:00

Naa, je weet nooit. Blue is bang voor de sint, dus moet eerst een sjaal voor de ogen, anders vliegt die arme man wel. Zit Sint erop, dan is er niks meer aan de hand.

Het is ook dat het Sinterklaas is, anders had hij zeker een cap onder zijn mijter gemoeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:14

Haha als ik blue was zou ik ook mijn twijfels hebben over het pak van de Sint. :D
Haha foei, nu trek ik je mee in mijn off topic gaan apoc :')

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:30

whaha, Zal ik je maar even terugtrekken in het topic voordat je billenkoek krijgt van de mods :P.

Zoals Ayasha denk ik bedoeld, is dat ze het ermee eens is dat Sint van mij geen cap op hoeft ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:44

Ayasha schreef:
daNiielle_ schreef:

Ben je in Nederland niet verzekerd zonder cap?

je bent wel verzekerd zonder cap!
Hoogstends maneges kunnen door hun verzekering worden verplicht de klanten een cap te laten dragen, maar heeft ook nog vaak met de "sterren" voor de manege te maken ipv de verzekering.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:28

Deesiej schreef:
Dus een ongeluk kan je alleen maar fataal worden als je op je hoofd valt?

Zeg ik dat?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:45

Heino schreef:
Zeg ik dat?

Je beweert dat een cap fatale ongelukken kan helpen voorkomen, en dat is ook zeker zo.
Maar al die onzin altijd over die cap, net alsof een val je alleen fataal kan worden als je op je hoofd valt.
Als jij een goede smak maakt met je lichaam op/tegen een hek aan ben je ook dood, cap of niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat caps, bodyprotectors enz. juist alleen maar voor ongelukken zorgen. Je ken je eigen lichaam het beste, je flexibiliteit enz. met een cap en andere bescherming ben je niet gewend dagelijks te bewegen.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:54

Een cap is er natuurlijk niet voor niks. Als jij met je hoofd tegen een paal klapt heb je grote kans op een hersenschudding, hoofdwond of een fixe bult. Met cap heb je hier bescherming. Dit heeft niks met 'je kent je eigen lichaam het beste. Iedergeval ik neem aan dat jij niet van jezelf weet of je na een klap op een steen met je hoofd, of je hier letsel aan over houdt. Een paard blijft een dier die onvoorspelbaar kan reageren en daarbij is je hoofd wel iets om te beschermen.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat je met cap niet op andere plaatsen behoorlijk letsel kan oplopen ;)